• 1
  • 2
2012-04-25, 14:28
  #13
Medlem
Ezels avatar
Hur fanken kan man misslyckas med att översätta Settlers of Catans regler? Så jädra krångliga är de ju inte. Antagligen var det några nötter utan intresse för sällskapsspel över huvud taget som inte fattar hur viktigt det är med ordval/ordföljd i spelregler.
Man blir ju pissed off att de behandlar hobbyn med så dålig respekt.
Citera
2012-05-25, 15:33
  #14
Medlem
Farbror Fazers avatar
Har själv lite frågor så jag lånar tråden lite!

Ger två settlements från samma spelare bredvid samma resurs 2st när den ger utdelning? Blir det då även 3-4 om man har städer där?

I min utgåva så måste alla spelare med 7 eller fler kort själva välja bort hälften varje gång en rövare jävlas. Kikar man på http://www.youtube.com/watch?v=o3WJTlDa7oo så flyttar de bara rövaren och tar ett kort som vanligt utan att halvera.

Ska det vara så och att det är olika utgåvor? Hur gör ni?

*edit*

Tydligen kör en del med att om man slår en 7a så är ens tur (efter det att man flyttat och tagit ett kort) slut. Hur gör ni där?
__________________
Senast redigerad av Farbror Fazer 2012-05-25 kl. 15:47.
Citera
2012-05-25, 16:43
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer
Har själv lite frågor så jag lånar tråden lite!

Ger två settlements från samma spelare bredvid samma resurs 2st när den ger utdelning? Blir det då även 3-4 om man har städer där?

I min utgåva så måste alla spelare med 7 eller fler kort själva välja bort hälften varje gång en rövare jävlas. Kikar man på http://www.youtube.com/watch?v=o3WJTlDa7oo så flyttar de bara rövaren och tar ett kort som vanligt utan att halvera.

Ska det vara så och att det är olika utgåvor? Hur gör ni?

*edit*

Tydligen kör en del med att om man slår en 7a så är ens tur (efter det att man flyttat och tagit ett kort) slut. Hur gör ni där?

Ger två settlements från samma spelare bredvid samma resurs 2st när den ger utdelning? Blir det då även 3-4 om man har städer där? Svar JA.

På fråga nr 2 så är det så att om en 7a slås så ska alla med över 7 kort själva välja bort hälften. Samt att man får dra ett kort av en av spelarna som står i anslutning till den brickan där man väljer att ställa rövaren.
Citera
2012-05-25, 17:05
  #16
Medlem
IlluminatedAliens avatar
Att ens runda är slut när man slår 7 låter som en husregel i mina öron.

Precis som när folk tror att handels- och byggfasen är en och samma, istället för att - enligt reglerna - FÖRST byta kort och SEN bygga.
__________________
Senast redigerad av IlluminatedAlien 2012-05-25 kl. 17:07.
Citera
2012-05-25, 17:06
  #17
Medlem
Alltså rundan är ju inte slut när man slår en sjua. Den fortsätter ju som vanligt med handel och sist byggande.
Citera
2012-05-25, 18:00
  #18
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikairutan
Ger två settlements från samma spelare bredvid samma resurs 2st när den ger utdelning? Blir det då även 3-4 om man har städer där? Svar JA.

På fråga nr 2 så är det så att om en 7a slås så ska alla med över 7 kort själva välja bort hälften. Samt att man får dra ett kort av en av spelarna som står i anslutning till den brickan där man väljer att ställa rövaren.

Det var det värsta! Tackar
Citera
2012-07-03, 09:51
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chaow
Ska tillägas att många av reglerna i svenska utgåvan är direkt felaktiga, iaf i Cities of Knights.

Dessutom är en hel del av utvecklingskorten fel översatta, rekomenderar alla som spelar med svenska versionen att kolla in reglerna på deras hemsida och orginal kortens regler.

På tyska alltså.
Citera
2012-07-03, 14:27
  #20
Medlem
Det står i reglerna att man får spela kort när som helst under sin tur, men inte precis efter att man köpt dem. Antagligen börjar ens tur precis innan man slår tärningarna.
Citera
2014-01-19, 11:30
  #21
Medlem
gulaLejonets avatar
om man har 3 riddarkort på handen, får man spela ut alla samtidigt då eller bara 1 per omgång?
Citera
2014-01-19, 12:09
  #22
Medlem
IlluminatedAliens avatar
Man får bara spela ut ett utvecklingskort per omgång.
Citera
2014-01-19, 14:10
  #23
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulaLejonet
om man har 3 riddarkort på handen, får man spela ut alla samtidigt då eller bara 1 per omgång?
Citat:
Ursprungligen postat av IlluminatedAlien
Man får bara spela ut ett utvecklingskort per omgång.

Undantaget är att man får spela ut "victory point"-kort fritt om man vinner genom att göra det. Från:
http://www.catan.com/faq-page/93
Citat:
Development Cards – Victory Point - Does the restriction that only 1 Development Card may be revealed during one’s turn also apply to Victory Point Cards?
No. If, on your turn, you have reached the victory points (including your Victory Point Cards) required to win, you may reveal all your Victory Point Cards at once.
Citera
2014-01-26, 09:43
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezel
Hur fanken kan man misslyckas med att översätta Settlers of Catans regler? Så jädra krångliga är de ju inte. Antagligen var det några nötter utan intresse för sällskapsspel över huvud taget som inte fattar hur viktigt det är med ordval/ordföljd i spelregler.
Man blir ju pissed off att de behandlar hobbyn med så dålig respekt.

Har du läst några böcker översatta till svenska nyligen? De behandlar mycket mer än bara hobbyn respektlöst. Kvalitén på den svenska utbildnings/skolnivån har börjat visa sig lite överallt nu.

Jag har tyvärr hunnit beställa detta spel på svenska (inte fått det ännu). VET NÅGON VAR JAG KAN HITTA EN ENGELSK GENOMGÅNG AV DESSA KORT SÅ JAG KAN JÄMFÖRA?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in