2014-01-13, 20:31
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Lite uppdaterad info från GP i dag om ROT och RUT:

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2243242-rut-och-rotavdrag-kan-sankas

Taket sänks b.l.a från 50k till 34k vilket jag tycker är helt förjävligt.
Citera
2014-01-13, 20:49
Medlem
rovmuns avatar
Jag är helt övertygad om att många hantverkare har höjt priset på deras tjänster efter ROT infördes. Kunden är jätteglad över att ROT ger 50% rabatt men det förstår inte att priserna har höjts.
Citera
2014-01-13, 21:38
Medlem
RagGAnoFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Lite uppdaterad info från GP i dag om ROT och RUT:

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2243242-rut-och-rotavdrag-kan-sankas

Taket sänks b.l.a från 50k till 34k vilket jag tycker är helt förjävligt.

Läste duoch jag samma artikeln? "KAN sänkas" det är en utredning som har gett ett förslag inget mer.
Citera
2014-01-14, 00:09
Medlem
Malacodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Är det där nytt? Sedan hur länge i så fall?

Att man själv som kund skall ansöka om ROT-avdraget?

Tidigare har hantverkaren lämnat in och haft all kontakt med Skatteverket, som sedan meddelar kunden att avdrag beviljats och vilka belopp till vilken hantverkare.

Man skall allstå själv nu ansöka till Skatteverket?

//Brute

Han har fel och du har rätt. Att kunden sökte gjorde man i början men det ändrades. Tyvärr, var bättre att kunden betalade fullpris och sen fixar rotavdraget själv. Men skattemyndigheten ville ha mindre att göra så den administrativa delen föll på hantverkarna.

Och till topic, be att få ett fastpris på jobbet så slipper du att hantverkaren fuskar med tiden. Då får du en offert där det klart och tydligt står vad du skall betala efter rotavdrag. En riktig hantverkare vet hur lång tid de flesta jobb tar, vet de inte det är de antingen oseriösa eller försöker blåsa dig. Då tar du någon annan
Citera
2015-11-25, 09:46
Medlem
Det är inte du som kund som gör rot avdraget,du betalar summan EFTER rotavdrag till firman och firman söker rotavdraget. Förstår för övrigt inte hur dom vågar fuska med roten,kommer SKV på dom så blir det dyrt och framtida chanser att driva företag minimeras,jag har byggfirma och skulle aldrig våga ta risken,bättre att köra helt svart än att fuska med roten isf
Citera
2015-11-25, 11:06
Medlem
Perpetovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Jag är helt övertygad om att många hantverkare har höjt priset på deras tjänster efter ROT infördes. Kunden är jätteglad över att ROT ger 50% rabatt men det förstår inte att priserna har höjts.

Exakt så. I början funkade ROT så att privatpersonen gjorde avdraget själv och då påverkades inte i priserna. Sen fick något ljushuvud idén att "förenkla" genom att företagen endast fakturerar beloppet efter ROT-avdrag. Priserna drog upp direkt och idag är det lika dyrt att anlita hantverkare som innan ROT infördes. Ytterst tveksamt om priset skulle falla tillbaka om ROT avskaffas eller görs om till den tidigare ordningen, men genom att göra det till en "affär" mellan skattemyndigheten och privatpersonen igen skulle priserna troligen sjunka något. Och definitivt inte stiga.
Citera
2015-11-25, 11:08
Medlem
isberg15s avatar
Svart brukar gå i 9/10 fall om det är en mindre firma..
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in