Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Av bostadsrättsföreningen, precis som jag sa och som du sedan upprepade, ja.
Okej, my bad isf, jag uppfattade det som att du sa att jag hade fel när jag sa att det var bostadsrättsföreningarna som sålde/tjänade på det här.
Citat:
Dina egna uträkningar, eller någon annans? Vill du dela med dig av dem?
Egna. Och...nja...eftersom jag inte har dom nedskrivna, så förstår jag foratafarande inte vad incitamentet för mig skulle vara. En del av det är...logik, intuition. Personligen gillar jag den scenen i "Minority Report" när Tom Cruise drar iväg en kula som Colin Farrell fångar...hur visste han att den skulle falla om det aldrig hände?
Med ekonomin är det ju mer som vatten i en vattenslang, matar du vatten från ena änden till den andra, så vet du att allt vatten går den vägen. Du kan inte beskriva exakt bana för varje atom, men det är inte relevant. På samma sätt så kan du veta vad som händer med ekonomin utan att se eller räkna på varje transaktion.
Men jag skulle absolut kunna visualisera det i både 3D, grafiskt och matematiskt.
Citat:
En bust som inte följs av en boom har aldrig någonsin skett tidigare. Se tidigare bifogad länk för data över de senaste 150+ åren. Att det skulle skett innan det är per ren definition omöjligt.
Att använda ordet aldrig om ett tidsspann på 150år, där vi dessutom har haft 2 världskrig med allt vad det har inneburit av värdeöverföringar och kapitalförstöring tycker jag är...historielöst.
Just
nu har vi ju den situationen att vi har en bust utan en boom. Och att räkna med att något ska hända för att det "alltid" har hänt förut får mig att tänka på mannen som föll från 20:e våningen och hela tiden sa..."hittills har allt gått bra.."
Eftersom jag inte anser mig ha någon bevisbörda gentemot dig, så har du såklart ingen gentemot mig, men beskriv hur det skulle kunna gå till, ett teoretiskt resonemang. Det
enda sättet den (boomen) kan komma på är om alla "rika" betalar alla "fattiga", att vi täcker alla skulder i ekonomin med alla vinster som har gjorts.
Då kan vi få en ny boom, men då har vi också övergått till det ekonomiska system jag beskriver.
Citat:
Jo. Den var däremot mer svårtillgänglig.
Neeeej...den
kollektiva kunskapen fanns inte tillgänglig. Ingen då hade inblick i den globala ekonomin som man kan ha idag. Man
hade kunnat ha det, men man
hade det inte.
Citat:
Nej, du har inga skyldigheter gentemot mig. Men för varje inlägg sjunker din trovärdighet. Jag trodde som sagt att du var en seriös debattör, men nu framstår du bara som en foliehatt.
Du är ju ett anonymt namn på internet, med all respekt så struntar jag fullständigt i vad du anser om mig.
Citat:
Det gjorde det säkert, men de satt inte och vägrade förklara varför de trodde vad de trodde och hur de kommit fram till det.
Nja...initialt när någon sa att jorden var rund, så bemöttes ju det med våld och hot. Så problemet var inte att någon vägrade förklara, problemet då (som nu) är att människor vägrar lyssna.
Anledningen? Att det rubbade hela deras världsbild, det var som att säga "Gud finns inte..."...det är precis samma sak här.
Igen, med all respekt, du är ju "ingen". Om jag ger dig 4 timmar av min tid för att förklara det här, vad får jag av dig då?
Citat:
Ditt påstående är mer likt "jorden går under 2012 för att tecknen finns i molnformationerna" än Einsteins presentation av relativitetsteorin.
Inte alls, Einstein la fram sin relativitetsteori, och sen var det upp till alla att ta till sig den. För den som inte förstår/förstod så hade han lika gärna kunnat sagt "Jag har sett det här i molnen...".
Citat:
Vad är motivationen för dig att spendera timmar med att försvara din tes genom att säga att du inte har tid, lust, ork att delge den information du säger dig sitta på?
Motivationen för
mig är att jag ständigt lär mig genom att ständigt ifrågasätta mig själv och andra. För mig är det så totalt främmande att säga till någon annan "lär mig..."..
Citat:
En grej skulle ju kunna vara att om det visar sig att dina ekvationer har bäring så skulle du bli ansedd som ett geni, ett underbarn. Fields, Nobel, Cole... Du skulle kunna kamma hem alla. Vad är motivationen till att slösa bort din talang och din unika kunskap?
Vad får dig att tro att det är ekvationer? Sanningen finns i ekvationerna?
Fast det är ju bara du som tror det där, och uppenbarligen saknar du all insikt i hur människor fungerar. Geniförklarad blir man för nya upptäckter, min upptäckt är inte ny, dessutom så skulle det ju göra världens alla ekonomer och nationalekonomer arbetslösa, det får alla banker att bli meningslösa och se ut som idioter/bedragare för vad dom har gjort dom senaste 100 åren.
Jag säger det, i princip är ju det här som att gå in i en kyrka och säga att "Gud finns inte...", eller att säga "Kejsaren är naken"..förutom att kyrkan är hela världen..
Så om jag får 10 timmar av dig (av ditt jobb), så kan jag göra det jobbet. Du kan få ta på dig 50% av den äran du tror ska komma, vilket ju enligt dig då bör vara din livs bästa affär.