2014-01-16, 01:27
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Läs och tillgodogör dig vänligen:

http://www.rättegång.se/spekerod/spekerod-dag-3/

Ett dygn alltså innan blodet va torrt, och då har man helt plötsligt ett alarmerande scenario om att det knyter åt snaran på Fredrik Svensson. Så säg natten 28 juli och filten lades på natten 29 juli då eller gryningen. Men då va ju Fidde på Fässbergs kyrkogård och dinglade med benen på en sten på 3 cm.
Citera
2014-01-16, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Han va inte orolig han hade ett flin på läpparna och det är vad medierna rapporterat om i dag.
Han ringde en gång efter Marina på hemtelefonen det va allt medan anhöriga ringde ner,.
Facebook va inget den 28 juli, och telefoner datorer va inte heller något som hon använde den 28 juli, och det är vad it expertisen har vittnat om i dag.

Hans totala nonchalans och attityd talar för att han är ganska oberörd, och hans advokat pladdrade så mycket i dag med Enar G att man fick bryta in både från domaren och åklagaren.
Desperat försökte Hansson rucka på Enars utlåtande men det lyckades icke.

IT förklarade också om hennes sk chattande och dessa kontakterna har inte lett till några dejter direkt. Bra avslut på detta om alla sexkontakterna för polisen har följt hennes aktiviteter tillräckligt.

Pricken över i är att filten inte kunde ha något luftspalt emellan, så det gick inte heller hem.
Polisens vittnesmål avlöpte efter vad som förväntades, även rättsläkaren som direkt spikade igen andra scenario som att det inte rör sig om ett skott i huvudet. Eller andra tramspåståenden.
SKL gjorde klart vad vapenexperten har sagt och Hansson vill få det till att kulan va för mjuk? Det kommer inte heller att vara framgångsrikt.

En dag åt åklagaren helt och hållet, så det va som sagt förväntat.

Imorgon får Hansson upp och hoppa lite för då vittnar två som har noterat Marinas bil på pendeln.
Så kort och gott levde inte Marina efter hon lagt sig den natten 28 juli.
11.00 Svante W*nkler
11.15 Jan Sv*nsson

Ett väldigt bra bevisläge hittills.
Vad har försvaret?
En luftspalt blev ett luftslott idag.
Citera
2014-01-16, 01:32
Medlem
Citat:
Ett dygn alltså innan blodet va torrt, och då har man helt plötsligt ett alarmerande scenario om att det knyter åt snaran på Fredrik Svensson. Så säg natten 28 juli och filten lades på natten 29 juli då eller gryningen. Men då va ju Fidde på Fässbergs kyrkogård och dinglade med benen på en sten på 3 cm.
Trisst att det självklara skulle ta så många år att filura på.
Citera
2014-01-16, 01:35
Medlem
Ang. telefonerna:
Även om masterna var lite diffusa så visar de ju att telefonen funnits i närområdet under resan till Linköping/Lidköping.
Ska vi tro att M parkerade vid råhet och sen gick hem för att smyga runt kring huset?
Citera
2014-01-16, 02:02
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ja, du vet dom försöker så gott de kan, de här missdådarna vi har här i landet.
Fantasirikedomen finns där onekligen. Slughet och kalkylerande etc.

Mats Alm med sina ondsinta imaginära kineser, låg visst i en jävla baklucka och svettades
tillsammans med sura räkor och den här specielle sköningen som vi nu har att göra med,
han har minsann farit iväg mitt i sommarnatten för att umgås med gastarna på en
kyrkogård i Göteborgstrakten.

Citera
2014-01-16, 05:27
Bannlyst
Citat:
Läs och tillgodogör dig vänligen:

http://www.rättegång.se/spekerod/spekerod-dag-3/

Det är ingen källa, det är ett påstående från Enar. Enars källa är att han är gammal.
Det dög inte sist - det duger inte nu.
Citera
2014-01-16, 05:42
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
A: kan stubbarna på platsen användas för att åldersbestämma det? Kan den som röjt platsen sett paketet? Kan granarna ha hamnat på paketet vid en annan tidpunkt än när pakete lades ut? Kan granarna ha kapats innan? (förvirring uppstår om vad frågan till vittnet egentligen är och ordförande och åklagaren griper in)
EG: Min uppfattning är att granarna lagt på paketet för att dölja det och eftersom det finns kapade granar i närheten så är min logik att dessa saker hör ihop. Vi har letat fibrer på repen på paketet från mattan i bilen och tvärtom men inte hittat någon. Min bedömning är att det var knöligt att få in paketet om mattorna var kvar i bilen. Man fäller stolarna och plastskyddet tas bort. Paketet lades på rymddiagonalen. Om man tittar in mot bilen så bör man se en del av paketet. Paketet skulle kunna gå upp till taket och det skulle kunna finnas en fri spalt på sidan av paketet, paketet är flecxibelt. Jag har inte lagt in något paket så jag vet inte exakt.
Det fanns ingen DNA på hårstårna som hittades i paketet. Man hittade inga rester efter skott på kudden.

Läs mer: http://www.xn--rttegng-5wan.se/spekerod/spekerod-dag-3/

Vad jag inte förstår, är ju inte någon vapenexpert dock, är varför det inte var blodstänk efter skottet. Kudden (inte denna iaf, saknas det någon kudde?) tycks ju inte ha använts som "skydd" eller ljuddämpare (kanske bara är på film man har det...).

Det får det ju att kännas som antingen, som du säger, en ren avrättning, jag tror då i affekt eller en ren olyckshändelse.

Ett skott som har ingångshål vid ögat... borde inte det skottet "blåst bort" halva ansiktet? Nej jag är inte ett dugg haj på vapen och dess skador.
Citera
2014-01-16, 06:20
Bannlyst
Citat:
A: kan fläcken ha varit mindre när absoberingstyget lades på och att den så blivit större? Kapillärverkan? Kan man utesluta att det gått till så?
EG: jag kan inte utesluta det men SP:s undersökning visade att utbredningen kom väldigt snabbt och att det blev väldigt lite förändringar med tiden.
A: men det testet innehååller flera saker som vi pratat om tidigare och de använde oxblod. Om man spänner en fleecefilt över absoberingstyget - kan det då bli en luftspalt?
EG: det behöver man göra experiment på men min uppfattaning är att tyget följer sängbotten, så nej.
Märkligt, en av de få sakerna som skulle binda en gm i tid på BP är att fleecefilten MÅSTE lagts på efter blodet torkat, dvs något dygn.
På 3 år har man inte skaffat en källa på den hypotesen, utan den förblir gissning från Polisens sida.

Svagt. Utredningen brister på punkt efter punkt, man har inga förklaringar till sina påståenden, de förblir skrivbordhypoteser och vilda gissningar.

Gissningar om vart M måste varit när hon gjorde fordonsförfrågan, gissningar om art FS var i dito fall, gissningar om blodet spridning och om det kontaminerar och efter hur lång tid. Gissningar om vart telefoner är, gissningar om vem som tagit ut pengar, gissningar om vem som skrivit SMS.

Motstridiga uppgifter om bankomatkod, ev. observationer av MJ, motstridiga uppgifter om bil/paket/FS på rastplatsen i tid, motstridiga uppgifter om sexkontakter och dejtande...

Utebliven bevisning om alibin, Linköpingsspår, smygmobil, facebook konton...
etc. etc. etc.

Åklagaren måste be domstolen att fantisera för att få ihop kedjan.
Jag är inte säker på att lagmännen är villiga att möta den begäran...?
Citera
2014-01-16, 06:22
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Vad jag inte förstår, är ju inte någon vapenexpert dock, är varför det inte var blodstänk efter skottet. Kudden (inte denna iaf, saknas det någon kudde?) tycks ju inte ha använts som "skydd" eller ljuddämpare (kanske bara är på film man har det...).
.
GM kan ha trätt en plastpåse eller ett örngott snabbt över offrets huvud och dragit åt för att
skjuta med den andra handen.
Rimligt?
Senast redigerad av Grandioso 2014-01-16 kl. 06:25.
Citera
2014-01-16, 06:25
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
GM kan ha trätt en plastpåse snabbt över offrets huvud och dragit åt för att skjuta med
den andra handen.
Rimligt?

Ja helt klart. Men borde det inte bli mer blodigt? Jag har alltså ingen aning och tack o lov ingen kunskap i att mörda till höger och vänster.

Marina hade väl ingen påse runt sitt huvud när hon hittades? Någonstans måste påsen då ha tagits av... och då borde det väl "rinna ut" blod/sörja.. hjärnsubstans?
Citera
2014-01-16, 07:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Det är ingen källa, det är ett påstående från Enar. Enars källa är att han är gammal.
Det dög inte sist - det duger inte nu.

Hur vet du att Enar är gammal? Har du kollat upp honom?

Nu dissade Enar Fredriks luftspalt. Hade Enar sagt att möjligheten fanns hade han varit din bästa kompis ålder och erfarenhet till trots.

När ska domarna lyssna på expertisen? När det blir fördel Fredrik?
Senast redigerad av pacifiera 2014-01-16 kl. 07:41.
Citera
2014-01-16, 07:45
Medlem
Citat:
GM kan ha trätt en plastpåse eller ett örngott snabbt över offrets huvud och dragit åt för att
skjuta med den andra handen.
Rimligt?

Ja, absolut.
Jag tror FS använde ett täcke eller just ett örngott för att slippa en del blodsplatter.
Det gör mig än mer övertygad om att Marina sov.

Dessutom tror jag inte att den fege fan skulle våga göra något om hon var vaken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in