Citat:
Ursprungligen postat av
estone
Kan man summera det så. Att ni tvivlare, för er så generaliserar ni alla medium som skojare. Sedan är det bara en massa dravel om evidens, vetenskap, bevisningar och hit och dit. Detta är inget nytt.
Nej, det kan man inte. Du får skilja två frågor:
1) Finns det mediala förmågor?
och sen:
2) Tror du att medium existerar, och om inte, vad förklarar deras beteende?
På fråga två skulle många skeptiker svara "nej, och de flesta låtsas vara mediala av själviska skäl, dvs. så kallade skojare".
Min poäng handlade om fråga 1. OM man vill veta om en person är medial, då vet man inte redan om personen i fråga
är medial. Dvs. alla påståenden som medför att personen är medial ingår i klassen av påstående vars sanning eller falskhet man försöker etablera. Om en person påstår, blandt massa övriga påståenden, att:
Påstående: Jag är pålitlig.
Påstående två: Jag har kontakt till andar/ är medial.
Då följer ur sanningen av påstående 1, att påstående 2 också stämmer. MEN OM man inte är säker på att påstående 2 stämmer, då är man inte heller säker på att påstående 1 stämmer. Därav måste en medials förmåga göras trolig genom andra väger än dennas vittnesmål. Så vida man inte redan anser att det finns bra skäl att tro på att personen är medial. Vilket är just vad en skeptiker INTE anser. Med andra ord: goda skäl att tro på mediala förmågor omfattar
inte personers vittne om deras egen pålitlighet. Detta princip är inte kontroversiellt. Det är anledningen att man inte bara fråger en person i rätten om denna är skyldig, utan försöker etablere skulden genom annan evidens.