2014-01-16, 03:21
Medlem
Hej alla,

Jag har då alltså en 7månaders valp (schäfer).

På morgonpromenaden hade jag honom i 15meters lina, en så'n utan handtag.

I alla fall, framför mig gick en kvinna. Min hund gick ungefär 7 meter framför mig, och när han var typ 5 meter ifrån henne vänder hon sig om, och ropar att hon är hundrädd, och att jag måste hålla honom kopplad (?)

I alla fall, snäll som jag är tog jag tag i linan, men fortsatte ha honom ungefär fem meter framför.

Vi var på en bredare gångstig, och när han skulle gå om henne (på ungefär 1,5-2m avstånd) så plötsligt vänder hon sig mot hunden och GALLSKRIKER, jag skojar inte, det lät som om hon blivit skållad.

Nåja, min hund tittade på henne, och vi fortsatte förbi.

När jag kom förbi henne öppnade hon käften för att säga något, men jag bröt in: "Du ska enbart hålla käften, skriker du och försöker skrämma min valp igen kommer du få en smäll".

Frågor:

* Hon var neger, är det bara jag som märkt att MASSA negrer, främst honorna, är absolut livrädda för hundar, och beter sig konstigt i närheten av dem?

* Hade hon rätt att agera som hon gjorde?

* Hade jag rätt att agera som jag gjorde?

MVH
Citera
2014-01-16, 03:23
Medlem
Dom flesta mörkhyade är rädda för hundar, rädslan kommer väl från hemmalandet pga stray dogs som e bittra osv.

Om jag var hundrädd skulle jag snällt frågat dig om du kunde dra in hunden lite för att jag är hundrädd.

Men eftersom hon gjorde som hon gjorde så är det absolut inte okej.
Du gjorde rätt.
Citera
2014-01-16, 03:24
Medlem
Rudeknugens avatar
Tycker att du gjorde helt ratt.
Citera
2014-01-16, 03:39
Medlem
gavlips avatar
Negrer och diverse svartingar är rädda för hundar för att hundar i sitt naturtillstånd ofta har rabies och man dör om man blir biten av dom.
Citera
2014-01-16, 03:58
Medlem
Ursäkta, men vad var det hon gjorde som rättfärdigar en smäll? Ser faktiskt inte att hon gjort något fel mer än att vara jobbig. Jag tror nog hon blev mer skrämd än din valp.
Citera
2014-01-16, 04:07
Medlem
Har man en fobi så har man, inte så lätt att vara lugn och sansad när ens värsta mardröm befinner sig 2 meter ifrån en.
Tycker gott du kunde stannat upp med din hund och ge damen 50 meter istället för att tränga dig förbi med hunden.
Citera
2014-01-16, 04:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ntovbg
Har man en fobi så har man, inte så lätt att vara lugn och sansad när ens värsta mardröm befinner sig 2 meter ifrån en.
Tycker gott du kunde stannat upp med din hund och ge damen 50 meter istället för att tränga dig förbi med hunden.

Hon kan väl gå till en psykolog? Har hon så grava problem fungerar hon ju uppenbarligen inte i ett normalt samhälle.

3 meter bred gångstig, och hon gick sakta... Ska jag ge upp min promenad för att HON har problem med hundar?

Och vi trängde oss inte direkt förbi, min hund gick så långt från henne som stigen tillät.

Vettigare hade väl varit om HON tar åt steg åt sidan och låter oss passera, inte att jag ska vänta och sen gå låååååångsamt för att inte gå ikapp?
Citera
2014-01-16, 04:29
Medlem
Mextremes avatar
Du kunde hållit in hunden på kort lina och hålla den så att du var mellan hunden och kvinnan när du passerade. Du kunde också avisera att du tänkte gå förbi. Vanligt hyfs.
Hon talade ju om att hon var hundrädd. Man har ett stort ansvar som hundägare. Man hotar inte kvinnor med stryk om man har ett könsorgan som är större än 4 cm.
Har du inget vettigt koppel utan bara ett 15 meter lång snöre? Bor du i husvagn?
Citera
2014-01-16, 04:30
Medlem
Knotknets avatar
Du gjorde fel som tror att det är okej att skrämma vanliga människor med en jävla hund. Om du nu ska ha nån jävla hundjävel ska du använda kort strypkoppel och munkorg. Kvinnan gjorde helt rätt och du ska va glad att du inte fick rn smäll. Snulle jag skriva lagarna hade det varit dödsstraff på ts.
Citera
2014-01-16, 04:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kad1
Hon kan väl gå till en psykolog? Har hon så grava problem fungerar hon ju uppenbarligen inte i ett normalt samhälle.

3 meter bred gångstig, och hon gick sakta... Ska jag ge upp min promenad för att HON har problem med hundar?

Och vi trängde oss inte direkt förbi, min hund gick så långt från henne som stigen tillät.

Vettigare hade väl varit om HON tar åt steg åt sidan och låter oss passera, inte att jag ska vänta och sen gå låååååångsamt för att inte gå ikapp?
Har du en aning om hur lång kötiden är inom psykvården? Och jag tror inte en person med fobi för hundar prioriteras precis.

Nej jag menade inte att du strök dig förbi damen men du måste förstå att personer med fobi för hundar kan känna sig väldigt trängda när din hund befinner sig på 1,5-3 meters avstånd.

Du behöver inte alls ge upp din promenad, bara stanna upp en stund och visa respekt, men det kanske var lite svårt just nu när det gällde en mörkhyad person?
Citera
2014-01-16, 04:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
Du kunde hållit in hunden på kort lina och hålla den så att du var mellan hunden och kvinnan när du passerade. Du kunde också avisera att du tänkte gå förbi. Vanligt hyfs.
Hon talade ju om att hon var hundrädd. Man har ett stort ansvar som hundägare. Man hotar inte kvinnor med stryk om man har ett könsorgan som är större än 4 cm.
Har du inget vettigt koppel utan bara ett 15 meter lång snöre? Bor du i husvagn?

Vi var på väg till en park, och eftersom han lärt sig ignorera folk vi möter kände jag inte att koppel var nödvändigt. Första gången i mitt liv jag hotat en kvinna med stryk, men hon störde mig och kunde ha skrämt min hund. Man har väl inte mindre rätt till gångstigen som hundägare?

Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Du gjorde fel som tror att det är okej att skrämma vanliga människor med en jävla hund. Om du nu ska ha nån jävla hundjävel ska du använda kort strypkoppel och munkorg. Kvinnan gjorde helt rätt och du ska va glad att du inte fick rn smäll. Snulle jag skriva lagarna hade det varit dödsstraff på ts.

Vad sjutton pratar du om? På vilket sätt skrämde jag henne med hunden? Varför skulle hunden ha strypkoppel och munkorg? Är du inte frisk människa?
Citera
2014-01-16, 04:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ntovbg
Har du en aning om hur lång kötiden är inom psykvården? Och jag tror inte en person med fobi för hundar prioriteras precis.

Nej jag menade inte att du strök dig förbi damen men du måste förstå att personer med fobi för hundar kan känna sig väldigt trängda när din hund befinner sig på 1,5-3 meters avstånd.

Du behöver inte alls ge upp din promenad, bara stanna upp en stund och visa respekt, men det kanske var lite svårt just nu när det gällde en mörkhyad person?

Om hon har en fobi är det väl hennes problem, inte mitt?

Hade väl varit enklare om hon tagit ett steg åt sidan och låtit oss passera, än att jag ska stanna, vänta, sen gå långsamt för att inte gå ikapp???

Att hon var neger är bara relevant för att det är just negrer som jag märkt beter sig underligt när det finns hundar runt. Även araber.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in