2014-01-20, 15:41
Medlem
dePauls avatar
På tal om lämpliga knivar till filéande av "mindre" plattfisk:

https://www.youtube.com/watch?v=pXesnpMfiq0

~Paul~
Citera
2014-01-20, 17:00
Medlem
Glappkontakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
På tal om lämpliga knivar till filéande av "mindre" plattfisk:

https://www.youtube.com/watch?v=pXesnpMfiq0

~Paul~
Kom att tänka på den sanna historien om det medelålders paret som klev in på en restaurang. Damen ifråga hade bestämt sig för att hon ville ha fisk. Dock ondgjorde hon sig över det höga priset på hälleflundra. Servitrisen tog dock emot beställningen av den ganska griniga damen som avslutar med något liknande ... och det är bäst att det är en hel file för det priset.
Citera
2014-01-20, 17:16
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glappkontakt
Kom att tänka på den sanna historien om det medelålders paret som klev in på en restaurang. Damen ifråga hade bestämt sig för att hon ville ha fisk. Dock ondgjorde hon sig över det höga priset på hälleflundra. Servitrisen tog dock emot beställningen av den ganska griniga damen som avslutar med något liknande ... och det är bäst att det är en hel file för det priset.
Hehe, och sedan tvingar man henne att äta upp allt! .

~Paul~
Citera
2014-01-21, 19:21
Medlem
SaftMajas avatar
Har länge velat ha en bra 21-24 cm kockkniv med damaskusklinga (ådringen) då jag gillar designen. Är dessutom trött på våra skräpknivar hemma.

Har tittat på Hattori HD. Är det ett bra val för 1500:- ca eller är jag helt lost?

Ser att japanesechefknife har restat många, borde jag satsa på någon annan sida?

Alltså: kockkniv 21-24 cm, damaskusklinga, ska användas i köket av glad amatör som vill ha en egen kniv att pyssla om som frun inte får röra annat än under sträng övervakning (hon skrapar med eggen :#)...
Citera
2014-01-21, 19:34
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaftMaja
Har länge velat ha en bra 21-24 cm kockkniv med damaskusklinga (ådringen) då jag gillar designen. Är dessutom trött på våra skräpknivar hemma.

Har tittat på Hattori HD. Är det ett bra val för 1500:- ca eller är jag helt lost?

Ser att japanesechefknife har restat många, borde jag satsa på någon annan sida?

Alltså: kockkniv 21-24 cm, damaskusklinga, ska användas i köket av glad amatör som vill ha en egen kniv att pyssla om som frun inte får röra annat än under sträng övervakning (hon skrapar med eggen :#)...
I princip alla japanska knivar med en VG-10-kärna och damaskerad elektrosvetsad kappa är snarlika. Om det är mönstret du är ute efter som gå efter det mest markerade och välj helt enkelt en kniv som du finner estetiskt tilltalande.

När du köper en Hattori så betalar du rätt många hundralappar för namnet. Visst, finishen är mycket fin men materialen är som sagt i princip samma som för alla de andra.

Personligen skulle jag välja en Akifusa i SRS-15 precis varje dag i veckan före en Hattori.

~Paul~
Citera
2014-01-21, 20:35
Medlem
Chutotoros avatar
Citat:

Ryusen är de som tillverkar Hattoris HD-serie. De finns att köpa i Sverige om du vill, men är aningen dyrare än på JCK.

http://www.cleancut.se/butik/knivserier/ryusen-3-serier/hattori-series/kockkniv2013-08-22-12-27-052013-08-22-12-27-05-96-detail
Citera
2014-01-21, 21:30
Medlem
SaftMajas avatar
Tack för svar!

Jag känner mig kluven nu, har last på om Akifusa också, de finns att köpa i Sverige, verkar ha snäppet bättre mtrl. men inte samma fina utseende som Hattori HD...

"Form före funktion" eller "A thing of beauty is a joy forever"?

Märker en relativt kass användare som jag av skillnaden i ev. kvalitet eller kan man gå på känslan? Lyftet upp från dagens skräpknivar är ju gigantiskt, men samtidigt kan jag inte slipning heller. Får väl lära mig.

Decisions, decisions...
Citera
2014-01-21, 21:38
Medlem
SaftMajas avatar
Förresten, en fråga (sorry om jag spammer sönder tråden nu): Vad är skillnaden i användning mellan Akifusas SRS15-serie och den med kolstål? Jag förstår att kolstålskniven är rostbenägen och handtaget ser lite sådär ut (åttakantigt?), men egg-mässigt, är det något som man borde tänka på?

Man får väl slipa kolstålet oftare, eller har jag fel? Skörare?
Citera
2014-01-21, 21:39
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Tack för svar!

Jag känner mig kluven nu, har last på om Akifusa också, de finns att köpa i Sverige, verkar ha snäppet bättre mtrl. men inte samma fina utseende som Hattori HD...

"Form före funktion" eller "A thing of beauty is a joy forever"?

Märker en relativt kass användare som jag av skillnaden i ev. kvalitet eller kan man gå på känslan? Lyftet upp från dagens skräpknivar är ju gigantiskt, men samtidigt kan jag inte slipning heller. Får väl lära mig.

Decisions, decisions...
Köp en billigare kniv och investera samtidigt i en spyderco sharpmaker så kan du slipa kniven med minimal inlärningskurva.
Citera
2014-01-21, 21:55
Medlem
SaftMajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Köp en billigare kniv och investera samtidigt i en spyderco sharpmaker så kan du slipa kniven med minimal inlärningskurva.

Nja, vill investera i en kamrat som håller länge och kan väl i princip lägga betydligt mer än 1500:- om det är så, men samtidigt ska det ju vara motiverat också...

Om kniven håller i 10-15 år med daglig användning och slipning så är ju 1500-2000 billigt jämfört med att stå och hacka med skräpknivar som gör matlagningen till en pina. Gillar kvalitet men vill inte lägga pengar på bara "design" a la´Porsche, Global etc. Tycker de är osköna att hålla i och inte heller estetiskt tilltalande...

När nu Paul menar att han skulle välja Akifusan alla dagar framför Hattorin så väger det såklart mycket tungt. Han har ju en hel del på fötterna. Det enda som jag tycker att jag går miste om med Akifusan är ju utseendet. Inte så att jag ska stå och imponera på andra i köket, men jag gillar saker som är vackra och andas kvalitet. Där är Hattorin framför Akifusan enligt min "okulära bedömning" och man ska ju trivas med sin kniv länge...
Citera
2014-01-21, 22:01
Medlem
Citat:
Förresten, en fråga (sorry om jag spammer sönder tråden nu): Vad är skillnaden i användning mellan Akifusas SRS15-serie och den med kolstål? Jag förstår att kolstålskniven är rostbenägen och handtaget ser lite sådär ut (åttakantigt?), men egg-mässigt, är det något som man borde tänka på?

Men vafan... De traditionella japanska handtagen är ju fantastiskt fina. Västerländskt är inte i närheten. Just de oktagonala tycker jag är snyggast också.

Kolstål är inte bara lite mer rostbenäget, det måste slipas mycket oftare också eftersom det inte håller skärpan lika bra (om man nu ska generalisera). Men köper du en kolstålare så har du råd med en Sharpmaker också. Kanske har du även en slant över till en taser att bestraffa frun med om hon skrapar med eggen med dina knivar?

Själv vill jag inte ha rostfritt, men det är definitivt en fråga om smak. För mig är det estetiska väldigt stor del och jag gillar att man kan tillåta sig det.
Citera
2014-01-21, 22:04
Medlem
Chutotoros avatar
Citat:

Akifusas västerländska kniv är en till utseendet klassisk "japansk kniv anpassad för väst". Många tycker den ser lite halvtrist ut och finishen är inte lika bra som andra toppmodeller, även om den inte är dålig heller. SKillnadern är ganska hårfina på de här nivåerna. Stålet är i toppklass och går att slipa mycket snävt och därmed på väldigt skäreffektiv. Den håller också skärpan mycket länge. Tung jämfört med många japanska knivar som kör med wa-handtag.

Deras mer utpräglat japanska serie har wa-handtag och ett mycket fint kolstål som håller skärpan iaf lite bättre än vissa andra kolstål. De de flesta gillar med kolstål är känslan mot vattenstenar när man slipar (De sliter inte lika hårt på stenarna heller) och att det är mer personligt när bladet tar patina och formas i stil och färg efter det du skär. Nackdelarna är såklart att bladen är känsliga för fukt, syra och smuts. Du måste torka av de väldigt ofta och verkligen vara medveten om vården. Skär du tex lök och bladet är lite dåligt vårdat kan du färga av bladet på löken och ge både smak och lukt till vara du skär. De håller ofta inte skärpan lika länge som dyrare rostfria stål. Skärpan du kan få är nog rätt lika på både SRS-15 och AS-kolstål. Just de knivarna du tittar på har kurouchi-finish (det svarta på bladen) som skyddar den delen av bladet rätt mycket, så de är enklare att ta hand om än vanliga kolstålare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in