2014-01-21, 11:26
Medlem
Thinkingagains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Min ståndpunkt är att Helge Åsa och Sara är oskäligt dömda och helt oskyldigt utnyttjade i ett spel på högre nivå.
Allt tyder ju på motsatsen. Men, Herr Foliehatt, du får gärna starta en tråd i konspirationsteori avdelningen och lägga fram all fakta och belägg du har. Det är dock ganska tydligt att alla tre är skyldiga, i synnerhet med tanke på att Sara erkände.

När du startat tråden får du gärna länka till den tråden i denna tråd.
Citera
2014-01-21, 15:35
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thinkingagain
Allt tyder ju på motsatsen. Men, Herr Foliehatt, du får gärna starta en tråd i konspirationsteori avdelningen och lägga fram all fakta och belägg du har. Det är dock ganska tydligt att alla tre är skyldiga, i synnerhet med tanke på att Sara erkände.
När du startat tråden får du gärna länka till den tråden i denna tråd.
Tack men det har aldrig legat i mitt intresse att döma över någon eller att behöva förklara vad jag råkar veta utifrån annan erfarenhet. Eftersom denna tråd sedan länge överskridit gränsen för harmlöst kändisskvaller till ren OT förtalskampanj och då jag själv genast utsattes för samma attityd så fort jag påpekat överordnat spel tar jag mig friheten att fortsätta bemöta påhoppen just här.
Citera
2014-01-21, 15:43
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thinkingagain
Det var mest troligtvis filmat inför tom publik som någon nämnde tidigare. Nu medger du ju dessutom att den var ganska redigerad......
Att publiken redigerades fäster inte jag något avseende vid men det är intressant vilka som upprörs över just detta.
Citera
2014-01-21, 16:01
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theron
Enbart i Gränsta var det väl minst 30 sektbarn? Två av dem vet inte riktigt vem som är deras mamma. Vad får de till svar från Åsa, PaWa och MaLa när de börjar fråga efter sina far- och morföräldrar? Att vägra barn kontakten med sina far- och morföräldrar är barnmisshandel....
I de mest harmoniska bygemenskaper jag mött betraktas alla barn som allas barn om inte som prästens egna allihop. Antropologer kan då aldrig reda ut vilka syskon som hör ihop. Vad skulle utmärka sektbarn i förhållande till far- och morföräldrar? Barnmisshandeln verkar då lika utbredd i Lidingö.
Citera
2014-01-21, 16:56
Medlem
Spännande att tråden och frågan har väckts till liv igen!

Jag såg Åsa på Skavlan och kände som tidigare: hon ger ett väldigt avskärmat intryck och ljuger troligen om allt som hon vill ljuga om. Att hon talat om att gå hem och hotat i sina predikningar tex. Jag minns Stinas intervju där Åsa ler och säger att församlingen har vuxit sedan mordet. Det var extremt konstigt agerat av Åsa. Personlighetsstörning kanske??

Däremot tror jag att GW har rätt - Helge kokade ihop det här själv. Att det fungerade beror på Saras mottaglighet och på att församlingen var en perfekt plats att prata om Guds röst i. Men Helge är nog masterplaneraren, det tror jag.

Jag tycker synd om ungarna som växer upp i församlingen. Den verkar vara något av en sekt och mycket osund. Men jag tror att det "räcker" med det...
Citera
2014-01-21, 20:53
Medlem
Thinkingagains avatar
Citat:
Tack men det har aldrig legat i mitt intresse att döma över någon eller att behöva förklara vad jag råkar veta utifrån annan erfarenhet. Eftersom denna tråd sedan länge överskridit gränsen för harmlöst kändisskvaller till ren OT förtalskampanj och då jag själv genast utsattes för samma attityd så fort jag påpekat överordnat spel tar jag mig friheten att fortsätta bemöta påhoppen just här.
"Egna erfarenheter". Jag antar att du inte har några konkreta bevis på vad du hävdar? Än har du inte lagt fram något trovärdigt som kan styrka dina påståenden, och att du talar utifrån "egna erfarenheter" stärker knappast din trovärdighet.

I denna tråd förtalas inte. Man uttrycker ofta åsikter angående de fakta som kommit fram, och visst kommer en del felaktiga påståenden fram som pekar åt båda hållen, men det finns en hel del säker, bekräftad fakta dom styrker det du ser som förtal. Läs gärna boken Sektbarn av Charlotte Essén, rättegångsmaterial (som är offentliga handlingar) samt och arkiverade predikningar av Åsa så ändrar du förhoppningsvis din skeva verklighetsuppfattning.
Citera
2014-01-21, 20:59
Medlem
Thinkingagains avatar
Citat:
I de mest harmoniska bygemenskaper jag mött betraktas alla barn som allas barn om inte som prästens egna allihop. Antropologer kan då aldrig reda ut vilka syskon som hör ihop. Vad skulle utmärka sektbarn i förhållande till far- och morföräldrar? Barnmisshandeln verkar då lika utbredd i Lidingö.
Vad pratar du om? Du ser ju vad han skriver, d.v.s. att de inte får ha kontakt med sina mor- och farföräldrar.

Sedan undrar jag vad det är för udda byar du besökt där antropologer inte kan reda ut vilka syskon som hör ihop. Det är ganska självklart att barnen vet vilka som är deras riktiga föräldrar, folk överlåter inte ansvaret över sina barn till andra bara så där i normala communities.
Citera
2014-01-21, 21:02
Medlem
Thinkingagains avatar
Citat:
Att publiken redigerades fäster inte jag något avseende vid men det är intressant vilka som upprörs över just detta.
Vi upprörs inte över det om du menar oss som poängterat det, men det är verkligen inte förvånande med tanke på all FAKTA som kommit fram angående vad hon gjort. Lite tråkigt kanske det är med tanke på att hon borde intervjuas live inför en publik där hon själv erkänner vad hon gjort och kanske ber om förlåtelse.
Citera
2014-01-21, 23:48
Medlem
Citat:
Hördudu din insnöade foliehatt...
...läs och begrunda http://www.magasinetparagraf.se/knutby

Sen kan du återkomma eller stanna kvar under den sten du kravlat fram från...

Om du fortfarande är osäker kan du läsa lite om Platons grottliknelse http://sv.wikipedia.org/wiki/Platons_grottliknelse
...så förstår du kanske vad jag menar!

Sesså snart blir det ignore på dej!
Citera
2014-01-22, 00:03
Medlem
Therons avatar
Är vi egentligen inte alla innerst inne sektbarn? Ann Heberlein skriver nämligen i Sydsvenskan övertygande om att Feminismen är en sekt. Således var min gissning 25000 sektbarn starkt i underkant.

"... Belinda Olsson har lyckats väcka en slumrande feministisk debatt, och när Sveriges samlade feminister svalt förtreten över att det inte var en av dem som fick göra tre timmar feminist-tv kanske vi kan gå vidare till väsentligheter. Vi kan väl börja med att rannsaka oss själva och fråga när feminism blev en sekt där några översteprästinnor tar sig rätten att döma vem som är inne och vem som är ute, vem som får vara med och vem som ska mobbas ut. När vi konstaterat att ett sådant beteende inte gynnar vårt gemensamma intresse av att skapa en värld där kvinnor och män har lika rättigheter och möjligheter kan vi väl komma överens om att lägga energin på att förverkliga det istället för att lägga energi på att förgöra varandra."

- Är det möjligen från Knutbysekten med Åsa i spetsen som Ann Heberlein har hämtat sin inspiration till sin debattartikel?
Citera
2014-01-22, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .LA.
Hördudu din insnöade foliehatt...
...läs och begrunda http://www.magasinetparagraf.se/knutby

Sen kan du återkomma eller stanna kvar under den sten du kravlat fram från...

Om du fortfarande är osäker kan du läsa lite om Platons grottliknelse http://sv.wikipedia.org/wiki/Platons_grottliknelse
...så förstår du kanske vad jag menar!

Sesså snart blir det ignore på dej!

Man tackar. Nu finner jag det inte sannolikt att vare sig nato, någon statsmakt eller psykologiförbundet är inblandat och känner det inte heller meningsfullt att diskutera den aspekten.

Men den där länken har jag missat.

Får se om jag någonsin kommer fram i realtid med min ikappläsning. Men det är intressant. Just nu (då) diskuteras korrespondens med sektmedlemmar som insinuerar att dl och Sanna skulle haft någon aorta förhållande eller ialafall trivdes väldigt bra med varandra.
Citera
2014-01-22, 08:05
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fringis
Spännande att tråden och frågan har väckts till liv igen!

Jag såg Åsa på Skavlan och kände som tidigare: hon ger ett väldigt avskärmat intryck och ljuger troligen om allt som hon vill ljuga om.....
Ja antingen blir det dödstyst eller ett fasligt surr om bisaker så fort en angelägen fråga kommer upp igen.
Åsas avskärmade intryck tolkade jag mer som att folk i studion vaktade på att hon inte skulle säga för mycket. Anklagelserna mot Helge var hon knappast själv övertygad om. Det verkade påtvingat och kom aldrig spontant från henne själv. Det är ju så psykstyrets publika hjärntvätt fungerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in