2014-01-17, 19:34
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malom
Ok, tack.
Frågan är vilka uppgifter man åsyftar.

Står det om färden, blir det svårt att ifrågasätta den.
Det här hittade jag om FS vistelse natten 28-29 i Sveriges Radios direktrapportering:
Citat:
Åklagaren frågade mannen om var han åkte den 28 juli. Mannen säger att han bland annat var nere i Allingsås kommun, åkte hem och senare åkte till Mölndal för att besöka sin mormors grav.

[...]

Han säger att han kom tillbaka till huset igen på förmiddagen den 29 juli, efter att ha sovit i bilen under natten.
Där finns ingen förklaringsbörda kvar, men man vet inte hur kortfattad rapporteringen är.
Citera
2014-01-17, 19:39
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otherland162
Sluta fråga när du vet.
Hon kanske blev påverkad av polisen när hon tyckte att F kunde kört bilen och det tar hon upp i rättegången.
Hennes ordval och uttryckssätt påminner mig om hur en del i tråden uttrycker sig och det gör att jag undrar om någon haft kontakt med henne mellan de här förhören och mellan förhör och rättegång.
Hon är mkt noga med att påpeka att det var fel av henne att peka ut F.
Nästan som hotade vittnen kan bete sig,
Jag påstår inte att någon har påverkat vittnet utan spånat bara fritt efter vad som dök upp när jag läste hennes vittnesmål. Tanken att det verkar som att hennes berättelse är inlärd och påverkad.
Men: Om den är det vet jag inte
.
Fick den obehagliga känslan jag också.
Det är något som inte stämmer riktigt här...
Citera
2014-01-17, 19:40
Medlem
Konservatics avatar
Har via pm blivit ombedd att posta detta ifr[n en person som medverkade vid TR

Jag: berätta gärna hur dagen var och dagens så kallade Stjärnvittnen.

Ki* var klart virrigast, gav inte ett troligt intryck hur mycket hon än försökte återgå till vad hon sa för sig själv högt i bilen, eller sina känslor för det hon upplevt, åk gjorde ett bra jobb.

Som efteråt förhöret när det var dags att göra upp ersättning för utebliven arbetstid. hon kunde inte svara på hur mycket hon skulle tjänat natten innan då hon var ledig pga rättegången idag, utan hänvisade till tingsrättsdagen, rätten blev lite småsur och sa att dom inte kan avgöra vad hon skulle tjänat, men hon kom fram till en summa till slut.

Sen blev fortsatt missförstånd när det kom till hur långt hon hade åkt, hon tänkte bara på enkel resa och efter fortsatt missförstånd blev det någon tyst minut till och från och annat dravel, (tom. Advokat H satt och log och fick hjälpa Ki*) men så gick det till slut bra.

LJ var nervös det såg man, men lämnade ändå inte ett lika förvirrat förhör.

Tl;dr: Hon gav absolut ett mer förvirrat intryck än vad LJ gjorde, och då ska han vara ganska trasig jämfört med henne.

Annars så såg FS mest ut som vanligt som att han trodde att han jobbade i rätten med att sitta och notera vad folk sa mm bakom sina glasögon och sitt gråa hår.
Han gjorde en uttråkad min när han fick svar på fråga att nästa vecka ska dom hålla till i salen bredvid istället, och frågade vidare om alla dagar skulle va där, han såg mest besviken och suckade att dom ska byta sal än att han t.ex. sitter åtalad.

Han ville inte närvara efter pausen när LJ skulle förhöras men detta måste avslagits/ändrats när han dök upp och närvarade endå.

Han ska inte med på visningen i spekeröd nästa vecka i.af.

Varje gång han reste på sig från stolen så visade han med någon grimasch hur ont han hade (såg mest fejkat ut), på med jacka över huvudet och halta iväg som vilken skadad 70-åring som helst.

Då och då tittade han på sin nuvarande fv och försökte le
Citera
2014-01-17, 19:41
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det här hittade jag om FS vistelse natten 28-29 i Sveriges Radios direktrapportering:

Där finns ingen förklaringsbörda kvar, men man vet inte hur kortfattad rapporteringen är.
Exakt.
Om man i avkunnad dom har godkänt en förklaring,
kan man inte ifrågasätta samma förklaring vid ett annat åtal.
Citera
2014-01-17, 19:44
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Det är möjligt.
Jag har dock en känsla av att det kan ställa till problem, då dom gällande detta brott redan är avkunnad.
Jag ska erkänna att jag inte har koll på hur domen är utformad.
Innehavet av narkotika är inte kopplat till mordet på MJ; det är däremot FS:s helt overifierade uppgifter om resan till Brobacka - via Lilla Edet. - Efter Lilla Edet finns bara en mastpejling (ett inkommande sms) under masten Brobacka N, nära sjön Anten. Den mastpejlingen stämmer inte överens med de uppgifter FS från början lämnat varav kan nämnas att han under vallning bl a pekat ut en viss parkeringsplats där affären ska ha gjorts upp, för att efter att han fått kännedom om mastningen ändra sina uppgifter - helt i enlighet med hur han tacklat tidpunkten för när MJ ska ha lämnat bostaden den 28/7: Först var det förmiddagen som gällde, sedan mitt på dagen, därefter - när tidpunkten för sms:en till MJ:s syster resp. fordonsfrågan fastställts - tillkom en promenad till Ålevatten för att ge MJ tid att åka tillbaka och hämta något, samtidigt som tidpunkten för hennes avfärd senarelades till 13-14.

Uppgifter i en mordutredning som en åtalad person framför som sin sanning måste om möjligt kunna kontrolleras. - Om inte den åtalade är behjälplig med detta så måste hans ovilja betraktas som synnerligen graverande.
Citera
2014-01-17, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, det borde man ha gjort, men det utesluter inte att FS nu efter att fyndet gjorts fortfarande har en förklaringsbörda vad gäller Brobacka-färden.

Så länge han är tyst om det så finns det inget att göra, men det lär inte se bra ut att han nekar ytterligare en chans att skaffa sig en förklaring för natten. Han anses inte samarbeta.
Jag antar dock att stjärtadvokaten nu satt en munkavle på honom efter den logiska och matematiska lilla diskussion han hade med åklagaren i ämnet luftspalt.

Den gången fick MH, troligtvis rödkindad, rycka in och avsluta dravlet.
Citera
2014-01-17, 19:47
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konservatic

Ki* var klart virrigast, gav inte ett troligt intryck hur mycket hon än försökte återgå till vad hon sa för sig själv högt i bilen, eller sina känslor för det hon upplevt, åk gjorde ett bra jobb.

Som efteråt förhöret när det var dags att göra upp ersättning för utebliven arbetstid. hon kunde inte svara på hur mycket hon skulle tjänat natten innan då hon var ledig pga rättegången idag, utan hänvisade till tingsrättsdagen, rätten blev lite småsur och sa att dom inte kan avgöra vad hon skulle tjänat, men hon kom fram till en summa till slut.

Sen blev fortsatt missförstånd när det kom till hur långt hon hade åkt, hon tänkte bara på enkel resa och efter fortsatt missförstånd blev det någon tyst minut till och från och annat dravel, (tom. Advokat H satt och log och fick hjälpa Ki*) men så gick det till slut bra.

Tl;dr: Hon gav absolut ett mer förvirrat intryck än vad LJ gjorde, och då ska han vara ganska trasig jämfört med henne.

Annars så såg FS mest ut som vanligt som att han trodde att han jobbade i rätten med att sitta och notera vad folk sa mm bakom sina glasögon och sitt gråa hår.
Han gjorde en uttråkad min när han fick svar på fråga att nästa vecka ska dom hålla till i salen bredvid istället, och frågade vidare om alla dagar skulle va där, han såg mest besviken och suckade att dom ska byta sal än att han t.ex. sitter åtalad.

Han ville inte närvara efter pausen när LJ skulle förhöras men detta måste avslagits/ändrats när han dök upp och närvarade endå.

Varje gång han reste på sig från stolen så visade han med någon grimasch hur ont han hade (såg mest fejkat ut), på med jacka över huvudet och halta iväg som vilken skadad 70-åring som helst.

Vem är Tl;dr?
Citera
2014-01-17, 19:50
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Exakt.
Om man i avkunnad dom har godkänt en förklaring,
kan man inte ifrågasätta samma förklaring vid ett annat åtal.
Det är en ny domstol som ska döma nu, och ledamöterna ska göra en egen självständig bevisprövning med allt vad därtill hör.
Citera
2014-01-17, 19:54
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Det är en ny domstol som ska döma nu, och ledamöterna ska göra en egen självständig bevisprövning med allt vad därtill hör.
Om han svarar på alla frågor i förhör har han ingen förklaringsbörda kvar. Är några frågor obesvarade i denna domstol?
Citera
2014-01-17, 20:01
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konservatic

Ja ungefär så som en förklädnad som att arbeta i rätten och inte vara tilltalad. Vad säger man?

Kanske ett litet knep för att man ska tycka lite synd om tilltalad? Tror inte man går på sånt i domstolarna i dag utöver Friman då som jönsade med om hans värk och hur mycket brass han va tvingad att ta.

Visning i Spekeröd ger en indikation hur jävla avsides det ligger och hur vägen till fyndplatsen är och hur man ens kan veta var den ligger. Hua, han får vila sin rygg då under tiden vilket är lika bra så dom slipper se hans tryne.

Va han rädd att Lennart skulle peka ut honom kanske?
Citera
2014-01-17, 20:06
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Om han svarar på alla frågor i förhör har han ingen förklaringsbörda kvar. Är några frågor obesvarade i denna domstol?
Vet ej - men vet att alla frågor ännu ej är ställda.
Citera
2014-01-17, 20:08
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Vet ej - men vet att alla frågor ännu ej är ställda.
Jag visste inte att fler förhör med honom är planerade. När ska han förhöras igen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in