2014-01-15, 13:04
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
KJ:s chans till strafflindring, om vi utgår från livstid, är att lägga alla kort på bordet och börja berätta hur det förhöll sig den 4 maj och framåt - vilket innebär att eventuella medbrottslingar obönhörligen kommer att pissas ner.

Exakt, och finns det medhjälpare och förmildrande omständigheter så ser jag inga skäl att han ska sitta upp till 8 år längre bara för att skydda dessa. De kommer inte tacka honom för det och de kommer förmodligen inte heller vilja ha något med han att göra när han kommer ut om 12 år, eller ännu längre om det blir livstid.

Han kan vara ute om drygt 6 år om han berättar en trovärdig och rimlig historia kring vad som hände. Eftersom det förmodligen inte går att kontrollera historian så kommer rätten att gå på hur trovärdig det är. Det är värt ett försök, när han nu ändå döms.

Men han kan fortsätta neka och chansa på att HR frikänner honom, men det är ett högt spel för det kommer de sannolikt inte att göra. Sedan är de försent. HD kommer inte ta upp fallet och resning kan det bara bli tal om ifall det framkommer bevis som pekar ut annan person eller nya bevis som talar för att det är dråp. Att han bara erkänner kommer inte räcka till resning.
Citera
2014-01-15, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
Enligt FUP s. 1475 så är sökningarna gjorda 2/4, 3/4 samt 30/4. Var har du fått uppgiften att det gjordes en sökning 4/5?

Om jag förstått rätt så är sökningarna gjorda så att någon matat in regnumret på transportstyrelsens hemsida. Det man då får reda på är vad det är för bil, när bilen skall besiktas och om skatten är betald. Vad jag vet kan man inte skriva in ett namn eller ett personnummer på Transportstyrelsens sida och få reda på vilka bilar en person äger.
Det blev felaktigt skall vara:
Det är någon som kollade in KJ och hans far bilar innan den 4/5 när VB:s försvinnande skedde.
Här måste man fråga sig vem hade intresse att kolla deras bilar och för vad ?
Citera
2014-01-15, 13:38
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Exakt, och finns det medhjälpare och förmildrande omständigheter så ser jag inga skäl att han ska sitta upp till 8 år längre bara för att skydda dessa. De kommer inte tacka honom för det och de kommer förmodligen inte heller vilja ha något med han att göra när han kommer ut om 12 år, eller ännu längre om det blir livstid.

Jag förstår hur du resonerar, kanske för att jag ser på saken på samma sätt, kanske för att det är ett rationellt sätt att agera givet omständigheterna.

Däremot tror jag att KJ uppfattar det hela radikalt annorlunda. Inte så att han saknar förmåga till att agera rationellt i den situation han nu befinner sig, utan för att det finns andra - överordnade - värden som styr hans agerande.

Jag är ganska övertygad om att det finns (åtminstone) en medhjälpare, men att KJ är villig att ta med sig hemligheten om vem denne är i graven. Anledningen till detta tror jag står att finna i en speciell kombination av orsaker: hans omvittnade förmåga till lojalitet och självuppoffring (gentemot personer som han har bestämt sig för är värda att omfattas av denna egenskap) i kombination med att KJ uppfattar sig ha en unik relation med denne medgärningsman, kanske den viktigaste i hans liv.

Jag tror alltså att det rationella övervägandet kring hans situation trumfas av sådana hänsynstaganden: en skillnad mellan målrationalitet och värderationalitet för hämta begrepp från sociologins område.

10 eller 18 år tror jag spelar mindre roll för KJ i sammanhanget. Åtminstone i den situation han befinner sig nu
Citera
2014-01-15, 13:42
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Det är någon som kollade in KJ och hans far bilar innan den 4/5 när VB:s försvinnande skedde.
Jag kan inte komma på något scenario där någon som planerar ett mord på VB skulle ha nytta av att söka med ett regnumer på Transportstyrelsen webplats. Det enda man får reda på är "grundläggande fordonsdata, besiktningsuppgifter, skatteuppgifter och information av mer teknisk karaktär". Det är ju inte så att de sökt på vilka bilar som KJ och hans pappa äger för en sådan sökning går inte att göra hos Transportstyrelsen.

Jag tror det är betydligt sannolikare att det är KJs pappa som sökt för att kontrollera när det är dags för besiktning eller för att kontrollera så att skatten är betald. Jag har själv sökt på mina bilar av den anledningen flera gånger.
Citera
2014-01-15, 13:43
Medlem
zero73s avatar
Citat:

Notera att flera av sökningarna gjordes i samband med karateträningarna 19.30
Citera
2014-01-15, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zero73

Hur menar du Zero? Går det att spåra varifrån sökningarna gjordes?
Citera
2014-01-15, 14:16
Medlem
Citat:

(mitt fetande)

Detta är helt sjukt och jag tycker jävligt synd om KJ.

Jag tror att sökningen gjordes utav den/de som senare skulle plantera in blodet i hans bil- för att försäkra sig om att de planterade in blodet i rätt bil!
Citera
2014-01-15, 14:20
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av giveawayyourlove
(mitt fetande)

Detta är helt sjukt och jag tycker jävligt synd om KJ.

Jag tror att sökningen gjordes utav den/de som senare skulle plantera in blodet i hans bil- för att försäkra sig om att de planterade in blodet i rätt bil!
Senaste sökningen gjordes en vecka innan försvinnandet. Den som gjorde sökningen hade redan regnummret. Sökningen talar inte om vem som äger bilen så jag förstår inte hur den kan användas för att säkerställa att det var rätt bil.
Citera
2014-01-15, 14:22
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73

Jag noterar också att två av de tre sökningarna som gjordes strax innan 19.30 var på pappans (NUU***) och broderns bil (NWX***). Var karatetränaren också intresserad av dessa? (Om detta är vad du insinuerar)
Citera
2014-01-15, 14:24
Medlem
Citat:
Senaste sökningen gjordes en vecka innan försvinnandet. Den som gjorde sökningen hade redan regnummret. Sökningen talar inte om vem som äger bilen så jag förstår inte hur den kan användas för att säkerställa att det var rätt bil.
Tidigare fick man namn på ägaren om man beställde uppgifterna via fax.
Citera
2014-01-15, 14:28
Medlem
Citat:

jo för att dubbelkolla att det var rätt person som ägde bilden såklart.
Citera
2014-01-15, 14:43
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av giveawayyourlove
jo för att dubbelkolla att det var rätt person som ägde bilden såklart.
Läste du inte vad jag skrev? Man får inte reda på vem som äger bilen. Bara information om tekniska data, besiktning och skatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in