Citat:
Ursprungligen postat av
smålandtintin
Jag tror att han ljuger om minst en sak. Att koppargangstrar och bensintjuvar förrättar sitt värv opåverkade är i det närmaste unikt. Särskilt som det inte är Lennart som kör. I mina ögon hade han varit mer trovärdig om han sagt: Jag tror jag sett FS, men vete fan vilken dag det var om jag ska vara ärlig. Visst var jag påtänd, men det här är så ovanligt att jag inte glömmer vad jag sett.
Skillnaden mellan saffy och Lennart är att saffy har en historia som känns nedtonad/otydlig
allt för att få henne att verka neutral, andra ansvarar för hennes vittnesmål, inte hon själv.
Lennarts historia däremot är okonstlad och det är just det som gör hans vittnesmål
trovärdigt, nykter eller påverkad.
Lennarts minne angående hans tidsuppfattning tycker jag inte alls man skall "haka" upp sig
på, det är trots allt några år sedan han bevittnade händelsen och redan då brast det i tidsschemat
och frun fick vara behjälplig, trots det fick han vittna.
Från den dagen tills han vittnade igår har han säkerligen inte ägnat många tankar åt MJ, jag tror absolut inte detta mord tagit upp många minuter av hans vardag. Han såg vad han såg och helst hade han nog hoppats att frugan inte alls skulle "tjatat" på honom att berätta sin historia.
Att hans tidigare förhör hamnade i slasken var nog bara skönt för honom, att han sedan
skulle komma att kallas som "stjärnvittne i resningen" är nog inget han önskade. Att vara i slasken
hade nog varit bekvämare så Lennarts oengagemang och att han känns "obrydd" blev hans styrka
kan jag tycka.
Saffy däremot verkar inte fått vara ifred, huruvida hon vill vara inblandad eller inte vet jag
inte, oavsett kan jag tycka synd om henne eftersom hon sedan 2010 säkert haft "fullt upp"
med att vara ett vittne både lite här och där. Allt saffy tror sig sett har malts sönder,
hon skyller på att förhörsledarna påverkat henne, hon "förstår" att hennes deltagande i tråden inte varit lämpligt och därför inte längre deltar "synligt" och sist men inte minst så säger hon att hon lärt sig att man helst inte skall tipsa polisen på andras inrådan, allt blev fel men det skyller hon
på andra.
Antingen menar hon vad hon säger, då hon skyller ifrån sig eller så gillar hon,
som åklagarn säger att stå i centrum. Oavsett vilket så fick hon inget sagt i förhöret
annat än att hon vill bortförklara sitt handlande och det är stor skillnad mot Lennart.
Lennart skötte sig bra och det tycker jag försvaret bekräftar genom uttalandet i dagens nyheter,
att Lennart borde avfärdas. Själv tycker jag att Hanssons största problem med att försöka fria
FS är tråden "Marina Johansson spårlöst försvunnen i Spekeröd. Hittas mördad efter lång tid" där både vittnen, flickvänner och privat info läggs ut och igår fick han själv se nackdelen med tråden.
Men men nu har iallafall Lennart vittnat vilket jag väntat på och enligt mig skötte han sig bättre
än vad jag trodde, ja tom mycket bättre just på grund att ingen verkar ha lagt ord i hans mun,
visat honom bilder eller påverkat honom om
vad han sett eller
vem han sett.
Det blir alltså upp till var och en person eller domstolen att avgöra vem han kan ha sett,
klockslaget eller datumet får nog den "tjatiga" frun stå för och tids nog får vi se ifall Lennarts
iakttagelser har betydelse och just Hanssons försök att avfärda Lennart får mig att tro att hans vittnesmål kommer att ha en viss betydelse.