Citat:
Ursprungligen postat av
Porterbiff
Tack för svar.
Jag funderar på att välja kursen Affärsredovisning som förstahandsval, men hur står sig det internationellt att ha läst koncernredovisning i Sverige? Det vore ändå skönt att få det bekräftat från någon som vet att den ses som en merit även på internationell nivå. Så vitt jag vet så skriver jag ju även uppsats på det ämnet jag väljer.

Ingen kommer egentligen bry sig om dina kurser, utover eventuella fragor under intervjun.
Notera: internationell niva inte detsamma som jobba utomlands!
For det forra kravs mycket hoga betyg, sprakkunskaper, och kontakter. For det senare, framförallt sprak. Kan du nagra? Och inte engelska nu, det ger inga pluspoang da antas givet.
Om inte, da ar det egentligen endast via erfarenhet du kommer utomlands. Dvs avancera i svenskt foretag, sedan bli skickad utomlands eller ha tillrackligt meriterande erfarenhet att du anstalls (tank generellt runt 30-35 ar gammal).
nu antar jag du menar jobba utomlands, sa: Ha alltid i atanke att foretag vill ha folk som kan gora arbetet, ingen betalar for att vara snall, ge erfarenhet etc. Darfor gar nastan alla roliga jobb till erfarna, och det har mer med kunskap och formaga an systemstelhet an vad manga studenter verkar tro.
Nu har jag arbetat nastan uteslutande utomlands, observerade urval i ordning:
1 sprak
2 relevant erfarenhet (inte massa studentsaker alltsa)
3 univ och/eller betyg (forra om elitistisk, senare alltid i bra/valkanda foretag)
4 visad befordran i tidigare jobb
Utbildning, om specific avgorande pga certifiering/tradition (typ lakare, ingenjor, jurist) givetvis forst, annars ganska irrelevant sa lange sokanden har klar plan och skaffar fardigheter langs vagen.
Om foretaget kan svenska hogskolor, som fek:are maste du ha bra svar pa varfor ej HHS om soker bra firma, darfor alltid battre att lasa i lund eller uppsala. Kan skylla pa att ville ha nationsliv, foraldrar laste dar sa ville prova pa traditionerna etc. Aven om inte sant sa ar det ju ett legitimt val.
Men bra betyg hjalper forstas mycket, visar ar fokuserad, noggrann etc och det vill man ju alltid ha som arbetsgivare.
Hm, ok blev lite langt svar.
Back to work...