Citat:
Ursprungligen postat av
smålandtintin
Saffy är en så sorglig historia att jag knappt orkar tänka på den. Jag tycker att Lennart gjorde ett ok intryck, men det hade ärligare att han erkänt att han var påtänd som ett majbål. Det hade snarast ökat hans trovärdighet. Värdet i sak av Lennarts uppgifter är väl inte jättestort, men ett litet indicium i rätt riktning är inte att förakta.
Kan hända att Lennart varit påtänd men ifall han nu var det och hade valt att erkänna detta så
hade domstolen varit tvugna att ta det i beaktning i sin värdering. Inte för att jag tror att Lennart
bryr sig om hur hans vittnesmål värderas av domstolen utan anledningen till att han väljer
att utelämna den detaljen är, i sådana fall, av personliga själ,
tror jag .
Lennart minns det centrala i sin iakttagelse istället för det perifera, vilket är bra och dom
luckor som finns försöker han inte fylla ut med egna påhittade minnesbilder utan han är
ärlig med vad han inte minns och som sagt var så känns han oengagerad vilket i detta läge
kan ses som positivt för åklagarn.
Lennart minns händelsen för att den var "intressant" för honom just där och då med tanke på
vad han pysslade med, "intressanta" iakttagelser påverkar minnesbilden positivt.
Att Lennarts frun hört av sig till polisen angående Lennarts iakttagelser ser jag endast som positivt, bättre det än att han varit ivrig eller cirukelerat på FB som Saffy och fått sin minnesbild påverkad av andras önskan eller inrådan. För i tråden "
Marina Johansson spårlöst försvunnen i Spekeröd" finns det två olika läger och Saffy
kan ha påverkats, den möjligheten finns och det är något
domstolen måste ta med i sin bedömning. Ett vittne skall inte surfa på diverse forum, det om
nåt borde väl alla förstå så javisst är Saffy en sorglig historia för försvaret.