2014-01-17, 15:52
Medlem
-=Magnus=-s avatar
140 000 bostäder motsvarar ett helt nytt Malmö som alltså ska byggas i Stocksholms kommun. Jag läste de där planerna också och det är offensivt satsat med mycket som ska stå klart de närmaste 4-5 åren.
Det brukar heta 'för lite och för sent' men i detta fallet kanske det kommer heta 'för mycket och för sent'. Addera 8000 nya bostäder i södra Uppsala som ju ligger nästgårds och ett växande Knivsta och kanske står vi med ett överutbud kring 2020..?

På tal om ingenting gjorde jag en sökning på Hemnet i Bollnäs. Där finns ett antal smålägenheter på 35-43kvm till salu för 130-160 000 med avgifter kring 1600-2000/mån. So what, liten håla låga priser. Inget konstigt.
Det sjuka blir när jag kollar nybyggnation på samma ort där tvåor på 75kvm kostar 1,5milj och har avgifter på över 4000SEK.

Hur tänker bostadsköparna då..?

Alternativ A (om ettorna kostar 130-160kkr kanske tvåorna går på max 300kkr och har max 1,5ggr avgiften).
Lägenhet för 300 000 med avgift på 3000/mån men lite äldre stil.

Alternativ B
Lägenhet för 1500 000 med avgift på 4000/mån men 'nytt och fräsht'.

Det är ju en sanslös prisskillnad.

0012 76,0 m2 1 275 000 kr 4 086 kr/mån 1 Ledig
0024 77,0 m2 1 345 000 kr 4 162 kr/mån 2 Ledig
0034 77,0 m2 1 390 000 kr 4 162 kr/mån 3 Ledig
0044 77,0 m2 1 440 000 kr 4 162 kr/mån 4 Ledig
0054 77,0 m2 1 495 000 kr 4 162 kr/mån 5 Ledig

Det största fallet procentuellt sett kommer helt klart ske ute i landet. Det är också där de största ökningaran procentuellt sett skett, riket är upp mer än Sthlm vad gäller bostadsrätter.
2014-01-17, 16:10
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Kan du ge några exempel på dessa tolvbarnsfamiljer?
Visst! Somalisk tiobarnsfamilj får hus för 4 miljoner kronor, kommunen betalar allt

Här gäller det dock endast ett eget hus för 4 miljoner, och 10 barn i familjen. Kanske inte lika attraktivt som en paradvåning i Hammarby Sjöstad.

Citat:
När nya hyresbostäder byggs kommer de förmodligen fyllas med köpstarka hyresgäster som frigör boenden i äldre bestånd som mindre köpstarka hyresgäster tar över.
Var kommer dessa exklusiva hyresrätter byggas? Norr eller söder om Dalälven? Hur långt ifrån Stureplan är de "köpstarka hyresgästerna" beredda att flytta, men ändå kunna skriva på Facebook att de bor innanför tullarna? Blir det tunnelbana till Gävle i framtiden?

Hur som helst, är byggandet av 140.000 nya bostäder bra eller anus för bolånetorskarna? Hade det inte varit bättre med en rodelbana för 1,5 miljarder, som man sedan rivit 2 veckor senare, i stället för bostäder för bostadsbubblans bevarande? Kan man se Alliansen som klassförrädare nu när de snedvrider marknaden och, i bästa Nordkorea-stil, går in och prospekterar 140.000 nya bostäder i kommande femårsplan?
2014-01-17, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Visst! Somalisk tiobarnsfamilj får hus för 4 miljoner kronor, kommunen betalar allt

Här gäller det dock endast ett eget hus för 4 miljoner, och 10 barn i familjen. Kanske inte lika attraktivt som en paradvåning i Hammarby Sjöstad.
En (1) familj med tio, inte tolv, barn som bor i en soc-lägenhet i form av villa. Extremfall som krävde extrem åtgärd. Men tittar du på vad det kostar Stockholm att fixa soc-boende var det trots allt ganska billigt.

Citat:
Var kommer dessa exklusiva hyresrätter byggas? Norr eller söder om Dalälven? Hur långt ifrån Stureplan är de "köpstarka hyresgästerna" beredda att flytta, men ändå kunna skriva på Facebook att de bor innanför tullarna? Blir det tunnelbana till Gävle i framtiden?
Stockholm, där du skrev att de skulle byggas, ligger söder om Dalaälven. Jag har inte sagt något om att de skulle vara exklusiva, däremot är nybyggda hyresrätter belagda med i princip dubbel hyra per kvadratmeter jämfört med beståndet som byggdes i slutet av 80-talet/början av 90-talet.

Citat:
Hur som helst, är byggandet av 140.000 nya bostäder bra eller anus för bolånetorskarna? Hade det inte varit bättre med en rodelbana för 1,5 miljarder, som man sedan rivit 2 veckor senare, i stället för bostäder för bostadsbubblans bevarande? Kan man se Alliansen som klassförrädare nu när de snedvrider marknaden och, i bästa Nordkorea-stil, går in och prospekterar 140.000 nya bostäder i kommande femårsplan?
För högt belånade med stora skulder gäller det nog att börja fundera på att amortera eller sälja innan byggandet sätter fart på riktigt.
2014-01-17, 16:43
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
En (1) familj med tio, inte tolv, barn som bor i en soc-lägenhet i form av villa. Extremfall som krävde extrem åtgärd. Men tittar du på vad det kostar Stockholm att fixa soc-boende var det trots allt ganska billigt.
4 miljoner är som hittat! När de ska flytta in i Hammarby Sjöstad, för att bo närmare sina landsmän, blir det nog dyrare för socialen.

Citat:
Stockholm, där du skrev att de skulle byggas, ligger söder om Dalaälven. Jag har inte sagt något om att de skulle vara exklusiva, däremot är nybyggda hyresrätter belagda med i princip dubbel hyra per kvadratmeter jämfört med beståndet som byggdes i slutet av 80-talet/början av 90-talet.
Surt för alla wannabe-hipsters från Borlänge och Luleå, som vill flytta till Stockholm och köpa kaffe för 80 kronor muggen, om man tvingas betala dubbelt så mycket för sin lägenhet. Inte mycket pengar över till kaffe för 80 kronor muggen med andra ord. Ny iPad var sjätte månad kan vi nog också glömma.

Citat:
För högt belånade med stora skulder gäller det nog att börja fundera på att amortera eller sälja innan byggandet sätter fart på riktigt.
"Må du få leva i intressanta tider" ska tydligen vara en kinesisk lyckönskning. Jag tror dock att Pelle Bolånetorsk inte vill leva i intressanta tider.
2014-01-18, 13:00
Bannlyst
En avstickare apropå miljonprogrammet. Det finansierades med pensionspengar.

Allt möjligt har finansierats med pensionspengar och det är därför som ATP till slute inte bar sig.
2014-01-18, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
En avstickare apropå miljonprogrammet. Det finansierades med pensionspengar.

Allt möjligt har finansierats med pensionspengar och det är därför som ATP till slute inte bar sig.
Det visste jag inte. Har du mer info?
2014-01-18, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superlistig
Raljant, otrevligt och inkomplett inlägg.
Visst raljerar jag lite. Mertillen har visat sig vara ganska nedlåtande och ovillig att ta till sig information. Så detta är ett sätt att se om den lite raljerande stilen är framgångsrik.

Citat:
Om du hade varit intellektuellt hederlig (alt kunnig) hade du separerat illikvid penningmängd från omsättningspenningmängd.
Nej det hade tvärtom varit ohederligt, eftersom Mertillen var specifik med "allt". Mertillen har fö inte visat någon vilja att acceptera tanken på omsatt penningmängd. Det borde du kanske ha kollat upp innan du blir otrevlig. (Såvida det inte är din default-inställning).

Citat:
Är du jude?
Hur tänkte du där?
2014-01-18, 14:24
Medlem
Citat:
Jag att det är toppen med företagsobligationer. Om nu någon har sparat något först förstås, så att det finns något att låna ut.
Sparat är ovidkommande eftersom det är avista som byter ägare när man emitterar obligationer. Och avistan skapas av låntagaren när denne skuldsätter banken. Den behöver inte sparas. Någon äger den hela tiden.

Var det riktigt att du förfasas över penningmängsökningen (inflationen) som sker när mängden obligationer ökar i samhället? Trots att de inte är fungerande betalmedel.
2014-01-18, 15:49
Bannlyst
Citat:
Det visste jag inte. Har du mer info?

Givetvis finns det att läsa om på Wikipedia även om jag lärde mig om det från annat håll.

Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
...Var det riktigt att du förfasas över penningmängsökningen (inflationen) som sker när mängden obligationer ökar i samhället? Trots att de inte är fungerande betalmedel.

Ställde en dum fan en fråga? Ja det gjorde han.

Den kloke förfasar sig över den ökade mängden obligationer när den är ett resultat av stater som ständigt går med underskott. Detta gäller liksom inte företag som ger ut företagsobligationer, eller hur?
2014-01-18, 15:56
Medlem
Citat:
Givetvis finns det att läsa om på Wikipedia även om jag lärde mig om det från annat håll.
"Givetvis"... Jag är för gammal för att riktigt ha tagit till mig av att "allt" finns på Wikipedia Får väl kolla där då.
2014-01-18, 18:41
Bannlyst
Hur miljonprogrammet finansierades är rätteligen inte okontroversiellt och diverse höger-sidor har återberättat det. Därifrån snappade jag upp det först, för några år sedan.

Jag brukar skriva "givetvis" därför att "allting" eller "nästan allting iallafall" "verkar finnas" på Wikipedia (jag kan ha fel). Men det är ju upplagt för både bedragare, galningar, inkompetenta och politiska typer med suspekt hemvist att bygga upp innehållet. Så man ska ju försöka att vara källkritiskt lagd när man tar del av Wikipedia.
2014-01-18, 22:01
Medlem
Jigglys avatar
Är lite sugen på att köpa radhus eller villa, men är det en bra idé i nuläget? Kommer det bli ett ras på marknaden inom en någorlunda snar framtid eller vad säger eliten här? Man kan ju bara spekulera..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in