Det känns som detta är en vendetta av något slag. Jag diskuterar aldrig utifrån min egen person utan försöker ha på fötterna med bredare kunskap
Citat:
Ursprungligen postat av
snelhesten
Ok. Jag ser dock inte att det står att hon föll för hans goda sidor utan att det tog lång tid att förstå vad de dåliga berodde på. Oavsett hur det ligger till med den saken så spenderade hon ju ändå åtskilliga år att försöka "fixa" honom och blev själv nedbruten i processen så jag tycker det kvittar vad som var hönan eller ägget.
Jag har ingen aning om vad hon hade för uppväxt. Troligtvis bristfällig i något avseende, i och med det oproportionerligt stora fokuset på just miljöpåverkan och inte mycket annat. Att hon vill distansera dessa och liknande fenomen från biologiska faktorer råder det ingen som helst tvekan om.
Bold är ju fabuleringar från din sida. Och får mig att misstänka att du har AS och att det är därför du gör som du gör. Någon privat agenda handlar det ju om.
Men jag väljer att hålla mig till ämnet. Som jag tolkar TS och andra i samma situation så försöker ingen "fixa någon" utan bara nå fram och göra sig förstådda.
Och det är ju det som inte går, och det tar ju tid att inse varför kommunikationen inte fungerar. Det är ju det som är grejen med både AS och psykiska störningar, att motparten inte har förmågan att förstå på det känslomässiga planet. För oss NT är det väldigt svårt att relatera till, likasvårt som det skulle vara att relatera till någon som inte behöver sina lungor för att andas.
Det finns något som heter four sides of a message, den här tyska illustrationen var mest målande
http://www.kraus-partner.eu/sites/de...ren-modell.jpg
här en engelsk
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...del_en.svg.png
Med någorlunda friska och inte funktionhindrade individer så utgör det faktiska meddelandet bara 7 procent av all kommunikation.
Är man någorlunda frisk och funktionell så försöker man anpassa sin kommunikation till motparten. Dvs man modererar sitt beteende. När inget sätt fungerar så blir man frustrerad oavsett om man talar med en AS, en narcissist, en person med borderline, eller en psykopat.
Beroende på sin egen läggning, dvs om man är neurotisk till exempel så kommer man själv tolka det som brister i sin kommunikationsförmåga. Att det är fel på en själv
Är man medberoende så förväntar man sig inte att det ska vara på ett bättre sätt. Och man tar då ansvar både för sitt eget sätt att kommunicera och den andres.
Är man själv värre störd så blir det ständiga bråk och bataljer
där båda säger elaka saker till varandra och anklagar varandra för olika saker.
Är man uppvuxen med bra sätt att kommunicera så kommer man tidigt se, att det är nåt som inte stämmer, och tänka att detta är inte bra för mig. Har man upplevt bra, kommer man söka bra.
Har man inte upplevt bra så vet man inte vad man ska leta efter
Det här är helt fristående från sexuell attraktion utan en helt egen process. Jag vet inte varför du och vaas måste banalisera saker?
Lyckades jag dock inte förklara detta i ovanstående text, så förstår jag att du inte kan relatera till denna typ av kommunikation och heller då inte ha förståelse för frustrationen när den uteblir
Och då är ju case closed.
OnT
Däremot kan denna text vara bra för de som lever med människor där de känner att de inte når fram. Om man förstår varför det inte fungerar - dvs att det beror på motpartens konstitution - först då kan man ge upp sina försök.
Det som tyvärr har drabbat många med AS är just omgivningens försök att lära dem att fungera som vi andra. Synen på AS som en störning och en oförståelse för problematiken har lett till vad som skulle kunna klassas som en misshandel. Jag känner inte någon med AS (och jag känner rätt många) som inte bakom fasaden är väl medveten om att denne inte fungerar. Vad de behöver är inte hjälp att få att "fungera" utan att komma runt sina problem
Att ha den rollen i en relation blir väldigt ensidigt dock.
Vad jag tror de flesta i en relation försöker fixa är faktiskt relationen
Här avses dock lite mer vuxna än en del av dagens knulla runt människor förstås