2014-01-22, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graflund
Kommer förmodligen söka mig till UU tillsammans med min flickvän. Det kommer vara en bekväm fördel i form utav boende men min fråga är hur mycket vi kommer ha användning utav varandra om man ser till plugget. Kommer vi kunna förenkla skoltiden för varandra eller spelar det inte så stor roll? Vi kommer självklart sitta och plugga tillsammans och i alla fall de första åren välja samma kurser, jag förstår att det kommer bli bekvämare då man kan sitta och bolla med någon annan men hur mycket enklare lyder frågan.

Det är alltid skönt att ha någon att plugga med, särskilt om man ska göra övningsuppgifter som ska redovisas på ett seminarium eller liknande. De flesta hittar dock folk att plugga med ändå, så det lär inte innebära någon enorm fördel för dig.

Du behöver inte oroa dig över att välja kurser de första åren eftersom alla läser samma saker de första 6 terminerna.
Citera
2014-01-22, 21:37
Medlem
Sjuklig Bävers avatar
Att äta, sova och plugga med sin flickvän? Hu! Jag ger er två månader efter kursstart tills uppbrott. (Många jurister och juriststuderande kan inte prata om något annat än sitt jobb och sina studier. Bli inte en av dem. Som andra har påpekat finns det andra, helt säkert lika kloka, personer att plugga med).
Citera
2014-01-22, 21:41
Medlem
Graflunds avatar
Okej, samma kurser alltså. Bra att veta. Jag tror vi kompletterar varandra bra, hon har orken att sitta och plugga flera timmar i sträck vilket hittills vart lite utav en svaghet för mig. Tappar lätt koncentrationen, ändring ska det dock bli.

Sjuklig Bäver: Tro det eller ej men det finns människor som kan upprätthålla en relation med en annan människa.
Citera
2014-01-22, 21:41
Medlem
Sjuklig Bävers avatar
Har det förresten blivit mindre genus på grundutbildningen vid UmU i och med att genusfolket fick en alldeles egen institution att härja runt på?
Citera
2014-01-22, 21:47
Medlem
Sjuklig Bävers avatar
Citat:
Okej, samma kurser alltså. Bra att veta. Jag tror vi kompletterar varandra bra, hon har orken att sitta och plugga flera timmar i sträck vilket hittills vart lite utav en svaghet för mig. Tappar lätt koncentrationen, ändring ska det dock bli.

Sjuklig Bäver: Tro det eller ej men det finns människor som kan upprätthålla en relation med en annan människa.

Ja, var och en får så klart göra sina egna val, men ger man sig in här får man räkna med ett eller annat förnumstigt råd. Nu är ju tråden inte placerad i Relationer och samlevnad, så vi bör nog lämna detta i och för sig mycket intressanta ämne.
Citera
2014-01-22, 22:36
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Kommer förmodligen söka mig till UU tillsammans med min flickvän. Det kommer vara en bekväm fördel i form utav boende men min fråga är hur mycket vi kommer ha användning utav varandra om man ser till plugget. Kommer vi kunna förenkla skoltiden för varandra eller spelar det inte så stor roll? Vi kommer självklart sitta och plugga tillsammans och i alla fall de första åren välja samma kurser, jag förstår att det kommer bli bekvämare då man kan sitta och bolla med någon annan men hur mycket enklare lyder frågan.
Jag tippar på 42.

Citera
2014-01-22, 23:15
Medlem
Fruity Freshs avatar
Citat:
Låter jobbigt som fan.
Citera
2014-01-22, 23:20
Medlem
Veasellls avatar
Citat:

Det blir väl inte enklare i sig. Möjligtvis kan ni dela upp olika kapitel i kurslitteraturen och sedan lära varandra den delen ni läst. Alltså när dem börjar bomba er, vilket händer mig just nu på T2. Men vafan, då krävs en bra pedagogik så...
Tror mer att det kan vara en nackdel om ni har tänkt att hänga med varandra hela tiden. Ditcha varandra under vanlig 8-16 skoltid så hittar du dina vänner att plugga med och hon sina. Sedan kan ni ju plugga ihop på kvällen om du är så sugen.
Främst hoppas jag du fattar att du har en stor risk att inte lära känna framtida pluggkamrater, vänner och kollegor om du hellre pluggar med din flickvän än andra kursare.
Citera
2014-01-23, 07:56
Medlem
Graflunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veaselll
Det blir väl inte enklare i sig. Möjligtvis kan ni dela upp olika kapitel i kurslitteraturen och sedan lära varandra den delen ni läst. Alltså när dem börjar bomba er, vilket händer mig just nu på T2. Men vafan, då krävs en bra pedagogik så...
Tror mer att det kan vara en nackdel om ni har tänkt att hänga med varandra hela tiden. Ditcha varandra under vanlig 8-16 skoltid så hittar du dina vänner att plugga med och hon sina. Sedan kan ni ju plugga ihop på kvällen om du är så sugen.
Främst hoppas jag du fattar att du har en stor risk att inte lära känna framtida pluggkamrater, vänner och kollegor om du hellre pluggar med din flickvän än andra kursare.

Alltså, tanken är ju inte att sätta oss i en isolationsbunker och sitta i varandras knä och turas om att läsa högt ur kurslitteraturen samtidigt som vi då och då är med på föreläsningarna via videolänk då vi vägrar lämna bunkern.
Vi kommer självklart lära känna de andra också.
Citera
2014-01-23, 11:17
Medlem
Graflunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fruity Fresh
Låter jobbigt som fan.

Ja, otroligt jobbigt att slippa städning, matlagning och allt annat hushållsarbete samtidigt som man har en snygg brud tillgänglig 24 timmar om dygnet. Väldigt jobbigt.

Edit: Sorry för dubbelpost
Citera
2014-01-23, 11:36
Medlem
KonradMorgans avatar
Citat:
Ja, otroligt jobbigt att slippa städning, matlagning och allt annat hushållsarbete samtidigt som man har en snygg brud tillgänglig 24 timmar om dygnet. Väldigt jobbigt.

Tror nog att det är en personfråga. De flesta hade nog inte velat sitta och plugga med sin tjej i 4,5 år. Det verkar även som att ni ska bo ihop vilket är ganska sorgligt, enligt mig.

Men, men...personliga preferenser.
Citera
2014-01-23, 11:38
Medlem
Citat:

En flickvän vars uppgift är att motivera dig att plugga, städa, laga mat samt allt annat hushållsarbete?

Stackars tjej säger jag bara.

On topic: Hört rykten om att KERAI eventuellt ska läggas ner på GU efter ytterligare stark kritik denna terminen. Någon som har mer information gällande detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in