Citat:
Ursprungligen postat av
Lalajlaj
Exakt, och finns det medhjälpare och förmildrande omständigheter så ser jag inga skäl att han ska sitta upp till 8 år längre bara för att skydda dessa. De kommer inte tacka honom för det och de kommer förmodligen inte heller vilja ha något med han att göra när han kommer ut om 12 år, eller ännu längre om det blir livstid.
Jag förstår hur du resonerar, kanske för att jag ser på saken på samma sätt, kanske för att det är ett rationellt sätt att agera givet omständigheterna.
Däremot tror jag att KJ uppfattar det hela radikalt annorlunda. Inte så att han saknar förmåga till att agera rationellt i den situation han nu befinner sig, utan för att det finns andra - överordnade - värden som styr hans agerande.
Jag är ganska övertygad om att det finns (åtminstone) en medhjälpare, men att KJ är villig att ta med sig hemligheten om vem denne är i graven. Anledningen till detta tror jag står att finna i en speciell kombination av orsaker: hans omvittnade förmåga till
lojalitet och självuppoffring (gentemot personer som han har bestämt sig för är värda att omfattas av denna egenskap) i kombination med att KJ uppfattar sig ha en
unik relation med denne medgärningsman, kanske den viktigaste i hans liv.
Jag tror alltså att det rationella övervägandet kring hans situation trumfas av sådana hänsynstaganden: en skillnad mellan målrationalitet och värderationalitet för hämta begrepp från sociologins område.
10 eller 18 år tror jag spelar mindre roll för KJ i sammanhanget. Åtminstone i den situation han befinner sig nu