2014-01-22, 18:49
Medlem
Klarsyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Det finns något förlösande i ett erkännande och i en fällande dom, som hjälper omgivningen att gå vidare. Med tanke på engagemanget i den här tråden är det tydligt Lindas död fullkomligen skriker efter att få ett sådant avslut - och då består tråden näst intill av personer som aldrig hade träffat Linda. Det säger en hel del om vilka känslor hennes död har väckt. Vad ett erkännande och ett rättmätigt straff skulle betyda för hennes anhöriga har Klarsyn vittnat om på ett uppriktigt och hjärtskärande sätt.

Vi är nog många som delar hennes vädjanden till Mats att ta sitt ansvar.

TACK alla ni som skriver lite då och då i Linda-tråden!

När jag dammar i min bokhylla, så finns det ett porträtt på Linda från hennes studentexamen där. På samma hylla finns också ett bröllopsfoto från Wei´s och Lindas bröllop. Det går nog inte en vecka än att det finns något omkring mig som påminner om Linda. Tankarna är många.

Jag och familjen Chen har mycket svårt att förstå -- hur en människa, som mördat någon eller bara hjälpt till -- kan leva utan att må dåligt själv. Jag/vi väntar, väntar och väntar på de slutgiltiga svaren på -- När, Var, Hur och Varför???
Citera
2014-01-22, 22:57
Medlem
tongzhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland

MA sade vid något tillfälle han skulle skriva en bok om detta.
Vet någon hur det går för honom med skrivandet?

Varför inte göra gemensam sak där de insatta forumdeltagarna kan skriva en bok istället? Möjligen begränsa skrivrättigheter till några få som håller sig till fakta och inte massa hittepå trams. Läsrättigheter för alla. För att för alltid bevara minnet av milleniets rättsröta!
Citera
2014-01-23, 01:36
Medlem
Är det någon som vet om Mats bor kvar hos föräldrarna ?
Man undrar ju lite om det inte snart vore dags för ett namnbyte där snart?
En liten resa utomlands för studier och sedan komma tillbaka med nytt namn i en ny stad?
Har pappa Alm pengar till en sådan liten resa tro?
Eller vågar han inte släppa iväg den räkätande sonen?

Undra föresten om han ätit några friterade räkor efter den här historien ?
Citera
2014-01-23, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klarsyn
Jag och familjen Chen har mycket svårt att förstå -- hur en människa, som mördat någon eller bara hjälpt till -- kan leva utan att må dåligt själv. Jag/vi väntar, väntar och väntar på de slutgiltiga svaren på -- När, Var, Hur och Varför???
De svaren måste du få från helt andra personer och inte MA.
Citera
2014-01-23, 09:47
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klarsyn

När jag dammar i min bokhylla, så finns det ett porträtt på Linda från hennes studentexamen där. På samma hylla finns också ett bröllopsfoto från Wei´s och Lindas bröllop. Det går nog inte en vecka än att det finns något omkring mig som påminner om Linda. Tankarna är många.

För att få svar på dina frågor måste man ta sig in i GMs huvud och tänka som honom. Jag är nog inte lämpad för den uppgiften men jag har försökt, så här kommer mina funderingar.

När: Jag tror att det hände någon gång mellan 17.30 och 19.00 den 1/8.

Var: På den parkeringsficka som kroppen hittades i närheten av.

Hur: Hon ströps troligen bakifrån när hon försökte fly in i skogen. Jag tror att det skulle rubriceras som dråp. Jag tror inte att det var GMs avsikt att döda henne där men p.g.a ilska blev det denna tragiska utgång.

Varför: GM kontrolleras av sin far och gör allt för att vara honom till lags. Att det skulle bli känt att han än en gång gör sin far besviken blev för mycket för honom. Inga pengar och en del ogjorda uppdrag inför bröllopet gjorda att han funderade på ett slut. Slutet var tänkt att ske vid Styggforsen genom en "halkolycka" men så blev det inte.

Linda ifrågasatte GM i bilen på väg mot Rättvik. Det blev bråk och vid första avtagsvägen på höger sida svänger GM in och så blev det blev.

Tanken var att Linda skulle förolyckas vid Styggforsen genom en "olycka", mord?
Nu dog hon på ett annat sätt, dråp?
GM blev dömd för brott mot griftefriden p.g.a att bevisningen inte räckte längre.

Ni får ta det för vad detta är, mina egna funderingar.
Citera
2014-01-23, 23:16
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudelo
Är det någon som vet om Mats bor kvar hos föräldrarna ?
Man undrar ju lite om det inte snart vore dags för ett namnbyte där snart?
En liten resa utomlands för studier och sedan komma tillbaka med nytt namn i en ny stad?
Har pappa Alm pengar till en sådan liten resa tro?
Eller vågar han inte släppa iväg den räkätande sonen?

Undra föresten om han ätit några friterade räkor efter den här historien ?

är också lite förvånad över att mats inte flyttat utomlands
iofs skulle hans fula nylle bli igenkänt även där, av utrikessvenskar
han smälter ju inte in direkt
Citera
2014-01-23, 23:30
Medlem
Det man kan fundera på är om Mats har lyckats få familjen att tro på hans historia om droger, räkor i baklucka och naturbajsning eller om de är "med på tåget" så att säga. Det finns indikationer åt båda håll i utredningen. På ena sidan datorn som man tog bort fingeravtryck på, det stora kontantuttaget strax före Mats nöjesresa till Stockholm och att man knappt försökte nå honom när han var "försvunnen". Det som talar mot är att datorn faktiskt lämnades in, det borde i alla fall inte ha varit en del av planen.
Citera
2014-01-24, 08:38
Medlem
Klarsyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
De svaren måste du få från helt andra personer och inte MA.

Jag skrev i förra inlägget Lagro:

”Jag och familjen Chen har mycket svårt att förstå -- hur en människa, som mördat någon eller bara hjälpt till -- kan leva utan att må dåligt själv. Jag/vi väntar, väntar och väntar på de slutgiltiga svaren på -- När, Var, Hur och Varför???”

Nämnde jag MATS i inlägget? Näää -- inte gjorde jag det inte.

Alltså måste jag ha trampat dig på någon öm tå. Du reagerade med snabbhet – kanske med smärta? Ett gott tecken -- eftertankens kranka blekhet. Kanske blir det ett bra avslut till sist i alla fall.

Tänk vidare du!!!
Senast redigerad av Klarsyn 2014-01-24 kl. 09:16.
Citera
2014-01-24, 08:58
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AsAc
Det man kan fundera på är om Mats har lyckats få familjen att tro på hans historia om droger, räkor i baklucka och naturbajsning eller om de är "med på tåget" så att säga. Det finns indikationer åt båda håll i utredningen. På ena sidan datorn som man tog bort fingeravtryck på, det stora kontantuttaget strax före Mats nöjesresa till Stockholm och att man knappt försökte nå honom när han var "försvunnen". Det som talar mot är att datorn faktiskt lämnades in, det borde i alla fall inte ha varit en del av planen.
Det har debatterats fram och tillbaka.
För mig är det enkelt, familjen förstår nog mycket väl vad deras son har gjort men att de inte är direkt delaktiga. Däremot tyder allt på att Mats agerade helt själv och att han inte hade en direkt plan då han lämnade lägenheten i Falun. Hela rörelsemönstret tyder på att han handlar i panik, och när han inser att alla alternativ på att fly landet inte håller - delvis ekonomiskt - så funderar han på att avsluta sitt liv bredvid kroppen. Brevet i Lottefors tolkar jag som ett avskedsbrev, och vi får heller inte glömma bort i vilken bok brevet hittades. Han lämnar sina tillhörigheter och säger farväl genom att lämna sakerna. Men väl vid kroppen sviker modet och kidnappningshistorien tar fart.
Citera
2014-01-24, 09:11
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
Det har debatterats fram och tillbaka.
För mig är det enkelt, familjen förstår nog mycket väl vad deras son har gjort men att de inte är direkt delaktiga. Däremot tyder allt på att Mats agerade helt själv och att han inte hade en direkt plan då han lämnade lägenheten i Falun. Hela rörelsemönstret tyder på att han handlar i panik, och när han inser att alla alternativ på att fly landet inte håller - delvis ekonomiskt - så funderar han på att avsluta sitt liv bredvid kroppen. Brevet i Lottefors tolkar jag som ett avskedsbrev, och vi får heller inte glömma bort i vilken bok brevet hittades. Han lämnar sina tillhörigheter och säger farväl genom att lämna sakerna. Men väl vid kroppen sviker modet och kidnappningshistorien tar fart.

Det ovan som du skriver är en klok och rimlig bedömning över det som kan ha skett och då undrar man om en person som inte bragt någon om livet skulle fundera på att fly eller ta sitt liv.

Att han eventuellt funderade på att fly, att mycket talar för att han även funderade på självmord tillsammans med hans förvåning/lätnad när dödsorsaken inte kunde fastställas talar starkt, i mitt tycke, för att han är skyldig till hennes död.

Sen så finns det förvisso så mycket mer...
Citera
2014-01-24, 17:15
Medlem
Klarsyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Det ovan som du skriver är en klok och rimlig bedömning över det som kan ha skett och då undrar man om en person som inte bragt någon om livet skulle fundera på att fly eller ta sitt liv.

Att han eventuellt funderade på att fly, att mycket talar för att han även funderade på självmord tillsammans med hans förvåning/lätnad när dödsorsaken inte kunde fastställas talar starkt, i mitt tycke, för att han är skyldig till hennes död.

Sen så finns det förvisso så mycket mer...

Jag har tänkt i samma banor, Lalajlaj. Har man inget att dölja - så flyr man inte. Har man inget att dölja -- så talar man sanning. Har man inget att dölja -- är man inte rädd.

Är man skyldig - döljer man -- för att inget av det som hänt ska synas. Är man skyldig - flyr man - för att komma bort och/eller skaffa alibi. Är man skyldig - så ljuger man och fabulerar för att ingen ska få veta det minsta något. Är man skyldig - är man ständigt rädd - att någon ska tala eller något ska avslöjas. En mördare kan idag avslöjas och dömas - om det så har gått år efter mordet.

Som sagt: ETT RENT SAMVETE ÄR DEN BÄSTA HUVUDKUDDEN.
Citera
2014-01-25, 06:02
Medlem
Grandiosos avatar
Nej, jag tror inte att han hade för avsikt att ta livet av sig borta vid fyndplatsen, intill Lindas
förruttnade kropp. Han är inte den typen helt enkelt, enligt min uppfattning.
Jag har väldigt svårt att se honom göra detta mot sig själv. På vilket sätt det än må vara.
Och allra minst på ett sånt fruktansvärt smärtsamt sätt som att sätta eld på sig själv.
Nej, jag finner det närmast orimligt att så skulle skett.

Han har inget dåligt samvete över att hon är död eftersom jag är ganska övertygad om att
det var ett dödlig handling med uppsåt och ingenting som utspelade sig i stundens hetta.
Motivet: livförsäkringen.
Han saknar inte henne när hon inte finns längre. Han är istället lättad över att ha sluppit henne
och nu kan se fram emot alla sköna slantar som ska ramla in på bankkontot.
Där sket det sig dock med det som bekant...inga pengar till Mats förutom de han plockade
av henne medan hon fortfarande var i livet och det vet vi vad det handlade om så man inte
behöver gå in på det igen.

Nej, han beger sig inte till Norra Bertilsbo andra gången - första gången var alltså när
han dumpade Lindas döda kropp där - för att i någon övermäktig sorg och förtvivlan
beröva sig livet där hon låg och ruttnade bort i sommarvärmen.

Han beger sig istället dit antingen för att försöka medelst tändvätska utplåna det som
återstod av denna kropp eller för att visa upp den så att det kunde komma till stånd
en dödförklaring med åtföljande utbetalning av den hägrande livförsäkringssumman.

Kidnappningshistorien kan vara uttänkt långt i förväg och nu skulle han iscensätta den
inför svenska folket precis som man låter ridån gå upp för en teaterföreställning på Dramaten.
Fast här var det fråga om en enmanspjäs förvisso...

Han gav sig i kast med sin väl inrepeterade "roll" under stor inlevelse onekligen
men han kanske spelade över lite väl mycket så det blev lite si och så med trovärdigheten
i slutändan.

"Less is more"
Senast redigerad av Grandioso 2014-01-25 kl. 06:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in