2014-01-13, 20:16
Medlem
handipackads avatar
En kandidatexamen krver 180p varav minst 90p i huvudomrdet, allts kan jag lsa 90p inom andra omrden (om jag har fattat det hela rtt). Om vi d sger att jag lser 90p i biologi och 90p i filosofi (till exempel) parallellt, r det d mjligt att gra examensarbeten i bda mnena och ta kandidatexamen i bde biologi och filosofi samtidigt? Tacksam fr svar!

Har frskt ska efter tidigare svar p detta, men hittade inget bra svar d lagar och frordningar verkar ha frndrats p senare r.
Citera
2014-01-13, 21:27
Medlem
Ja absolut, men varfr? Mnga ingenjrer tar en kandidat i ekonomi vilket r vldigt eftertraktat t.ex
Citera
2014-01-13, 22:29
Medlem
handipackads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikariotis
Ja absolut, men varfr? Mnga ingenjrer tar en kandidat i ekonomi vilket r vldigt eftertraktat t.ex

Jag har lite beslutsngest ver vilken utbildning jag vill fortstta med eftert, och jag tnkte att om jag nd behver lsa 90 andra pong utver mitt huvudmne som jag lser nu, s kan jag kanske lsa ett mne som jag ocks kan ha som huvudmne, s att jag i efterhand kan vlja vilket av mnena jag vill fortstta studera nr jag r klar med mina 3 r.

Tack fr ditt svar, frresten!
Citera
2014-01-13, 22:34
Medlem
JohnniePumas avatar
Det varierar nog frn institution till institution. P min tidigare institution vill jag minnas att det var 90 hp i huvudmnet, 60 hp valfria relevanta kurser, 15 hp helt valfria kurser och 15 hp examensarbete.

Jag kan inte tnka mig att ngon kan ta ut tv kandidatexamina med kurserna, n mindre f arbete sedan.
Biologi I, Biologi II och Biologi III
Filosofi I, Filosofi II och Filosofi III
Citera
2014-01-13, 22:39
Medlem
Ja de kan du.
Citera
2014-01-14, 10:46
Medlem
Kan man skriva EN uppsats men ta ut TV examen?
Citera
2014-01-14, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honorem
Kan man skriva EN uppsats men ta ut TV examen?
Nej.
Citera
2014-01-14, 12:24
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Nej.

Jo, exempelvis genom att skriva en uppsats inom nek kan du f ut en pol. kand och en ek. kand. Sjlvklart kan du inte skriva en uppsats i filosofi och plocka ut en examen i biologi, s det beror p vilken examen du har lust att ta.
Citera
2014-01-14, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Jo, exempelvis genom att skriva en uppsats inom nek kan du f ut en pol. kand och en ek. kand. Sjlvklart kan du inte skriva en uppsats i filosofi och plocka ut en examen i biologi, s det beror p vilken examen du har lust att ta.

Okey, fast jag tnkte i termer av det sistnmnda.. Baka in Statistik e.d. i sin t.ex. NEK-uppsats och sledes kunna plocka ut tv kandidater fast i tv olika mnen..
Citera
2014-01-14, 13:36
Medlem
Vissa skolor krver att det ska finnas en viss skillnad. Vet att vissa krver 30 hp skillnad fr att kunna ta ut en andra examen.
Citera
2014-01-14, 14:53
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honorem
Okey, fast jag tnkte i termer av det sistnmnda.. Baka in Statistik e.d. i sin t.ex. NEK-uppsats och sledes kunna plocka ut tv kandidater fast i tv olika mnen..

Aha missuppfattade dig, d hade _Baste_ rtt, en kandidatuppsats kan inte bde rknas som en uppsats i statistik och en i NEK.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in