2014-01-12, 19:25
Medlem
Big.Dreamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmstar
https://www.avanza.se/kundservice/kundservice/fragor-svar/handel-vardepapper/etf.html

Thanks! Är riktigt intresserad av att köpa iShares ETF, men oroar mig för valutarisken och om det kan äta upp avkastningen...
2014-01-12, 19:59
Medlem
Duckks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Nej, har du inte studiemedel får du misslyckas hur mycket som helst utan att det påverkar din möjlighet att få studiemedel.

Ett annat sätt att se det är att du söker studiemedel för 0 hp. Då ska du klara 0 hp.
Tack!

Hur blir det föresten med kurser man hoppar av från? Får man ett IG eller tas de bort helt och hållet?
2014-01-12, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heaheahea
Tjena, har sökt CSN för komvux och fick det godkänt men nu när jag är inne på "vad sker med min ansökan" så står där
"Meddelande om beviljad ersättning från försäkringskassan - utredning pågår"

Någon som har en aning? :P

Att en handläggare måste gå igenom ditt ärende.
2014-01-12, 21:12
Medlem
Det finns kurser på gymnasienivå på folkhögskolor och flera av dem är på distans. Exempel: foto, webbdesign, skrivande osv. Jag gjorde så en termin trots att jag hade väldigt mycket att göra med andra studier, för att jag behövde csn under tiden och ville spara de veckor jag hade kvar till framtida studier, och det var så simpelt att jag ofta kunde göra uppgifterna och skicka in dem samma dag de skulle vara inne eller kvällen innan. Ofta på gymnasienivå vill de ha uppgifter inlämnade en gång i veckan. Funkade utmärkt iaf!
2014-01-12, 21:18
Medlem
BjeerNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amaryllis92
Du måste meddela csn, annars får du återkrav och det handlar inte om utan NÄR dom ser att du fått för mycket studiemedel. Då blir det återkrav på summan+räntan i en klumpsumma.
Ja, jag har skickat ett email och kommer inte lämna min studieförsäkran innan detta är ordnat.
2014-01-12, 21:29
Medlem
Inte får man väl studera på komvux om man har behörighet för universitetsstudier? Då är det vad jag vet prövningar utan studiemedel som gäller. Men om det är möjligt borde väl studiemedel för komvux vara att föredra pga den större bidragsdelen?
2014-01-12, 21:37
Medlem
Ett alternativ är att höra av sig till CSN och förklara läget. I "särskilda fall" kan man beviljas ytterligare lån, tex om man är nära examen av en längre utbildning. Det ligger ju så att säga i deras intresse att du ska kunna ta examen och betala tillbaka lånet. Chansen kanske inte är stor, men jag skulle lyfta på luren alternativt knata ner till närmaste kontor och höra iallafall.
2014-01-12, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erigeratliv
Inte får man väl studera på komvux om man har behörighet för universitetsstudier? Då är det vad jag vet prövningar utan studiemedel som gäller. Men om det är möjligt borde väl studiemedel för komvux vara att föredra pga den större bidragsdelen?

Ja, söker han via kommunens Vux lär han få tvärnobben då han har högskolepoäng och då också tillfället att vidareutbilda sig via högskolan. Däremot vet jag inte vad hermods gör.
2014-01-13, 00:10
Medlem
lassestefanzs avatar
Hej,

Har hoppat av plugget och tänker meddela uni om det imorgon, men är i behov av CSN i slutet av denna månad. Tänkte därför inte meddela CSN förens efter utbetalningen.

Finns det någon risk att åka dit? Behöver verkligen CSN!
2014-01-13, 00:14
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lassestefanz
Hej,

Har hoppat av plugget och tänker meddela uni om det imorgon, men är i behov av CSN i slutet av denna månad. Tänkte därför inte meddela CSN förens efter utbetalningen.

Finns det någon risk att åka dit? Behöver verkligen CSN!
Skoltyp?

Studiemedlet betalas ut i förskott, så vill du ha studiemedel i slutet av januari så får du vackert studera genom hela februari. Annars kommer csn kräva tillbaka det.
2014-01-13, 00:18
Medlem
lassestefanzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Skoltyp?

Studiemedlet betalas ut i förskott, så vill du ha studiemedel i slutet av januari så får du vackert studera genom hela februari. Annars kommer csn kräva tillbaka det.

Okej då vet jag, universitet.
2014-01-13, 00:21
Medlem
lassestefanzs avatar
Nu börjar jag bli orolig... Om jag gör ett studieavbrott nu... Måste jag betala tillbaka decembers utbetalning?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in