2014-01-13, 15:59
Medlem
Jag vill få möjligheten att arbeta internationellt, i t.ex. Storbritannien eller kanske någonstans i Asien. Jag undrar därför vilken av följande kurser som vore bäst att läsa med utgångspunkt från internationell gångbarhet, jobbmöjligheter m.m. utomlands. Jag är egentligen mest intresserad av ekonomistyrning och redovisning, men jag vet inte hur väl kurserna står sig internationellt. Jag är ute i sista stund och ska välja senast 17e januari, så jag är väldigt stressad över detta

De jag funderar på av de jag kan välja, är:

* Entrepreneurship in Societal Change
* Human Resource Management

* Tourism & Hospitality Marketing Management

* Affärsredovisning
* Operations management
* Företagsanalys

Vilken borde passa mig bäst?
Citera
2014-01-13, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porterbiff
Jag vill få möjligheten att arbeta internationellt, i t.ex. Storbritannien eller kanske någonstans i Asien. Jag undrar därför vilken av följande kurser som vore bäst att läsa med utgångspunkt från internationell gångbarhet, jobbmöjligheter m.m. utomlands.

Vilken borde passa mig bäst?

Tank vilka fardigheter som arbetsgivare vill se, inte vad du vill gora. For ingen betalar dig for att du ska trivas (tyvärr).

Med kommentar:
* Entrepreneurship in Societal Change - sakert valdigt intressant, men nyttigt om jobbar inom kommunal forvaltning etc. Vill du det? Lar inte bli utomlandsjobb da

* Human Resource Management - nagra sadana kurser forvantas du ha last, bra backup

* Tourism & Hospitality Marketing Management - endast om du vill till den sektorn

* Affärsredovisning - yes, viktigt att kunna!

* Operations management - viktigt men sadana jobb gar egentligen uteslutande till ingenjorer. Ar du det? Annars skippa.

* Företagsanalys - yes, viktigt att kunna!
Citera
2014-01-13, 16:34
Medlem
Tack för svar.

Jag funderar på att välja kursen Affärsredovisning som förstahandsval, men hur står sig det internationellt att ha läst koncernredovisning i Sverige? Det vore ändå skönt att få det bekräftat från någon som vet att den ses som en merit även på internationell nivå. Så vitt jag vet så skriver jag ju även uppsats på det ämnet jag väljer.

Citera
2014-01-13, 19:32
Medlem
Citat:
Tack för svar.
Jag funderar på att välja kursen Affärsredovisning som förstahandsval, men hur står sig det internationellt att ha läst koncernredovisning i Sverige? Det vore ändå skönt att få det bekräftat från någon som vet att den ses som en merit även på internationell nivå. Så vitt jag vet så skriver jag ju även uppsats på det ämnet jag väljer.

Ingen kommer egentligen bry sig om dina kurser, utover eventuella fragor under intervjun.

Notera: internationell niva inte detsamma som jobba utomlands!
For det forra kravs mycket hoga betyg, sprakkunskaper, och kontakter. For det senare, framförallt sprak. Kan du nagra? Och inte engelska nu, det ger inga pluspoang da antas givet.

Om inte, da ar det egentligen endast via erfarenhet du kommer utomlands. Dvs avancera i svenskt foretag, sedan bli skickad utomlands eller ha tillrackligt meriterande erfarenhet att du anstalls (tank generellt runt 30-35 ar gammal).

nu antar jag du menar jobba utomlands, sa: Ha alltid i atanke att foretag vill ha folk som kan gora arbetet, ingen betalar for att vara snall, ge erfarenhet etc. Darfor gar nastan alla roliga jobb till erfarna, och det har mer med kunskap och formaga an systemstelhet an vad manga studenter verkar tro.

Nu har jag arbetat nastan uteslutande utomlands, observerade urval i ordning:
1 sprak
2 relevant erfarenhet (inte massa studentsaker alltsa)
3 univ och/eller betyg (forra om elitistisk, senare alltid i bra/valkanda foretag)
4 visad befordran i tidigare jobb

Utbildning, om specific avgorande pga certifiering/tradition (typ lakare, ingenjor, jurist) givetvis forst, annars ganska irrelevant sa lange sokanden har klar plan och skaffar fardigheter langs vagen.

Om foretaget kan svenska hogskolor, som fek:are maste du ha bra svar pa varfor ej HHS om soker bra firma, darfor alltid battre att lasa i lund eller uppsala. Kan skylla pa att ville ha nationsliv, foraldrar laste dar sa ville prova pa traditionerna etc. Aven om inte sant sa ar det ju ett legitimt val.
Men bra betyg hjalper forstas mycket, visar ar fokuserad, noggrann etc och det vill man ju alltid ha som arbetsgivare.

Hm, ok blev lite langt svar.
Back to work...
Citera
2014-01-13, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 219
Ingen kommer egentligen bry sig om dina kurser, utover eventuella fragor under intervjun.

Notera: internationell niva inte detsamma som jobba utomlands!
For det forra kravs mycket hoga betyg, sprakkunskaper, och kontakter. For det senare, framförallt sprak. Kan du nagra? Och inte engelska nu, det ger inga pluspoang da antas givet.

Om inte, da ar det egentligen endast via erfarenhet du kommer utomlands. Dvs avancera i svenskt foretag, sedan bli skickad utomlands eller ha tillrackligt meriterande erfarenhet att du anstalls (tank generellt runt 30-35 ar gammal).

nu antar jag du menar jobba utomlands, sa: Ha alltid i atanke att foretag vill ha folk som kan gora arbetet, ingen betalar for att vara snall, ge erfarenhet etc. Darfor gar nastan alla roliga jobb till erfarna, och det har mer med kunskap och formaga an systemstelhet an vad manga studenter verkar tro.

Nu har jag arbetat nastan uteslutande utomlands, observerade urval i ordning:
1 sprak
2 relevant erfarenhet (inte massa studentsaker alltsa)
3 univ och/eller betyg (forra om elitistisk, senare alltid i bra/valkanda foretag)
4 visad befordran i tidigare jobb

Utbildning, om specific avgorande pga certifiering/tradition (typ lakare, ingenjor, jurist) givetvis forst, annars ganska irrelevant sa lange sokanden har klar plan och skaffar fardigheter langs vagen.

Om foretaget kan svenska hogskolor, som fek:are maste du ha bra svar pa varfor ej HHS om soker bra firma, darfor alltid battre att lasa i lund eller uppsala. Kan skylla pa att ville ha nationsliv, foraldrar laste dar sa ville prova pa traditionerna etc. Aven om inte sant sa ar det ju ett legitimt val.
Men bra betyg hjalper forstas mycket, visar ar fokuserad, noggrann etc och det vill man ju alltid ha som arbetsgivare.

Hm, ok blev lite langt svar.
Back to work...

Tack för svar.

Jag menar givetvis att "jobba utomlands"

Jag kan tre språk flytande, och där till har jag även funktionell spanska, men kanske inte på businessnivå. Engelska tas för givet, men svenska och mitt tredjespråk bör väl ändå ses som meriterande, åtminstone om jag söker mig till bolag från de länderna.

Egentligen har jag inga större förhoppningar om att hitta "fina" jobb utomlands, men jag kan ändå tänka mig att t.ex. Kina lär rekrytera mycket arbetskraft inom några år på grund av deras pågående expansion. Kan för övrigt tillägga att jag inte är någon renodlad karriärist som satsar allt för att uppnå en topp-position i bankvärlden. Jag är egentligen ganska avslappnad och skulle nöja mig med ett helt vanligt ekonomirelaterat jobb i ett annat land, med en inkomst lite över snittet. Jag är bara så förbannat trött på mitt liv just nu och det är därför jag vill söka lyckan någon annanstans för ett tag.

Jag tror givetvis att språk, arbetserfarenhet och utbildningsmeriter slår högt, men om man uppvisar goda sociala förmågor och stor vilja så tror jag att man kan samla på sig många pluspoäng också.

Är dock fortfarande inte övertygad om vad jag ska välja, men lutar åt affärsredovisning som förstahandsval.
Citera
2014-01-14, 00:37
Medlem
Citat:

Om du inte forsoker har du ju noll chans, sa prova.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in