2014-01-16, 04:43
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kad1
Vi var på väg till en park, och eftersom han lärt sig ignorera folk vi möter kände jag inte att koppel var nödvändigt. Första gången i mitt liv jag hotat en kvinna med stryk, men hon störde mig och kunde ha skrämt min hund. Man har väl inte mindre rätt till gångstigen som hundägare?

Du är skyldig att ha koppel och det är ditt strikta ansvar att din hund inte skrämmer folk i onödan. Hon aviserade dessutom att hon var hundrädd.
Du låter som en egoistisk, curlad 90-talist. Du skall vara glad att du inte åkte på stryk.
Citera
2014-01-16, 04:44
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Har du svårt med empatin eller gäller det negrer endast? Självklart skulle hunden gått fot med kort koppel, inte nån femmeters lina. Du borde också begripa att det vore klokast att säga till att du ville gå förbi så hon hade varit beredd. Hunden skrämde henne så till den grad att hon gallskriker och sen gjorde du det än värre genom att komma med hotelser.

Sen kommer du med nåt dravel om att det är för hon är neger. Det har inte med saken att göra, du gjorde fel.
Citera
2014-01-16, 04:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
Du är skyldig att ha koppel och det är ditt strikta ansvar att din hund inte skrämmer folk i onödan. Hon aviserade dessutom att hon var hundrädd.
Du låter som en egoistisk, curlad 90-talist. Du skall vara glad att du inte åkte på stryk.

Hallå? Hunden VAR kopplad. Min hund morrade inte, skällde inte, gick inte emot henne... så på vilket sätt menar du att jag svek: "det är ditt strikta ansvar att din hund inte skrämmer folk i onödan"
Citera
2014-01-16, 04:59
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Hallå? Hunden VAR kopplad. Min hund morrade inte, skällde inte, gick inte emot henne... så på vilket sätt menar du att jag svek: "det är ditt strikta ansvar att din hund inte skrämmer folk i onödan"

Eftersom din hund skrämde kvinnan i onödan. Är du lite lätt korkad?
Håll in hunden passera mellan hunden och kvinnan och berätta att du tänker gå förbi, eller vänta. Vanligt hyfs, men du tycker att skall ha rätt att låta din hund segla omkring på 5 meters lina i alla lägen så att du inte blir "störd".
När man är ute och springer eller cyklar kommer jag ibland ifatt idioter som du med långa koppel och noll koll. Din hund kan råka illa ut.
Citera
2014-01-16, 05:05
Medlem
OleYellers avatar
Man får ha tillräckligt med vett att respektera sina medmänniskor om man nu tvunget ska ha en hund. Visst att fobier och dylikt hör till ovanligheterna men att hålla hunden på kort koppel runt främlingar hör bara till normalt folkvett.

Att ha hund medför ett helt koppel skyldigheter och bara ett fåtal rättigheter. Människors välbefinnande går alltid före, såsom sig bör. Även om kvinnan betedde sig konstigt så är det ts som är den största idioten i det här fallet. Hon säger klart och tydligt att hon är rädd men idioten har ändå hunden på 5-meterskoppel. Inte ok.
Citera
2014-01-16, 05:06
Medlem
Var det bara jag som läste:

'...och skrek och åt min valp...' ?

Citera
2014-01-16, 05:29
Medlem
Quid pro quos avatar
Det är nog fullt möjligt att negrinnor och araber är räddare för hundar än vi nordbor, i många kulturer är man helt enkelt inte djurvänner som vi. Är de också muslimer så har de dessutom uppfattningen att hundar är lägre stående än de, något vi självklart vet är felaktigt.

När det gäller etikett vid möten med människor så skall man enligt mig hålla så stort avstånd som möjligt oavsett om man misstänker att personen är hundrädd eller ej. Din hund verkar väluppfostrad och jag tror inte att en normal människa skulle oroa sig i det scenariot du beskrev, men man kanske ändå skall vara vaksam och visa extra hänsyn mot barn och gamla.

Däremot i fråga om de värdelösa ägare som har stora gloende bestar och ägaren verkar sakna kontroll även när odjuren är kopplade så är det mer begripligt att folk blir lite olustiga till mods.
Vid sådana lägen önskar man att våra otroligt kompetenta politiker skulle ompröva Sveriges alltför restriktiva vapenlagar.
Senast redigerad av Quid pro quo 2014-01-16 kl. 05:42.
Citera
2014-01-16, 06:04
Medlem
Saolas avatar
Man diskuterar INTE med hundrädda folk , man bör undvika om det går , o brottom? bör man inte ha PS! har en Massajtjej som hundvakt o hon är BÄST! , hon tog hand om min Cavalier på bästa sätt , men godis? det fick han inte av någon när han vart ute med henne , men med mig? åååH han ÄR så söt! en godis?
Citera
2014-01-16, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OleYeller
Man får ha tillräckligt med vett att respektera sina medmänniskor om man nu tvunget ska ha en hund. Visst att fobier och dylikt hör till ovanligheterna men att hålla hunden på kort koppel runt främlingar hör bara till normalt folkvett.

Att ha hund medför ett helt koppel skyldigheter och bara ett fåtal rättigheter. Människors välbefinnande går alltid före, såsom sig bör. Även om kvinnan betedde sig konstigt så är det ts som är den största idioten i det här fallet. Hon säger klart och tydligt att hon är rädd men idioten har ändå hunden på 5-meterskoppel. Inte ok.

Vad spelar det för roll om kopplet är 1 - 2 - 5m långt?

Jag var alert på situationen och min hund gick så långt från henne han kunde (vad mer kan begäras).

Vad spelar det för roll med koppellängd, så länge man har full kontroll på situationen?
Senast redigerad av Kad1 2014-01-16 kl. 07:36.
Citera
2014-01-16, 07:55
Medlem
XaoqcHs avatar
Hennes reaktion var hyfsat förståelig då en hel del har svårt för hundar. Att du däremot tystade ner henne och t o m hotade att slå henne är det inte och ganska pinsamt. Ganska otroligt att du tänker slå en kvinna för att hon skriker åt din valp.
Citera
2014-01-16, 07:56
Medlem
KaptenNosrings avatar
Citat:

Jag var alert på situationen och min hund gick så långt från henne han kunde (vad mer kan begäras).

Vad spelar det för roll med koppellängd, så länge man har full kontroll på situationen?

Du gjorde helt rätt och mer därtill TS. Folk som inte har/haft hund ska inte kommentera.
Citera
2014-01-16, 07:56
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:

Du har svårt med empatin, som jag skrev i mitt första svar till dig. Eller är allt hittepå för att få skriva nåt negativt om hundrädda negrer? Samma sak kanske.... Men ger dig ett seriöst svar:

Det är inte bara hur du uppfattar situationen som gäller i denna världen.

Om du och din 5-meterskopplade hund går på en gångväg och det dyker upp andra människor där, har man givetvis kort koppel. I detta fall gick ni bakom och om en hundrädd och du fattar inte ens då....?

Möter du en hundrädd person, ta ögonkontakt och säg att du ska se till hunden. Få hunden att gå fot pronto, då visar du att du har pli på den. Korta av kopplet så mycket det går och du visar att du ska ha kontroll på hunden, att den inte kan göra något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in