2014-01-15, 20:43
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
Nej, nej. Jag tror FS hittade ett tillfälligt gömställe i närområdet för kroppen strax efter mordet.
Sen tror jag han kan ha haft fler alternativ för natten efter varav fyndplatsen förstås var en.
Jag frågar igen, varför åkte han ut till rastplatsen natten 27-28 med paketet i bagageluckan?
Citera
2014-01-15, 20:48
Medlem
Grandiosos avatar
Borgar Ingolfsson i rätten idag:

BI: Fs hängde efter mig hela tiden, han satt inte och kollade på teve direkt. Han verkade lite nervös när jag var inne i sovrummet, han kanske vankade fram och tillbaka och grejade med något, jag tittar dock efter spår om någon bråkat i rummet och om någon kan vara gömd därinne. jag koncentrerar mig inte på bäddningen eller exakt vad andra personer i huset gör. de var innan vi började gå runt som F lämnade uppgifterna om M, vi satt i köket. Min uppfattning om Fs person och hans engagemang i saken var att han inte var så engagerad och nonchalant och kall. han verkade inte bry sig så mycket. F flinade ibland och sa flera ggr "amen hon är inte därinne" "jag lovar, hon är inte där". Det var då jag började tänka att han kanske visste mer, hur kunde han veta att hon inte var där. Det var då jag började bli misstänksam. Och är man orolig vill man hjälpa till och leta överallt. han började ställa frågor sen om vilka vapen vi hade och koppel och sånt. det är rätt onormalt om sambo är borta att man börjar ställa frågor om polisens vapen och sånt.

http://www.rättegång.se/spekerod/spekerod-dag-3/

"Nervös och flinade"...

Ja, han tänkte väl att "Leta på du bäst du kan men hitta henne kommer du aldrig att göra,
så väl som jag har gömt henne."
"Varken du eller någon annan snutjävel..."

Men då hade han inte räknat med en viss organisation vid namn Missing People som
visat sig vara utomordentligt duktiga på att leta upp försvunna personer i icke levande skick.

Ingolfsson berättar vidare:

FS hjälpte delvis till att leta utanför huset. Jag var där ungefär en timme. När jag var färdig så hade jag misstankar att FS hade bragt henne om livet. Mitt samlade intryck var att FS hade dödat MJ men min personliga misstanke är inte sannolika skäl och det är inte heller grund för häktning. det var framförallt att han var så kall och oengagerad som gjorde mig misstänksam. Jag hörde av mamman eller systern innan jag gick in att FS och MJ hade bråkat. FS ville tona ned det när jag pratade med honom - han sa att det var mer en diskussion de hade haft.
Senast redigerad av Grandioso 2014-01-15 kl. 21:14.
Citera
2014-01-15, 20:53
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maskroos
Även MJ:s mamma sa att det var Borgar som öppnade. Det är alltså inte bara FS som påstår det

Ja, vad är problemet med det? Fidde överräckte verktyg så man kunde öppna dörrarna som va låsta.
Det skulle se ut som hon rest i väg.

Vet du något om diamanten?
Citera
2014-01-15, 20:57
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso

BI: Fs hängde efter mig hela tiden, han satt inte och kollade på teve direkt. Han verkade lite nervös när jag var inne i sovrummet, han kanske vankade fram och tillbaka och grejade med något, jag tittar dock efter spår om någon bråkat i rummet och om någon kan vara gömd därinne. jag koncentrerar mig inte på bäddningen eller exakt vad andra personer i huset gör. de var innan vi började gå runt som F lämnade uppgifterna om M, vi satt i köket. Min uppfattning om Fs person och hans engagemang i saken var att han inte var så engagerad och nonchalant och kall. han verkade inte bry sig så mycket. F flinade ibland och sa flera ggr "amen hon är inte därinne" "jag lovar, hon är inte där". Det var då jag började tänka att han kanske visste mer, hur kunde han veta att hon inte var där. Det var då jag började bli misstänksam. Och är man orolig vill man hjälpa till och leta överallt. han började ställa frågor sen om vilka vapen vi hade och koppel och sånt. det är rätt onormalt om sambo är borta att man börjar ställa frågor om polisens vapen och sånt.

"Nervös och flinade"...

Ja, jag han tänkte väl att "leta på du bäst du kan men hitta henne kommer du aldrig att göra,
så väl som jag har gömt henne"
`

Magkänslan va rätt, och något cannabisskit som Hansson framför skulle vara orsaken till flinandet är ju något han motsäger i sin sista Frivårds utsaga.
Han kanske får torka bort flinet den 23 januari?
Citera
2014-01-15, 20:58
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Ja, vad är problemet med det? Fidde överräckte verktyg så man kunde öppna dörrarna som va låsta.

Problemet är att polismannen lämnar oriktiga uppgifter under ed.
Citera
2014-01-15, 21:21
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo

Han behöver inte minnas allt i detalj utan huvudsaken är att hans förhör finns sedan han upprättade PM efter han varit på plats. Det är inga konstigheter, så han klarade sig bra i dag.
Och det är HR som avgör hur trovärdig polismannen är kontra vad Fredrik säger.
Så man kan direkt säga att Fredrik inte är trovärdig kontra polisens uppgifter, och Hansson famlar i mörkret.

Expertisen har uttalat sig om dagen rättegång och den gick helt klart till åklagarens favör.-
Hansson bygger luftslott på inget alls som ens är trovärdigt.

09:39
Å: det finns ett förhör antecknat som du skrev vid det här tillfället. hur gick det till? Hur gjorde du?
BI: jag antecknade i mitt block.
Å: sid 428 i FUP, du har skrivit att du antecknade på platsen
BI: det stämmer säkert
Å: vilka undersökningar gjorde du?

Läs mer: http://www.xn--rttegng-5wan.se/spekerod/spekerod-dag-3/
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-01-15 kl. 21:24.
Citera
2014-01-15, 21:30
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso

"Nervös och flinade"...

Ja, han tänkte väl att "Leta på du bäst du kan men hitta henne kommer du aldrig att göra,
så väl som jag har gömt henne."
"Varken du eller någon annan snutjävel..."

Men då hade han inte räknat med en viss organisation vid namn Missing People som
visat sig vara utomordentligt duktiga på att leta upp försvunna personer i icke levande skick.

Ingolfsson berättar vidare:

FS hjälpte delvis till att leta utanför huset. Jag var där ungefär en timme. När jag var färdig så hade jag misstankar att FS hade bragt henne om livet. Mitt samlade intryck var att FS hade dödat MJ men min personliga misstanke är inte sannolika skäl och det är inte heller grund för häktning. det var framförallt att han var så kall och oengagerad som gjorde mig misstänksam. Jag hörde av mamman eller systern innan jag gick in att FS och MJ hade bråkat. FS ville tona ned det när jag pratade med honom - han sa att det var mer en diskussion de hade haft.
Han är för rolig, den gode Bogge.

Först anser han att FS är efterhängsen och frågvis,
"Han satt inte och kollade på teve direkt".
Sedan tycker han att FS är "kall och oengagerad".
Hur ska människan ha det?

Men, Bogge är ju förstås mest intresserad av att fånga klottrare,
eftersom "klotter är inkörsport till tung kriminalitet".
Go for it!
Citera
2014-01-15, 21:53
Medlem
Grandiosos avatar
Enar Gustafsson i rätten idag:

Vi undersökte bilarna med likhundarna. Duplon undersöktes samtidigt som de andra utrymmena. Den andra bärgades in och undersöktes i polisens garage. Det utesluter inte att kroppen körts i marinas bil. Jag har haft ett annat fall där en kropp var inplastad och transporterad där det inte lämnats någon liklukt i den bil som användes för transporten. Är kroppen emballerad i plats så kan man transportera en kropp utan att det läcker ut lukt. ju tätare förpackad kroppen är och ju kortare tid det gått sedan döden inträffade desto mindre luktspår lämnas kvar.

Enligt andra experter jag pratat med har kroppen legat på platsen minst ett år

Vi har ingen bevisning för att Hundaien med 4-hjulsfdrift använts men när man ser på vägen som använts till platsen där M hittades så är det naturligt att tro att den bilen använts. Lupon som stod på gården var parkerad med backväxeln ilagd. När Hundaiyn hittades var också backen ilagd. Det är någon som är van att lägga i backen vid parkering som parkerat bilarna.

(Min fetmarkering.)

Å: brottsplanen? hastigt uppblossande aggression eller planerad handling?

EG: man måste ha tillgång och kunskap om vapen. har man planerat det så finns bilen till hands och presenning antagligen också det fanns hur mycket prylar som helst men det som kan ha varit en överraskning var att det blev så mycket blod. man har inte tagit höjd för det. det naturliga hade annars varit att slänga ut säng och allt men då lämnar man nya spår om man köper ny säng och sånt. man har försökt rädda situationen genom en halvmesyr och slänga ut de översta lagrena av sängen. jag har ju läst förhören och tror att planen var att marina bara skulle ha försvunnit - sms:en tyder på det också - men sen har blodet i sängen förstörde den planen i viss mån, man behövde då ordna upp den biten också vilket man inte hade räknat med.
Senast redigerad av Grandioso 2014-01-15 kl. 22:15.
Citera
2014-01-15, 22:10
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klokastiklassen
Det är konstaterat att det inte fanns luftspalt och att blodet måste torkat innan den lades på.
Jag svarar i den här tråden för det rör inte rättegången. EG påstår att blodet måste ha torkat, men han har inget stöd för det. Det är ett antagande.
Citera
2014-01-15, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malom
Han är för rolig, den gode Bogge.

Först anser han att FS är efterhängsen och frågvis,
"Han satt inte och kollade på teve direkt".
Sedan tycker han att FS är "kall och oengagerad".
Hur ska människan ha det?

Men, Bogge är ju förstås mest intresserad av att fånga klottrare,
eftersom "klotter är inkörsport till tung kriminalitet".
Go for it!

"Kall och oengagerad" syftar gissningsvis på att FS inte verkade bry sig nämnvärt att MJ var försvunnen. Hans frågor gällde kanske inte så mycket MJ utan mer ovidkommande saker, polisvapen exempelvis.
Citera
2014-01-15, 22:34
Medlem
klokastiklassens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag svarar i den här tråden för det rör inte rättegången. EG påstår att blodet måste ha torkat, men han har inget stöd för det. Det är ett antagande.
Tror du att rätten kommer att anse det antagandet som oviktiga i sammanhanget?
Citera
2014-01-15, 22:36
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klokastiklassen
Tror du att rätten kommer att anse det antagandet som oviktiga i sammanhanget?
Vi får nog höra advokat Hanssons synpunkt om det först.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in