2014-01-19, 21:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Nej det visar med all tydlighet att bibeln är ett verk skrivet av människor för människor i syfte att kontrollera folk.

Är det den mänskliga (som massmördare) sidan av gud som beskrivs när han mördar alla människor och djur förutom Noa och hans anhang?
eller så blev det bäst så, "den andra planeten" (såklart samma men där han lät dem vara) sket sig eller så behövdes histiorian för att filtrera ut dumma människor innan de kkommer till himmelen.

Bibeln är skriven av människor med inflytande av Den helige anden och jag tror varenda ord är sant men det finns olika sätt att se på s aker. t.ex materiellt/andligt
Citera
2014-01-19, 23:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie-X
"Jag (Gud) tänker - alltså finns jag".

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det är inget 'guds'-bevis,

Citat:
Det är logik som, om man förstår påståendet, gör det klart att Guds existens är nödvändig och logiskt självklar.

Vad menar du med "om man förstår påståendet"? Finns det något särskild sätt att förstå det förutom som en epistemisk tes?

Desutom har det inte ett dyft med logik att göra, och även om det hade med logik att göra kan jag inte se hur det skulle bli ett 'guds'-bevis.

Citat:
men en mycket diskutabell epistemisk sats, som också kan skrivas såhär (starkt parafraserat):"I am, therefore I drink"

Citat:
Nä det kan inte skrivas om så (för Gud kan existera utan att dricka).
Det kan dock skrivas om som t.ex: I drink, therefore I am.
Eller, för att förtydligande utveckla omskrivningen ovan: The experience of drinking exist, therefore there must be an "underlying conciousness" which brings about that experience

Du förstår/vet alltså såpass mycket, att du kan se svagheten i denna kartesianska tes (att den kan vändas upp-och-ner).

Men hur fick du stoppat 'gud' in i den? Det är bara ytterligare ett postulat att göra detta.
Senast redigerad av Bogomil 2014-01-19 kl. 23:27.
Citera
2014-01-19, 23:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
Jag förstår att du har problem med empati men hade du läst och förstått vad vi diskuterade skulle du sett att det jag berörde var Reality81's upplevelser.

Vi diskuterar inte min motivations-psykologi, men bevis för 'gud'

Citat:
allsmäktig & allsvetande = vet om all framtid också. När det gäller att tolka bibeln så tror jag det ör bra att läsa den själv, inte att läsa "pastor X" 's sammanfattningar eller frågestund på internet och tro sig förstått det viktigaste.

Pastor Xs sammanfattninger är sannoliken lika irrelevante för trådämnet som din pop-psykologi är.
Citera
2014-01-19, 23:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
eller så var det för att visa att han har en mänsklig sida.

tänk dig själv att du lovar Gud sak X
Gud säger "bra, son"
du bryter löftet
Gud frågar 'varför'?
du svarar "det var ditt fel för du lät mig tro att jag kunde hålla löftet"

En person av dessa två är orimlig.

Vad i Noodlis namn babblar du om? Det bevisar väl inte 'gud' att du spekulerar i att han har "en mänsklig sida".

Det där om ett "löfte" du menar dig kunne se är like irrelevant som det mesta du försökar leda tråden in på. Håll dig till saken eller förtydliga hur du menar det finns ett bevis nånstans i utvcklingen av detta resonemang.
Citera
2014-01-19, 23:24
Bannlyst
Jag diskuterar med person, inte en tråd. När det gäller dig så har du redan avböjt erbjudandet om att ge mig måttstocken att mäta eller väga Gud och du borde fattat p.ga andra poster att jag inte vill ha med dig att göra.

edit, Är nog bonuspoäng på dig men jag låter nån annan få dem.
edit2, sätter dig på ignore
Senast redigerad av saggeliten 2014-01-19 kl. 23:31.
Citera
2014-01-19, 23:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
eller så blev det bäst så, "den andra planeten" (såklart samma men där han lät dem vara) sket sig eller så behövdes histiorian för att filtrera ut dumma människor innan de kkommer till himmelen.

Foliehatts-snack? Hitta fast grund att börja från och gå sen steg för steg vidare från det.

Citat:
Bibeln är skriven av människor med inflytande av Den helige anden och jag tror varenda ord är sant men det finns olika sätt att se på s aker. t.ex materiellt/andligt

Tråden rör sig inte om din tro eller predikande av samma .... om du nu inte kan demonstrera en koppling till trådämnet.
Citera
2014-01-19, 23:29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag diskuterar med person, inte en tråd.

Håll dig till saken.

Citat:
När det gäller dig så har du redan avböjt erbjudandet om att ge mig måttstocken att mäta eller väga Gud och du borde fattat p.ga andra poster att jag inte vill ha med dig att göra.

Det är inte min uppgift att förse dina fantasier med detaljer.
Citera
2014-01-19, 23:56
Medlem
Citat:
Vad menar du med "om man förstår påståendet"? Finns det något särskild sätt att förstå det förutom som en epistemisk tes?

Desutom har det inte ett dyft med logik att göra, och även om det hade med logik att göra kan jag inte se hur det skulle bli ett 'guds'-bevis.

Du förstår/vet alltså såpass mycket, att du kan se svagheten i denna kartesianska tes (att den kan vändas upp-och-ner).

Men hur fick du stoppat 'gud' in i den? Det är bara ytterligare ett postulat att göra detta.

Rör inte till det, påståendet åsyftar helt enkelt:
1: Det måste existera något som ger upphov till upplevelserna, ett "underliggande medvetande".
2"Underliggande medvetandet" = Buddha-nature/Gud/Brahman/Metafysiken/'The eternal I which sees all, but never sees itself'

1 håller du förmodligen med om.
Men 2 håller du förmodligen inte med om. För att hålla med 2 (om du redan håller med 1) behöver du läsa ett par definitioner av 'namnen uppradade i 2'. Då kommer du se att de alla beskriver "det underliggande medvetandet".
Citera
2014-01-20, 00:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
: Det måste existera något som ger upphov till upplevelserna, ett "underliggande medvetande".

Alltså ID-postulatet. Varför "måste" detta vara korrekt? (1).

Citat:
"Underliggande medvetandet" = Buddha-nature/Gud/Brahman/Metafysiken/'The eternal I which sees all, but never sees itself'

håller du förmodligen med om.

Jag hållar definitivt inte med om något "måste" enligt (1) utan belägg (i detta fall faktisk bevis).

Citat:
Men 2 håller du förmodligen inte med om. För att hålla med 2 (om du redan håller med 1) behöver du läsa ett par definitioner av 'namnen uppradade i 2'. Då kommer du se att de alla beskriver "det underliggande medvetandet".

Det kommer jag inte alls att se. Vad jag ser är att du påstår något om ett par definitioner, och dina påståenden är tills vidare bara subjektiva. När kommer dina bevis?
Citera
2014-01-20, 00:21
Medlem
Citat:
Alltså ID-postulatet. Varför "måste" detta vara korrekt? (1)

"Måste" (som i 100%) är inte rätt ord,, men eftersom motsatsen är så galet absurd så är det så gott som säkert.

Motsatsen är:
Det krävs inte ett "nervsystem" som ger upphov till upplevelser, som t.ex. ljud, syner, smak, o.s.v..
Med andra ord: Att det inte är ögonen, nervtrådarna, hjärnan, o.s.v. som ger upphov till synerna som ses,, t.ex.

Man bör tillägga att vi inte vet vad ögat, nervtrådarna, hjärnan eller någonting annat egentligen är, eftersom vi bara känner till våra "bilder"(upplevelser) av "det underliggande medvetandet". Detta åsyftas med "The I which sees all, but never sees itself", "The nothing which is everything", "drömmaren kan inte "kännas till" genom drömmen".

Nu kommer jag att sluta beskriva det här.
Senast redigerad av Charlie-X 2014-01-20 kl. 00:30.
Citera
2014-01-20, 00:33
Medlem
Mecka_Meras avatar
Man kan inte bevisa något som inte existerar

Tron är för svaga och trångsynta människor, subhumans som jag gillar att kalla dom
Citera
2014-01-20, 03:59
Medlem
Cloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clovius
Jag förstår fortfarande inte vad du åsyftar, så dina inlägg verkar som ett enda idiotiskt svammel, och därför avskyr jag dig.. Jag hade förmodligen misshandlat dig om det här samtalet var IRL en fredagskväll, men nu får det räcka med lite arga svar

Vill du vänligen avstå från att fabricera totalt falska citat i framtiden?

Det är uppenbart att du förlorat argumentet, det är ingen anledning till att attackera dina motståndare med rena lögner.
Du skämmer endast ut dig själv ytterligare.
Senast redigerad av Clovius 2014-01-20 kl. 04:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in