2014-01-15, 08:57
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErichvonStalhein
http://www.maklarringen.se/Kopa/Objektsida/?objectid=OBJ19859_1301296953&source=hemnet

Men va f-n, ser ut som ett containerupplag....
Undrar hur långt det egentligen går att ta denna avskalade stil. Detta ser ju ut som ett försök att vinna vm i "stilrent" så extremt att det dels saknar stil helt, dels inte medger att något löst klutter kommer in i härligheten. Det går inte att låta en tidning ligga framme, ett glas stå på bordet eller ett par skor stå i hallen utan att det stör. Bara att befinna sig i huset är att stöka till det, det är känslan man får när man ser det.

Nästa steg är "inget hus".
Senast redigerad av Evaristo 2014-01-15 kl. 08:59.
Citera
2014-01-15, 09:05
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErichvonStalhein
http://www.maklarringen.se/Kopa/Objektsida/?objectid=OBJ19859_1301296953&source=hemnet

Men va f-n, ser ut som ett containerupplag....

Fint med stora fönster men det kräver ju att man inte har några grannar samt är en reptil eller nåt. Lär ju bli snuskigt varmt där inne på sommaren och man pallar ju heller inte få solen i ögonen konstant när man inte ens är utomhus.

Sen tänker jag alltid att det måste vara så svårt att inreda. Allt är ju minimalt i annonserna och ja det ser dött och trist ut men samtidigt så är ju det själva grejen. Man kan inte fylla ett sånt där hus med personliga prylar eller furumöbler, det skulle verkligen se helt knäppt ut. Ändå tror jag att en normal människa inte kan bo sådär om man inte reser mycket och bara är där ibland eller nåt. Nog för att alla inte samlar på sig en massa krimskrams men tror det är svårt att inte sätta åtminstone en liten personlig prägel på ett boende om man är mänsklig.
Citera
2014-01-15, 09:12
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
Nästa steg är "inget hus".

Åh du ger mig sådana idéer. Just nu är det ju mycket compact living och minimalism och skit. Hur tror ni det ser ut om ett par år?

Jag gissar att man kommer kunna köpa typ en liten plätt i skogen, 60m2 eller nåt som man sedan får bo "naturligt i". Göra upp en liten eld och kanske hänga upp nåt fräsigt skynke från något svindyrt märke som man sover bakom.

Tänker ni er hur 20 små hipsters liksom bor i ett rutnät i skogen som nåt sorts flyktingläger? Kanske träffas ihop i någons "vardagsrum" en kväll för att grilla sojakorv och spela lite på banjon.

Det skulle ju bli det nya inne att vara ute så att säga. Så ja känns väl då inte helt orimligt att kränga en bit mossa med nåt träd på för en halv miljon eller så.

Affärsidé?
Citera
2014-01-15, 09:54
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Åh du ger mig sådana idéer. Just nu är det ju mycket compact living och minimalism och skit. Hur tror ni det ser ut om ett par år?

Jag gissar att man kommer kunna köpa typ en liten plätt i skogen, 60m2 eller nåt som man sedan får bo "naturligt i". Göra upp en liten eld och kanske hänga upp nåt fräsigt skynke från något svindyrt märke som man sover bakom.

Tänker ni er hur 20 små hipsters liksom bor i ett rutnät i skogen som nåt sorts flyktingläger? Kanske träffas ihop i någons "vardagsrum" en kväll för att grilla sojakorv och spela lite på banjon.

Det skulle ju bli det nya inne att vara ute så att säga. Så ja känns väl då inte helt orimligt att kränga en bit mossa med nåt träd på för en halv miljon eller så.

Affärsidé?

Synd det inte finns Sequoioideae i Sverige de kanske had bott i ett
Citera
2014-01-15, 14:17
Medlem
Skidaddles avatar
Favorit i repris. "Mitt i naturen" ute igen. Om mitt i naturen innebär mitt på ett kalhygge. Att dom inte bara ger bort kåken övergår mitt förstånd...

http://www.hemnet.se/bostad/villa-2rum-sorvik-oskarshamns-kommun-applerums-kvarn-3-4625556
Citera
2014-01-15, 14:45
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Favorit i repris. "Mitt i naturen" ute igen. Om mitt i naturen innebär mitt på ett kalhygge. Att dom inte bara ger bort kåken övergår mitt förstånd...

http://www.hemnet.se/bostad/villa-2rum-sorvik-oskarshamns-kommun-applerums-kvarn-3-4625556
Homestyling de luxe. Hur jobbigt kan det vara att stoppa in en stickkontakt i väggen? Det där sotrinnet känns inte så säljande heller.
Citera
2014-01-15, 15:06
Medlem
Antevantes avatar
Citat:

Kan tänka mig att huset har legat helt ok i skogen och passat en enstöring ganska bra. Allt förändrades i och med avverkningen...
Kan kanske säljas som en jaktstuga för betydligt mindre pengar än 190
Citera
2014-01-15, 15:20
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Kan tänka mig att huset har legat helt ok i skogen och passat en enstöring ganska bra. Allt förändrades i och med avverkningen...
Kan kanske säljas som en jaktstuga för betydligt mindre pengar än 190

Som sagt, jag tror inte dom skulle kunna ge bort kåken ens. Tror snarare det är läge för att bränna ned den och se vad man kan få ut på försäkringen....
Citera
2014-01-15, 15:30
Medlem
Skidaddles avatar
För dom som är intresserade av hyreshusmarknaden finns det ett hyreshus till salu i Gamla Stan i Stockholm:

http://www.objektvision.se/Beskriv/130104293

Femtiotvå miljoner för 1053 kvadratmeter ger ett pris om ungefär femtiotusen per kvadratmeter. Intäkterna ligger dock bara på lite drygt två miljoner, så det är ju inte så himla stor avkastning. Och så blir det när hyresnivåerna ligger still medan marknadsvärdet skjuter i höjden. Eftersom det inte är marknadshyror kan man själv inte heller bara höja hyrorna som man vill. Sett ur ett rent investeringsperspektiv är avkastningen bara 4.2 procent, med en väldigt stor kapitalkostnad.

Om man bara har ett behov av att placera pengar borde man således kunna hitta nåt bättre att lägga pengarna på som ger högre avkastning. Som en placering är det således en ganska dålig affär, och vinsten kan bara komma ifrån att man spekulerar i att värdet på fastigheten kommer att öka och att man kan sälja det för en högre summa i framtiden. Ett ganska tydligt exempel på att vi lever i en spekulationshysteri och bostadsbubbla...
Citera
2014-01-15, 15:44
Medlem
Skidaddles avatar
Och så kan man ju jämföra med det betydligt mindre glamorösa Mariestad:

http://www.objektvision.se/Beskriv/130007811

761 kvadratmeter för 7.2 miljoner, vilket ger lite mindre än 9500 kr per kvadratmeter. Huset är fullt uthyrt med hyresintäkter om 653 000 kr per år, vilket ger en avkastning på lite drygt nio procent.

Om jag har förstått hyreshusmarknaden rätt så ligger break even på ungefär sju procent. Mer än sju procents avkastning är en lönsam investering, mindre än sju procent innebär att eventuella investerare hellre lägger pengarna på annat, och dom som köper räknar med en spekulation på ett högre försäljningsvärde.
Senast redigerad av Skidaddle 2014-01-15 kl. 15:49.
Citera
2014-01-15, 16:23
Medlem
Citat:
För dom som är intresserade av hyreshusmarknaden finns det ett hyreshus till salu i Gamla Stan i Stockholm:

http://www.objektvision.se/Beskriv/130104293

Femtiotvå miljoner för 1053 kvadratmeter ger ett pris om ungefär femtiotusen per kvadratmeter. Intäkterna ligger dock bara på lite drygt två miljoner, så det är ju inte så himla stor avkastning. Och så blir det när hyresnivåerna ligger still medan marknadsvärdet skjuter i höjden. Eftersom det inte är marknadshyror kan man själv inte heller bara höja hyrorna som man vill. Sett ur ett rent investeringsperspektiv är avkastningen bara 4.2 procent, med en väldigt stor kapitalkostnad.

Om man bara har ett behov av att placera pengar borde man således kunna hitta nåt bättre att lägga pengarna på som ger högre avkastning. Som en placering är det således en ganska dålig affär, och vinsten kan bara komma ifrån att man spekulerar i att värdet på fastigheten kommer att öka och att man kan sälja det för en högre summa i framtiden. Ett ganska tydligt exempel på att vi lever i en spekulationshysteri och bostadsbubbla...
Det går, om man hyr ut med andrahandskontrakt trots att man själv är både ägare av fastigheten och hyresvärd. Bor själv så, "förstahandskontrakt" av hyresvärden men på pappret är det ett andrahandskontrakt så han kan ta mer i hyra, dock fortfarande skälig så helt rimligt enligt mig.

Det kanske egentligen är bostadsrätter i huset jag bor i nu när jag tänker efter?
Citera
2014-01-15, 16:28
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirenstilen
Det går, om man hyr ut med andrahandskontrakt trots att man själv är både ägare av fastigheten och hyresvärd. Bor själv så, "förstahandskontrakt" av hyresvärden men på pappret är det ett andrahandskontrakt så han kan ta mer i hyra, dock fortfarande skälig så helt rimligt enligt mig.

Ja, det är klart det går med allehanda olagliga lösningar. Men jag pratade ur ett strikt vitt och lagligt ekonomist perspektiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in