2014-01-21, 14:39
Medlem
Quarrels avatar
Sveriges Radio Väst: Nya viktiga vittnesuppgifter i Marina-fallet ifrågasätts starkt
Citat:
Men försvarsadvokaten Michael Hansson är definitivt inte av samma åsikt som åklagaren.

– Jag ser det som väldigt, väldigt märkligt för vittnet fick frågor i tingsrättsförhandlingen 2011 om Marina hade någon anledning att vara rädd för sin sambo och då sade han nej. Han fick upprepade frågor. Han nämnde inte ett ord om någon pistol. Det är något han har kommit på efter att Högsta domstolen beviljade resning, säger Hansson.

Michael Hansson ifrågasätter starkt vittnets trovärdighet.

– Jag vill nog påstå att om försvaret hade kommit med liknande uppgifter för försvarets del så hade nog åklagaren övervägt att göra en menedsutredning
Citera
2014-01-21, 14:47
Medlem
Sveriges Radio Väst: Nya viktiga vittnesuppgifter i Marina-fallet

Citat:
Vittnet berättade att Marina hade sagt till honom att en pistol hade försvunnit från sin plats i huset och även att den misstänkte exsambon hade sagt att han skulle kunna gå in och skjuta henne när hon låg och sov, berättade vittnet.

Chefsåklagare Urban Svenkvist säger till P4 Väst att de nya uppgifterna är betydelsefulla.

– Det är en ganska viktig pusselbit, den är inte avgörande. Men det är ytterligare en ganska viktig pusselbit som bekräftar övrig bevisning.

Hur ser du på att vittnet först nu säger detta, trovärdigheten?

– Han fick frågor om det. Jag tycker han svarade bra, säger åklagaren.

Vittnet sade bland annat att det var först nu som minnena hade poppat upp.
Citera
2014-01-21, 14:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det finns fall där folk åkt med lik i bilen i veckor - liksom de haft dem i lägenheter helt öppet. Det är helt irrelevant i detta fall. Det normala är att man gör sig av med kroppen så snart som möjligt. Statistiskt bör FS mest sannolikt gjort sig av med kroppen så snart som möjligt. När så snart som möjligt är, är en helt annan fråga.

Fanns det någon liklukt i bilen eller i huset ? Nej. Du får utgå från fallet...

Det fetade. Ja, det var precis det jag påstod.
Citat:
En mördare åker inte runt, eller sparar på lik & bevis i 2-3-4 dagar. Det går inte ihop.
Liket hanterar man direkt: dag 0, timme 1.
Med det går inte ihop, avses avsaknaden av spår i MJ-fallet.

Så då var vi överens igen.
Citera
2014-01-21, 14:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Fanns det någon liklukt i bilen eller i huset ? Nej. Du får utgå från fallet...

Det fetade. Ja, det var precis det jag påstod.

Med det går inte ihop, avses avsaknaden av spår i MJ-fallet.

Så då var vi överens igen.
Jag säger att det normala är att göra sig av med kroppen snarast möjligt. Din tes är att FS är normal och där har du åt helvete fel. Jag förväntar mig inte att han ska göra det statistiskt normala. I dag har du ovanligt mycket otur när du tänker.
( )
Citera
2014-01-21, 15:01
Bannlyst
Citat:
Jag säger att det normala är att göra sig av med kroppen snarast möjligt. Din tes är att FS är normal och där har du åt helvete fel. Jag förväntar mig inte att han ska göra det statistiskt normala. I dag har du ovanligt mycket otur när du tänker.

Vilka spår och delar av utredningen kan vi använda för att binda FS till LJs observation, och när skedde den då enligt dig ?

Jag tycker argumentet att FS är onormal är i svagaste laget, tycker inte du det själv ?
Citera
2014-01-21, 15:04
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Sveriges Radio Väst: Nya viktiga vittnesuppgifter i Marina-fallet ifrågasätts starkt
Vittnet P.K gör så att man kan begrunda hur ett vittnesmål kunde se ut på 1600-talet.
Jag trodde att rättsväsendet var lite mordernare i att sålla i vittnesutsagor och inte få in vittnen som säger sig minnas efter att underlag offentliggjorts.

Måste säga att jag personligen tycker att åklagaren gjort sig till ett åtlöje med att kalla in P.K för att förstärka sin egen hypotes. Rena flum.
Citera
2014-01-21, 15:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Vittnet P.K gör så att man kan begrunda hur ett vittnesmål kunde se ut på 1600-talet.
Jag trodde att rättsväsendet var lite mordernare i att sålla i vittnesutsagor och inte få in vittnen som säger sig minnas efter att underlag offentliggjorts.

Måste säga att jag personligen tycker att åklagaren gjort sig till ett åtlöje med att kalla in P.K för att förstärka sin egen hypotes. Rena flum.

Hade ÅK något val ?
Han är så desperat att vad som helst kan tas in, vi får se om anmälan om mened kommer att upprättas, antar att sådant tas upp efter domen.
Citera
2014-01-21, 15:20
Medlem
Citat:
Ja, statistik. Det är därför GW är kissenödig av segervisshet i media, han kanske får anledning att lugna sig ?

Berätta vilken statistik du menar.
Citera
2014-01-21, 15:57
Bannlyst
Citat:
Om du är insatt hade du aldrig frågat.
Varför skall vi bortse från statistiken, det gör inte Polisen i sin gärningsmannastyrda utredning ?
Eller de som säger att FS är skyldig. Tvärtom verkar det vara det enda förankrade argumentet, men du kanske har några friska tankar att inflika, ÅK kan behöva all hjälp han kan får ?
Med tanke på meneds vittnet han kallat som riskerar fängelse.
I normalfallet riskerar åklagarvittnen nästan aldrig menedsåtal - om de inte förstör får åklagaren. Du kan skrika "orättvist" så högt du orkar, men så är det.
Citera
2014-01-21, 16:00
Bannlyst
Citat:
I normalfallet riskerar åklagarvittnen nästan aldrig menedsåtal - om de inte förstör får åklagaren. Du kan skrika "orättvist" så högt du orkar, men så är det.

Då hade Svenkvist inget att förlora på att ta in PK, och PK har inget att förlora på att hitta på.
Precis som Hansson säger
Citat:
– Jag vill nog påstå att om försvaret hade kommit med liknande uppgifter för försvarets del så hade nog åklagaren övervägt att göra en menedsutredning

Ändock, det är en hård anklagelse från advokaten, mened, den är inte obefogad.
ÅK har inte tagit ordet mened i sin mun om KH, det är klokt - för annars är han kokt.

PS - du har obesvarat inlägg här, om du kan alltså ?
(FB) Marina Johansson spårlöst försvunnen i Spekeröd. Hittas mördad efter lång tid
Senast redigerad av Fnurra-pa-traden 2014-01-21 kl. 16:02.
Citera
2014-01-21, 16:13
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Om du menar P.K så inkom han med nya häpnadsväckande uppgifter så sent som 2013-11-25 där han påstod att M sagt att F kommer skjuta henne när hon sov och att F tagit ett vapen från M.

Dessa häpnadsväckande uppgifter inkom till polis efter att HD beviljat resning och all underlag släpptes och blev offentligt.

Att P.K plötsligt fått "nya minnen" som ploppat upp får nog ses som att han vill vara med och försöka påverka rättsfallet till F.s nackdel.
Men jag tror knappast domarna tagit denne flumkille som trovärdig.

Ska bli intressant att ta del av ljudinspelningen när den släpps.
Citera
2014-01-21, 16:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Om du menar P.K så inkom han med nya häpnadsväckande uppgifter så sent som 2013-11-25 där han påstod att M sagt att F kommer skjuta henne när hon sov och att F tagit ett vapen från M.

Dessa häpnadsväckande uppgifter inkom till polis efter att HD beviljat resning och all underlag släpptes och blev offentligt.

Att P.K plötsligt fått "nya minnen" som ploppat upp får nog ses som att han vill vara med och försöka påverka rättsfallet till F.s nackdel.
Men jag tror knappast domarna tagit denne flumkille som trovärdig.

Ska bli intressant att ta del av ljudinspelningen när den släpps.
Kan lika gärna vara så att han vågar säga sanningen när han fattar att FS sannolikt kommer att fällas den här gången. Det var ju inte mycket som tydde på detta sist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in