Citat:
Ursprungligen postat av
Whaaam
För min del tänker jag såhär:
-- Vissa plagg håller mycket längre än andra, och dom kan man lägga mer pengar på. Skor, jackor/kavajer och kostymer håller länge och gör mycket till helhetsintrycket, så dom kan man splasha ut på. Skjortor, tröjor och byxor håller aldrig särskilt länge, så där kan man köpa billigare kvalitet.
-- En midnattsblå kostym. Kan gott vara billig (limmade mellanlägg etc) men passformen måste vara top notch. Titta på Oscar Jacobsson, Tiger eller Boss t ex.
-- En jacka för sommarhalvåret, t ex windbreaker.
-- En jacka för vinter, t ex down parka.
-- Ett par chinos i färg som du gillar (t ex blått eller rött)
-- Två par jeans i raw denim
-- Två rundhalsade tröjor i lättkombinerade färger, t ex blått eller svart
-- Till detta kommer underkläder och t-shirts, förstärkningsplagg som mössa och vantar, och specifika kläder för t ex idrott. Accessoarer som t ex bröstnäsduk och manschettknappar är överkurs och kan vänta till senare, liksom ett armbandsur av god kvalitet.
Skjortor må vara förbrukningsplagg men ifall du köper bra skjortor så håller de ett tag, de må vara dyrare men det är värt pengarna. Tröjor är knappast något förbrukningsplagg och bör kostas på något.
Du skriver att man kan lägga mer pengar på kostym och kavaj men ändå kan det vara billigt, något ambivalent? Jag tycker absolut att det är något att lägga pengar på ifall du inte har det väldigt knapert.
Windbreaker

. Ser hellre en car coat.
Down parka

. Kanske en duffle skulle passa?
Ifall man frågar mig så bör ha många fler färger på byxor (chinos i detta fall) innan man köper röda.
Jag accepterar jeans men är själv ingen anhängare.
Var färgen svart bör användas har avklarats i flera trådar flera gånger, grå är mycket bättre än svart.
Du bör i alla fall ha en vit näsduk i linne. Har du tänkt att bära dubbelmanschett utan knappar eller tänker du dig att det är en sån sak man bör ha?