2014-01-18, 19:54
Medlem
100.000-200.000 kr brukar väl räkningen för en mellanlandning hamna på.
Citera
2014-01-18, 20:14
Medlem
Weissmullers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boney M
Så kom de gamla vanliga fördomarna.
Då använder vi hjärnan istället. Flyget gick från Alicante. Det ligger i Spanien. Turkiet och Kurdistan ligger åt exakt helt motsatta hållet i Medelhavet. Ponera att jag är kurd och ska till Medelhavet på semester med en snålbudget, var åker jag då? Ja, Spanien så klart. Där känner jag ju både Pablo, Pedro och Juan! NOT. Svenskar har däremot åkt på charter och snålbudget till Playa del Krökos sedan 1950-talet. Börja leta där.

Edit: en spanjor, ja, det näst mest sannolika eftersom flyget gick från just Spanien.

Precis: enligt något vittne på Expressen, så var han just spanjor, och blandade många språk när han pratade. Så svensk lär han inte varit i alla fall.
Citera
2014-01-18, 20:18
Medlem
Dr_Dollars avatar
Ännu en orsak varför man borde införa totalt alkoholförbud på alla flygningar.
Citera
2014-01-18, 20:27
Medlem
Weissmullers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Ännu en orsak varför man borde införa totalt alkoholförbud på alla flygningar.

Ja, men han kom ombord onykter, det var nog inte alkoholen han förtärde på planet (om han ens gjorde det) som orsakade det här.
Citera
2014-01-18, 20:31
Medlem
Weissmullers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillekrok77

Baserat på vilka siffror?
Det måste vara en ganska krånglig kalkyl. KM-kostnaden för planet ändras ju rejält. Dels byter man flygrutt, dels ändrar man flygtrafiken i området, vilket orsakar kostnader i form av förseningar för alla andra bolag som flyger, dels kostar flygbränsle en del: speciellt när man lyfter, dels flyger man längre, dels landar man senare vilket återigen skapar en massa oreda i flygtrafiken. Tror knappast 100 000 täcker det.
Citera
2014-01-18, 20:37
Medlem
musikalgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echox
Och det tror du själv på? Att piloten får ha med sig sin revolver i luften? De gåe ju genom samma kontroller som alla andra. (Fast oftast på en annan del av flygplatsen)

Jag vet inte hur det är i Europa, men det är inte helt ovanligt att amerikanska piloter är beväpnade.

http://www.wired.com/autopia/2012/01/armed-airline-pilots-want-authority-beyond-cockpit/
Citera
2014-01-18, 20:37
Medlem
Noe-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillekrok77
Måste man stå för det här ifall planet går ner pga sjukdom också? Får hoppas flygbolaget/försäkringar tar den kostnaden.
Citera
2014-01-18, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -=Magnus=-
Någon flygvärdinna eller pilot här som kan svara? Hur är ni utbildade för att hantera dessa situationer, det finns ju massor av andra personer på flygplanet som är större och starkare än flygvärdinnorna. Varför inte bara be ett par stabila herrar om frivillig hjälp och sedan tejpa vederbörande resten av flighten? Är det av försäkringsskäl som man väljer att landa och hellre ta en försening på flera timmar för alla medresenärer, borde inte den kostnaden vara väl så hög?

Jag vet inte riktigt om jag köper detta med 'av säkerhetsskäl', mannen bad väl knappast om att få landa i Italien och det tar väl ändå 20-30 min att sätta ner kärran i Italien vilket är nog med tid för mannen att ställa till med all skada han är kapabel till alternativt bunta ihop honom och flyga vidare?

ED
Tror inte personalen får/vill hålla på att frihetsberöva människor. Att frihetsberöva någon är ett allvarligt ingrepp (rätt ord?). Konsekvenserna skulle kunna bli stora om en person frihetsberövats av fel anledning. Sedan ska man också veta att binda fast någon eller munkavla någon kan få allvarliga hälsokonsekvenser. Speciellt om han är full. Tänk om han spyr och kvävs, får kramper, tappar blod i delar av kroppen och många andra saker som kan hända som en läkare nog kan bättre.

Min poäng är att bolaget nog hellre landar och låter myndigheterna ta han om fallet och sedan kräver igen pengarna senare.
Citera
2014-01-18, 20:44
Avslutad
Här är några exempel vad som kan hända...

http://en.wikipedia.org/wiki/Air_rage
Senast redigerad av pe11e 2014-01-18 kl. 20:47.
Citera
2014-01-18, 21:00
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sadim
USA är nog inget bra val för att "göra lite kaoz". Och att sitta häktad i Ryssland för sånt är nog heller ingen hit.
Finns civilklädda beväpnade sk "sky marshalls".

Jag tror att man bara gör kaoz en gång.
Citera
2014-01-18, 21:11
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av musikalg
Jag vet inte hur det är i Europa, men det är inte helt ovanligt att amerikanska piloter är beväpnade.

http://www.wired.com/autopia/2012/01/armed-airline-pilots-want-authority-beyond-cockpit/
Inte längre http://www.aero-news.net/index.cfm?do=main.textpost&ID=d799f87a-bc60-4645-916f-0fa9f3e40faf

Vapen har ingenting på flygplan att göra, tycker bara att det är bra att det läggs ner.
Idag kan du t.ex inte ta dig in i cockpit lika lätt som förr.

I Europa existerar ingenting likt FFDO.
Citera
2014-01-18, 21:14
Medlem
h0h0s avatar
http://t.nbcnews.com/travel/unruly-passenger-taped-seat-icelandair-flight-1B7833828

Så kan man också lösa det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in