Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
/.../ Jorå, det verkar kunna vara mened det PK hittat på.
Citat:
– Jag ser det som väldigt, väldigt märkligt för vittnet fick frågor i tingsrättsförhandlingen 2011 om Marina hade någon anledning att vara rädd för sin sambo och då sade han nej. Han fick upprepade frågor. Han nämnde inte ett ord om någon pistol. Det är något han har kommit på efter att Högsta domstolen beviljade resning, säger Hansson.
MJ visade inte sin rädsla för någon; även FB har berättat att MJ på direkt fråga svarat att hon inte var rädd för FS. - Detta till trots så måste man förstå att MJ innerst inne bör ha känt en visst mått av osäkerhet. Denna osäkerhet har också kommit fram i några av hennes efterlämnade dagboksanteckningar i vilka hon, efter att ha åsett FS:s obehärskade uppträdande gentemot sina barn, bl.a. frågat sig:
Citat:
Ursprungligen postat av MJ
…jag tycker dessutom att det är mycket läskigt att han är så okontrollerad. Skulle han kunna slå mig också? (FUP, s. 281)
Utåt - såväl gentemot sina systrar som sina närmaste vänner - ville MJ inte erkänna sin osäkerhet/rädsla. Dock kom den till uttryck i det hon anförtrott t.ex. FB; den hon senast samtalat med på den bogen, och då hon bl.a. berättat om att FS tyckt att hon skulle ligga under jorden i ett planteringsbadkar.
Mot den bakgrunden framstår vittnet PK:s berättelse om nattvardsskåpet (och att MJ saknat en pistol som FS senare fallit till föga och erkänt att han tagit, och hur han lätt skulle kunna skjuta henne när hon låg och sov eftersom hon sov tungt, som mycket trovärdig och följdriktig. Från ett mer allmänt munhuggeri, diverse motsättningar, bråk och gräl, osv, så länge MJ var försvunnen, förvandlades PK:s minnen till något helt annat och antog en annan karaktär när det kom till hans fulla kännedom och insikt att MJ skjutits i sin säng - när hon låg och sov - och med en pistol. - Det finns skäl anta att han då mer noggrant och metodiskt började att försöka rekonstruera sina många samtal med MJ.
Advokat H har helt fel när han säger att PK tidigare fått frågor om MJ haft någon anledning att vara rädd för sin sambo: Varken åklagaren eller försvararen ställde någon fråga om detta. - I stället är det på det viset att
vittnet PK själv för frågan på tal i samband med att han under rättegången återberättar vad MJ berättat för honom om det vildmarksområde där ingen enligt FS skulle kunna hitta ett lik:
Citat:
Ursprungligen postat av PK
Jag tyckte det var väldigt konstigt, men jag vet att jag frågade henne ifall hon var rädd för honom, och det svarade hon att hon inte var. Det var i samband med att vi pratade om att han skulle flytta ut; sätta ned foten, så talade jag om för henne att hon skulle tala om det antingen för mig eller för sin syster den dagen hon bestämde sig för att göra det, och det lovade hon, om jag minns det rätt. - Men hon var aldrig rädd för honom.