Citat:
Ursprungligen postat av
Memnok
Köp en billigare kniv och investera samtidigt i en spyderco sharpmaker så kan du slipa kniven med minimal inlärningskurva.
Nja, vill investera i en kamrat som håller länge och kan väl i princip lägga betydligt mer än 1500:- om det är så, men samtidigt ska det ju vara motiverat också...
Om kniven håller i 10-15 år med daglig användning och slipning så är ju 1500-2000 billigt jämfört med att stå och hacka med skräpknivar som gör matlagningen till en pina. Gillar kvalitet men vill inte lägga pengar på bara "design" a la´Porsche, Global etc. Tycker de är osköna att hålla i och inte heller estetiskt tilltalande...
När nu Paul menar att han skulle välja Akifusan alla dagar framför Hattorin så väger det såklart mycket tungt. Han har ju en hel del på fötterna. Det enda som jag tycker att jag går miste om med Akifusan är ju utseendet. Inte så att jag ska stå och imponera på andra i köket, men jag gillar saker som är vackra och andas kvalitet. Där är Hattorin framför Akifusan enligt min "okulära bedömning" och man ska ju trivas med sin kniv länge...