2014-01-18, 21:24
Medlem
musikalgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Inte längre http://www.aero-news.net/index.cfm?do=main.textpost&ID=d799f87a-bc60-4645-916f-0fa9f3e40faf

Vapen har ingenting på flygplan att göra, tycker bara att det är bra att det läggs ner.
Idag kan du t.ex inte ta dig in i cockpit lika lätt som förr.

I Europa existerar ingenting likt FFDO.

Man tackar! Hade helt missat detta och håller helt med dig rörande vapen på plan.
Citera
2014-01-18, 21:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Här är några exempel vad som kan hända...

http://en.wikipedia.org/wiki/Air_rage

Unlike ground vehicles, airplanes enter altitudes where changes in air pressure can help trigger temporary psychological changes, such as enhancing the psychoactive effects of chemicals like alcohol which is typically served on board.
Citera
2014-01-18, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi
Otroligt jävla oroväckande, ska man inte våga flyg heller nu? Vad händer med det här landet, en MENA som skulle till Sverige och leva på bidrag. Fyfan vad arg jag blir!

Det känns som SD fick en hel del väljare nu, både på planet och utanför!

Han är spanjor enligt "vittnet" i media. Aspackad. Spanjorer brukar vara rätt sköna annars men de kan väl spåra ur ibland.
Citera
2014-01-18, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weissmuller
Baserat på vilka siffror?
Det måste vara en ganska krånglig kalkyl. KM-kostnaden för planet ändras ju rejält. Dels byter man flygrutt, dels ändrar man flygtrafiken i området, vilket orsakar kostnader i form av förseningar för alla andra bolag som flyger, dels kostar flygbränsle en del: speciellt när man lyfter, dels flyger man längre, dels landar man senare vilket återigen skapar en massa oreda i flygtrafiken. Tror knappast 100 000 täcker det.
Det är vad jag minns från liknande fall när flygbolaget har skickat räkning.
Citat:
Ursprungligen postat av Noe-
Måste man stå för det här ifall planet går ner pga sjukdom också? Får hoppas flygbolaget/försäkringar tar den kostnaden.
Nä, man måste ha haft uppsåt eller varit vårdslös för att man skall kunna bli skadeståndsskyldig för något man orsakat.
Citera
2014-01-18, 22:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Penkas
Unlike ground vehicles, airplanes enter altitudes where changes in air pressure can help trigger temporary psychological changes, such as enhancing the psychoactive effects of chemicals like alcohol which is typically served on board.

Ja om planet flyger på 11-12000 meter så motsvarar kabintrycket en höjd på 1800-2400 meter. En inte helt oansenlig höjd.
Citera
2014-01-18, 22:17
Medlem
Hoylers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman
Aldrig förstått detta med "mordhot" i Sverige. Ni tar det sååå jäkla allvarligt. Ibland säger folk så när de är arga typ "fan ta dig, jag skulle kunna mörda dig nu så jävla arg jag är på dig din idiot" = OMG vi ringer polisen, hon blev MORDhotad. wtf?? Varför är man i Sverige så jävla känslig på den punkten, 99 av 100 ggr menar personerna inte BOKSTAVLIGT mörda.

I alla andra länder är det mer likställt som typ att man ska slå nån på käften eller "jag ska knulla din mamma" men här? nono, det är nästan MORD! slappna av för fan.

Men ett hot är fortfarande ett hot. Man får väl tänka på vad man säger.
Citera
2014-01-19, 00:10
Medlem
SpecialEditions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman
I alla andra länder är det mer likställt som typ att man ska slå nån på käften eller "jag ska knulla din mamma" men här? nono, det är nästan MORD! slappna av för fan.
Sverige anses vara civiliserat och här är den typen av argumentation i en konflikt inte accepterat. Det funkar säkert jättebra i diverse MENA-länder.

Oavsett om spanjoren sa att han skulle döda flygvärdinnan eller bara att han skulle slå henne så är det minst olaga hot och det kan du läsa mer om här:
http://polisen.se/Lagar-och-regler/Om-olika-brott/Hot/
Citera
2014-01-19, 05:59
Medlem
Raggdoll3s avatar
Mannen var full och aggressiv redan när han steg på i Alicante, troligen supit hårt på semestern och stärkt sig för återresan.

Italienska polisen behandlar inte bråkmakare speciellt snällt och i detta fallet stör det mig inte det minsta.Nu kommer han att få ett tillnyktrande som kommer att ge en del ångest. Först ska han försöka ta sig hem och lär ju vara spärrad på samtliga flygbolag sedan får han räkna med minst 100 000kr i böter till flyget + en del till den italienska statskassan.
Citera
2014-01-19, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alberto-del-Rio
Tror inte personalen får/vill hålla på att frihetsberöva människor. Att frihetsberöva någon är ett allvarligt ingrepp (rätt ord?)..

Det går alldeles utmärkt, åkte med på en flygning från Turkiet där en kvinna blir helt skogstokig - flygvärdinnorna bad då tre grova killar hjälpa till att omhänderta henne (kvinnan såg ut att vara i 80-90kg klassen). Tog typ 30 sekunder så var hon omhändertagen med armarna buntade på ryggen med grova buntband.

Tyvärr fick dom inte stoppa en trasa i truten på henne så det kom en hel del gnäll/hot/utbrott under landningen då det nog inte var helt skönt att sitta i flygstolen med händerna på ryggen :-)

Polisen plockade in henne vid landningen...
Citera
2014-01-19, 11:05
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarjaa
Känner en person väl i hans familj så det är jag som skrattar gott åt dig. Han har en revolver som han fått av bolaget han jobbade åt en gång i tiden.

Han skulle möjligen ha kunnat få en revolver som en present av bolaget. Låter som en konstig present till sina anställda men är ju inte omöjligt i en annan del av världen. Nu gissar jag med tanke på din kunskap och tro på "din vän" att du inte är född i Sverige.
I vilket fall skulle han aldrig få ha med sig revolvern ombord, du borde själv kunna räkna ut konsekvenserna av att börja skjuta ombord?
Inte bara att det går hål på flygplanet som är trycksatt. Även risken för att andra ska bli skadade när det är så mycket människor på så lite yta.

Nu är det så att jag jobbar som pilot, i tex. England får vi inte ens gå igenom säkerhetskontrollen med en gaffel eller ens ha med oss vatten!
Citera
2014-01-19, 12:53
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarjaa
Förstår inte varför de inte pepparspraya, sköt, handbojade eller tazade mannen. Ryanair är inte direkt kända för att vara mesiga.

Känner till en pilot och vet att han har en revolver han fått just för att han är pilot(varit pilot i över 35 år), vet ej om de får ha med vapnet i luften dock.

Kommentarer om att man inte kan skjuta på ett plan är överflödiga, det kan man visst.

Därför att man inte har pepparspray eller tårgas ombord..
Varför tror du att man inte har det?
Om du sprutar dylikt inne i en tryckkabin som cirkulerar luften, hur bra tror du det skulle vara?
Ge någon elstötar ombord på ett flygplan utan tillgång till medicinsk vård? Du förtjänar en till...
Citera
2014-01-19, 13:04
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alberto-del-Rio
Tror inte personalen får/vill hålla på att frihetsberöva människor. Att frihetsberöva någon är ett allvarligt ingrepp (rätt ord?). Konsekvenserna skulle kunna bli stora om en person frihetsberövats av fel anledning. Sedan ska man också veta att binda fast någon eller munkavla någon kan få allvarliga hälsokonsekvenser. Speciellt om han är full. Tänk om han spyr och kvävs, får kramper, tappar blod i delar av kroppen och många andra saker som kan hända som en läkare nog kan bättre.

Min poäng är att bolaget nog hellre landar och låter myndigheterna ta han om fallet och sedan kräver igen pengarna senare.

Vi är i vår fulla rätt att bulta fast en person om vi finner det nödvändigt!
Kaptenens befogenheter (som han/hon kan delegera) är betydligt mer långtgående än vad de flesta tycks vara medvetna om.
Vi har t.ex. speciella "kit" ombord som b.la. innehåller handfängsel.

Ett annan liten kul sak är att kaptenen får förrätta en vigsel ombord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in