2014-01-19, 15:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Saffy är en så sorglig historia att jag knappt orkar tänka på den. Jag tycker att Lennart gjorde ett ok intryck, men det hade ärligare att han erkänt att han var påtänd som ett majbål. Det hade snarast ökat hans trovärdighet. Värdet i sak av Lennarts uppgifter är väl inte jättestort, men ett litet indicium i rätt riktning är inte att förakta.

Kan hända att Lennart varit påtänd men ifall han nu var det och hade valt att erkänna detta så
hade domstolen varit tvugna att ta det i beaktning i sin värdering. Inte för att jag tror att Lennart
bryr sig om hur hans vittnesmål värderas av domstolen utan anledningen till att han väljer
att utelämna den detaljen är, i sådana fall, av personliga själ, tror jag .

Lennart minns det centrala i sin iakttagelse istället för det perifera, vilket är bra och dom
luckor som finns försöker han inte fylla ut med egna påhittade minnesbilder utan han är
ärlig med vad han inte minns och som sagt var så känns han oengagerad vilket i detta läge
kan ses som positivt för åklagarn.
Lennart minns händelsen för att den var "intressant" för honom just där och då med tanke på
vad han pysslade med, "intressanta" iakttagelser påverkar minnesbilden positivt.

Att Lennarts frun hört av sig till polisen angående Lennarts iakttagelser ser jag endast som positivt, bättre det än att han varit ivrig eller cirukelerat på FB som Saffy och fått sin minnesbild påverkad av andras önskan eller inrådan. För i tråden "Marina Johansson spårlöst försvunnen i Spekeröd" finns det två olika läger och Saffy kan ha påverkats, den möjligheten finns och det är något
domstolen måste ta med i sin bedömning. Ett vittne skall inte surfa på diverse forum, det om
nåt borde väl alla förstå så javisst är Saffy en sorglig historia för försvaret.
Senast redigerad av LKVN 2014-01-19 kl. 15:49.
Citera
2014-01-19, 16:31
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Med en liten tanke om att ett överklagande från Hansson till HD har sämre odds att tas upp.
HD har liksom sagt sitt vad det gäller fallet och speciellt då det gäller Fredrik Svenssons lögner.
Man har också belagt han med att han ska förklara sig. Och det är extremt ovanligt med att tilltalad beläggs med förklaringsbörda. Men numera rättar vi oss efter vad EU anser.`

Dessutom vill jag direkt påstå att vittnet som skulle sett Marina Johansson köra bil den 28 juli, som vittnade i går har begått mened. Det ska man akta sig för att göra. Hon påstår att hon inte skrivit sedan 2010 i tråden, men hon skrev ända till augusti 2011. Det ska väl framhållas att den typen av vittne inte är särskilt trovärdigt.
Vittnet har inte begått mened. För mened krävs uppsåt. Dessutom krävs det att vittnet ljuger på ett sådant sätt att hon påverkar målets utgång. Eftersom målets utgång inte är klar går det inte att avgöra om mened är begånget, även om osanningen betraktas som uppsåtlig.

Men när en viss flashbackare PM:ar vittnet och uppmanar henne att skriva i tråden för att hon har så mycket att tillföra i avsikt att hon ska misskreditera sig själv, då kan man verkligen prata om uppsåtligt försök till vittnespåverkan.
Senast redigerad av Quarrel 2014-01-19 kl. 16:35.
Citera
2014-01-19, 16:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Vittnet har inte begått mened. För mened krävs uppsåt. Dessutom krävs det att vittnet ljuger på ett sådant sätt att hon påverkar målets utgång. Eftersom målets utgång inte är klar går det inte att avgöra om mened är begånget, även om osanningen betraktas som uppsåtlig.

Men när en viss flashbackare PM:ar vittnet och uppmanar henne att skriva i tråden för att hon har så mycket att tillföra i avsikt att hon ska misskreditera sig själv, då kan man verkligen prata om uppsåtligt försök till vittnespåverkan.

Man kan ju för att få lite distans till KH titta på PF & hans fru.
De fick ett nytt boende av familjen, samt har diskuterat ärendet med dessa sedan dag 0.

På vilket sätt kan PF & hans frus vittnesmål påverkats av familjens vilja att sätta dit FS ?
Familjen har haft en bred förankring tidigt i skuldfrågan i många medier.

Vad är PFs + frugans trovärdighet i domstolen ?
Senast redigerad av Fnurra-pa-traden 2014-01-19 kl. 17:09.
Citera
2014-01-19, 19:05
Bannlyst
Citat:

Jag antar att du har uppgiften om mened från åklagarens sida eller wikipedia. Båda har faktiskt fel!
1 § Om någon under laga ed lämnar osann uppgift eller förtiger sanningen, dömes för mened till fängelse i högst fyra år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader.
Är brottet grovt, skall dömas till fängelse, lägst två och högst åtta år. Vid bedömande huruvida brottet är grovt skall särskilt beaktas, om det skett med uppsåt att oskyldig skulle fällas till ansvar för allvarligt brott eller eljest synnerlig skada tillfogas annan. Lag (1975:1292). (Brottsbalken 15:1)
Det krävs alltså inte att det påverkar domen. Det räcker att uppsåtet är att påverka domen. Bland annat finns det så kallade kylskåpsfallet i Markaryd, då en person åtalades för att ha lagt sitt spädbarn i Frysen. En D*mir Kn*zovic (A, E) ljög i rätten till förmån för den tilltalade. I domen konstaterades att den tilltalade friades oberoende av DK:s uppgifter, så alltså påverkade de inte domen. Trots det fälldes DK senare för mened.
Citera
2014-01-19, 19:10
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Jag antar att du har uppgiften om mened från åklagarens sida eller wikipedia. Båda har faktiskt fel!
1 § Om någon under laga ed lämnar osann uppgift eller förtiger sanningen, dömes för mened till fängelse i högst fyra år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader.
Är brottet grovt, skall dömas till fängelse, lägst två och högst åtta år. Vid bedömande huruvida brottet är grovt skall särskilt beaktas, om det skett med uppsåt att oskyldig skulle fällas till ansvar för allvarligt brott eller eljest synnerlig skada tillfogas annan. Lag (1975:1292). (Brottsbalken 15:1)
Det krävs alltså inte att det påverkar domen. Det räcker att uppsåtet är att påverka domen. Bland annat finns det så kallade kylskåpsfallet i Markaryd, då en person åtalades för att ha lagt sitt spädbarn i Frysen. En D*mir Kn*zovic (A, E) ljög i rätten till förmån för den tilltalade. I domen konstaterades att den tilltalade friades oberoende av DK:s uppgifter, så alltså påverkade de inte domen. Trots det fälldes DK senare för mened.
Ok, då får någon rätta Wikipedia:
Citat:
Mened, i svensk rätt, brott varigenom den som avgivit vittnesed inför domstol, sedan i sitt vittnesmål ljuger på ett sådant sätt att han eller hon påverkar målets utgång.
Jag vidhåller ändå att vittnet inte begick mened.
Citera
2014-01-19, 19:20
Medlem
Citat:

Nu måste jag fråga dig om ditt sista påstående är sant.
Citera
2014-01-19, 19:23
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otherland162
Ja, det är sant att beteendet är att uppsåtligen påverka ett vittne.
Citera
2014-01-19, 19:31
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:

Citat:
Det räcker att uppsåtet är att påverka domen

Det är väl graverande då hon kan påverka domen med ett sånt vittnesmål.
Det kan vara mened och man kan dömas, och förtroendet är därmed noll för ett sånt vittne som ljuger om då den slutade diskutera sitt vittnesmål för kreti och pleti.
Citera
2014-01-19, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Det är väl graverande då hon kan påverka domen med ett sånt vittnesmål.
Det kan vara mened och man kan dömas, och förtroendet är därmed noll för ett sånt vittne som ljuger om då den slutade diskutera sitt vittnesmål för kreti och pleti.
Det verkar som att Q fått information från K om att K kontaktats via PM av någon som bett henne skriva i tråden "för att hon har så mycket att delge", men att denne Någon då egentligen ville misskreditera K?
Följdfrågor på det blir ju
-Stämmer detta?

Vidare:
-om Q fått informationen har Q då haft kontakt med K före den pågående rättegången?
Om och i så fall på vilket sätt har det påverkat vittnet?
Citera
2014-01-19, 20:04
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Det verkar som att Q fått information från K om att K kontaktats via PM av någon som bett henne skriva i tråden "för att hon har så mycket att delge", men att denne Någon då egentligen ville misskreditera K?
Följdfrågor på det blir ju
-dvs. Stämmer detta?
Har det skett?
Finns belägg?

Vidare:
-om Q fått informationen har Q då haft kontakt med K före den pågående rättegången?
Om och i så fall på vilket sätt har det påverkat vittnet?
Det stämmer så tillvida att K har meddelat mig det inträffade. Ett meddelande efter vittnesmålet, idag, från vittnet innebär inte att jag har påverkat det.
Citera
2014-01-19, 20:08
Bannlyst
Citat:
Ok, då får någon rätta Wikipedia:

Jag vidhåller ändå att vittnet inte begick mened.
Gissade att du använde dig av Wikipedia, som är din källa till i stort sett all kunskap. Problemet är att det även står fel på åklagarens hemsida. I princip har Wiki skrivit av den.
Faktum är dock att det går bra att döma någon som ljuger i rätten även om det inte påverkar domen.
Citera
2014-01-19, 20:12
Bannlyst
Citat:
Det stämmer så tillvida att K har meddelat mig det inträffade. Ett meddelande efter vittnesmålet, idag, från vittnet innebär inte att jag har påverkat det.
Det är väl inte så illa att någon riskerar fängelse för att du trott på åklagarens hemsida?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in