2014-01-15, 13:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
...Framtidens pensionärer bland andra kommer att få det svårare och ingen verkar vilja ta tag i det problemet...

Citat:
Ursprungligen postat av AndersJoh
...Men vad ska dom göra!? Du vill att dom ska spara? Vår materiella standard har stagnerat/sjunker...Varför ska dom spara?

Men v-f. Fattar du inte att jag menar att det är dagens löntagare som ska spara till sin pension så att de har något att konsumera med när de har blivit pensionärer?
2014-01-15, 13:48
Bannlyst
Citat:
Men v-f. Fattar du inte att jag menar att det är dagens löntagare som ska spara till sin pension så att de har något att konsumera med när de har blivit pensionärer?

Så ungdomar som är arbetslösa (i Sverige typ 25%, i Europa 50%) och när dom jobbar har låga löner, ska spara? I en redan ansträngd ekonomi så ska du alltså dränera den på ytterligare pengar?
2014-01-15, 14:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Nej. Det vanliga var att det var en eller flera privatpersoner som köpte, hyrde in byggare som renoverade, och sedan sålde de. Privatpersoner som spekulationsköpte med andra ord.

Köpte av vem? Av bostadsrättsföreningen, precis som jag sa, eller hur?

Citat:
Vad baserar du det på?

Matematik.

Citat:
Nu är det DU som hävdat att världens ekonomi har gått in i en ny tidsålder där, för första gången någonsin, en bust inte kommer följas av en boom, och att detta går att bevisa matematiskt.

Fast det är du som är historielös som tror att det är något nytt. Som sagt, vi har haft jubilees tidigare (problemet idag är ju att om vi idag skulle kvitta ut alla skulder (vilket ju är vad ett jubilee är) så skulle såklart alla fråga "Jaha...men varför gjorde vi inte det tidigare? Och varför ska vi börja om från början om vi vet att ekonomin kommer krascha igen om...10 år?". Den kollektiva kunskapen fanns inte innan internet.

Du kan trycka nya pengar, du kan återkalla dom som finns, du kan spara, eller slösa...ingenting hjälper

Citat:
Då är det alltså DU som har bevisbörda, inte den som undrar vad du baserar ditt påstående på.

Det är ju ingen rättegång, jag har inga skyldigheter gentemot dig. Om du vill betala mig för den tiden, fine.

Citat:
För att förtydliga: jag hävdar inte att du har fel, och jag hävdar inte att jag kan bevisa att du har fel, men jag tycker att ditt påstående är underligt.

Så kan det ju vara, så är det ju ofta med "ny" kunskap. Det lät nog jättekonstigt första gången någon sa att jorden är rund, eller första gången någon läste Einsteins relativitetsteori.

Citat:
Varför väljer du att framstå som ett troll genom att hävda att det finns bevis utan att dela med dig av dem?

Skillnaden mellan ny kunskap och gammal kunskap, är ju att den nya kunskapen kan inte kopieras från någon annan som har sagt det tidgare (sen säger jag egentligen inte att jag är så jävla unik, men...).

Citat:
Kan du stödja detta påstående?

Ge mig den tiden så kan jag bevisa det (just det där är ju ganska enkelt, ta världens alla företag, och världens alla människor, och deras ekonomi, och kör det i en simulator, det skulle inte ens behövas 0,5% av den kapaciten)

Citat:
Men även de tokigaste gubbarna och gummorna har någonting att stödja sig mot, även om det bara är att Gabriel kommit till dem i en dröm - vilket är mer än du lyckats producera.

Vad menar du motivationen för mig skulle vara att sätta mig i...säg 2-3 timmar, för att visualisera/skriva ner det här?

Men, vi måste ju också fråga oss vad man/ni menar att syftet är med ekonomin. Det finns ju människor som tror att fattigdom bara motiverar människor att jobba hårdare, och booms/busts, vinster/konkurser är en naturlig del av det. Jag menar ju att det till slut innebär att produktionen går mot noll (hyperinflation som det har pratats om förutsätter ju brist på varor, så länge vi sänker den faktiska produktionen i samma takt som människor blir fattigare (eller tvärtom), så uppstår såklart ingen hyperinflation)

Så skulle ekonomin vända idag så skulle vi få/ha hyperinflation.
Senast redigerad av AndersJoh 2014-01-15 kl. 14:18.
2014-01-15, 14:12
Medlem
Fris avatar
Citat:
Så ungdomar som är arbetslösa (i Sverige typ 25%, i Europa 50%) och när dom jobbar har låga löner, ska spara? I en redan ansträngd ekonomi så ska du alltså dränera den på ytterligare pengar?
Hur är det möjligt att dränera en ekonomi på pengar?
Varje peng finns ju alltid någonstans. De försvinner inte för att de sparas, tvärtom utgör sparade pengar optioner med extra optionsvärde utöver face valule cash. Det är ju därför de sparas.
2014-01-15, 14:27
Bannlyst
Citat:
Ja den är bra. Hur skapar sparande fattigdom? Den som spar han har och kan konsumera med detta längre fram.

Jo men du är ju inte ENSAM i ekonomin. Om du sparar så förlorar alla andra.

Citat:
Alla möjliga stater konsumerar mer på bidrag och myndigheter än vad de får in skattevägen. Staterna bygger under tiden upp skulder.

Va? Staten konsumerar väl inte bidrag. Dom betalar ut bidrag. Som sen blir din lön. Suveräna stater har ju möjligheten att skapa egna pengar, så vi skulle inte behöva skuldsätta oss för det. Säg inte då "...jaha...så vi ska bara trycka upp pengar..."....för huslån (som vi diskuterar i den här tråden) har ju precis samma expanderande effekt.

Citat:
Sätt en planekonomisk ränta på noll och en amorteringstid på en evighet och låna av sin egen centralbank så är vare sig amortering eller ränta ett problem. Offentligt anställda får sina löner. De behöver inte ens göra någon nytta, bara sitta av tiden, få lönen och gå hem (och konsumera som fan på sitt håll).

Mer pengar i omlopp, och varför inte ha en arbetslöshet på noll. Priserna stiger. Löntagarna begär mer betalt och de offentliga skulderna växer än mer.

Till slut är staterna konkursmässiga då skulderna är ofantliga i jämförelse med tillgångarna. Att trycka mer pengar nu funkar inte. Människorna protesterar mot att ta skottkärror med pengar till affärerna. Men man löser det med kontokort. Men, affärsidkarna vägrar sälja med förlust. Priserna stiger hela tiden mer än vad lönerna gör. Förbud på det och hyllorna börjar bli tomma på varor. Upplopp bryter ut.

De enda som i det här tillfället har sparat någonting är de människor som vet hur de ska baka bröd men de bakar nu bara åt sig själva. Det är inte lätt det heller då de inte får tag på råvaror. Ute på landsbygden drar hungriga massor fram, stjäl råvaror och driver bönderna på flykten. Produktionen går ned på noll och svälten förvärrar.

Bra jobbat, Andersjoh. Detta hände i Ryssland 1917. Det var inflation i brödpriser som störtade det landet in i en ständigt dåligt fungerande diktatur.

Men alltså...du beskriver ju precis det system vi HAR!

Citat:
Lösningen är att med våld återställa ordningen. Därefter marknadsekonomi att gälla så att människor får behålla värdet av sitt arbete - det är detta som du motsätter dig men vid det här laget har du ingen röst.

Behålla värdet av ditt arbete? Säg att du är ingenjör...hur behåller du värdet av en CAD-ritning du har gjort? Det är en engångsprodukt, det finns i princip noll värde att bevara framöver. Det är därför vi måste fortsätta jobba, för att det inte går att lagra värden.

Citat:
Med sparade pengar börjar konsumtionen att komma igång igen och ekonomin börjar då växa på nytt.

Nej det gör det inte...ekonomin växer när vi tillverkar mer pengar.
2014-01-15, 14:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Hur är det möjligt att dränera en ekonomi på pengar?
Varje peng finns ju alltid någonstans. De försvinner inte för att de sparas, tvärtom utgör sparade pengar optioner med extra optionsvärde utöver face valule cash. Det är ju därför de sparas.

Hur? Skapar du ett lån med FRB och betalar tillbaka det, så försvinner dom pengarna. Men jag gissar att i din värld så är bara guldmynt pengar?
2014-01-15, 15:13
Medlem
Citat:
Ja, det har gjorts i många år. Egna erfarenheter säger att det tog skruv på riktigt när föreningar började kunna sälja loss råvindar enklare för ett drygt decennium sedan.

Citat:
Köpte av vem? Av bostadsrättsföreningen, precis som jag sa, eller hur?
Av bostadsrättsföreningen, precis som jag sa och som du sedan upprepade, ja.

Citat:
Matematik.
Dina egna uträkningar, eller någon annans? Vill du dela med dig av dem?

Citat:
Fast det är du som är historielös som tror att det är något nytt. Som sagt, vi har haft jubilees tidigare (problemet idag är ju att om vi idag skulle kvitta ut alla skulder (vilket ju är vad ett jubilee är) så skulle såklart alla fråga "Jaha...men varför gjorde vi inte det tidigare? Och varför ska vi börja om från början om vi vet att ekonomin kommer krascha igen om...10 år?".
En bust som inte följs av en boom har aldrig någonsin skett tidigare. Se tidigare bifogad länk för data över de senaste 150+ åren. Att det skulle skett innan det är per ren definition omöjligt.

Citat:
Den kollektiva kunskapen fanns inte innan internet.
Jo. Den var däremot mer svårtillgänglig.

Citat:
Det är ju ingen rättegång, jag har inga skyldigheter gentemot dig. Om du vill betala mig för den tiden, fine.
Nej, du har inga skyldigheter gentemot mig. Men för varje inlägg sjunker din trovärdighet. Jag trodde som sagt att du var en seriös debattör, men nu framstår du bara som en foliehatt.

Citat:
Så kan det ju vara, så är det ju ofta med "ny" kunskap. Det lät nog jättekonstigt första gången någon sa att jorden är rund, eller första gången någon läste Einsteins relativitetsteori.
Det gjorde det säkert, men de satt inte och vägrade förklara varför de trodde vad de trodde och hur de kommit fram till det. Ditt påstående är mer likt "jorden går under 2012 för att tecknen finns i molnformationerna" än Einsteins presentation av relativitetsteorin.

Citat:
Ge mig den tiden så kan jag bevisa det (just det där är ju ganska enkelt, ta världens alla företag, och världens alla människor, och deras ekonomi, och kör det i en simulator, det skulle inte ens behövas 0,5% av den kapaciten)
Du framställer alltså en tes som du inte har några som helst belägg för som absolut sanning. Okej.

Citat:
Vad menar du motivationen för mig skulle vara att sätta mig i...säg 2-3 timmar, för att visualisera/skriva ner det här?
Vad är motivationen för dig att spendera timmar med att försvara din tes genom att säga att du inte har tid, lust, ork att delge den information du säger dig sitta på?

En grej skulle ju kunna vara att om det visar sig att dina ekvationer har bäring så skulle du bli ansedd som ett geni, ett underbarn. Fields, Nobel, Cole... Du skulle kunna kamma hem alla. Vad är motivationen till att slösa bort din talang och din unika kunskap?
2014-01-15, 15:55
Medlem
tgv23000s avatar
Bostadsbubblan finns inte, hävdar Harry Flam, en av Sveriges absolut tyngsta ekonomer. Sveriges bostadsmarknad visar knappast några bubbeltecken. Det hävdar Harry Flam, professor i internationell ekonomi vid Stockholms universitet och bland annat medlem i Dagens industris skuggredaktion.

Det hävdar jag också, men det är svårt o få gehör i denna foliehattstråd.
2014-01-15, 16:08
Bannlyst
Citat:
Av bostadsrättsföreningen, precis som jag sa och som du sedan upprepade, ja.

Okej, my bad isf, jag uppfattade det som att du sa att jag hade fel när jag sa att det var bostadsrättsföreningarna som sålde/tjänade på det här.

Citat:
Dina egna uträkningar, eller någon annans? Vill du dela med dig av dem?

Egna. Och...nja...eftersom jag inte har dom nedskrivna, så förstår jag foratafarande inte vad incitamentet för mig skulle vara. En del av det är...logik, intuition. Personligen gillar jag den scenen i "Minority Report" när Tom Cruise drar iväg en kula som Colin Farrell fångar...hur visste han att den skulle falla om det aldrig hände?

Med ekonomin är det ju mer som vatten i en vattenslang, matar du vatten från ena änden till den andra, så vet du att allt vatten går den vägen. Du kan inte beskriva exakt bana för varje atom, men det är inte relevant. På samma sätt så kan du veta vad som händer med ekonomin utan att se eller räkna på varje transaktion.

Men jag skulle absolut kunna visualisera det i både 3D, grafiskt och matematiskt.

Citat:
En bust som inte följs av en boom har aldrig någonsin skett tidigare. Se tidigare bifogad länk för data över de senaste 150+ åren. Att det skulle skett innan det är per ren definition omöjligt.

Att använda ordet aldrig om ett tidsspann på 150år, där vi dessutom har haft 2 världskrig med allt vad det har inneburit av värdeöverföringar och kapitalförstöring tycker jag är...historielöst.

Just nu har vi ju den situationen att vi har en bust utan en boom. Och att räkna med att något ska hända för att det "alltid" har hänt förut får mig att tänka på mannen som föll från 20:e våningen och hela tiden sa..."hittills har allt gått bra.."

Eftersom jag inte anser mig ha någon bevisbörda gentemot dig, så har du såklart ingen gentemot mig, men beskriv hur det skulle kunna gå till, ett teoretiskt resonemang. Det enda sättet den (boomen) kan komma på är om alla "rika" betalar alla "fattiga", att vi täcker alla skulder i ekonomin med alla vinster som har gjorts. kan vi få en ny boom, men då har vi också övergått till det ekonomiska system jag beskriver.

Citat:
Jo. Den var däremot mer svårtillgänglig.

Neeeej...den kollektiva kunskapen fanns inte tillgänglig. Ingen då hade inblick i den globala ekonomin som man kan ha idag. Man hade kunnat ha det, men man hade det inte.

Citat:
Nej, du har inga skyldigheter gentemot mig. Men för varje inlägg sjunker din trovärdighet. Jag trodde som sagt att du var en seriös debattör, men nu framstår du bara som en foliehatt.

Du är ju ett anonymt namn på internet, med all respekt så struntar jag fullständigt i vad du anser om mig.

Citat:
Det gjorde det säkert, men de satt inte och vägrade förklara varför de trodde vad de trodde och hur de kommit fram till det.

Nja...initialt när någon sa att jorden var rund, så bemöttes ju det med våld och hot. Så problemet var inte att någon vägrade förklara, problemet då (som nu) är att människor vägrar lyssna.
Anledningen? Att det rubbade hela deras världsbild, det var som att säga "Gud finns inte..."...det är precis samma sak här.

Igen, med all respekt, du är ju "ingen". Om jag ger dig 4 timmar av min tid för att förklara det här, vad får jag av dig då?

Citat:
Ditt påstående är mer likt "jorden går under 2012 för att tecknen finns i molnformationerna" än Einsteins presentation av relativitetsteorin.

Inte alls, Einstein la fram sin relativitetsteori, och sen var det upp till alla att ta till sig den. För den som inte förstår/förstod så hade han lika gärna kunnat sagt "Jag har sett det här i molnen...".

Citat:
Vad är motivationen för dig att spendera timmar med att försvara din tes genom att säga att du inte har tid, lust, ork att delge den information du säger dig sitta på?

Motivationen för mig är att jag ständigt lär mig genom att ständigt ifrågasätta mig själv och andra. För mig är det så totalt främmande att säga till någon annan "lär mig..."..

Citat:
En grej skulle ju kunna vara att om det visar sig att dina ekvationer har bäring så skulle du bli ansedd som ett geni, ett underbarn. Fields, Nobel, Cole... Du skulle kunna kamma hem alla. Vad är motivationen till att slösa bort din talang och din unika kunskap?

Vad får dig att tro att det är ekvationer? Sanningen finns i ekvationerna?

Fast det är ju bara du som tror det där, och uppenbarligen saknar du all insikt i hur människor fungerar. Geniförklarad blir man för nya upptäckter, min upptäckt är inte ny, dessutom så skulle det ju göra världens alla ekonomer och nationalekonomer arbetslösa, det får alla banker att bli meningslösa och se ut som idioter/bedragare för vad dom har gjort dom senaste 100 åren.

Jag säger det, i princip är ju det här som att gå in i en kyrka och säga att "Gud finns inte...", eller att säga "Kejsaren är naken"..förutom att kyrkan är hela världen..

Så om jag får 10 timmar av dig (av ditt jobb), så kan jag göra det jobbet. Du kan få ta på dig 50% av den äran du tror ska komma, vilket ju enligt dig då bör vara din livs bästa affär.
2014-01-15, 16:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
Bostadsbubblan finns inte, hävdar Harry Flam, en av Sveriges absolut tyngsta ekonomer. Sveriges bostadsmarknad visar knappast några bubbeltecken. Det hävdar Harry Flam, professor i internationell ekonomi vid Stockholms universitet och bland annat medlem i Dagens industris skuggredaktion.

Kan du ge din definition av en bostadsbubbla då, så vi vet vad vi inte har. Finns bubblan bara när den spricker, eller finns den innan den spricker?
2014-01-15, 16:14
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000

Hans resonemang bygger på att det inte kostar mer att bo, per månad, i en bostadsrätt jämfört med en hyresrätt i Stockholm.
Det är ju något som massor av deltagare i den här tråden också hävdat. Vilket ju är helt korrekt.

Dock är detta mätt till dagens historiskt låga räntor. Professorn säger ju också att priserna kan falla om 'fundamenta ändras'. Att räntorna stiger med ett par procentenheter känns inte som något direkt paradigmskifte och jag vill hävda att professorn är skyldiga oss en förklaring på vad som då är en bostadsbubbla när det med hans egen definition räcker med att räntan stiger med en enda procentenhet för lån på bostadsrätter för att de ska bli dyrare än hyresrätterna.

EDIT: Jag måste läsa om hans inlägg, det ser ut som att han räknat med någon normalränta. Får återkomma.
Senast redigerad av -=Magnus=- 2014-01-15 kl. 16:18.
2014-01-15, 16:19
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Magnus=-
Hans resonemang bygger på att det inte kostar mer att bo, per månad, i en bostadsrätt jämfört med en hyresrätt i Stockholm.
Det är ju något som massor av deltagare i den här tråden också hävdat. Vilket ju är helt korrekt.

Dock är detta mätt till dagens historiskt låga räntor. Professorn säger ju också att priserna kan falla om 'fundamenta ändras'. Att räntorna stiger med ett par procentenheter känns inte som något direkt paradigmskifte och jag vill hävda att professorn är skyldiga oss en förklaring på vad som då är en bostadsbubbla när det med hans egen definition räcker med att räntan stiger med en enda procentenhet för lån på bostadsrätter för att de ska bli dyrare än hyresrätterna.
du glömde nämna att hans kalkylr är gjord på 6% ränta! du glömde nämna vilka räntor man får om man binder, 2, 5 10 år? du glömde förklara vad som ska orsaka räntehöjningarna? du glömde nämna vad räntehöjningar innebär för hyresboende? du glömde nämna den svenska hyresregleringen och att det inte går få tag på hyresrätter i centrala delar av storstäder. Men det var inte oväntat alls, du är som en enda confirmationbiasbajskorv hela du, så otroligt patetiskt, har du inget bättre för dej? är du så jävla ensam? jag har åtminstone miljoner att vinna på att jag har rätt, vad har du din jävla loser?

ja nu blev det jävligt tyst på ett flertal personer som red på egenkonstruerade höga hästar.
Senast redigerad av tgv23000 2014-01-15 kl. 17:13.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in