2014-01-13, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alienna
Den 27/8 ställde jag en fråga, i ett forum där det kryllar av "medium".
I skrivande stund, två veckor senare - har inte en endaste av dessa personer ännu vågat sig på att svara någonting.

Konstigt...

Frågan lyder: Vad är orsaken till att medium påstår/tror att dom kan tala med avlidna anhöriga?

De gör ju ingenting gratis!Allt kretsar bara kring sjabbig business. Du skulle erbjuda ett par hundringar så skulle inkorgen knaka av svar från astrala förmågor,medium och djurkommunikatörer.

De "seriösa" gör grej av att de minsann har organisationsnummer och är registrerade. Hos skattemyndigheten klassas deras cirkuskonster som Underhållning-Event. Ingen skillnad alltså på Clownen Bonzo som knyter ballogdjur på barnkalas eller på Sol-Brunöga Engladottir-Hannapää, legitimerad healer.
Citera
2014-01-15, 17:36
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slocum
När kommer den stora oberoende granskningen av denna vansinniga industri? Det finns ju stoff för en hel säsong Uppdrag Granskning. Jag har mailat redaktionen med tips ang. dessa charlataner. Skulle vara roligt att få se några få byxorna neddragna av SVT och kanske få några tilltänkta offer på andra tankar. Bespara redan utsatta och ledsna människor ekonomisk och emotionell skada. Hoppas fler "skeptiker" tipsar TV och tidningar så att massmedia någon gång börjar gräva i byken.
Har du fått något svar från Uppdrag Granskning?
Undrar om Janne Josefsson finns här på Flashen?Då skulle jag kunna skriva till honom och be honom snällt att han granskar den påstådda mediumbranschen.Jag skulle kunna ge bra tips på vilka han skulle kunna börja med att granska.
Citera
2014-01-16, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slocum
När kommer den stora oberoende granskningen av denna vansinniga industri? Det finns ju stoff för en hel säsong Uppdrag Granskning. Jag har mailat redaktionen med tips ang. dessa charlataner. Skulle vara roligt att få se några få byxorna neddragna av SVT och kanske få några tilltänkta offer på andra tankar. Bespara redan utsatta och ledsna människor ekonomisk och emotionell skada. Hoppas fler "skeptiker" tipsar TV och tidningar så att massmedia någon gång börjar gräva i byken.

Plus i SVT hade i alla fall ett inslag förrförra året om spålinjer där bl a jag medverkade http://www.youtube.com/watch?v=VIOibVnI4zQ

På webben finns det extramaterial där jag pratar lite cold reading: http://www.svtplay.se/klipp/311709/webbexklusivt-med-houdi

Men jag håller med; tycker det är konstigt att ingen granskar mediumbranschen. Kan det vara för att det handlar om sörjande människor som utnyttjas?
Sedan är det svårt att gör granskning på detta då allt sker inne huvudet på det självpåstådda mediet och deras sitters. Men en granskning av den stora mängd svarta pengarna som byter ägare inom mediumbranschen borde vara av intresse?
Citera
2014-01-16, 17:41
Medlem
Bandoliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Houdi
Plus i SVT hade i alla fall ett inslag förrförra året om spålinjer där bl a jag medverkade http://www.youtube.com/watch?v=VIOibVnI4zQ

På webben finns det extramaterial där jag pratar lite cold reading: http://www.svtplay.se/klipp/311709/webbexklusivt-med-houdi

Men jag håller med; tycker det är konstigt att ingen granskar mediumbranschen. Kan det vara för att det handlar om sörjande människor som utnyttjas?
Sedan är det svårt att gör granskning på detta då allt sker inne huvudet på det självpåstådda mediet och deras sitters. Men en granskning av den stora mängd svarta pengarna som byter ägare inom mediumbranschen borde vara av intresse?

Man skulle till och med kunna sätta dit medium genom att göra en avancerad "plantering" av fakta kring ett antal påstått döda personer. Det skulle vara ganska effektfullt att i slutet av programmet låta de "döda" få komma fram och skaka hand med Terry Evans - givetvis under filmande med dold kamera!! Då hjälper det nog föga att säga "Check it out later!..."
Citera
2014-01-16, 18:21
Medlem
Aliennas avatar
Faktum:
Ett "riktigt" medium, som kommunicerar med något 'andligt' väsen, kan inte veta vem (eller vad) detta väsen är.
Ändå påstår dom, och lurar i folk, att dom kan ge bevis för överlevnad efter döden. Att det är döda anhörigas kommunikation dom förmedlar.
Dom säljer alltså en tjänst, som dom bevisligen inte kan leverera. Kunden luras dock till att tro på att dom fått 'bevis', när det egentligen bara är en tro/övertygelse i brist på vetande.

Det är tro/gissning, förklädd till vetande, som är big business.

Med det, inte sagt att döingar inte kan tala via medium... Det vet jag ingenting om. Det vet inte heller medium någonting om! Det kan dom inte veta.

Så länge dom påstår att dom kan ge bevis - för det dom påstår sig ge bevis - är dom ytterst oetiska, eftersom det är ren lögn.
Citera
2014-01-16, 18:35
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Faktum:
Ett "riktigt" medium, som kommunicerar med något 'andligt' väsen, kan inte veta vem (eller vad) detta väsen är.

Med det, inte sagt att döingar inte kan tala via medium... Det vet jag ingenting om. Det vet inte heller medium någonting om! Det kan dom inte veta.

Du skriver att du inget vet om mediums förmåga att vara en länk mellan "döingar"/andliga väsen och oss levande, ändå konstaterar du i föregående mening att det de facto finns "riktiga" medium.
Vad kallas denna märkliga debatt-teknik,och vad sysslar dessa "riktiga" medium med enligt dig om jag får fråga?

Edit: Kan folk som "inget vet" verkligen konstatera faktum?
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2014-01-16 kl. 18:37.
Citera
2014-01-16, 19:22
Medlem
Aliennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Du skriver att du inget vet om mediums förmåga att vara en länk mellan "döingar"/andliga väsen och oss levande, ändå konstaterar du i föregående mening att det de facto finns "riktiga" medium.
Vad kallas denna märkliga debatt-teknik,och vad sysslar dessa "riktiga" medium med enligt dig om jag får fråga?

Edit: Kan folk som "inget vet" verkligen konstatera faktum?
Ha ha... Jag blir alldeles snurrig, av ditt inlägg.

Det är ingen speciell debatt-teknik. Det handlar nog mer om din läs-teknik.
Läs igen, och se om jag verkligen har skrivit som du påstår att jag skrivit.
Du kanske kan omformulera dig lite...? (Har inte tid just nu att reda ut snurret, är upptagen några timmar.)
Citera
2014-01-16, 21:51
Medlem
Citat:
Ha ha... Jag blir alldeles snurrig, av ditt inlägg.

Det är ingen speciell debatt-teknik. Det handlar nog mer om din läs-teknik.
Läs igen, och se om jag verkligen har skrivit som du påstår att jag skrivit.
Du kanske kan omformulera dig lite...? (Har inte tid just nu att reda ut snurret, är upptagen några timmar.)

1. Du skriver att det de facto finns "riktiga medium",m.ao konstaterar du att det finns människor som verkligen har kontakt med andeväsen/möjligen "döingar".Din enda invändning är att dessa medium ej kan veta vem eller vad denne kommunicerar med "på andra sidan".

2. Du konstaterar i inläggets 3:e stycke att du inte kan avgöra om "döingar" kan kommunicera genom medium eftersom du "inte vet".Du försvagar därigenom ditt uppställda faktum till något som mer liknar spekulation.

2.1 Om det är du som är upphovsman till "faktumet" i punkt 1 så gör din osäkerhet i punkt 2 att detta faktum ej längre är ett faktum.Ett faktum är nämligen något som kan bevisas bortom allt rimligt tvivel,något du knappast kan eftersom du redan medgett att du "inte vet".

Bevisbördan ligger alltså på dig när det gäller att visa att "riktiga medium" verkligen har kontakt med något okänt väsen "på andra sidan",annars är ditt uppställda faktum näppeligen något faktum utan enbart ren spekulation.

Nu blev det ju ännu snurrigare,men nog tusan är det här andemeningen (haha) i vad du skrivit i ditt tidigare inlägg?

Om "ditt" faktum kommer från någon annan källa så skulle jag vilja se den,eftersom tillgång till sån information skulle lösa många frågor i den här delen av forumet (och framförallt visa på att andevärlden existerar)!
Citera
2014-01-16, 22:05
Medlem
Sen är påståendet att mediumet tar emot information från "andra sidan" som denne sedan lögnaktigt uppger är information från klientens döda anhöriga när det istället är från något okänt väsen är väldigt tvivelaktigt. Vore det inte lättare för mediumet att helt enkelt ljuga än att transformera denna antagligen helt felaktiga/irrelevanta information till något som verkar begripligt och övertygande för klienten?

Eller är detta förklaringen till att informationen oftast handlar om något vi alla har gemensamt.
D.vs kalsonghumor?

Ok,jag larvar mig lite,min invändning är att du faktiskt skriver att det verkligen försiggår kommunikation mellan medium -> andevärld på första raden i ditt inlägg,något jag knappast skulle kalla ett faktum.
Citera
2014-01-16, 23:55
Medlem
Aliennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Nu blev det ju ännu snurrigare . . .
Oj oj... Jag fick nämligen den 'geniala' idén att skriva så att även ett medium skulle "känna igen sig".
Och medium ser ju inte på 'saken' ur samma perspektiv, som du gör... Det är två skilda världar. Två olika språk.

Men men...

1. Det jag där hade i åtanke, är skillnaden mellan medial och medium.
Med "riktigt" medium åsyftar jag då inte de s.k. endast mediala.
Länk: Medial vs Medium

Och - ja, det finns väsen man kan ha kontakt med.

"Andra sidan" tror jag är samma sida som vår. Vi bara inte ser alla som existerar här - tror jag (just nu).

2. Ponera att du i morgon kontaktas av ett väsen (osynlig eller valfri gestalt), som t.ex. utger sig för att vara Elvis Presley...
Bara för att vederbörande påstår sig vara Elvis (och 'vet' sådant som endast Elvis kan veta...), betyder det inte att det verkligen är döingen Elvis.
På samma sätt är det med påstådda "döda anhöriga". Det går inte att veta, eftersom det kan vara vem(/vad) som helst, som bara luras.
Det är där inte vetandet kommer in.

2.1 Länk: Faktum-inlägg
Citera
2014-01-17, 19:39
Medlem
Citat:
Oj oj... Jag fick nämligen den 'geniala' idén att skriva så att även ett medium skulle "känna igen sig".
Och medium ser ju inte på 'saken' ur samma perspektiv, som du gör... Det är två skilda världar. Två olika språk.

Då förstår jag!Det är nog omöjligt att kalla något för faktum samtidigt som det faller bägge grupperna på läppen!

Att det skulle finnas illvilliga väsen som ljuger har jag svårt att bemöta.
Ett sådant påstående medför nämligen möjligheten att det även skulle finnas goda väsen = något som liknar kristendomens påståenden.
Citera
2014-02-18, 08:48
Medlem
Bandoliers avatar
Det här är en blivande klassiker:

Ett norskt TV-team, från deras version av "Andra sidan", besöker sädesfält med symboler i. Kvinnorna känner givetvis energier och blir alldeles exalterade över rymdbesökarna ( som naturligtvis har skapat dessa cirklar). "Mitt liv kommer att förändras" säger Gro-Helen Tørum som är en känd "troende" i Norge.

http://www.youtube.com/watch?v=ocf5mc69W-c

Men! Circlarna var bara en reklamkampanj för den brittiska TV-serien QI!!!

http://www.youtube.com/watch?v=2OlnUbHofJ4
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in