2014-01-19, 09:32
  #1
Bannlyst
Hej
Jag håller på att köpa en lätt mc, 125cc, men är inte säker på vilken typ jag vill ha. Jag väljer mellan Yamaha yzf r125/Aprilia 125/Derbi 125 eller supermotard som Yamaha wr125x. Jag kommer använda den till att åka till skolan, ca 4 mil, på landsväg och motorväg. Så min fråga är vilken typ jag borde satsa på, sport eller supermotard? Är det jobbigt att åka sport-mc mycket eftersom man är så framåtlutad hela tiden eller är de skönare en supermotard? Sista frågan är om någon vet skillnaden mellan Yamaha wr125x och Yamaha wr125r?

Tack på förhand
Citera
2014-01-19, 09:39
  #2
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iosnerd91
Hej
Jag håller på att köpa en lätt mc, 125cc, men är inte säker på vilken typ jag vill ha. Jag väljer mellan Yamaha yzf r125/Aprilia 125/Derbi 125 eller supermotard som Yamaha wr125x. Jag kommer använda den till att åka till skolan, ca 4 mil, på landsväg och motorväg. Så min fråga är vilken typ jag borde satsa på, sport eller supermotard? Är det jobbigt att åka sport-mc mycket eftersom man är så framåtlutad hela tiden eller är de skönare en supermotard? Sista frågan är om någon vet skillnaden mellan Yamaha wr125x och Yamaha wr125r?

Tack på förhand
Skönare med motard (du blir trött i armarna av sport mc), köp en KTM EXC istället. Dubbelt mera effekt (15hp i 4taktare, 30hp i ktm då de är 2-takt och ger jävligt med effekt ostrypt) .
Citera
2014-01-19, 09:40
  #3
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iosnerd91
Hej
Jag håller på att köpa en lätt mc, 125cc, men är inte säker på vilken typ jag vill ha. Jag väljer mellan Yamaha yzf r125/Aprilia 125/Derbi 125 eller supermotard som Yamaha wr125x. Jag kommer använda den till att åka till skolan, ca 4 mil, på landsväg och motorväg. Så min fråga är vilken typ jag borde satsa på, sport eller supermotard? Är det jobbigt att åka sport-mc mycket eftersom man är så framåtlutad hela tiden eller är de skönare en supermotard? Sista frågan är om någon vet skillnaden mellan Yamaha wr125x och Yamaha wr125r?

Tack på förhand
4 mil är inte så jobbigt med sport-mc, motard kan väl vara något bekvämare.
Varför köper du inte en mellanklassad cykel? A1 eller vad det heter med de nya körkorten.
Citera
2014-01-19, 12:18
  #4
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Skönare med motard (du blir trött i armarna av sport mc), köp en KTM EXC istället. Dubbelt mera effekt (15hp i 4taktare, 30hp i ktm då de är 2-takt och ger jävligt med effekt ostrypt) .

Men det är väl ingen supermotard, är det inte cross?
Citera
2014-01-19, 12:22
  #5
Medlem
Perriss avatar
Sporthoj är då rakt inte jobbigt för armarna om man inte fjumsar runt i stadstrafik hela dagen, i landsvägsfart hjälper fartvinden till att hålla kroppen uppe så inte knäckebrödsarmarna behöver ta all tyngd.
Citera
2014-01-19, 17:58
  #6
Medlem
huskyones avatar
självklart sporthoj. Att köra supermotard är ju som köra segway. Sitta helt upprätt ger ju ingen som helst känsla jämfört med att sitta framåtlutad
Citera
2014-01-19, 17:59
  #7
Medlem
Adonis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iosnerd91
Men det är väl ingen supermotard, är det inte cross?

KTM EXC är enduro, KTM SX är en cross. En motard är en cross/endurohoj med vägdäck (och lita andra grejer som exempelvis andra bromsskivor). Ska du ha en motard så köper du en cross och skaffar ett motardkit, om du inte köper typ KTM 690 SM som är byggd som motard.
Citera
2014-03-03, 18:45
  #8
Medlem
theArtifexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Skönare med motard (du blir trött i armarna av sport mc), köp en KTM EXC istället. Dubbelt mera effekt (15hp i 4taktare, 30hp i ktm då de är 2-takt och ger jävligt med effekt ostrypt) .


Fattar inte alla som gnäller att man blir trött här o där av sporthoj?
Har kört sport nu i 5 år och aldrig haft problem med att det skulle vara jobbigt
eller obekvämt. Dom som tycker detta är isf folk med spaghettiarmar och puckelrygg.
Min första hoj va en R6:a, kör nu en R1:a och har åkt land o rike på bägge utan problem.
Enda jobbiga är isf värmen i skinnstället på sommaren
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in