Citat:
Ursprungligen postat av
CaptainSweatpants
Sök några gymnasiekurser på t. ex. Hermods som du kan läsa på distans samtidigt. Då kan man låna för de kurserna, har jag för mig. Det har säkert avhandlats i den stora CSN-tråden tidigare.
Jag hittade en utbildning på 1 år, inom logistik (som jag vill arbeta med senare). Det står dock att den är på 28veckor/800p. Är inte en termin 20 veckor på gymnasienivå med?
Ah just ja, det finns ju en separat tråd för CSN-frågor. Hade helt glömt bort det
Hur fungerar det med Yrkesvux förresten, i informationen om utbildningen står det att kommunen måste godkänna utbildningen på något sätt. Hur sannolikt är det att de gör det om man redan har läst på universitetsnivå i 6 år?
Citat:
Ursprungligen postat av
mommy123
Du kan läsa komvux kurser samtidigt och ta lån för gymnasieveckorna, men då gäller ju även att du klarar av dessa kurser. Att gå 800 poäng på 1 år på gymnasiet är rätt mycket att klara av om du samtidigt ska gå på universitet. Universitetskurserna kommer bli lidande.
Jag är lite orolig för det med, att det kan bli lite mycket. Jag hör dock till den skara människor som läst hela sin gymnasieutbildning på Komvux, och tror (eller hoppas) att jag har ett hum om hur studierna ska läggas upp för att man ska klara av att läsa två utbildningar parallellt.
Jag kommer att skriva min C-uppsats under den här perioden, är det bättre eller sämre sett till förutsättningarna att klara av det. Jag har skrivit en C-uppsats tidigare, dock inom ett helt annat ämne. Som jag uppfattade den perioden så fanns det ganska mycket tid att leka med utöver själva skrivandet, och jag jobbade under hela arbetet (75%) varpå jag borde kunna klämma in 400 gymnasiepoäng under det kommande uppsatsskrivandet.
Främsta anledningen till att läsa gymnasiekurserna och plocka ut CSN är att jag vill slippa ifrån mitt nuvarande jobb då det har lite för negativ inverkan på mina studier. Jag tror med handen på hjärtat att det skulle vara lättare att läsa extra än att arbeta extra=)