2013-06-25, 12:13
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Bibliotekarie verkar som ett jäkligt slappt jobb. Förmodligen det enklaste akademiska yrket som finns.

Jag går i perioder ganska mycket till bibliotek och alla fördommar som man har tycks stämma. De gör knappt något än som ni skriver, lägger tillbaka böcker, hjälper till att kolla om en bok finns på just deras bibliotek eller något annat.

Säger att man har en förseningsavgift. Hjälper till med hur man får igång datorn "tryck på den knappen, skriv in ditt lösenord".

Sedan har de på vissa bibliotek vissa dagar som de har stängt. Vet ett bibliotek som har stängt på tisdagar. Tror de har "möten" under denna tid. Tror snarare att de käkar tårta och citerar karl marx under dessa möten än att de egentligen gör någon nytta.

Ibland kan en bibliotekarie rekomendera en bok. Det har jag frågat om några gånger och då har jag fått bra tips ( men finns säkert bibliotekarier som är allmmänt trötta o säger "du får fundera själv").

Bibliotekarie verkar som sagt som det mest slappa akademiska yrket och ett yrke som man tar om man gillar böcker samt inte har några egna ambitioner annat än att ha en enkel yrkesvardag med relativt bra betalt.

Sjukt att de har 25-30 000kr i månaden samt att det krävs ca fem års utbildning för det. Hade räckt med några månaders utbildning och en lön på 15-20 000kr för att ja någon kärring sittandes där.

Lönen varierar mellan 20-30 000 kr beroende på befattning och arbetsplats med en snittlön på drygt 25 000 kr och utbildningen ligger på tre år. Vissa läser ett magisterprogram på ytterligare ett år eller ett mastersprogram på två år efter kandidatexamen, men det är inget krav - om du inte arbetar på forskningsbibliotek eller universitetsbibliotek, där utbildningskraven ofta är lite högre.

Vissa mindre bibliotek kan - på grund av få besökare och dålig ekonomi - bara hålla öppet vissa dagar i veckan. Detta är vanligt på mindre orter och stadsdelar i större städer och beror alltså inte på att bibliotekarierna har avlagt den dagen till att äta tårta.

Men jag håller med dig om att yrket verkar vara ett av de slappare och jag tvivlar på att det är många bibliotekarier som faller ihop av utmattning.
Citera
2013-06-25, 12:22
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Lönen varierar mellan 20-30 000 kr beroende på befattning och arbetsplats med en snittlön på drygt 25 000 kr och utbildningen ligger på tre år. Vissa läser ett magisterprogram på ytterligare ett år eller ett mastersprogram på två år efter kandidatexamen, men det är inget krav - om du inte arbetar på forskningsbibliotek eller universitetsbibliotek, där utbildningskraven ofta är lite högre.

Vissa mindre bibliotek kan - på grund av få besökare och dålig ekonomi - bara hålla öppet vissa dagar i veckan. Detta är vanligt på mindre orter och stadsdelar i större städer och beror alltså inte på att bibliotekarierna har avlagt den dagen till att äta tårta.

Men jag håller med dig om att yrket verkar vara ett av de slappare och jag tvivlar på att det är många bibliotekarier som faller ihop av utmattning.

Nä det står att de har "utbildning" eller är på konferens. Så de sitter o slappar därinne. Tror det är vanligt att marxisterna läser några år till för det gör ju de andra marxisterna.

Skönt att leva på skattepengar som vi andra får betala.
Citera
2013-06-25, 12:30
Har för mig att det är typ 4 års utbildning för att bli bibliotekarier så något måste de ju lära sig och göra.
Citera
2013-06-25, 12:34
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Nä det står att de har "utbildning" eller är på konferens. Så de sitter o slappar därinne. Tror det är vanligt att marxisterna läser några år till för det gör ju de andra marxisterna.

Skönt att leva på skattepengar som vi andra får betala.

Det är fullt möjligt att de har arbetsplatsmöten precis som alla andra arbetsplatser, eller att de är på utbildning eller konferens. Eller att de har stängt för att katalogisera/sortera böcker eller vad som helst. Om tårtätande är en del av dessa aktiviteter kan vi bara spekulera i.

Den fetstilade meningen får du gärna utveckla om du vill.
Citera
2013-06-25, 12:38
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Det är fullt möjligt att de har arbetsplatsmöten precis som alla andra arbetsplatser, eller att de är på utbildning eller konferens. Eller att de har stängt för att katalogisera/sortera böcker eller vad som helst. Om tårtätande är en del av dessa aktiviteter kan vi bara spekulera i.

Den fetstilade meningen får du gärna utveckla om du vill.

Lol först säger du att de har stängt sedan när jag skriver att de har utbildning så börjar du jiddra om något annat?

Som bibliotekarie borde du veta att bibliotek drivs av skattemedel. Jag får inte välja om jag vill betala för vissa bibliotek eller inte. Det går av mina skattepengar.
Citera
2013-06-25, 12:48
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Lol först säger du att de har stängt sedan när jag skriver att de har utbildning så börjar du jiddra om något annat?

Som bibliotekarie borde du veta att bibliotek drivs av skattemedel. Jag får inte välja om jag vill betala för vissa bibliotek eller inte. Det går av mina skattepengar.

Jag är inte bibliotekarie, men jag tycker att diskussionen är intressant eftersom att många verkar tycka att det är det mesta onödiga yrke som finns.

Ja, bibliotek drivs ju av skattemedel precis som andra kommunala verksamheter.
Sedan kan man ju diskutera om det faktiskt är nödvändigt att varje ort och stadsdel ska ha ett bibliotek som finansieras med skattemedel.
Citera
2013-06-25, 14:14
Medlem
Biomasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sikkan
Jag är med på vad du säger och det kanske är så. Jag känner inga bibliotekarier och har haft otroligt lite kontakt med dessa... förmodligen därför jag har denna syn som verkar vara felaktig.

Varför besöker du aldrig bibliotek? Det är ett levande nav i vårt samhälle, sprängfyllt med matnyttig information; Ofta är informationen heller inte vinklad för att passa en viss grupp människors syn på tillvaron som när du söker information från Google t.ex.

Det går aldrig att få för mycket allmänbildning, särskilt inte i dag när det krävs från arbetsmarknad och politiker att medborgarna är kunniga i ditten och datten samtidigt som de försöker grundlura oss allihop med sitt Rosenbadska skitprat. Så allmänbilda dig för helvete, innan det är för sent!

Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
1) fråga aldrig en bibliotekarie om hjälp för de kan ingenting.
2) se ovan.

Jag vet inte vad det är för utsocknes universitet du fick för dig att studera vid, generellt är bibliotekarier ett gediget folk som utövar sunt bondförnuft på regelbunden basis. De dricker sunt bondförnuft till frukost och har det som pålägg på smörgåsarna de äter till lunch.

Jag är övertygad om att en genomsnittlig bibliotekarie har bättre allmänbildning än någon student som precis börjat eller studerar på universitet.

Citat:
Nä det står att de har "utbildning" eller är på konferens. Så de sitter o slappar därinne.

"Man kan andra som man känner sig själv", brukar det heta i folkmun. Nej, de "slappar" inte och sitter inte runt IKEA-bordet och äter syltmunkar och skrattar åt oss andra för att vi betalar skattepengar till deras verksamhet. Mest troligt är att de katalogiserar böcker, gör en s.k "stock check" där de ser vilka böcker som fattas och vilka som finns på lager (om det är ett stort bibliotek kan detta ta åtskilliga dagar), de rensar säkerligen böcker som inte behövs, utökar vissa sektioner med böcker de köpt in och till sist kan det vara så enkelt att de faktiskt gör en grundlig städning av hela byggnaden.

Utbildning handlar också om att resa och träffa andra bibliotekarier, utbyta erfarenheter, diskutera frågor som kan göra biblioteket mer effektivt så att DU får en bättre upplevelse när du är där och behöver hjälp.

Men med tanke på din uppvisade arrogans förstår jag att du inte begriper vad folk gör runtomkring dig. Ta av dig skygglapparna och se dig omkring. Man behöver inte tänka särskilt länge eller mycket för att begripa vad en bibliotekarie måste göra om dagarna, tyvärr finns det individer som dig själv som borde avhysas från samhället och läggas in i det skikt människor som befolkar bottenslammet i våra älvar och sjöar.
Senast redigerad av Biomass 2013-06-25 kl. 14:23.
Citera
2013-06-25, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biomass
Jag vet inte vad det är för utsocknes universitet du fick för dig att studera vid, generellt är bibliotekarier ett gediget folk som utövar sunt bondförnuft på regelbunden basis. De dricker sunt bondförnuft till frukost och har det som pålägg på smörgåsarna de äter till lunch.

Jag är övertygad om att en genomsnittlig bibliotekarie har bättre allmänbildning än någon student som precis börjat eller studerar på universitet.

nu förväntar man sig ju inte att träffa människor med bondförnuft utan just bildade människor.
i stort sett den enda kontakten en student har med en universitetsbibliotiksadministrationen är för att fråga var en bok står, om det är möjligt att förlänga ett lån eller om skrivaren fortfarande inte funkar.
ibland genomgår studenten en 'obligatorisk' söka-informations-kurs där någon (en bibliotekarie?) visar några databaser och kanske en och annan och/eller-sökning.
lite högre upp, bland tex forskare handlar i stort sett den enda kontakten med biblioteket om fjärrlån eller om att vilja få dem att köpa in en bok.
så jag tror inte ens forskarna vet vad de håller på med där borta på biblioteket.
Citera
2013-07-13, 05:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjafsarn
På tal om ämnet, jag läste en insändare av en sosse/miljöpartist i min lokaltidning där hon "krävde svar" på hur de ska göra med det lokala biblioteket, om personalen ska fortsätta behöva "bränna ut sig" eller om nya resurser kommer. Har någon här, under en längre tidsperiod, observerat bibliotekarier? Finns det någon yrkesgrupp i världen som har ett slappare jobb än bibliotekarier? Finns det någon som tvivlar på att ett medelstort bibliotek kan drivas av två enskilda personer istället för som det vanligtvis ser ut - en styrka på tiotals personer som jobbar flera timmar före och efter öppning och stängning? Vilken nytta gör bibliotek, och bibliotekarier över huvud taget? Varför finns skiten? Och varför i helvete kan någon mena på att bibliotekarier var de än är i Sverige på något vis riskerar att bränna ut sig?
Det du ser är bibliotekarier som sitter och degar i informationsdisken. Det kan se slappt ut, men är bara en liten del av vad en bibliotekarie gör. En bibliotekarie som jobbar 40 h/v har kanske 12 h/v i yttre tjänst, resten av arbetet försiggår bakom kulisserna. Det handlar om budget, service till speciella grupper, förbereda bokprat, inköp, användarundervisning, systemunderhåll, bland mycket annat. Olika bibliotekarier gör väldigt olika saker på jobbet så det går inte att säga hur en "normal" arbetsdag för en bibliotekarie ser ut.
Citera
2013-07-24, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whitewater
Hej på er, tänkte besvara vad en bibliotekarie kan tänkas göra. Jag jobbar själv som bibliotekarie inom högskolan och tjänar i runda slängar 30k i månaden.

Vad gör jag då för att motivera denna lön? Låt mig redovisa det så strukturerat jag kan. Likt en bibliotekarie.

- Förvärv. Man köper helt enkelt in böcker, eller monografier som vi lite snobbigt väljer att kalla det. Låter enkelt. Men nu pratar vi inte bestsellerlistan utan obskyra titlar så som "The Syntax and Pragmatics of Anaphora" eller "Quantum Engineering : Theory and Design of Quantum Coherent Structures". Det kan helt enkelt ta lite tid att hitta rätt titlar. På folkbibliotek är det dock lättare då 90% av besökarna nöjer sig med Läckbergs senaste alster.

- Katalogisering. När man nu köpt in Quantum Engineering måste man ju även se till att folk hittar titeln. Här kommer katalogisering in. En, ibland, tidsödande process. Ju mer obskyr titel, desto segare katalogisering. Data som ska läggas in rör författare, titel, omfång, tryckort, förlag, språk, ämnesord, klassning och så vidare.

- Undervisning. När små flashbackare kommer till högskolan är det viktigt att de får lära sig att det finns en informationsvärld utanför Wikipedia och Google. Inget ont om dessa verktyg, men de behöver förstås kompletteras men en rad ämnesspecifika databaser, uppslagsverk och tidskrifter (nej, jag syftar INTE på illustrerad vetenskap).

- Administration. Betalning av fakturor, kräva in böcker, öppna, stänga, se till att personal finns på plats så att verksamheten kan vara öppen som utlovat.

- Stöd till forskning. Vara en resurs när forskare vill publicera sig. Med andra ord känna till var forskare kan publicera sig för att få en vettig impact. Detta kräver, implicit, bilbiometrisk kompetens.

Finns mer att lägga till. Har ni undringar om vad vi gör så är det bara att skriva.

/Jane Austens Mamelucker

Av ren nyfikenhet:

Att förvärva monografier bör väl inte vara alltför komplicerat, om nu önskemålen kommer från användarna? Jag har själv i runda slängar beställt säkert ett trettiotal, ytterst obskyra titlar på olika språk från olika länder, både privat och via universitetsbiblioteken. Får man inte fram den önskade titeln via en enkel sökning på Google räcker det oftast att antingen höra av sig till förlaget eller till författarna själva, som gladeligen hänvisar dig vidare. Ska man t.ex. ha tag på en svårtillgänglig artikel -- som varken finns i databaserna eller på de fysiska hyllorna -- måste man ju till och med betala när man i själva verket kan utföra informationssökningen lika bra själv. Detsamma torde väl gälla katalogiseringen. Själv har jag noterat att i de fall då jag beställt böcker via universitetsbiblioteken, är det så uppenbart att bibliotekarien bara har kopierat all information från t.ex. Amazon eller förlagets hemsida.

Sedan angående forskningsstöd: Den forskare som inte känner till vilka forum hon eller han kan publicera sig i är inte någon vidare kompetent forskare. Som forskare är du mycket väl medveten om vilka tidskrifter du kan vända till, ja, hela din karriär är beroende av detta. Inte sällan påbörjar man en artikel som är direkt riktad till en specifik tidskrift.

Inte min avsikt att förringa varken era arbetsuppgifter eller er kompetens, men mitt intryck, som utomstående och flitig användare av biblioteken, är att användaren alltid reder sig själv.
Citera
2014-01-18, 20:27
Medlem
buffalos avatar
Varför är många bibliotekarier så ointresserade av att stå i utlåningsdisken?

På mitt lokala bibliotek, som är ett av de största i landet, behandlas man oftast korrekt men lite kort och kallt av bibliotekarien i utlåningsdisken. Det kan jag stå ut med. Jag förstår om det är roligare att sitta och surfa vid en informationsdisk, eller göra vad de nu gör bakom kulisserna (fika?). Men det jag inte förstår är när de beter sig direkt otrevligt mot kunderna. Som en gång när jag skulle låna några böcker. Det fanns ingen bibliotekarie direkt vid utlåningsdisken, men det stod flera bakom och samtalade lättsamt om något, så jag gick fram och lade upp böckerna på disken.

Får vänta ett tag innan de bryter sitt samtal, men till slut kommer en bibliotekarie för att hjälpa mig. Hon säger inte hej eller så. Bara scannar böckerna. Säger åt mig på ett drygt sätt att man minsann kan låna sina böcker själv vid självutlåningen. Fortsätter med att dryga sig om en liten skuld jag hade på ett par böcker som lämnats in några dagar för sent. Visst, det är inte bra att jag missat att betala den och jag bad om ursäkt, men innerst inne vet hon också att dessa små betalkrav de har på folk blir en ansenlig summa på ett år, så varför bete sig så jävla otrevligt? Hon borde snarare vara glad att de obskyra titlar jag lånar inbringar biblioteket pengar på kuppen.

Ska tilläggas att det dessutom inte var någon som helst kö när jag var där. Hon ville bara inte göra sitt jobb och hjälpa mig.

Varför arbetar bibliotekarierna för att avskaffa sitt eget jobb? Förstår de inte att det drabbar dem själva när tjänsterna vid utlåningsdisken rationaliseras bort till förmån för dessa självutlåningsstationer de förespråkar?
Senast redigerad av buffalo 2014-01-18 kl. 20:36.
Citera
2014-01-19, 09:13
Medlem
Det finns såklart ingen ursäkt för att vara otrevlig. Om du orkar bry dig kan du ju maila bibliotekschefen.

Utlåningsmaskinerna är ju inget som bibliotekarierna hittat på, utan oftast kommer trycket om att använda dem uppifrån (chefer och politiker). Men, de blir ett nödvändigt ont när tjänster inte tillsätts vid pensionsavgångar och ett minskande antal anställda ska göra samma uppgifter. Maskinerna frigör tid när låntagarna kan göra de enklaste uppgifterna själva.

Det som görs bakom kulisserna handlar om budget, inköp, förberedelser, service till olika grupper, systemunderhåll - bland annat. Men visst unnar sig bibliotekspersonal, precis som de flesta andra yrkesgrupper, en fikapaus eller två om dagen.

Men som sagt - det finns såklart ingen ursäkt för det beteendet som du beskriver. Man ska givetvis alltid vara tillmötesgående och trevlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in