2014-01-19, 19:55
Medlem
thomas24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av My name is Earl
Där blir nedslag på lampan. De FÅR kolla hela bilen på ombesiktning; men gör det inte.
Och grundtanken här är ju att bilen skall vara säker året runt - inte bara vid besiktningstillfället.
Citera
2014-01-19, 22:59
Medlem
fick en diffus höger halvljus, har för mig att jag fått de 2 år i rad men inget nog för ombesiktning. Hur löses detta?
Citera
2014-01-20, 22:59
Medlem
xerxesdoes avatar
Besiktningens märkliga bedömningar!

Var just inne med min Grand Voyager. Fick nedslag på dåligt helljus, trots att jag har nya extraljus i rampen, kopplade till helljuset! Kan garantera ett en gammal bubbla går igenom utan anmärkning med sina standard "stearinljus" i sammanhanget, hur tänker dom då?

Fick nedslag på att han inte fick av den demonterbara dragkroken, hur är det ur trafiksäkerhetssynpunkt relevant att han inte lyckas ta bort kroken.. den sitter fast som berget, som den ska göra för att det ska vara säkert att fästa ett släp i denna... hur fan tänker dom då egentligen?

Har andra kanske fler exempel på dessa idiotier?
Citera
2014-01-20, 23:05
Medlem
Helt solklart att du fått rätt bedömning.

Extra ljus är just extraljus och ersätter inte originalet.

Självklart måste en demonterbar krok kunna inspekteras.
Är den ihoprostad så är det stor chans att den inte kan fästas korrekt.
Funktionen måste kontrolleras.
Hur bedömer du att den sitter "som berget"???? Skulle du skriva det seriöst i ett protokoll

Hur tänker du själv i den situationen?
Citera
2014-01-20, 23:09
Medlem
kimdah2002s avatar
Som sagt solklart...

Bilens original helljus måste fungera
Demonterbar dragkrok måste gå att demontera
Citera
2014-01-20, 23:24
Medlem
xerxesdoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tigerkakan
Helt solklart att du fått rätt bedömning.

Extra ljus är just extraljus och ersätter inte originalet.

Varför då? Det är ju en del av bilens utrustning vid tillfället för bedömmning, det som ska bedömmas är bilens helljus. Var står det något om att det måste handla om orginalmonterade helljus? Det får du gärna hänvisa till.

Citat:
Självklart måste en demonterbar krok kunna inspekteras.
Är den ihoprostad så är det stor chans att den inte kan fästas korrekt.
Funktionen måste kontrolleras.
Hur bedömer du att den sitter "som berget"???? Skulle du skriva det seriöst i ett protokoll

Hur tänker du själv i den situationen?

Om det är uppenbart att sprinten är i rätt läge, så bedömmer jag kroken som korrekt monterad, och att den de fakto sitter hårdare än som vore fallet om den inte rostat fast!

Hur skulle du tänka, att någon illvillig marodör varit där och kapat sprinten med berått mod så det ska se ut som att den är rätt monterad?
Senast redigerad av xerxesdoe 2014-01-20 kl. 23:33.
Citera
2014-01-20, 23:27
Medlem
xerxesdoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Som sagt solklart...

Bilens original helljus måste fungera
Demonterbar dragkrok måste gå att demontera

Var står det skrivet att helljuset måste vara orginal? Om jag tar bort orginalstrålkastarna och monterar ett hemmabygge med samma funktion så kommer det godkännas, varför inte extra helljus? Det är funktionen som skall bedömmas på ett ekipage av myndigheten, inte designen...

Fattas galoppen.. ?

Har inte sökt igenom gällande förordningar, men kan ändå garantera att det inte står ett smack att finna där om orginalmonterade helljus, utan att det är funktionen som skall bedömmas av en besiktningsman!
Senast redigerad av xerxesdoe 2014-01-20 kl. 23:50.
Citera
2014-01-21, 00:04
Medlem
provocative77s avatar
På en helbilsgodkännd bil kan du inte montera vilk strålkastare du vill. De måste vara godkända. Det tror jag knappast att hemmabyggda strålkastare eller extraljus är.
Däremot blir jag förvånad över att de gav nedslag på helljuset. Det har jag aldrig varit med om att de ens mätt förut. Bara att de kollat att det fungerar.
Vad gäller dragkroken så ska väll den fungera som den ska?
Citera
2014-01-21, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xerxesdoe
Varför då? Det är ju en del av bilens utrustning vid tillfället för bedömmning, det som ska bedömmas är bilens helljus. Var står det något om att det måste handla om orginalmonterade helljus? Det får du gärna hänvisa till.

Du är nära att svara på din egen fråga.
Att ljuset precis som du skriver är tillfällig så ersätter dom inte originalljusen.

Citat:
Ursprungligen postat av xerxesdoe
Om det är uppenbart att sprinten är i rätt läge, så bedömmer jag kroken som korrekt monterad, och att den de fakto sitter hårdare än som vore fallet om den inte rostat fast!

Hur skulle du tänka, att någon illvillig marodör varit där och kapat sprinten med berått mod så det ska se ut som att den är rätt monterad?

Även här svarar du nästan på din egen fråga.
Det finns idioter överallt som vill modifiera och fuska med saker och ting.
Det är ju precis det en besiktningsman vill kontrollera.

Så du menar att om du köper en bil där dragkroken har rostat fast så är du helt nöjd med det.
Okeeeej!
Citera
2014-01-21, 09:42
Medlem
Bittra människa, självklart får du nedslag. Det är inte besiktningen som har fel, det är du.

Extraljusen är ett tillbehör och inget som de kontrollerar. Dina helljus är uppenbarligen för dåliga, dvs ditt problem.

Att dragkroken sitter fast när man sliter och drar i den är ingen garant för att den klarar påfrestningarna vid körning.

Suck
Citera
2014-01-21, 10:40
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
På en helbilsgodkännd bil kan du inte montera vilk strålkastare du vill. De måste vara godkända. Det tror jag knappast att hemmabyggda strålkastare eller extraljus är.
Däremot blir jag förvånad över att de gav nedslag på helljuset. Det har jag aldrig varit med om att de ens mätt förut. Bara att de kollat att det fungerar.
Vad gäller dragkroken så ska väll den fungera som den ska?

Chrysler voyager har ganska dåliga helljus som standard. Men så länge de lyser så skall de vara godkända, men jag tror TS har kopplat ur dem och kopplat in extraljusen istället.

Hella tillverkar E-märkta eftermarknadsljus som är betydligt bättre än original och många Chrysler som gått i tyskland har fått dessa istället. De går att få tag på till hyfsat pris på skroten och är klart bättre alternativ, samt att man kan xenonkonvertera helljuset.
Citera
2014-01-21, 12:42
Medlem
morkfromorks avatar
Besiktningsmannen gjorde helt rätt.

Dock borde han ha förklarat för kunden, inte alla är experter på bilar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in