2014-01-17, 18:11
Medlem
Towans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thefisk
Jo, du kan ju bygga en basgarderob med bara en skjorta, ett par skor osv också om du vill, men det är inte riktigt vad jag menar med att ha en basgarderob. Det är snarare en högst bristfällig garderob, enligt mig.

Men givetvis är en mörkblå kostym något som man ska ha och som även har större användningsområde. Inget snack om det.

Du har helt rätt. En basgarderob bör ha båda.
Citera
2014-01-18, 18:40
Medlem
För min del tänker jag såhär:

-- En bra garderob byggs upp över tiden, så man måste inte köpa allt på en gång.

-- Passform är viktigast av allt för att det ska bli snyggt. Mycket viktigare än färg och mönster, eller modedetaljer som breda vs smala kavajslag.

-- Livssituationen måste tas i beaktande. Helt rätt att bara köpa en kostym ifall man inte behöver kostym i jobbet eller bär det på bekantskapskretsens fester.

-- Vissa plagg håller mycket längre än andra, och dom kan man lägga mer pengar på. Skor, jackor/kavajer och kostymer håller länge och gör mycket till helhetsintrycket, så dom kan man splasha ut på. Skjortor, tröjor och byxor håller aldrig särskilt länge, så där kan man köpa billigare kvalitet.

-- Strunta i att köpa plagg för "fasta situationer" typ vit slips ifall någon närstående går bort eller smoking ifall någon snobbkompis ska ha garden party med dresscode. Detta använder du ändå så sällan att du kan köpa när situationen uppstår, eller hyra i många fall.

Om jag skulle köpa en basgarderob för en ung man som går på universitetet och/eller jobbar i en bransch utan dress code så skulle jag nog ha köpt ungefär följande:

-- En midnattsblå kostym. Kan gott vara billig (limmade mellanlägg etc) men passformen måste vara top notch. Titta på Oscar Jacobsson, Tiger eller Boss t ex.

-- En mörkblå kavaj. Samma som ovan.

-- Två slipsar varav en mer sober och en lite mer färgglad.

-- En jacka för sommarhalvåret, t ex windbreaker.

-- En jacka för höst och tidig vår, t ex oljerock.

-- En jacka för vinter, t ex down parka.

-- Två par casual skor som kan varvas för vinterhalvåret, t ex ett par fordrade kängor och ett par grova chelsea boots.

-- Två par casual skor som kan varvas för höst och tidig vår, t ex ett par brogues och ett par chukka boots.

-- Två par casual skor som kan varvas på sommaren, t ex ett par penny loafers (se dock upp med "gubbfaktorn" i vissa läster) och ett par lätta derbys.

-- Ett par svarta oxfords att bäras med kostym

-- Ett par sneakers, seglarskor eller annat som kan bäras på lantstället och liknande.

-- Ett par sandfärgade chinos

-- Ett par chinos i färg som du gillar (t ex blått eller rött)

-- Två par jeans i raw denim

-- Två rundhalsade tröjor i lättkombinerade färger, t ex blått eller svart

-- Två V-halsade tröjor enligt ovan

-- Två cutaway-skjortor; en i vitt och en i ljusblått

-- Två button down-skjortor i ljusblått

-- Till detta kommer underkläder och t-shirts, förstärkningsplagg som mössa och vantar, och specifika kläder för t ex idrott. Accessoarer som t ex bröstnäsduk och manschettknappar är överkurs och kan vänta till senare, liksom ett armbandsur av god kvalitet.
Citera
2014-01-18, 23:07
Medlem
kebabsvarvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whaaam
För min del tänker jag såhär:
-- Vissa plagg håller mycket längre än andra, och dom kan man lägga mer pengar på. Skor, jackor/kavajer och kostymer håller länge och gör mycket till helhetsintrycket, så dom kan man splasha ut på. Skjortor, tröjor och byxor håller aldrig särskilt länge, så där kan man köpa billigare kvalitet.

-- En midnattsblå kostym. Kan gott vara billig (limmade mellanlägg etc) men passformen måste vara top notch. Titta på Oscar Jacobsson, Tiger eller Boss t ex.

-- En jacka för sommarhalvåret, t ex windbreaker.

-- En jacka för vinter, t ex down parka.

-- Ett par chinos i färg som du gillar (t ex blått eller rött)

-- Två par jeans i raw denim

-- Två rundhalsade tröjor i lättkombinerade färger, t ex blått eller svart

-- Till detta kommer underkläder och t-shirts, förstärkningsplagg som mössa och vantar, och specifika kläder för t ex idrott. Accessoarer som t ex bröstnäsduk och manschettknappar är överkurs och kan vänta till senare, liksom ett armbandsur av god kvalitet.
Skjortor må vara förbrukningsplagg men ifall du köper bra skjortor så håller de ett tag, de må vara dyrare men det är värt pengarna. Tröjor är knappast något förbrukningsplagg och bör kostas på något.

Du skriver att man kan lägga mer pengar på kostym och kavaj men ändå kan det vara billigt, något ambivalent? Jag tycker absolut att det är något att lägga pengar på ifall du inte har det väldigt knapert.

Windbreaker . Ser hellre en car coat.

Down parka . Kanske en duffle skulle passa?

Ifall man frågar mig så bör ha många fler färger på byxor (chinos i detta fall) innan man köper röda.

Jag accepterar jeans men är själv ingen anhängare.

Var färgen svart bör användas har avklarats i flera trådar flera gånger, grå är mycket bättre än svart.

Du bör i alla fall ha en vit näsduk i linne. Har du tänkt att bära dubbelmanschett utan knappar eller tänker du dig att det är en sån sak man bör ha?
Citera
2014-01-20, 18:21
Medlem
edelmans avatar
Jag passar på att fråga här då den snarare gäller "baschinos" än de dyrare varianterna.

Var köper ni era vardagschinos? Det vill säga chinos med schyst passform, inte alltför dyra (under 1000 kr) och som inte kräver kemtvätt.
Citera
2014-01-20, 18:44
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edelman
Jag passar på att fråga här då den snarare gäller "baschinos" än de dyrare varianterna.

Var köper ni era vardagschinos? Det vill säga chinos med schyst passform, inte alltför dyra (under 1000 kr) och som inte kräver kemtvätt.
Amerikanska Incotex. Brukar bli 800-900 kronor när de väl kommit hit.
Citera
2014-01-20, 20:39
Medlem
zala's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Amerikanska Incotex. Brukar bli 800-900 kronor när de väl kommit hit.
Betyder det är de är tillverkade för den amerikanska marknaden eller att de faktiskt är tillverkade i USA? Oavsett så förstår jag att de är vidare.
Citera
2014-01-20, 21:19
Medlem
Runforrestruuuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edelman

NN07 gillar jag som kostar 999:-. Finns säkert på rea nu också
Citera
2014-01-20, 21:58
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zala'
Betyder det är de är tillverkade för den amerikanska marknaden eller att de faktiskt är tillverkade i USA? Oavsett så förstår jag att de är vidare.
Det betyder att de är tillverkade för den amerikanska marknaden. Ebay är fullt av dem.
Citera
2014-02-10, 14:16
Medlem
ThatBaldGuys avatar
Jag har alltid gillat den mer klassiska stilen när det kommer till kläder. Under min uppväxt och även nu i mina vuxna dagar så ser jag upp till män som kan bära upp kostymer och dylikt bra.

Jag har mer och mer börjat klä mig klassiskt men pengar är ett stort problem då allting är så dyrt. Så det jag undrar är om ni har några tips på hur/vart man kan få tag på kläder för en mindre peng.

Tacksam för svar!
Citera
2014-02-10, 14:41
Medlem
zala's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThatBaldGuy
Jag har alltid gillat den mer klassiska stilen när det kommer till kläder. Under min uppväxt och även nu i mina vuxna dagar så ser jag upp till män som kan bära upp kostymer och dylikt bra.

Jag har mer och mer börjat klä mig klassiskt men pengar är ett stort problem då allting är så dyrt. Så det jag undrar är om ni har några tips på hur/vart man kan få tag på kläder för en mindre peng.

Tacksam för svar!
eBay, SF och andra outlets tror jag att många i denna forumdelen är frekventa besökare av.
Citera
2014-02-10, 15:19
Medlem
Citat:
[...] men pengar är ett stort problem då allting är så dyrt.

Vad jämför du med? Sjävlklart beror det på vilken "nivå" man vill ligga på och självklart infaller law of diminishing returns som vanligt men ändå vill jag nog påstå att man med lätthet kan klä sig billigare än övrigt MQ/Stayhard-mode. Skor är visserligen dyrare än gemene mans men om man endast sportar Meermin-classic eller dylikt blir det inte direkt några enorma skillnader. Lägg därtill att basskjortor kostar lika mycket som pöbelns t-shirts och att CT:s byxor oftast är billigare än mode-Svenssons motsvarighet sen är det inte så jävligt att spela på denna planhalva längre.

Visst kan du lägga precis hur mycket pengar som helst på denna stil om du vill men det är sannerligen inte nödvändigt. Tyvärr är det svårt att sluta köpa dyrare när man väl fått upp ögonen och förstått mervärdet i Drake's slips...

TM Lewin
Charles Tyrwhitt
Suit Supply
Boggi
Malford of London
Yoox
Woolovers
Meermin
Septiem Larguer
Ed et Al
Alan Paine

Så, nu har du lite att leta bland. Är det plagg av roligare märken du vill ha så är det väl SF, Yoox, Ebay och Malford of London du bör hålla koll på.
Citera
2014-02-10, 23:03
Medlem
AndrewBernards avatar
Citat:

Tacksam för svar!

Utöver vad som redan nämnts tycker jag det är värt att nämna att det faktiskt rör sig om klassiska kläder. Detta kanske är uppenbart men vad det innebär är ju att det troligtvis inte kommer se malplacerat ut med kläderna inom våran livstid. Nu överdrev jag kanske något och visst går det trender även i det klassiska men det är ändå lite mer framtidssäkert än andra alternativ.

Varför är detta värt att nämna då? Jo, det är ju nämligen i detta läge faktiskt även relevant att satsa på kvalité. Köper man ett par jätte hippa braxor för 3 lök som troligtvis kommer vara omoderna innan säsongen är över svider det nog aningen mer i kassan än ett par schyssta udda-byxor som funkar lika bra när du är sjuttio. Vad jag menar är att det kan, även om man kanske får ta en högre kostnad vid köptillfället, bli billigare i längden.

Du har redan fått en uppsjö med bra affärer men återigen är det klassiska kläder vi pratar om och då är ju faktiskt reorna ett ypperligt tillfälle när man vill spara en slant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in