Citat:
Ursprungligen postat av
popeondope
Jag har märkt en trend på wikipedia. Kristidningar uppdateras inte. De tidningar som har haft enorma problem har kvar siffrorna från 2008. Jag har själv fått ändra metro och SvDs siffror till lite mer aktuella siffror. Man får en känsla av att de försöker dölja sin kris igenom att ljuga på nätet.
Överhuvudtaget känns det som om siffror friseras friskt även från s.k. oberoende aktörer:
http://www.sverigeskommunikatorer.se/Global/Media/Nyheter_2012/TU_Svensk_Dagspress_2012.pdf
Ur sammanfattningen (som visserligen rör information från 2011):
"På vardagarna läser 79 procent av sveriges befolkning någon betald dagstidning."
"40 procent av svenskarna läser en gratistidning en genomsnittlig dag. I storstäderna läser 60 procent en gratistidning en genomsnittlig dag."
"39 procent av svenskarna är positiva till annonser i morgontidningen"
Det låter fullkomligt befängt att nästan varannan svensk läser en gratistidning en genomsnittlig dag, även om vi går tillbaka till 2011. Jag kan inte minnas att jag någonsin satt mig i ett pendeltåg och ens 20% av passagerarna har någon av gratistidningarna i knäet - och det måste ju vara den gruppen där majoriteten av läsarna finns. Jag har mycket svårt att se att många av de som pendlar med bil från hem till arbete läser gratistidningar.
Sedan är det såklart en defintionsfråga vad en "läst tidning" innebär. Räcker det med att plocka upp den lokala gratistidningen som trillar in i brevlådan, läsa rubrikerna medan man går till pappersinsamlingen och gör sig av med den felstavade smörjan?
Uppgiften att 39 % säger sig vara positiva till annonser i morgontidningen känns lika verklighetsfrämmande.
Pressmeddelande 2013-06-12 Mediebarometern 2012
"På fem år har den totala andelen morgontidningsläsare minskat med 11 procentenheter (läsning både på papper och internet) andelen var 72 procent år 2007 och är 61 procent år 2012."
"I början av 2000-talet tittade drygt hälften, 55 procent, av befolkningen på TVs nyhetsprogram en genomsnittlig dag. 2012 är motsvarande siffra 38. Under den senaste tioårs-perioden har tittandet på TV-nyheter sjunkit bland ungdomar från 30 procent till 12 procent och bland högutbildade från 60 procent till 43 procent i den senaste undersökningen. Nedgången kompenseras inte av ökad användning av nyheter på nätet."
Den sista delen tror jag inte alls är korrekt. Jag tror personligen att nedgången mer än väl kompenseras av ökad användning av nyheter på nätet, det är bara det att nyare media (läs: fria tider, flashback, avpixlat etc etc) och utländsk media (bbc, cnn, al jazira osv) samt bloggar har fått en utökad andel som inte ingår i statistiken.
Faktum är att jag upplever att många unga är bättre orienterade än min generation var i samma ålder. Den stora skillnaden är att då jag var ung under åttio och nittio-tal så hade alla sett samma nyheter med samma vinkling. Knark var livsfarligt, all invandring mer eller mindre positiv, Sverige var bäst i världen på nästan allt och det mest samvetsgranna landet i världen.