Citat:
Ursprungligen postat av
Centitri
Måldosen är 300mg/dag för vuxna, så därför vill man gå upp till 300mg om man nu ska följa rekommendationerna
Sen att du inte fått effekt efter nära inpå ett år, är du säker på att det är Voxran som har gjort att du mår bättre? Finns det inget annat i ditt liv som har förändrats under den tiden som kan ha gjort dig bättre?
Kan inte se hur medicinen skulle kunna börja fungera efter nästan ett år, från det jag läst i olika studier är att om man inte fått effekt efter 2 veckor är chansen mycket liten att medicinen skulle fungera. Ungefär en tredjedel kan få effekt först efter 5 veckor, men det ger ungefär samma resultat som ett sockerpiller. Att då kunna börja uppnå ett bra resultat efter 10-11 månader beror nog inte på Voxran utan på något annat i ditt liv som har förändrats.
Det är tvärtom så att omständigheter gjort att jag mått mycket sämre sen i höstas.
Det är pga att min pappa fått nån slags demens (ingen riktig diagnos än) och det har varit kaos hela tiden sen september.
Jag har varit "psykolog" till mamma som ringt nästan varje kväll och berättat hur pappa blivit allt mer galen.
Flera ggr har han fått åka in akut eller jag fått åka dit, en gång med polisen.
Han har gått över till grannar mitt i natten, ibland bara i nattkläder och utan skor.
Så näe, det är inte orsaken.
Det enda som detta skulle kunnat göra mej mer aktiv är att jag känt att jag MÅSTE engagera mej för ingen annan i familjen har haft tid/ork/lust.
Så om det kan va att jag fått ett långvarigt adrenalinpåslag...?
Jag har kraschat efter några kaotiska dagar och då varit lika slut som tidigare i några dagar, men hela tiden känt att jag måste vara beredd ifall nåt händer.
En annan sak som kanske kan vara orsak är att jag äter flera andra mediciner som kanske påverkar.
Bl.a var det meningen att om Voxra funkar så skulle jag sluta med Lamotrigin, eftersom jag mådde allt sämre (starkare depressioner och ångestattacker med dödslängtan, och aggressioner).
Lamotrigin började jag med sommaren 2011 mot bipolär 2 med framförallt depression och ångest, och enstaka milda hypomanier.
Kanske den medicinen har hindrat effekten av Voxra...?
Och jag har faktiskt sakta minskat (började i somras) Lamotriginet från 300 mg till 200 mg för att se om jag kan ta bort den.
Kanske det har gjort att Voxran fått mer "spelrum"...?
Eller så hade jag behövt öka till 300 mg efter ett tag, men det blev omorganisation och jag fick inte behålla min engagerade läkare och jag vet inte ens vem min nya läkare är.
Jag har inte orkat ta reda på det och beställa tid.
Å andra sidan förklarar ju inte det varför den började ge effekt så sent...
Men jag har läst att för vissa kan det ta 6 månader upp till ett år att få effekt med antidepressiva.
Kan det inte vara så med Voxra?