Citat:
A: kan fläcken ha varit mindre när absoberingstyget lades på och att den så blivit större? Kapillärverkan? Kan man utesluta att det gått till så?
EG: jag kan inte utesluta det men SP:s undersökning visade att utbredningen kom väldigt snabbt och att det blev väldigt lite förändringar med tiden.
A: men det testet innehååller flera saker som vi pratat om tidigare och de använde oxblod. Om man spänner en fleecefilt över absoberingstyget - kan det då bli en luftspalt?
EG: det behöver man göra experiment på men min uppfattaning är att tyget följer sängbotten, så nej.
Märkligt, en av de få sakerna som skulle binda en gm i tid på BP är att fleecefilten MÅSTE lagts på efter blodet torkat, dvs något dygn.
På 3 år har man inte skaffat en källa på den hypotesen, utan den förblir gissning från Polisens sida.
Svagt. Utredningen brister på punkt efter punkt, man har inga förklaringar till sina påståenden, de förblir skrivbordhypoteser och vilda gissningar.
Gissningar om vart M måste varit när hon gjorde fordonsförfrågan, gissningar om art FS var i dito fall, gissningar om blodet spridning och om det kontaminerar och efter hur lång tid. Gissningar om vart telefoner är, gissningar om vem som tagit ut pengar, gissningar om vem som skrivit SMS.
Motstridiga uppgifter om bankomatkod, ev. observationer av MJ, motstridiga uppgifter om bil/paket/FS på rastplatsen i tid, motstridiga uppgifter om sexkontakter och dejtande...
Utebliven bevisning om alibin, Linköpingsspår, smygmobil, facebook konton...
etc. etc. etc.
Åklagaren måste be domstolen att fantisera för att få ihop kedjan.
Jag är inte säker på att lagmännen är villiga att möta den begäran...?