2014-01-20, 00:02
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Av någon outgrundlig anledning tycks du inte förstå att det inte finns några BEVIS som binder KJ till brottet att ha mördat och styckat VB. Ordförståelsen sviktar ?

Det behövs inte. Teknisk bevisning ihop med en samlad bedömning räcker, tack och lov, gott till att han kommer sitta inne de närmsta 10-12 åren.
Citera
2014-01-20, 01:30
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltisanti
Det finns bevis att han hanterat hennes mördade kropp och indicier som pekar på att han även mördat henne. Folk har dömts för mord på betydligt svagare bevis och indicier.

Det finns inga bevis för att just KJ har hanterat kroppen, endast att hans bil har använts. Handskarna är ett bra exempel, KJ DNA i dem, men blod endast på handskarnas ovansida, blod på listen och baklucka, men ingenting i kupén.

Bevis för att just KJ har hanterat kroppen kan till exempel vara att handskarna med hans DNA i också kan kopplas till kroppsdelar, t ex. spår av handskarna på kroppsdelarna. Eller att åklagaren med t ex. vittnesmål och tidsuppgifter kan påvisa att KJ haft möjlighet att vara på mord, dumpning eller styckningsplats, men det går inte, brottsplatsen är inte känd.

sverigesradio.se citat;

Anledningen till att nämndemannen måste avgå är att hon uttalat sig för en reporter och på direkt fråga svarat att det kan finnas en annan gärningsman än den åtalade 22-åringen.

Inte konstigt att KJ döms av tingsrätten när man plockar bort folk med en avvikande uppfattning. Det måste ha varit åklagarens vilja som fick genomslag, KJ ska dömas till varje pris tror jag.

Det är intressant att minst en av domstolens ledamöter hade den här uppfattningen, var hon sämre på att tolka de indicier som finns än övriga i den dömande församlingen. Hur kunde hon komma till den här slutsatsen om de så kallade bevisen är så tydliga?
Citera
2014-01-20, 01:33
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltisanti
Det finns bevis att han hanterat hennes mördade kropp och indicier som pekar på att han även mördat henne. Folk har dömts för mord på betydligt svagare bevis och indicier.

Du tar en rövare här och påstår nånting som inte är sant, eller hur .. Vilka bevis finns att KJ har "hanterat" VB:s mördade kropp ? Och att han är mördaren ?
Citera
2014-01-20, 01:45
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Det behövs inte. Teknisk bevisning ihop med en samlad bedömning räcker, tack och lov, gott till att han kommer sitta inne de närmsta 10-12 åren.

Den "samlade bedömningen" är ju lika felaktig som den är ett halmstrå i ett försök att fälla KJ till ansvar för ett brott som man varken vet var eller när det begicks. Tycker du det är rättssäkert ?

Visst är det här målet betjänt av att KJ i tingsrätten får en livstidsdom som stirrar honom i ögonen, ett jättemisstag annars, och detsamma igen i hovrätten om han inte faller till föga och berättar hur det ligger till. Och att paret MB/AN på något sätt är inblandade tror jag kommer att visa sig vad det lider - att adv. Forssberg hintade om MB i sin slutplädering är nog inte gripet ur luften.
Citera
2014-01-20, 02:08
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
Jag tror i och för sig det har påpekats tidigare. En märlspik är definitivt inte eggvass. Jag har själv använt en sådan och hade den varit eggvass så hade man skadat repet som man arbetar med. Så om såren garanterat kommer från något som är eggvasst så är det inte från en märlspik eller splitsnål.

Var god beskriv de båda nämnda verktygen eller länka en bild på respektive verktyg.
Vad gjorde du med det verktyg du kallar märlspik?
Citera
2014-01-20, 02:23
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Men det kan vara ett håljärn/skölpjärn. Jag vet inte hur många gånger det har tagits upp i tråden, länkats till bilder, det finns sådana järn som har en vass U-formad egg som inte är i nittio grader mot verktygets längdsida.

Gubbfan till expert vet ju inte ens hur pass en märlspik är vass eller inte, så varför ens orda om det, idiot!

EDIT;Och för att röra till det lite, sirjärn, jag kan tänka mig att det var ett sådant som KJ sirade ut en smiley på bordet med.

http://www.slojd-detaljer.se/kategorier/tra-metallslojd/verktyg/bildhuggar--stamjarn/sirjarn-pid1818

Finns i olika bredder och typer av eggform.

Men ett sånt verktyg kan du ju inte få till olika stora D med. Det blir ju ett C. Nu har ju jag vid flera tillfällen länkat till bilder där det visar sig att samma verktyg går under olika namn. I fallet skölp, håljärn, holkjärn så är det olika namn på samma typ av verktyg.
En märlspik och en splitsnål är helt olika verktyg men det är oklart vilket som är vad.

Clavell har ju använt ett av dem så vi får väl se vilket.
Senast redigerad av PeterNoster 2014-01-20 kl. 02:26.
Citera
2014-01-20, 02:57
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Verkar vara en hjälpsam typ, investerar i nya kängor bara för det här ändamålet.
Man kan ju undra vad han hade på fötterna vanligtvis, allra helst sulorna.

Så här då, händerna bort pga DNA, torson till fp 2, den var för otymplig att föra in i huset, benen på fp 1 för att misstänkliggöra KJ. Varför KJ, varför det gula huset? I tråden men även under söken så har det framgått att KJ var den siste som såg VB i livet, KJ sa ju det till allt och alla. Varför inte passa på att använda sig av en plats som KJ har koppling till? Här i tråden tipsade jag om det, kanske någon snappade upp det. Dessutom, om MPS fick informationen om "heta" platser, varför sökte de inte där ganska omgående?

Glöm inte att den här ABGJ har färdats i KJ bil vid flera tillfällen under söken, således troligen haft tillgång till bagageutrymmet. Beträffande ABGJ granne ME så är han vän med KJ enligt uppgift i FUP, var chef för gruppcheferna, synts med KJ under söken men talar inte sanning om hur många gånger han har träffat KJ, nämner iaf inte att han är vän med honom och har träffat honom under söken. Först in i huset, sist ut vid fyndtillfället. Ingen hade handskar enligt MLL(?), men enligt uppgift i FUP så hade han det tidigare under söken. Petar på benen i styckningsänden med sin kniv, petar med kängan, flest spår från hans kängor på golvet. Har en uppfattning om hur länge benen har legat där. Van vid att se döda människor , därför inte så chockad, har jobbat på äldreboende, dock var de döingarna troligen inte styckade. Inte undra på att han har ångestdämpande medicin hemma.

Hm, kan inte släppa den här typen riktigt än.

FUP 260

"På lårbenen observerades fragment av skospår"

FUP 262

"De skospårsfragment som observerades på låren kommer rimligen från någon av
personalen från Missing People, som enl. uppgift ska ha sparkat på benen."

Och det är ju ME som "sparkat på benen"
Citera
2014-01-20, 04:31
Medlem
Brottsplatsen är en mycket viktig sak som aldrig har hittats även efter ett mycket långt och omfattande sök. Om åklagarnas bedömning varit rätt hade brottsplatsen med stor säkerhet hittats.
Eftersom ingen brottsplats hittades kan man konstatera det fanns ingen brottsplats där det söktes och åklagarnas bedömning var felaktig.
Eftersom kroppsdelarna var tvättade, kan man med enkel logik inse att brottsplatsen sannolikt fanns i en bostad med tillgång till vatten och avlopp.
Ett sådant styckmord bör ha skett i en bostad med minimal risk för insyn och styckningen gjordes för att smidigt kunna avlägsna kroppsdelarna från bostaden och placera dem vid Gula huset och däromkring för att få KJ misstänkt, även blodspåret i bagageutrymmet kan anses som utplacerad.
Om brottsplatsen hade hittats skulle förmodligen mordet blivit löst, vad som sker nu är en massa spekulationer och gissningar, där man får uppfattningen att KJ är utsett till gärningsmannen, därför att de önskar se en skyldig.
Några bevis mot KJ finns inte, utan en massa ihopkokade gissningar om det ena och andra.
Senast redigerad av Lagro 2014-01-20 kl. 04:37.
Citera
2014-01-20, 04:45
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Brottsplatsen är en mycket viktig sak som aldrig hittats även efter ett mycket långt och omfattande sök. Om åklagarnas bedömning varit rätt hade brottsplatsen med stor säkerhet hittats.
Eftersom ingen brottsplats hittades kan man konstatera det fanns ingen brottsplats där det söktes och åklagarnas bedömning var felaktig.
Eftersom kroppsdelarna var tvättade, kan man med enkel logik inse att brottsplatsen sannolikt fanns i en bostad med tillgång till vatten och avlopp.
Ett sådant styckmord bör ha skett i en bostad med minimal risk för insyn och styckningen gjordes för att smidigt kunna avlägsna kroppsdelarna från bostaden och placera dem vid Gula huset och däromkring för att få KJ misstänkt, även blodspåret i bagageutrymmet kan anses som utplacerad.
Om brottsplatsen hade hittat skulle förmodligen mordet blivit löst, vad som sker nu är en massa spekulationer och gissningar, där man får uppfattningen att KJ är utsett till gärningsmannen, därför att de önskar se en skyldig.

Att få KJ fälld är inget självändamål men det är ett sätt att få honom att berätta hur det ligger till och vilka som var inblandade tillsammans med honom. En friande dom grundad på bevisbrist och en ohållbar indiciekedja vore ett fatalt misstag, det skulle resultera i att utredningen för att spåra upp alternativ gm måste tas upp igen, ta avsevärd tid och kosta miljoner. Alltså är det en tidsbesparing och en samhällsekonomisk vinst att fälla KJ till livstids fängelse, därtill är brottet högkvalificerat, och därigenom framtvinga en bekännelse. KJ under press tror jag ger önskat resultat. Kanske inte omedelbart, men ganska snart.
Senast redigerad av MBoudine 2014-01-20 kl. 05:02.
Citera
2014-01-20, 04:51
Medlem
Citat:
Kan du redovisa exakt vad, eller vilka sammantagna indicier i förundersökningen som talar starkt för att ingen annan än KJ kan vara mördaren. Nä, precis, det kan du inte, lika lite som åklagaren har lyckats med det. Just därför framstår dina floskler som just bara tomt prat.
Åklagarna har från början inriktat utredningen helt mot att KJ är gärningsmannen och aldrig vikit från det, därför finns det ingen utredning som är riktad mot någon annan gärningsman eller misstanke att något annat låg bakom styckmordet på VB.
Vad som kan inses är att åklagarna har inte kunnat lägga fram ett enda bevis som bevisar att KJ är gärningmannen, man kan inte kalla vad som helst för bevis, ett bevis innebär att det som påstås vara bevis är "Ställt utom rimligt tvivel" .
Citera
2014-01-20, 05:07
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Några bevis mot KJ finns inte, utan en massa ihopkokade gissningar om det ena och andra.
Ja, men då är det ju ingen fara.

Det blev tydligen helt fel bedömt i tingsrätten, enligt somliga här, då inga bevis ska föreligga
och ingenting påtagligt binder KJ vid brottet ifråga, men det förstår ju alla att det enorma
och obegripliga misstaget kommer att rättas till framöver vid den överklagan som lär ske
och vid hovrättsförhandlingarna och i all synnerhet vid beaktande av det förhållandet att
uteslutande erfarna jurister dömer där.
De kommer ju då självklart att riva upp domen och försätta stackars utsatte killen
omedelbart på fri fot, försedd med ett skadestånd av ansenlig storlek.
Eller hur?
Erfarna jurister ser ju detta som ni ser till skillnad från de dumma tingsrättsledamöterna,
inte sant? Det kan vi väl utgå ifrån då? Att inga "bevis" existerar överhuvudtaget?
De kan väl rimligen inte upprepa förra rättsinstansens oerhörda misstag och komma
fram till samma slutsats att Kristoffer Johansson bär skuld till flickans hemska död?

Nej, bara lugn, ha tillförsikt! Det kommer att ordna sig alla gånger för KJ.
Rättsskandal undviks och jakten på en annan mördare inleds omedelbums.

Du kanske kan tipsa om en sån lämplig kanske?
Det var väl såna här professionella styckmördare du menade man skulle söka efter ifall
man ville nå en sann lösning av det här extremt ruskiga mordärendet i Boden?
Inte för att jag tidigare har hört talas om folk som är proffs på att styckmörda men du vet
nog bättre, känner jag på mig.

Så allt kommer sannolikt att fixa till sig i slutändan ska du och ni andra se, ni som alltså
tidigt fick span på den stora orätten man begick mot stackars aspergerdrabbade KJ,
och anade ugglor i mossen.

Det osar förresten sushi om alltsammans, tycker jag mig förnimma.
Senast redigerad av Grandioso 2014-01-20 kl. 05:09.
Citera
2014-01-20, 05:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Att få KJ fälld är inget självändamål men det är ett sätt att få honom att berätta hur det ligger till och vilka som var inblandade tillsammans med honom. En friande dom grundad på bevisbrist och en ohållbar indiciekedja vore ett fatalt misstag, det skulle resultera i att utredningen för att spåra upp alternativ gm måste tas upp igen, ta avsevärd tid och kosta miljoner. Alltså är det en tidsbesparing och en samhällsekonomisk vinst att fälla KJ till livstids fängelse, därtill är brottet högkvalificerat, och därigenom framtvinga en bekännelse. KJ under press tror jag ger önskat resultat. Kanske inte omedelbart, men ganska snart.
KJ han har berättat vad han känner till finns ingenting mer att hämta där.
Man kan väl för allt i värden inte döma en person för mord, därför man inbillar sig att han känner till något om vilka som låg bakom mordet på VB, det finns ingenting som säger att den inbillningen skulle vara riktig.
Jag anser KJ har ingen aning vem som mördade VB, däremot kan jag tro att han misstänker vem som låg bakom mordet, som många andra gör också.
Jag anser den som låg bakom mordet på VB, är inte samma person som mördaren eller mördarna, som är det mest sannolika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in