2014-01-15, 14:57
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netforce42
Tidigare fick man namn på ägaren om man beställde uppgifterna via fax.
Det kan man fortfarande. Det går också att få till sms. Men det är inte en sådan sökning som gjorts.
Citera
2014-01-15, 15:02
Moderator
blomvattnares avatar
Upprepningar raderade. Det är inte OK att spamma tråden genom att i inlägg efter inlägg gapa om att KJ är oskyldig.

/Mod
Citera
2014-01-15, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
En titt på bilden på sidan 422 av ryggskadorna visar tydligt att det är en splitsnål som använts. Såren märkta I och J är mycket mindre än övriga sår. Bredden på såren visar hur djupt splitsnålen stuckits. Alla typer av stämjärn gör ju att sårytan blir lika stor. Här är så icke fallet.

När splitsnålen sticks ner så skär den den raka delen på D-et. Ingen tvekan.
För min del är det klart.

Lite konstiga motiveringar om motsatsen i tråden.
"Det kan inte vara en splitsnål för en sån har inte setts hemma hos KJ".
"Beskrivningarna som AB anger stämmer inte med en splitsnål"

Någon som har eller haft segelbåt eller segelfartyg i området? Fiskebåt? Sjöbod?

Detta framkom när polisens kriminaltekniker David Lindblom vittnade i Piteå tingsrätt:

http://www.nsd.se/nyheter/pitea/polisens-tekniker-mordvapnet-kan-vara-ett-verktyg-7993248.aspx

Notera: Både spetsigt och U-format och inte ett stämjärn.
http://www.marinaman.se/splitsnal-p-6511.aspx

....och här heter samma verktyg märlspik:
http://www.watski.se/Splitsverktyg-111LW

Större modell:
http://www.seaside.nu/sv/rigg-dack/stor-splitsnal.html

Det finns även skåljärn med avsmalnande spets. Å andra sidan är David Lindblom den kriminaltekniker som gjort avgjutningen, enligt protokollet, så hans ord måste vi ge stor tyngd. Å tredje sidan har ÅK haft tillgång till hans analyser hela tiden, och ändå visat fortsatt intresse för stämjärn av olika slag i KJs ägo (det är fler än AB och KJ som fått frågan i FUP).

To be continued...

(vad gäller begreppen: vad jag kan förstå är en märlspik massiv och en splitsnål holkad. Ingen av dem är eggvass (då skulle man skada tågvirket vid splitsning)
Citera
2014-01-15, 16:17
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Tingsrätten vågar kanske inte döma till livstid, det återstår att se, men i det här fallet tror jag hovrätten är tuffare och faktiskt gör det.

Edit: Nämnde Forssberg vid något tillfälle att brottet inte var så allvarligt, och att det handlade om dråp ? Kan KJ vara beredd att erkänna dråp ? Forssberg och KJ måste väl ha diskuterat detta i så fall eftersom "dråp" nämndes i något sammanhang ?

Hoppas det blir livstid. Enda rätta..

Detta citat från advokaten över att dåren får ett tufft liv i finkan gör att man blir lite muntrare trots allt.
Citat:
Hur påverkas han vid en eventuell fällande dom motsvarande 18 års fängelse?

– Då skulle han få ett väldigt svårt liv. Det här är inget "högstatusbrott" – tvärtom, det föraktas av övriga fångar. Har man dessutom ett funktionshinder och svårt att fungera i vardag och med känslolivet, då blir det ännu svårare.
Citera
2014-01-15, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av giveawayyourlove
Dråp? Varför? För att det saknas bevis? För att den tilltalade antagligen är oskyldig? Det handlar om ett mord + styckning!

Av taktiska skäl. Jag tror också det rör sig om ett mord, men om KJ kunnat leverera en trovärdig skildring av ett dråp, hade han kanske kunnat komma undan med det inom "rimligt tvivel". Griftefridsbrottet konsumeras av dråpet.

Vi vet att VB bragts om livet. Vi har en indiciekedja som utesluter alternativ GM inom rimligt tvivel. Återstående möjlighet för att slippa att fällas för mord är att hävda att det var dråp.
Citera
2014-01-15, 17:18
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av giveawayyourlove
Hur menar du Zero? Går det att spåra varifrån sökningarna gjordes?

Nej, inte om sökningarna utförts via webben som i det här fallet. Transportstyrelsen loggar inga IP-nummer(???), däremot datum, tid och regnr loggas.

Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Jag noterar också att två av de tre sökningarna som gjordes strax innan 19.30 var på pappans (NUU***) och broderns bil (NWX***). Var karatetränaren också intresserad av dessa? (Om detta är vad du insinuerar)

Jag insinuerar ingenting - jag konstaterade bara det märkliga sambandet.
Citera
2014-01-15, 17:19
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
Av taktiska skäl. Jag tror också det rör sig om ett mord, men om KJ kunnat leverera en trovärdig skildring av ett dråp, hade han kanske kunnat komma undan med det inom "rimligt tvivel". Griftefridsbrottet konsumeras av dråpet.

Vi vet att VB bragts om livet. Vi har en indiciekedja som utesluter alternativ GM inom rimligt tvivel. Återstående möjlighet för att slippa att fällas för mord är att hävda att det var dråp.

Jag håller inte med dig. Kan du visa den här indiciekedjan för oss som inte har sett den. Åklagarna har inte lyckats att skapa en indiciekedja, dvs., sätta in indicier i en händelsekedja(tidslinje). Åklagarna gissar hela vägen, det finns öht ingenting som talar för att just KJ har mördat VB.

Åklagaren vet inte om VB och KJ var själva den där kvällen, inte ens om de var i KJ lägenhet, hon vet inte var mordet skedde, inte med vilket vapen, inte hur och när kroppen har transporterats, inte var den styckades, så hur ska åklagaren kunna sätta ihop en indiciekedja när det inte finns en enda kugge att sätta den på, absolut ingenting har hon lyckats med i det avseendet.

Indicier tyder på att KJ har med mord och/eller styckning och transport att göra, men ingenting talar starkt för att det var han som utdelade de dödande sticken.

Jag tror att KJ är inblandad på något vis, men ingen har bevisat för mig att han är skyldig, och det finns öppningar för att det inte var KJ som utdelade de dödande sticken.

Åklagaren, tingsrätten, du och många andra, även jag, tror, dvs. har en känsla av att KJ är mördaren. Att döma någon på magkänsla och tro är inte rättssäkert tycker jag.

Så, visa oss indiciekedjan nu, kronologiskt, händelse för händelse, om du kan.
Citera
2014-01-15, 17:34
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Hej "giveawayyourlove".

Grejen är att det inte spelar någon roll vad du och jag tycker är "bortom rimligt tvivel", det är vad rätten anser vara "bortom rimligt tvivel". Anser du ett lagbrott begåtts är det bara anmäla tingsrätten till JO. Något annat kan varken du, eller jag, göra.
Det saknas inte bevis, vilket du mycket väl känner till efter du läst FU och lyssnat på ljudupptagningarna. Det inte bara finns bevis, det finns övertygande bevisning mot KJ.
Tingsrätten har klargjort att KJ är mördaren. En ensam mördare och likskändare, just bortom allt rimligt tvivel.

Det ser ut som att du får ta detta den långa vägen och anmäla tingsrätten till JO. Något annat kan du inte göra. Att gapa här hjälper föga.

Domen, som förhoppningsvis blir livstid, är taktisk riktig men juridiskt tveksam för att inte säga felaktig. Det finns inte ett enda bevis som binder KJ vid mordet på Vatchareeya Bangsuan eller ett enda bevis att han har styckat hennes kropp, och det hjälper inte hur mycket du och andra gapar härinne så förvandlas inte osanning till sanning. Däremot befinner sig KJ där han befinner sig av egen förskyllan - så är det ju, det valet har han själv gjort genom att rita snögubbar under förhandlingarna och sitta tyst om vad han vet. Som man bäddar får man som sagt ligga.
Citera
2014-01-15, 17:43
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Jag förstår hur du resonerar, kanske för att jag ser på saken på samma sätt, kanske för att det är ett rationellt sätt att agera givet omständigheterna.

Däremot tror jag att KJ uppfattar det hela radikalt annorlunda. Inte så att han saknar förmåga till att agera rationellt i den situation han nu befinner sig, utan för att det finns andra - överordnade - värden som styr hans agerande.

Jag är ganska övertygad om att det finns (åtminstone) en medhjälpare, men att KJ är villig att ta med sig hemligheten om vem denne är i graven. Anledningen till detta tror jag står att finna i en speciell kombination av orsaker: hans omvittnade förmåga till lojalitet och självuppoffring (gentemot personer som han har bestämt sig för är värda att omfattas av denna egenskap) i kombination med att KJ uppfattar sig ha en unik relation med denne medgärningsman, kanske den viktigaste i hans liv.

Jag tror alltså att det rationella övervägandet kring hans situation trumfas av sådana hänsynstaganden: en skillnad mellan målrationalitet och värderationalitet för hämta begrepp från sociologins område.

10 eller 18 år tror jag spelar mindre roll för KJ i sammanhanget. Åtminstone i den situation han befinner sig nu

Jag har tidigare skrivit några inlägg om KJ:s lojalitet mot en "överordnad" som kan ha varit inblandad i det här, och att denna "lojalitet" hindrar honom från att berätta sanningen om styckmordet på VB. Men som jag också skrev, det återstår att se hur starkt lojaliteten känns bakom tjocka fängelsemurar efter en tid, eller kanske några år, lojaliteten kan klinga av fortare än vi tror.
Citera
2014-01-15, 17:53
Medlem
mrmoonlightss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj

Tyvärr blir det inte livstid, och blir det det i TR så kommer HR ändra detta. Livstid ges inte för enkelmord eller förstagångsmördare längre sedan man reformerat om straffsatserna.

Toni Alldén fick livstid, trots att det här mordet kanske kan uppfattas som ännu mer brutalt. VB stacks till döds med kniv.

Det som också borde ge livstid är att det här mordet verkar vara något typ av lustmord, som gm har utfört för att tillfredsställa något makabert intresse. Kom ihåg att han övade en styckning på hunden innan. Han har en diagnos och har man passerat gränser på det här sättet så bör han egentligen vårdas med särskild utskrivningsprövning.

Eller så var det typiskt svartsjukemord. Han fick reda på relationen med MJ och bestämde sig för att mörda. Ibland måste man inte krångla till det.

Angående rimligt tvivel: Kom ihåg att rimligt tvivel inte är samma sak som möjligt tvivel. Väldigt många verkar ha svårt att se skillnaden.
Citera
2014-01-15, 18:10
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrmoonlights
Toni Alldén fick livstid, trots att det här mordet kanske kan uppfattas som ännu mer brutalt. VB stacks till döds med kniv.

Det som också borde ge livstid är att det här mordet verkar vara något typ av lustmord, som gm har utfört för att tillfredsställa något makabert intresse. Kom ihåg att han övade en styckning på hunden innan. Han har en diagnos och har man passerat gränser på det här sättet så bör han egentligen vårdas med särskild utskrivningsprövning.

Eller så var det typiskt svartsjukemord. Han fick reda på relationen med MJ och bestämde sig för att mörda. Ibland måste man inte krångla till det.

Angående rimligt tvivel: Kom ihåg att rimligt tvivel inte är samma sak som möjligt tvivel. Väldigt många verkar ha svårt att se skillnaden.

Toni Alden fälldes i TR under våren 2009 och HR fastställde livstidsstraffet i juni.

Den nya lagändringen kom i juli 2009 och efter att man utökade det tidsbestämda straffet till 18 år så är det få, om ens någon, som fått ett livstidsstraff för ett mord på en person, första gången.

Personligen anser jag att detta brott faller inom kategorin livstid, men det kommer det sannolikt aldrig att bli.

Edit:

Sökte lite snabbt på nätet och såg att mord i dessa sammanhang, man mördar kvinna, tidigare gav livstid för var fjärde mord men idag så är det bara var tionde som döms till livstid. Endast 3 stycken personer har dömts till livstid efter att den nya lagen trädde i kraft. Men det finns flera mord de senaste åren som också har varit brutala men ändå inte gett livstid.

Dessa har fått livstid efter den nya lagändringen...

Juha Ruotsalainen, som redan var dömd för mord när han dödade sin fästmö under en permission.
Martin Svensson, som sadistiskt våldtog och dödade sin handikappade hustru.
Saifullah Noor Zaman, som utförde grov våldtäkt på sin fru och knivmördade henne
Senast redigerad av Lalajlaj 2014-01-15 kl. 18:31.
Citera
2014-01-15, 18:59
Medlem
ergosum-42s avatar
I många trådar diskuteras påföljder och jämförelser mellan tingsrätters och hovrätters olika bedömningar.
Jag vill bara länka till en sammanställning (pdf) av olika domar för mord sedan 2009 till juni 2011.
Väldigt intressant läsning!

http://www.aklagare.se/PageFiles/5117/P%C3%A5f%C3%B6ljd%20f%C3%B6r%20mord%20R%C3%A4ttsPM %202011%206.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in