2014-01-19, 17:25
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ecofon
Det är inte bara Marinamannen själv som vet sanningen.
Bl a Leif GW, Berry Nejding, Kvarnström, Sannerholm och de andra åklagarna samt majoriteten av de som läst förundersökningen och följt fallet vet med säkerhet att han är skyldig , så är det med den saken.
Han skulle fällts redan i Tingsrätten enbart med de bevis som då fanns.
Som GW sade i expressen: Hoppas fanskapet får livstid!
Exakt!
När man i samband med resningsbeslutet ägnade ett inslag åt fallet i programmet
"Veckans Brott" så uttalade nämnde GW följande också:
"Du ska veta att det inte var så långt borta förra gången heller!"

Naturligtvis är det förhållandet med en påträffad Marina - hennes döda kropp - som kommer
att förändra alltsammans till den misstänktes nackdel; det var ju just detta som saknades
vid tidigare rättegångar. Det är inte lätt att döma någon för mord när inte en kropp finns
att tillgå. Det är ju bara så.

Nu finns den här, kroppen. Misstanken om att Marina bragts om livet är bekräftad tillfullo
och det finns bara en rimlig gärningsman och det är just herr Fredrik Svensson.

Om drygt två veckor får han sin dom och sedan upphör friheten för hans vidkommande
under avsevärd tid framåt. Nämligen i närmare 12, 15 år.

Och förtroendet för svenskt rättsväsende har återställts till en betydande del.
Marinas anhöriga får äntligen möjlighet också att få lite frid och ro i sina sinnen med vetskapen
om att deras dotters och systers mördare inte tilläts undkomma straff för sin
fruktansvärda illgärning.
Bra länge fick han smita undan men nu är det befriande nog slut med den saken.
Han är fast och det innebär lättnad och glädje!
Senast redigerad av Grandioso 2014-01-19 kl. 17:28.
Citera
2014-01-19, 17:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Exakt!

Naturligtvis är det förhållandet med en påträffad Marina - hennes döda kropp - som kommer
att förändra alltsammans till den misstänktes nackdel; det var ju just detta som saknades
vid tidigare rättegångar.
Det är inte lätt att döma någon för mord när inte en kropp finns
att tillgå. Det är ju bara så.

Dom HR
Citat:
Vad som framkommit genom Robert Larssons vittnesmål och framförallt av fyndet av
en benbit i hålet i väggen, talar visserligen för att Marina Johansson skottskadades i sitt
sovrum i samband med att blodfläcken uppstod. Även om detta hade varit fullständigt
klarlagt hade det ändå inte visat att Marina Johansson hade utsatts för dödligt våld på
det sätt som åklagaren har påstått – detta inte ens i kombination med det faktum att hon
är försvunnen. Om det hade varit bevisat att Marina Johansson hade fått en skottskada,
hade inte heller det, i brist på annan utredning kring händelseförloppet, medfört att det
också varit bevisat att någon skadat henne uppsåtligen
.
Citera
2014-01-19, 17:36
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Exakt!
När man i samband med resningsbeslutet ägnade ett inslag åt fallet i programmet
"Veckans Brott" så uttalade nämnde GW följande också:
"Du ska veta att det inte var så långt borta förra gången heller!"
Två eniga domstolar kallar jag långt borta.
Citera
2014-01-19, 17:52
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pacifiera
Rastplatsen var inte kameraövervakad. Och det visste förmodligen Fredrik. Därför vågade han sig dit.
Var har du sett det?
Enligt Trafikverket har den varit kameraövervakad sedan 2009.
Citat:
Kameraövervakning på rastplats

Justitiekanslern, JK, har fått avslag i kammarrätten på sin överklagan om kameraövervakning på Spekeröds rastplats i närheten av Stenungsund.

Publicerat torsdag 23 juli 2009 kl 06:38

Det är Vägverket som ansökt om tillstånd att bevaka rastplatsen vid Spekeröd utmed E6an, på grund av de brottsincidenter som inträffat där de senaste åren.

JK menade att övervakningen skulle innebära en påtaglig integritetsrisk, men kammarrätten gick alltså på Vägverkets linje, och kameraövervakningen blir nu av.
Citat:
Spekeröd

Tillgänglig för trafik i båda färdriktningarna
Avstånd från ort Ca 5 km söder om Stenungsund
Vägnr Väg 650
Turistinformation Bemannad sommartid
Latrintömning Ja
Toalett Ja
Handikapptoalett Ja
Typ av telefon Kort
Övrig information Rastplatsen är övervakad. Belysning. Lekplats i anslutning till Spekeröds festplats.
Citera
2014-01-19, 18:22
Medlem

Så länge man inte är dömd ska man betraktas som oskyldig.
Därför ska vi egentligen inte påstå att F är skyldig utan hoppas på en tydlig dom.

Men.. Min privata "åsikt" eller känsla har hela tiden varit att F dödade M.
Om jag har fel har jag varit med om att smutskasta honom,
det är inte okej, men i det här fallet är det viktigt i sammanhanget
-det är viktigt att se sammanhanget,
och vi klarsynta ser en dålig polisutredning initialt,
men ett rakt spår.
En röd tråd genom hans (Fr*driks) liv fram till häktet.
Det är så tydligt att även i brist på "bevis" som tilltalar FPT och Q är han skyldig i betraktarens ögon.

Jag bygger detta på den analys jag gjort av MTGM och hans historia samt reaktioner på händelser i hans liv, och den analysen bygger i sin tur på vittnesmål, uppgifter med mera som i sin tur ytterligare då
-bygger på vad som framkommit i FUP och på andra sätt om den åtalade mannen.

Hade det framkommit andra uppgifter än de jag haft tillgång till hade analysen sett annorlunda ut, om det då är tjänstefel/konspirationer/aliens eller annat som lett till att underlaget pekar mot F är det olyckligt men det är högst tveksamt att man i flera år inte korrigerat detta.
Jag tror att man kan lita på underlaget.

Iom att HD beviljade resning godtog man ÅKs uppgift att alla andra var avförda,
att det inte fanns någon annan att misstänka än F.

Är majoriteten av HD med i konspirationen mot F?
Senast redigerad av Otherland162 2014-01-19 kl. 18:24.
Citera
2014-01-19, 18:53
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
Det spelar egentligen ingen roll. Att diskutera sina iakttagelser på flashback innan eller under tiden man förhörs är aldrig bra, oavsett vem man diskuterar. Håller du inte med om det?

Tänk rättssäkerhet innan du svarar.
Det begriper ju varje förnuftig person att det är illa som fan.
Du må tro att det hade varit annat ljud i skällan hos du vet vilka om det hade handlat om
en sån som LJ som i likhet med den där Saffy varit inne och deltagit i debatten.
Eller vilken annan människa som helst vars vittnesmål skulle komma att bli negativt
för den åtalade. Tror du kritiken hade uteblivit i ett sådant fall...? Knappast.
Det hade protesterats nåt väldeliga givetvis. Och med all rätt.

Sammanfattningsvis: De som vittnar i rättegångar ska hålla sig jävligt långt borta från
offentliga diskussionsforum på det där internet! Punkt. Slut.
Senast redigerad av Grandioso 2014-01-19 kl. 19:16.
Citera
2014-01-19, 19:21
Medlem
MrsMagoos avatar
Vad är det för trams om Missing people. Dom har verkligen inte vallat Lennart någonstans det är ett som är säkert. Tyvärr, så tror jag nog att just Lennart är svår att få tag på för att valla honom.
Det är polisens uppgift inte missing people, så svaret på det är bestämt nej,.

Jösses vilket tramsigt snack.

Kia H däremot kan ha begått mened och jag har för mig tidigare domstolar ansåg att just hennes vittnesmål inte kunde utesluta att Marina Johansson körde sin bil den 28 juli på fm.-
Mened är inte att leka med det kan innebära fängelse.

Å: du har varit flitig på flashback?
KH: det tycker inte jag, jag har inte skrivit en rad sen 2010
Å: hade du börjat vara på flashback redan i augusti 2010

Läs mer: http://www.xn--rttegng-5wan.se/spekerod/spekerod-dag-5/

2011-08-09
(FB) Marina Johansson spårlöst försvunnen i Spekeröd. Hittas mördad efter lång tid
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-01-19 kl. 19:26.
Citera
2014-01-19, 19:39
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Det räcker ju inte med att åklagaren bara utgår från ett visst datum som inte bekräftats av vare sig teknisk bevis eller annan vittnesmål. Det kan ju då bli vilket dag som helst.

Sen säger L.J att han träffat M vid Ålevattnet och pratat men ändå så misstog han sig på M och den ridande tjejen. Har han koll på grannbrudarna i orten?

Är det Fredrik eller Marina han skulle ge signalement på?
Var det möjligen hennes bil och vad som fanns i den bilen samt personen som flaxade som L skulle berätta om? Bra då behöver inte Lennart ens bry sig om att tala om hur Marina ser ut.
Citera
2014-01-19, 19:52
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Vad är det för trams om Missing people. Dom har verkligen inte vallat Lennart någonstans det är ett som är säkert. Tyvärr, så tror jag nog att just Lennart är svår att få tag på för att valla honom.

Kia H däremot kan ha begått mened och jag har för mig tidigare domstolar ansåg att just hennes vittnesmål inte kunde utesluta att Marina Johansson körde sin bil den 28 juli på fm.-

2011-08-09
(FB) Marina Johansson spårlöst försvunnen i Spekeröd. Hittas mördad efter lång tid
Jag påstod att MPS planerade vallning med LJ. Källa på att vallningen inte blev av?

Mened är det bara om det är uppsåtligt. Enligt mamma L tittade förste polisman hemma hos Marina in på hennes kontor bara. Enligt polismannen själv gick han in och satte han sig. Antingen begick polismannen mened, eller så ljuger mamma L. Vad tror du?
Citera
2014-01-19, 19:54
Bannlyst
Citat:
Är det Fredrik eller Marina han skulle ge signalement på?
Var det möjligen hennes bil och vad som fanns i den bilen samt personen som flaxade som L skulle berätta om? Bra då behöver inte Lennart ens bry sig om att tala om hur Marina ser ut.

Äh, glöm LJ så länge ÅK är ute i det blå med Tele2s kartläggning.
https://anonfiles.com/file/53fe7f28b3ea1d0e303ede3dfe0452f0

Nu får vi se vad resten av vittnena har att komma med, vid synen kommer man säkert ta vägen förbi rastplatsen också.

Det kommer säga sig självt att ingen mördare ställer sig där LJ sagt, det finns gott om soptunnor betydligt mer skyddat och utan toalettgäster - inte för att det har med saken att göra längre.
Citera
2014-01-19, 20:13
Medlem
Citat:

2011-08-09
Det här är ju helt otroligt att en rättshaverist på FB påverkar vittnen via pm är så sjukt så man bara häpnar. Att samma rättshaverist försöker påverka en i MPS att ordna en vallning med LJ då kan man faktiskt fundera hur det är ställt med intelligensen.
Citera
2014-01-19, 20:19
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netforce42
Det här är ju helt otroligt att en rättshaverist på FB påverkar vittnen via pm är så sjukt så man bara häpnar. Att samma rättshaverist försöker påverka en i MPS att ordna en vallning med LJ då kan man faktiskt fundera hur det är ställt med intelligensen.
Det första håller jag med om. I det andra fallet hade polisen droppat vittnet i slasken, och MPS ville hitta pistolen med hjälp av LJ.

(FB) Nya rättegången angående mordet på Marina Johansson, Spekeröd
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Men när en viss flashbackare PM:ar vittnet och uppmanar henne att skriva i tråden för att hon har så mycket att tillföra i avsikt att hon ska misskreditera sig själv, då kan man verkligen prata om uppsåtligt försök till vittnespåverkan.
Detta har alltså hänt enligt vittnet. En rättshaverist på FB har försökt att påverka vittnet.
Senast redigerad av Quarrel 2014-01-19 kl. 20:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in