2014-01-14, 13:54
Medlem
Hej

Precis innan jag skulle flytta så ringde jag upp min abonnemangsleverantör att säga upp det. De sa att det inte "gick" att göra det genom telefon och hänvisa till att skicka epost. Jag epostade men nu efter en o halv månad efteråt fick jag ringa igen och de sa då att de inte fått eposten så att nu får jag betala extra för den en o halv månaden, då uppsägningstid löper från och med idag istället.

Vad kan jag göra i detta fallet?
Är det verkligen så att det finns i lagen att det ska ske genom epost? räckte det inte med mitt telefonsamtal? Om det nu ska gå genom telefonsamtal varför upplyste de inte mig det?

Angående att de inte fått eposten? Nu vet jag inte om det beror på de eller mig egentligen?

Vad mer kan jag göra?

Bolaget heter Tyfon.

Mvh
Citera
2014-01-14, 13:57
Medlem
Lajtels avatar
http://www.tyfon.net/news_article.php?ar=20

Där har du vad som gäller.

När det kommer till eposten så ligger det i ditt intresse att följa upp med företaget, du tyckte inte det var något som var konstigt när du inte fick någon bekräftelse på det du hade begärt?
Citera
2014-01-14, 14:09
Medlem
Allmänna villkor för ADSL hushåll har följande ändringar gjorts:
punkt 3 : Vill kunden säga upp avtalet skall uppsägningen göras till Tyfons kundtjänst. Uppsägning ska vara skriftig om kunden begär det. Tyfon har rätt att kräva skriftlig uppsägning då det finns befogat skäl att säkerställa att det är kunden som gör uppsägningen.

Men nu vill kunden inte ha det genom epost. Varför begärde de det då?
Citera
2014-01-14, 14:31
Medlem
Har du inte kvar meddelandet i utposten så du kan bevisa att du faktiskt har skickat brevet?

MVH
Citera
2014-01-14, 14:35
Medlem
Hotmail raderar av sig själv tyvärr..

Pratade med de nyligen igen..

Uppsägningstid är i JUNI istället? Varför ? Ju, säger man inte upp den nioende månad, vilket det blev 10.de nu så blir uppsägningstiden 3 månader efter bindningstiden..

Kan de verkligen göra såhär?
Citera
2014-01-14, 14:47
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av king87
Hotmail raderar av sig själv tyvärr..

Pratade med de nyligen igen..

Uppsägningstid är i JUNI istället? Varför ? Ju, säger man inte upp den nioende månad, vilket det blev 10.de nu så blir uppsägningstiden 3 månader efter bindningstiden..

Kan de verkligen göra såhär?

Tre månader efter bindningstiden är fel. Det är tre månader från det att du säger upp det (från att de läser ditt email om jag inte minns fel) förutsatt att du inte har bindningstid kvar utan då blir istället uppsägningen från dagen bindningstiden tar slut. Iofs kanske de har något ovanligt villkor för uppsägning, men det låter konstigt :s

Men läs vad som står i dina avtalsvillkor.
Citera
2014-01-14, 15:11
Medlem
gambiafarfars avatar
Ring och säg att du bestrider deras fakturor tills det löper ut. DU har MUNTLIGEN och SKRIFTLIGEN meddelat att du inte längre önskar vara kund, det ska räcka med ett telefonsamtal. Har en bekant som råkade ut för liknande och han sa precis som jag rekommenderar dig att säga, att han bestrider fakturorna.
Citera
2014-01-14, 15:19
Medlem
ormanoffs avatar
1. Du har som konsument rätt att formlöst säga upp ett avtal. Det innebär att företaget inte kan kräva att du ska säga upp avtalet genom exempelvis e-post eller brev.

2. Oavsett hur uppsägning sker har du bevisbördan för att du avsänt en uppsägning. Kan du inte bevisa att du mailat iväg uppsägningen får det betraktas som att du inte sagt upp avtalet.

3. Hur lång uppsägningstiden är framgår av de allmänna villkoren på företagets hemsida, punkten 3.

Av det jag nu skrivit följer att du antingen får acceptera det företaget meddela dig eller se om du kan bevisa att du sagt upp avtalet genom telefon eller e-post. Om företaget inte har ditt e-postmeddelande, hör med dem om de noterat att du ringt och bett om att få säga upp avtalet sedan tidigare. Detta får då anses utgöra din uppsägning.
Citera
2014-01-14, 15:19
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gambiafarfar
Ring och säg att du bestrider deras fakturor tills det löper ut. DU har MUNTLIGEN och SKRIFTLIGEN meddelat att du inte längre önskar vara kund, det ska räcka med ett telefonsamtal. Har en bekant som råkade ut för liknande och han sa precis som jag rekommenderar dig att säga, att han bestrider fakturorna.

Det spelar ju ingen roll om TS inte också kan bevisa att han ringt och sagt upp avtalet.
Citera
2014-01-14, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Tre månader efter bindningstiden är fel. Det är tre månader från det att du säger upp det (från att de läser ditt email om jag inte minns fel) förutsatt att du inte har bindningstid kvar utan då blir istället uppsägningen från dagen bindningstiden tar slut. Iofs kanske de har något ovanligt villkor för uppsägning, men det låter konstigt :s

Men läs vad som står i dina avtalsvillkor.

hade jag sagt upp det innan 13 december hade det löpt ut i mars (bindningstiden är 13 mars)

men i och med att det räknas från och med nu så blir det Juni istället.. För mig låter det helt sjukt!
Hon nämnde om att någon "ny tremånadsperiod börjar"..
Citera
2014-01-14, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gambiafarfar

Angående skriftligen så nämnde hon att deras system är "vattensäkert". I deras vilkor kan man läsa att det ska räcka muntligen om inte kunden kräver skriftligen.
Citera
2014-01-14, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
1. Du har som konsument rätt att formlöst säga upp ett avtal. Det innebär att företaget inte kan kräva att du ska säga upp avtalet genom exempelvis e-post eller brev.

2. Oavsett hur uppsägning sker har du bevisbördan för att du avsänt en uppsägning. Kan du inte bevisa att du mailat iväg uppsägningen får det betraktas som att du inte sagt upp avtalet.

3. Hur lång uppsägningstiden är framgår av de allmänna villkoren på företagets hemsida, punkten 3.

Av det jag nu skrivit följer att du antingen får acceptera det företaget meddela dig eller se om du kan bevisa att du sagt upp avtalet genom telefon eller e-post. Om företaget inte har ditt e-postmeddelande, hör med dem om de noterat att du ringt och bett om att få säga upp avtalet sedan tidigare. Detta får då anses utgöra din uppsägning.

Isf så har jag gjort rätt enligt Punkt 1?

Har ju en kompis som vittne då han satt i bilen och hörde samtalet. Det var i bilen när vi flyttade.
Räknas det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in