2014-01-21, 13:20
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Om det man glömt är till förmån för en själv är det ett starkt indicium på mened.

Det var inte till förmån för henne att säga så. Hade hon medvetet ljugit så hade hon ju också vetat att det bara är att kolla i den andra tråden så får man både datum och klockslag. Så hon kom ihåg fel bara, inget annat.

Däremot så kan man ju fundera över åklagaren som ifrågasatte Saffys meddelar- och yttrandefrihet.
Citera
2014-01-21, 13:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Det var inte till förmån för henne att säga så. Hade hon medvetet ljugit så hade hon ju också vetat att det bara är att kolla i den andra tråden så får man både datum och klockslag. Så hon kom ihåg fel bara, inget annat.

Däremot så kan man ju fundera över åklagaren som ifrågasatte Saffys meddelar- och yttrandefrihet.
Din logik står inte långt efter din favorit Lambertz! Åklagaren har väl för f-n inte ifrågasatt Saffys meddelar- och yttrandefrihet? Han konstaterar bara att det devalverar värdet av hennes uppgifter i domstolen. Hävdar du att det inte är så? Saffy är en medveten lögnare, som hoppades att ingen skulle orka kolla upp hennes uppgifter. Nu har vi ju inte könsblandade fängelser i Sverige, så hon och FS kommer inte ens att hamna på samma kåk.
Citera
2014-01-21, 13:26
Medlem
countrychicks avatar
Citat:

Saffy har ingen meddelarfrihet. Den gäller inte i såna här situationer. Läs YGL of TF om du är osäker. Yttrandefrihet har hon naturligtvis och är hon inte belagd med yppandeförbud har hon självklart rätt att skriva vad hon vill på Flashback. Men samtidigt måste man vara beredd att ens trovärdighet som vittne kanske minskar om man gör det.
Citera
2014-01-21, 13:33
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Din logik står inte långt efter din favorit Lambertz! Åklagaren har väl för f-n inte ifrågasatt Saffys meddelar- och yttrandefrihet? Han konstaterar bara att det devalverar värdet av hennes uppgifter i domstolen. Hävdar du att det inte är så? Saffy är en medveten lögnare, som hoppades att ingen skulle orka kolla upp hennes uppgifter. Nu har vi ju inte könsblandade fängelser i Sverige, så hon och FS kommer inte ens att hamna på samma kåk.

Nja, jag tror nog att ingen bryr sig om det där. Hmm... smålandtintin, tror du att det kan vara fler som vittnat som läst här och bildat sig en förutfattad mening?

Vad tror du förresten om dedär förträngda minnena som redogjorts för idag? Det där är en tydlig menedskandidat, om du frågar mig. Men det ska ju bevisas också.
Citera
2014-01-21, 13:41
Bannlyst
Citat:
Nja, jag tror nog att ingen bryr sig om det där. Hmm... smålandtintin, tror du att det kan vara fler som vittnat som läst här och bildat sig en förutfattad mening?

Vad tror du förresten om dedär förträngda minnena som redogjorts för idag? Det där är en tydlig menedskandidat, om du frågar mig. Men det ska ju bevisas också.
Det är också så att bara tre procent av alla bostadsinbrott klaras upp. Det är INTE ett argument för att fria de klantar som faktiskt åker dit...
De förträngda minnena kan också vara att man när man vet ramen minns bättre. Det i sin tur kan leda till att det du kallar förträngda minnen kommer fram.
Citera
2014-01-21, 13:46
Medlem
Jag tycker inte att K ger ett bra intryck när hon ljuger om att vittnet som såg bilen inte skriver eller läser på FB.
Eller att hon skriver att det var Marina i bilen, och resten med hennes velande, sökande av information om klädslar, med mer, och så vidare, etc.

Men ska låta rätten bestämma det där
Citera
2014-01-21, 15:05
Bannlyst
Citat:
Så åklagarens vittnen anser du begår mened, när det inte finns något som helst bevis för att de ljugit. Men Saffy, som bevisligen ljugit, har inte begått mened. "Hon har bara kommit ihåg fel, eller missförstått eller något"...
Skönt att se att du är så opartisk!

Citat:

Pssst:
Citat:
Men försvarsadvokaten Michael Hansson är definitivt inte av samma åsikt som åklagaren.

– Jag ser det som väldigt, väldigt märkligt för vittnet fick frågor i tingsrättsförhandlingen 2011 om Marina hade någon anledning att vara rädd för sin sambo och då sade han nej. Han fick upprepade frågor. Han nämnde inte ett ord om någon pistol. Det är något han har kommit på efter att Högsta domstolen beviljade resning, säger Hansson.

Michael Hansson ifrågasätter starkt vittnets trovärdighet.

– Jag vill nog påstå att om försvaret hade kommit med liknande uppgifter för försvarets del så hade nog åklagaren övervägt att göra en menedsutredning

Jorå, det verkar kunna vara mened det PK hittat på.
Citera
2014-01-21, 16:13
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Det är också så att bara tre procent av alla bostadsinbrott klaras upp. Det är INTE ett argument för att fria de klantar som faktiskt åker dit...
De förträngda minnena kan också vara att man när man vet ramen minns bättre. Det i sin tur kan leda till att det du kallar förträngda minnen kommer fram.

Även om det är sant är den självklart närmast till hands liggande slutsatsen att vittnet tyvärr efter tre år drabbats av lusten att förbättra sitt vittnesmål.
Citera
2014-01-21, 16:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Även om det är sant är den självklart närmast till hands liggande slutsatsen att vittnet tyvärr efter tre år drabbats av lusten att förbättra sitt vittnesmål.
Jag kan hålla med om att det är märkligt att vittnesmålet släpps igenom såpass okommenterat. Jag tror att han inte vågade säga sanningen eftersom allt tydde på att FS skulle frias vid förra förhandlingen. Nu när det verkar som att FS ska fällas kanske han vågar säga sanningen. Att han inte ger denna förklaring kan bero på att man inte måste vittna om omständigheter som gör att man själv misstänks för brott.
Citera
2014-01-21, 16:29
Bannlyst
Citat:
Jag kan hålla med om att det är märkligt att vittnesmålet släpps igenom såpass okommenterat. Jag tror att han inte vågade säga sanningen eftersom allt tydde på att FS skulle frias vid förra förhandlingen. Nu när det verkar som att FS ska fällas kanske han vågar säga sanningen. Att han inte ger denna förklaring kan bero på att man inte måste vittna om omständigheter som gör att man själv misstänks för brott.

Det görs ingen koll av vittnet, beslutet om att han skall vittna är taget på 15! minuter:
(FB) Marina Johansson spårlöst försvunnen i Spekeröd. Hittas mördad efter lång tid
Citera
2014-01-21, 17:30
Medlem
MrsMagoos avatar
Michael Hansson ifrågasätter starkt vittnets trovärdighet.

– Jag vill nog påstå att om försvaret hade kommit med liknande uppgifter för försvarets del så hade nog åklagaren övervägt att göra en menedsutredning.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=5762455

Han är så vansinnigt mediakåt Hansson och väldigt snabb att uttala sig. Han är grinig för KH som ingen tar som trovärdig. (Hans stjärnvittne som skulle knäcka åklagarens indiciekedja)
Det är givetvis konstigt att ett vittne kommer på mer saker efter några år, men det spelar ingen som helst roll då det bara är bra att man får reda på annat än vad Fredrik Svensson sagt om förvaring av tex pistol.
Citera
2014-01-21, 17:44
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Det görs ingen koll av vittnet, beslutet om att han skall vittna är taget på 15! minuter:
(FB) Marina Johansson spårlöst försvunnen i Spekeröd. Hittas mördad efter lång tid

Nu börjar det likna en fars. Åklagaren ifrågasatte vittnet KHs trovärdighet men vittnet PKs minne och eventuella agenda ifrågasätter han inte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in