2014-01-21, 17:45
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Så åklagarens vittnen anser du begår mened, när det inte finns något som helst bevis för att de ljugit. Men Saffy, som bevisligen ljugit, har inte begått mened. "Hon har bara kommit ihåg fel, eller missförstått eller något"...
Skönt att se att du är så opartisk!

Ja och med tanke på vad som framkommit i hennes inlägg, så skulle jag nog anta att KH ligger risigt till vad det gäller hela vittnesmålet. Det är också så att två tidigare domstolar har tagit hennes vittnesmål som trovärdigt och lutat sig emot att hon kan ha sett Marina den dagen 28 juli. Men då visste inte domstolarna vad hon skrev på Flashback och hur mycket annat hon såg eller vilken information hon efterfrågade inte heller vem hon umgicks med. Det är uppenbart att just detta vittnet är en velemaja och absolut ett som tillrättalagt sitt förhör. Möjligen under påverkan dessutom. Finns inget som stämmer där.

Hon sa tillräckligt under HRs denna gången och det är ingen överdrift.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-01-21 kl. 17:50.
Citera
2014-01-21, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Ja och med tanke på vad som framkommit i hennes inlägg, så skulle jag nog anta att KH ligger risigt till vad det gäller hela vittnesmålet. Det är också så att två tidigare domstolar har tagit hennes vittnesmål som trovärdigt och lutat sig emot att hon kan ha sett Marina den dagen 28 juli. Men då visste inte domstolarna vad hon skrev på Flashback och hur mycket annat hon såg eller vilken information hon efterfrågade inte heller vem hon umgicks med. Det är uppenbart att just detta vittnet är en velemaja och absolut ett som tillrättalagt sitt förhör. Möjligen under påverkan dessutom. Finns inget som stämmer där.

Hon sa tillräckligt under HRs denna gången och det är ingen överdrift.

Hon känns så impulsdriven och virrig till det sätt att det skadar förtroendet för henne, hon kunde gissa sig till att polisbilar hon mötte, åkte 90 på 70 väg, men när det gällde den silvriga bil marina satt i så var det bara en väldig hög fart.

Fått pm om att hon blivit lite sur när ÅK frågar om hon kallade sig Saff* på FB, och tyckte det mest var en dum fråga, verkade inte tycka om att bli avslöjad?

Känns som hon försvarar det hon såg till den grad att så fort någon ifrågasätter henne så åker taggarna ut, fast man har all anledning att ifrågasätta vittnesmålet.
Citera
2014-01-21, 19:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Nu börjar det likna en fars. Åklagaren ifrågasatte vittnet KHs trovärdighet men vittnet PKs minne och eventuella agenda ifrågasätter han inte?

Sitter och lyssnar på PKs vittnesutsaga i TR 7:45 och framåt.
Han ljuger rätt upp och ner idag i rätten.
Ljudfil: (FB) Marina Johansson spårlöst försvunnen i Spekeröd. Hittas mördad efter lång tid
Citat:
– Jag ser det som väldigt, väldigt märkligt för vittnet fick frågor i tingsrättsförhandlingen 2011 om Marina hade någon anledning att vara rädd för sin sambo och då sade han nej. Han fick upprepade frågor. Han nämnde inte ett ord om någon pistol. Det är något han har kommit på efter att Högsta domstolen beviljade resning, säger Hansson.

Michael Hansson ifrågasätter starkt vittnets trovärdighet.
Citera
2014-01-21, 19:32
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
/.../ Jorå, det verkar kunna vara mened det PK hittat på.
Citat:
– Jag ser det som väldigt, väldigt märkligt för vittnet fick frågor i tingsrättsförhandlingen 2011 om Marina hade någon anledning att vara rädd för sin sambo och då sade han nej. Han fick upprepade frågor. Han nämnde inte ett ord om någon pistol. Det är något han har kommit på efter att Högsta domstolen beviljade resning, säger Hansson.
MJ visade inte sin rädsla för någon; även FB har berättat att MJ på direkt fråga svarat att hon inte var rädd för FS. - Detta till trots så måste man förstå att MJ innerst inne bör ha känt en visst mått av osäkerhet. Denna osäkerhet har också kommit fram i några av hennes efterlämnade dagboksanteckningar i vilka hon, efter att ha åsett FS:s obehärskade uppträdande gentemot sina barn, bl.a. frågat sig:
Citat:
Ursprungligen postat av MJ
…jag tycker dessutom att det är mycket läskigt att han är så okontrollerad. Skulle han kunna slå mig också? (FUP, s. 281)
Utåt - såväl gentemot sina systrar som sina närmaste vänner - ville MJ inte erkänna sin osäkerhet/rädsla. Dock kom den till uttryck i det hon anförtrott t.ex. FB; den hon senast samtalat med på den bogen, och då hon bl.a. berättat om att FS tyckt att hon skulle ligga under jorden i ett planteringsbadkar.

Mot den bakgrunden framstår vittnet PK:s berättelse om nattvardsskåpet (och att MJ saknat en pistol som FS senare fallit till föga och erkänt att han tagit, och hur han lätt skulle kunna skjuta henne när hon låg och sov eftersom hon sov tungt, som mycket trovärdig och följdriktig. Från ett mer allmänt munhuggeri, diverse motsättningar, bråk och gräl, osv, så länge MJ var försvunnen, förvandlades PK:s minnen till något helt annat och antog en annan karaktär när det kom till hans fulla kännedom och insikt att MJ skjutits i sin säng - när hon låg och sov - och med en pistol. - Det finns skäl anta att han då mer noggrant och metodiskt började att försöka rekonstruera sina många samtal med MJ.

Advokat H har helt fel när han säger att PK tidigare fått frågor om MJ haft någon anledning att vara rädd för sin sambo: Varken åklagaren eller försvararen ställde någon fråga om detta. - I stället är det på det viset att vittnet PK själv för frågan på tal i samband med att han under rättegången återberättar vad MJ berättat för honom om det vildmarksområde där ingen enligt FS skulle kunna hitta ett lik:
Citat:
Ursprungligen postat av PK
Jag tyckte det var väldigt konstigt, men jag vet att jag frågade henne ifall hon var rädd för honom, och det svarade hon att hon inte var. Det var i samband med att vi pratade om att han skulle flytta ut; sätta ned foten, så talade jag om för henne att hon skulle tala om det antingen för mig eller för sin syster den dagen hon bestämde sig för att göra det, och det lovade hon, om jag minns det rätt. - Men hon var aldrig rädd för honom.
Senast redigerad av letsdoit 2014-01-21 kl. 19:39.
Citera
2014-01-21, 19:34
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Sitter och lyssnar på PKs vittnesutsaga i TR 7:45 och framåt.
Han ljuger rätt upp och ner idag i rätten.
Ljudfil: (FB) Marina Johansson spårlöst försvunnen i Spekeröd. Hittas mördad efter lång tid
Det var nog nejding som har sagt åt vittnena att ljuga , låter inte det troligt ?
Citera
2014-01-21, 19:39
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ytterligare två vittnesförhör hölls i dag och sedan begav sig rätten, åklagare och försvarare till Marinas bostad för en så kallad syn.

– Det är för att hovrätten ska få en bättre uppfattning om platsförhållandena och inbördes avstånd, förklarar chefsåklagare Urban Svenkvist.

– Jag tycker det är lite i senaste laget att hålla syn 3,5 år efter en händelse, kontrar försvararen Michael Hansson.
http://www.gp.se/nyheter/bohuslan/1.2251808-hovratten-synade-marinas-hemtrakt
Vafalls...?
Ifrågasätter människan att man åker och granskar platsen för dådet?
Skulle det vara fel kanske?

De som nu dömer har ju inte varit där tidigare. Det är ju inte samma människor som
dömde senast så de kan nog behöva ta sig en titt på stället där Marina levde och dog.

Sedan är det aldrig i senaste laget att ge Marina Johansson rättvisa och sätta dit det krypet
som vållade hennes död. Nu sker det strax också tack och lov.
Senast redigerad av Grandioso 2014-01-21 kl. 20:05.
Citera
2014-01-21, 19:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
MJ visade inte sin rädsla för någon; även FB har berättat att MJ på direkt fråga svarat att hon inte var rädd för FS. - Detta till trots så måste man förstå att MJ innerst inne bör ha känt en visst mått av osäkerhet. Denna osäkerhet har också kommit fram i några av hennes efterlämnade dagboksanteckningar i vilka hon, efter att ha åsett FS:s obehärskade uppträdande gentemot sina barn, bl.a. frågat sig:Utåt - såväl gentemot sina systrar som sina närmaste vänner - ville MJ inte erkänna sin osäkerhet/rädsla. Dock kom den till uttryck i det hon anförtrott t.ex. FB; den hon senast samtalat med på den bogen, och då hon bl.a. berättat om att FS tyckt att hon skulle ligga under jorden i ett planteringsbadkar.

Mot den bakgrunden framstår vittnet PK:s berättelse om nattvardsskåpet (och att MJ saknat en pistol som FS senare fallit till föga och erkänt att han tagit, och hur han lätt skulle kunna skjuta henne när hon låg och sov eftersom hon sov tungt, som mycket trovärdig och följdriktig. Från ett mer allmänt munhuggeri, diverse motsättningar, bråk och gräl, osv, så länge MJ var försvunnen, förvandlades PK:s minnen till något helt annat och antog en annan karaktär när det kom till hans fulla kännedom och insikt att MJ skjutits i sin säng - när hon låg och sov - och med en pistol. - Det finns skäl anta att han då mer noggrant och metodiskt började att försöka rekonstruera sina många samtal med MJ.

Advokat H har helt fel när han säger att PK tidigare fått frågor om MJ haft någon anledning att vara rädd för sin sambo: Varken åklagaren eller försvararen ställde någon fråga om detta. - I stället är det på det viset att vittnet PK själv för frågan på tal i samband med att han under rättegången återberättar vad MJ berättat för honom om det vildmarksområde där ingen enligt FS skulle kunna hitta ett lik:

Jag tänker så här.
Om ÅK tycker det är relevant att ta upp ett gammalt påstått uttalande som inte är dagarna innan brottet och kan vara ett påhitt, så är det lika relevant att undersöka alla gamla pojkvänner, tex. 176 st från smygmobilen som alt. gm.

Det finns en rätt enkel logik i det.
Citera
2014-01-21, 20:11
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Jag tänker så här.
Om ÅK tycker det är relevant att ta upp ett gammalt påstått uttalande som inte är dagarna innan brottet och kan vara ett påhitt, så är det lika relevant att undersöka alla gamla pojkvänner, tex. 176 st från smygmobilen som alt. gm.

Det finns en rätt enkel logik i det.
Jag tycker att logiken haltar betänkligt - särskilt som MJ varken via mobil eller dator varit i kontakt med någon tänkbar mördarkandidat: Det är bara en pojkvän du behöver ringa in, och han verkar inte ha haft någon större brådska: "Jag blir kvar tills i morgon.", sms:ar han från Stora Höga N till FS - efter att mer än 3,5 h tidigare ha parkerat MJ:s bil i Stora Höga. - Det är ett rimligt händelseförlopp som domstolen ska ta ställning till - och tvivlen ska vara rimliga - inte bortom allt vett och förnuft.
Citera
2014-01-21, 20:48
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Jag tycker att logiken haltar betänkligt - särskilt som MJ varken via mobil eller dator varit i kontakt med någon tänkbar mördarkandidat: Det är bara en pojkvän du behöver ringa in, och han verkar inte ha haft någon större brådska: "Jag blir kvar tills i morgon.", sms:ar han från Stora Höga N till FS - efter att mer än 3,5 h tidigare ha parkerat MJ:s bil i Stora Höga. - Det är ett rimligt händelseförlopp som domstolen ska ta ställning till - och tvivlen ska vara rimliga - inte bortom allt vett och förnuft.

Okej? Hur vet du det? Jag har fortfarande inte sett några utdrag från sista chatten på MSN, Collarme eller Facebook.
Senast redigerad av Eerieye 2014-01-21 kl. 20:58.
Citera
2014-01-21, 21:39
Medlem
Sailfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Okej? Hur vet du det? Jag har fortfarande inte sett några utdrag från sista chatten på MSN, Collarme eller Facebook.

AnnChristine E, It-forensikerna i rätten:
Citat:
Jag hittade inget i chattarna eller i mailfragment som tyder på att hon skulle träffa någon. det är bara Francois som är en lös tråd, de alla andra har vi gått vidare och spårat upp. Han verkade dock höra hemma i Mexiko. Alla andra har identifierats.

Vidare kan de 176 hypotetiska "gm" i smygmobilem strykas.
Det finns alltså inga rimliga alternativa gärningsmän, och bara en enda MT med 5 tydliga mordmotiv.

Det är kört för FS. Han borde erkänna nu om han är smart, försöka hävda vållande till annans död eller nått..
Citera
2014-01-21, 21:41
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sailfish
AnnChristine E, It-forensikerna i rätten:

Vidare kan de 176 hypotetiska "gm" i smygmobilem strykas.
Det finns alltså inga rimliga alternativa gärningsmän, och bara en enda MT med 5 tydliga mordmotiv.

Det är kört för FS. Han borde erkänna nu om han är smart, försöka hävda vållande till annans död eller nått..
Varför kan de 176 strykas? A-CE undersökte datorn, inte någon telefon, inte heller något forum.
Citera
2014-01-21, 21:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Även om det är sant är den självklart närmast till hands liggande slutsatsen att vittnet tyvärr efter tre år drabbats av lusten att förbättra sitt vittnesmål.

Att PK skulle drabbats av någon lust att förbättra sitt vittnesmål har jag svårt att tro snarare
har han efter tre år drabbats av efterhandsinformation - minnesbilden växer och förändras
istället för att vara oförändrad eller blekna bort. PK:s "orginalminne" behöver det inte vara något
större fel på men det känns som hans minne haft svårt att stå emot både intern och extern påverkan
vilket naturligtvis inte är till hans fördel som vittne.

Jag tror inte att det nya vittnesmålet av PK är en medveten handling utan han har istället fyllt på information på den korrekta minnesbilden i tron om att den också stämmer. En typisk och vanlig omedveten "miss" vittnen gör, säkert ett känt fenomen för landets domstolar likaså.

Som det ser ut nu så är endast Lennart som skött sig, enligt mig iallafall,
what a man, what a man.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in