2014-01-18, 21:17
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Har det hänt förr ?

Inte vad jag känner till, samtidigt så har inte resning tidigare beviljats på enbart indicier. Så om han inte blir fälld i HR denna gång så är HDs resningsbeviljan ett fiasko och då kan jag tänka mig att de tar upp målet för att sätta en praxis för framtida resningar i indiciemål.
Citera
2014-01-18, 21:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Inte vad jag känner till, samtidigt så har inte resning tidigare beviljats på enbart indicier. Så om han inte blir fälld i HR denna gång så är HDs resningsbeviljan ett fiasko och då kan jag tänka mig att de tar upp målet för att sätta en praxis för framtida resningar i indiciemål.

Du menar att HD skulle skicka ärendet till HR tills FS är fälld ?
Jag skulle tro att HD kommer ställa samma krav som innan för att få resning. Nyhetskrav osv.
Är fallet med LJ, kropp osv. prövat har det inget nyhetsvärde längre.
Citera
2014-01-18, 21:28
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Du menar att HD skulle skicka ärendet till HR tills FS är fälld ?
Jag skulle tro att HD kommer ställa samma krav som innan för att få resning. Nyhetskrav osv.
Är fallet med LJ, kropp osv. prövat har det inget nyhetsvärde längre.

Nej, det kan aldrig gå tillbaka till HR igen, om inte en ny resning begärs i framtiden. Men åklagaren eller FS kan överklaga HRs dom till HD. HD tar bara upp fall där det behöver sättas en ny praxis.

I detta fall har HD ansett att bevisningen räcker till fällande dom och därmed beviljat resning. Skulle FS frias så är det ett rejält fiasko för HD.

Därför kan jag tänka mig att HD beviljar en överklagan för att sätta en praxis för denna typ av indiciemål framöver, om FS frias.
Citera
2014-01-18, 21:30
Bannlyst
Citat:
Nej, det kan aldrig gå tillbaka till HR igen, om inte en ny resning begärs i framtiden. Men åklagaren eller FS kan överklaga HRs dom till HD. HD tar bara upp fall där det behöver sättas en ny praxis.

I detta fall har HD ansett att bevisningen räcker till fällande dom och därmed beviljat resning. Skulle FS frias så är det ett rejält fiasko för HD.

Därför kan jag tänka mig att HD beviljar en överklagan för att sätta en praxis för denna typ av indiciemål framöver, om FS frias.

Aha, och då avgörs det i HD ?
Citera
2014-01-18, 21:33
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Aha, och då avgörs det i HD ?

Ja, om det tar målet, vill säga.

Det finns fortfarande en möjlighet för både FS och åklagaren att överklaga HRs dom.
Citera
2014-01-18, 23:46
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:

Det finns fortfarande en möjlighet för både FS och åklagaren att överklaga HRs dom.

Med en liten tanke om att ett överklagande från Hansson till HD har sämre odds att tas upp.
HD har liksom sagt sitt vad det gäller fallet och speciellt då det gäller Fredrik Svenssons lögner.
Man har också belagt han med att han ska förklara sig. Och det är extremt ovanligt med att tilltalad beläggs med förklaringsbörda. Men numera rättar vi oss efter vad EU anser.`

Dessutom vill jag direkt påstå att vittnet som skulle sett Marina Johansson köra bil den 28 juli, som vittnade i går har begått mened. Det ska man akta sig för att göra. Hon påstår att hon inte skrivit sedan 2010 i tråden, men hon skrev ända till augusti 2011. Det ska väl framhållas att den typen av vittne inte är särskilt trovärdigt.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-01-18 kl. 23:49.
Citera
2014-01-19, 00:07
Bannlyst
Citat:

Teoretiskt har du rätt. I praktiken finns inget som tyder på att HD beviljar prövningstillstånd. Det finns inte tillstymmelse till prejudikatsvärde, det är ett rent bevisvärderingsmål.
Citera
2014-01-19, 00:10
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:

Tja... Det har hänt att HD har beviljat resning till den tilltalades förmån, och HovR lika förbannat dömt den tilltalade ytterligare en gång. Då har inte HD tagit upp fallet. HD ska ju bara gå på att det är sannolikt att omständigheterna leder till en ny dom. Det behöver inte vara spiksäkert.

Citat:
Bortsett från min invändning ovan, kompliceras ditt resonemang påtagligt av att resningsansökan beviljades med 3-2 i HD.

Så jag skulle vilja säga att det är nu eller aldrig i den här hovrättsförhandlingen.
Citera
2014-01-19, 00:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Skillnaden mellan saffy och Lennart är att saffy har en historia som känns nedtonad/otydlig
allt för att få henne att verka neutral, andra ansvarar för hennes vittnesmål, inte hon själv.
Lennarts historia däremot är okonstlad och det är just det som gör hans vittnesmål
trovärdigt, nykter eller påverkad.
Lennarts minne angående hans tidsuppfattning tycker jag inte alls man skall "haka" upp sig
på, det är trots allt några år sedan han bevittnade händelsen och redan då brast det i tidsschemat
och frun fick vara behjälplig, trots det fick han vittna.
Från den dagen tills han vittnade igår har han säkerligen inte ägnat många tankar åt MJ, jag tror absolut inte detta mord tagit upp många minuter av hans vardag. Han såg vad han såg och helst hade han nog hoppats att frugan inte alls skulle "tjatat" på honom att berätta sin historia.
Att hans tidigare förhör hamnade i slasken var nog bara skönt för honom, att han sedan
skulle komma att kallas som "stjärnvittne i resningen" är nog inget han önskade. Att vara i slasken
hade nog varit bekvämare så Lennarts oengagemang och att han känns "obrydd" blev hans styrka
kan jag tycka.

Saffy däremot verkar inte fått vara ifred, huruvida hon vill vara inblandad eller inte vet jag
inte, oavsett kan jag tycka synd om henne eftersom hon sedan 2010 säkert haft "fullt upp"
med att vara ett vittne både lite här och där. Allt saffy tror sig sett har malts sönder,
hon skyller på att förhörsledarna påverkat henne, hon "förstår" att hennes deltagande i tråden inte varit lämpligt och därför inte längre deltar "synligt" och sist men inte minst så säger hon att hon lärt sig att man helst inte skall tipsa polisen på andras inrådan, allt blev fel men det skyller hon
på andra.
Antingen menar hon vad hon säger, då hon skyller ifrån sig eller så gillar hon,
som åklagarn säger att stå i centrum. Oavsett vilket så fick hon inget sagt i förhöret
annat än att hon vill bortförklara sitt handlande och det är stor skillnad mot Lennart.

Lennart skötte sig bra och det tycker jag försvaret bekräftar genom uttalandet i dagens nyheter,
att Lennart borde avfärdas. Själv tycker jag att Hanssons största problem med att försöka fria
FS är tråden "Marina Johansson spårlöst försvunnen i Spekeröd. Hittas mördad efter lång tid" där både vittnen, flickvänner och privat info läggs ut och igår fick han själv se nackdelen med tråden.

Men men nu har iallafall Lennart vittnat vilket jag väntat på och enligt mig skötte han sig bättre
än vad jag trodde, ja tom mycket bättre just på grund att ingen verkar ha lagt ord i hans mun,
visat honom bilder eller påverkat honom om vad han sett eller vem han sett.
Det blir alltså upp till var och en person eller domstolen att avgöra vem han kan ha sett,
klockslaget eller datumet får nog den "tjatiga" frun stå för och tids nog får vi se ifall Lennarts
iakttagelser har betydelse och just Hanssons försök att avfärda Lennart får mig att tro att hans vittnesmål kommer att ha en viss betydelse.
Saffy är en så sorglig historia att jag knappt orkar tänka på den. Jag tycker att Lennart gjorde ett ok intryck, men det hade ärligare att han erkänt att han var påtänd som ett majbål. Det hade snarast ökat hans trovärdighet. Värdet i sak av Lennarts uppgifter är väl inte jättestort, men ett litet indicium i rätt riktning är inte att förakta.
Citera
2014-01-19, 00:15
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Saffy är en så sorglig historia att jag knappt orkar tänka på den. Jag tycker att Lennart gjorde ett ok intryck, men det hade ärligare att han erkänt att han var påtänd som ett majbål. Det hade snarast ökat hans trovärdighet. Värdet i sak av Lennarts uppgifter är väl inte jättestort, men ett litet indicium i rätt riktning är inte att förakta.
Så skrev du inte förut.
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Om han suttit på dass med ett brunt papper i handen hade jag krävt stödbevisning om han hävdat att han skitit. Mycket svajigt, och onödigt, vittnesmål. Det är inte Lennart som får FS fälld.
På vilket sätt är Saffy en sorglig historia?
Citera
2014-01-19, 01:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Så skrev du inte förut.

På vilket sätt är Saffy en sorglig historia?
Jag tycker Lennart var ett rätt ok vittne, men tror inte hr håller med mig. Saffys uselhet kan jag nog tyvärr inte övertyga dig om!
Citera
2014-01-19, 02:23
Medlem
olovpalmes avatar
Vad lutar det mest åt för tillfället?En fällande dom eller frikännnande av FS?

Vad är det som talar för en friande dom just nu?Det enda skäl jag kan tänka mig att det är mycket svårt att fällas för mord jämfört med många andra brott.

Bland annat Lennarts vittnesmål och mycket annat talar för att han skulle bli fälld tycker jag.Det finns väl inget i varken förhör eller i vittnesmål som styrker FS version.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in