2014-01-15, 20:27
Medlem
Jag är lite nyfiken... vad skulle hända om man reste till Nordkorea och demonstrerade mot Kim Jong i Nordkorea? Typ, NER MED DIKTATORN!

Skulle man klara sig med utvisning?
Citera
2014-01-15, 20:28
Medlem
Ankanins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilddjuret2
Jag är lite nyfiken... vad skulle hända om man reste till Nordkorea och demonstrerade mot Kim Jong i Nordkorea? Typ, NER MED DIKTATORN!

Skulle man klara sig med utvisning?
Ja, det tror jag att du skulle klara dig med. Möjligtvis att du blir fängslad, men du lär bli släppt ganska snabbt med tanke på att du är svensk.
Citera
2014-01-15, 21:04
Medlem
Koksans avatar
Tydligen enligt rykten från Kim Jong Ils företedda sushi kock så blev Kim Jong Uns farbror avrättad för att han hade ansvar för en så kallad "pleasure brigade"

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/asia/northkorea/10570858/North-Korea-Kim-familys-former-sushi-chef-says-uncle-was-executed-over-pleasure-brigade.html

/Koksan
Citera
2014-01-15, 22:20
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Men det är helt enkelt otänkbart att det koreanska folket inte skulle enas till ett enda land, åtminstone tror jag inte Sydkorea skulle gå med på det. Jag förstår inte riktigt var den här idén kommer från; varför skulle någon acceptera att Kina tog över NK och varför skulle Kina ens vilja göra något liknande?
Jag tror inte att Kina vill ha ett Nordkorea fullt med amerikanska soldater. Därför ligger det förmodligen i Kina intressen att antingen ha ett självständigt Nordkorea eller Nordkorea som vasallstat.
Citera
2014-01-16, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pendek
Jag tror inte att Kina vill ha ett Nordkorea fullt med amerikanska soldater. Därför ligger det förmodligen i Kina intressen att antingen ha ett självständigt Nordkorea eller Nordkorea som vasallstat.

Jag tror också Nordkorea kommer att tas över av Kina. Frågan är bara när detta troligen sker. Det börjar hända grejer:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18183807.ab
Citat:
Information skapar förändring
Det är just informationen som skapar förändringarna bakom järnridån, där internet är förbjudet och statstelevisionen bara visar propaganda.
– Nordkorea har kunnat överleva så här länge på grund av informationsbarriären. Men nu börjar teknologin göra hål i hindren, säger James Jones.
Men de som smygfilmar tar enorma risker. Det är olagligt att filma i Nordkorea och den som grips blir inlåst och kanske aldrig utsläppt igen.
– Jag vet att jag blir avrättad om jag blir påkommen. Men det är min plikt att fortsätta, säger en av personerna i dokumentären.
Försök att fly järnridån straffas ännu grymmare.
– Min bror greps när han försökte ta sig över gränsen. Soldaterna band fast hands händer bakom en bil och släpade honom längs en grusväg. När jag såg honom var hela ansiktet bortslitet.
Citera
2014-01-16, 11:53
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pendek

Att det ligger i Kinas intresse att inga amerikanska soldater ska stationeras i fd Nordkorea tror jag vi kan vara överens om, och det är något som jag också tror USA gärna går med på. Det kan till och med bli så att man helt drar bort sina trupper från Koreahalvön, som läget är nu är de mest där för syns skull ändå. Sydkorea kan med lätthet försvara sig själva.

Däremot skulle det gå tvärs emot all vett och sans att Korea fortsatt skulle vara två olika länder, jag tror det skulle vara ytterst svårt att kunna kräva något liknande.
Citera
2014-01-16, 13:03
Medlem
Xeliouss avatar
Vad är det här aftonbladet har som plus-nyhet, "nu reser sig folk mot kim-jung Un"? Nån som läst, värt slösa nån krona på?
Citera
2014-01-16, 13:13
Medlem
rogerks avatar
Citat:
...

Däremot skulle det gå tvärs emot all vett och sans att Korea fortsatt skulle vara två olika länder, jag tror det skulle vara ytterst svårt att kunna kräva något liknande.
jag har har fått en välgrundad känsla att av att Sydkorea inte vill bli ihop med Nord. Dom vet hur dyrt det blev i Tyskland. Och Östtyskland stod aldrig så långt från väst som Nordkorea gör från Syd. Skulle länderna slås ihop skulle Sydkorea skulle det kanske dröja 30-50 år innan allt är som vanligt igen. Syd vill helst hålla sig för sig själv o hjälpa nord.
Citera
2014-01-16, 13:48
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Vad är det här aftonbladet har som plus-nyhet, "nu reser sig folk mot kim-jung Un"? Nån som läst, värt slösa nån krona på?

Brukar Aftobladets pajaserier vara värt det?

Citat:
Ursprungligen postat av rogerk
jag har har fått en välgrundad känsla att av att Sydkorea inte vill bli ihop med Nord. Dom vet hur dyrt det blev i Tyskland. Och Östtyskland stod aldrig så långt från väst som Nordkorea gör från Syd. Skulle länderna slås ihop skulle Sydkorea skulle det kanske dröja 30-50 år innan allt är som vanligt igen. Syd vill helst hålla sig för sig själv o hjälpa nord.

Nej, men samtidigt vill nog många familjer återförenas, så det är snarare troligt att NK blir någon form av protektorat över en övergångsperiod tills skillnaderna utjämnats en smula. Fortfarande gränskontroller och skilda trygghetssystem och så vidare, men med syfte att återförenas.
Citera
2014-01-16, 16:11
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Att det ligger i Kinas intresse att inga amerikanska soldater ska stationeras i fd Nordkorea tror jag vi kan vara överens om, och det är något som jag också tror USA gärna går med på. Det kan till och med bli så att man helt drar bort sina trupper från Koreahalvön, som läget är nu är de mest där för syns skull ändå. Sydkorea kan med lätthet försvara sig själva.

Varför skulle USA tillgodose Kinas strategiska önskningar? Rent historiskt har USA gjort tvärtom. NATO utvidgning till f.d. warszawapaktsstater. Intrång i f.d. sovjetrepubliker. Nya militärbaser i känsliga områden, där det varit möjligt.
Citera
2014-01-16, 16:58
Medlem
Vad finns det för uppgifter om hur länge folk fängslas när de försökt fly från landet? Kan det bli hela livet för 3 generationer? Stor kostnad i produktionsbortfall i så fall
Citera
2014-01-16, 17:26
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Varför skulle USA tillgodose Kinas strategiska önskningar? Rent historiskt har USA gjort tvärtom. NATO utvidgning till f.d. warszawapaktsstater. Intrång i f.d. sovjetrepubliker. Nya militärbaser i känsliga områden, där det varit möjligt.

Av den enkla anledningen att ett nytt Korea inte skulle ha behov av amerikanska baser, de är valbeväpnade och kan försvara sig själva. USA behöver å andra sidan inte Korea för att kunna verka mot Kina.

Dessutom är liknelsen med NATO-utvidgningen fel då det var dessa länder som ville gå med för att skydda sig från framtida ryska aggressioner mot dem. Nordkorea skulle främst bli del av ett framtida Korea.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in