2014-01-15, 13:11
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Blanda inte ihop bibel profetia med filmen 2012. Världen kommer inte gå under av sig självt. Enligt bibeln så kommer det komma ett tredje världskrig där atomvapen används o kommer förstöra vatten o luft på flera platser. Enligt bibeln kommer en ny världsordning införas där hela världen följer ett valuta system o till sist en ledare.
Biblisk profetia delas upp i 7 dagar, precis som Gud skapade jorden. 1 dag är tusen år. Det är 4 dagar från Adam o Eva tills Jesus tid. Därefter två dagar (vi är nu på 2014, Jesus dog runt år33), den sista dagen är vilodagen, dvs tusen års milleniumet då Jesus kommer regera från Jerusalem.

WTF? Var i hela vida bibeln står det något om kärnvapen? Känns som att man borde hört talas om det med tanke på alla som försöker påstå att bibeln eller koranen innehåller någon sorts kunskap som "inte fanns" när böckerna skrevs.

Såvitt jag vet står det inte ens en rad om första världskriget i bibeln, så varför skulle den innehålla något om ett eventuellt tredje?

Varför är 1 dag 1000 år? Varför ska en profetia delas upp i 7 dagar? Förlåt, 7000 år. Varför kunde inte 1 dag vara 1024 år, eller 1000000 år? Varför använda ordet dag när man menar en hel drös med år?
2014-01-15, 13:20
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
De som kommer räddas är de som tar emot denna gåvan från Gud. O med Gud syftar jag till Gamla testamentets Gud (Gud av Abraham, Isak o Jacob) inte Islams Gud Allah.

Islams gud (allah betyder gud) är identisk med Abrahams gud, Barasåruvet,
2014-01-15, 13:36
Medlem
Citat:
Jesus (Gud själv i kött o blod) dog för alla människors (oavsett när de levde) synder. Jesus var det perfekta offer lammet som kan bana oss tillbaks till Gud. DVS det är en gåva från Gud till hela mänskligheten; nu är det bara upp till var o en att acceptera den gåvan eller inte.

De som kommer räddas är de som tar emot denna gåvan från Gud. O med Gud syftar jag till Gamla testamentets Gud (Gud av Abraham, Isak o Jacob) inte Islams Gud Allah.

1. Vi måste tro på att Jesus dog för våra synder.

2. Vi måste "Repent" (ett engelsk ord som betyder "vända sig bort från synd" "ta avstånd från Synd". Dvs vi slutar inte synda men vi försöker distansera oss från Synd. Vi glädjer oss inte i synd.

Det här ämnet är alldelse för omfattande att skriva ner på några rader. Men jag tänkte ta liknelsen med de 10 jungfruarna.

Vad den här liknelsen betyder för sista tiden är att de som verkligen tror på kristus kommer fångas upp i vad som kallas på engelska "The Rapture". Medans de ovisa jungfruarna, dvs de troende som är fullt upptagna med sina egna liv o älskar jordelivet mer än Gud lämnas kvar.

Det betyder att efter "the rapture" finns det enda ett sätt att rädda sig själv, det är genom att halshuggas av antikrist o hans följare. Det finns något som kallas "tribulation saints" och de är räddade under antikrists rike.

Det finns ingen enhetlig syn i Bibeln om Jesus återkomst förutom, kortfattat, att Jesus, beroende på vilket evangelium eller brev man läser, var att Gudsriket var nära förestående. Men när tiden gick och inget hände förändrades budskapet och Jesus återkomst förskjuts på framtiden...

Tolkningarna kring detta har ända från NT:s tid stötts och blötts fram till dags dato utan någon konsensus bland kristna och det av förklarliga skäl - man vill förstås att bibelns budskap ska stämma. Det börjar bli dags att skrota dessa spekulationer eftersom de ger bara ett patetiskt intryck som ingen normalbegåvad människa kan ta på allvar, efter man läst och begrundat skrifterna och har någon hum hur kyrkan resonerade kring dylika frågor fram till nu.
2014-01-15, 15:52
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

JAG ... som är én av "alla människor" ...... är t.ex. ingen "syndare" före du har bevisat att jag är det, så du är båda pådyvlande och irrationell i och med ovanstående.

Enligt din egen standard du kanske inte är en syndare men enligt Guds standard är du en syndare. Har du hållit de 10budorden utan att brytit dem en enda gång?

Har du älskat Gud över allt annat? Har du bugat för avguda statyer? Har du svurit o använt Guds namn? Har du ärat din mor o din far? Har du inte hatat din näste (Har är samma som mord)? Har du tittat på en annan människa med lust (är samma som otukt)? Har du stulit något? Har du ljugit någon gång?

Om du inte följt lagen förtjänar du ditt straff!
2014-01-15, 16:10
Medlem
Citat:
Enligt din egen standard du kanske inte är en syndare men enligt Guds standard är du en syndare. Har du hållit de 10budorden utan att brytit dem en enda gång?

Har du älskat Gud över allt annat? Har du bugat för avguda statyer? Har du svurit o använt Guds namn? Har du ärat din mor o din far? Har du inte hatat din näste (Har är samma som mord)? Har du tittat på en annan människa med lust (är samma som otukt)? Har du stulit något? Har du ljugit någon gång?

Och vad är ett lämpligt straff för någon som har den oerhörda fräckheten att buga för en staty enligt dig?
2014-01-15, 16:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Och vem är du (eller din i bäste fall ponerade 'gud'), som vill tvinga på mig en position inom DITT (eller 'guds') doktrinella system?

Det är höjden av ideologisk självgodhet och fanatism att försöka tvångs-inskriva andra i sitt eget system. (Jag kan ju nämna parallelen till islams påstående om att alla föds som muslimer).

Citat:
Har du älskat Gud över allt annat?

Nej.

Citat:
Har du bugat för avguda statyer?

Experimentellt.

Citat:
Har du svurit o använt Guds namn?

Ja, jag sägar ofta "vid Noodlis" (smeknamnet på den mest sannolika guden Det Flygande Spaghetti Monstret).

Citat:
Har du ärat din mor o din far?

När dom förtjänade det.

Citat:
Har du inte hatat din näste (Har är samma som mord)?

Jo, men dock inte med morderisk intensitet.

Citat:
Har du tittat på en annan människa med lust

Definitivt.

Citat:
(är samma som otukt)?

Endast i din doktrinalism.

Citat:
Har du stulit något?

YTTERST minimalt (lite järnskrot från en rivning).

Citat:
Har du ljugit någon gång?

Ett par-tre gånger seriöst i mitt liv.

Citat:

Du ÄR verkligen enfaldig; du har inte ens förstått att din doktrinalism endast är legitim på ditt fanatiska hemmaplan. Utanför ditt hemmaplan är det bara propagandistisk trams tills dess du validerar detta doktrinella system i sin helhet.
2014-01-15, 16:18
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
WTF? Var i hela vida bibeln står det något om kärnvapen? Känns som att man borde hört talas om det med tanke på alla som försöker påstå att bibeln eller koranen innehåller någon sorts kunskap som "inte fanns" när böckerna skrevs.

Såvitt jag vet står det inte ens en rad om första världskriget i bibeln, så varför skulle den innehålla något om ett eventuellt tredje?

Varför är 1 dag 1000 år? Varför ska en profetia delas upp i 7 dagar? Förlåt, 7000 år. Varför kunde inte 1 dag vara 1024 år, eller 1000000 år? Varför använda ordet dag när man menar en hel drös med år?

Ok, detta är disskusioner man har med troende andedöpta människor....icke andedöpta har inte förmågan att förstå Guds ord. Men låt oss göra ett försök;

Kärnvapen finns det refererat till på flera ställen. Men låt mig ta en av de tydligare profetiorna. Hezekiel 39.

Det är precis så här man gör under efter ett kärnvapen krig. Det är som taget ur en militär manual.

All bibel profetia utgår från Israel o framförallt jerusalem o tempelhöjden. Det är inte intressant för mänsklighetens räddning om AIK eller DJURGÅRDEN kommer vinna så att säga. 1a o 2a världskriget finns inte med av en anledning, däremot finns Judarnas öde med.

1 dag är som 1000år enligt bibeln.

2 Petrusbrevet 3:8
Svenska Folkbibeln (SFB)
8 Men glöm inte detta, mina älskade, att en dag för Herren är som tusen år och tusen år som en dag.

Psaltaren 90:4
Svenska 1917 (SV1917)
4 Ty tusen år äro i dina ögon såsom den dag som förgick i går; ja, de äro såsom en nattväkt.
2014-01-15, 16:27
Medlem
Citat:
Ok, detta är disskusioner man har med troende andedöpta människor....icke andedöpta har inte förmågan att förstå Guds ord. Men låt oss göra ett försök;

Kärnvapen finns det refererat till på flera ställen. Men låt mig ta en av de tydligare profetiorna. Hezekiel 39.

Det är precis så här man gör under efter ett kärnvapen krig. Det är som taget ur en militär manual.

All bibel profetia utgår från Israel o framförallt jerusalem o tempelhöjden. Det är inte intressant för mänsklighetens räddning om AIK eller DJURGÅRDEN kommer vinna så att säga. 1a o 2a världskriget finns inte med av en anledning, däremot finns Judarnas öde med.

Svenska Folkbibeln (SFB)
8 Men glöm inte detta, mina älskade, att en dag för Herren är som tusen år och tusen år som en dag.

Psaltaren 90:4
Svenska 1917 (SV1917)
4 Ty tusen år äro i dina ögon såsom den dag som förgick i går; ja, de äro såsom en nattväkt.

Tror man tillräckligt mycket på den här smörjan som står i bibeln kan man tydligen få tramset i Hesekiel till att beskriva kärnvapen.
2014-01-15, 16:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Redan på "ni true scotsman" reträt: Bara ja-sägare med cirkelargumenterande kvalifikationer "förstår".

Citat:

Tolknings-demagogisk trams; det finns inget som specifikt pekar på kärnvapen i detta.
2014-01-15, 18:28
Bannlyst
Citat:

Inte med i bibeln (topic).

Citat:
Svenska Folkbibeln (SFB)
eller 1 miljon år, eller allt däremellan beroende på hur man ser det.
2014-01-15, 18:53
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:

Döpt är jag, t o m konfirmerad. Andedöpt vetefan vad det betyder. Varför tar man normalt inte dessa diskussioner med icke-troende? Jag trodde Jesus (ok, Paulus då) ville att man skulle försvara sin tro.

Citat:

Finns det ett par Gogs larmande hopars dalar i Hiroshima eller Nagasaki? Finns städer med namnet Hamona där? Det är lustigt hur specifika vissa profetior är. Det är nästan som om deras författare trodde att de skulle gå i uppfyllelse.

Tycker på allvar att det där var en tydlig beskrivning av effekterna av kärnvapen?

Citat:
Men glöm inte detta, mina älskade, att en dag för Herren är som tusen år och tusen år som en dag.

Så en dag är också 1000 år? Varför röra ihop begreppen?
2014-01-15, 19:09
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Så en dag är också 1000 år? Varför röra ihop begreppen?

Kanske "Apologist" ÄR en efterrationaliserande NE-kreationist. För annars är denna typ av tids-omräkninger från bibel till den kosmiska verkligheten rappakalja.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in