2014-01-12, 01:54
Medlem
BjeerNs avatar
Tjena!

Jag har sökt 3 kurser denna termin som alla slutar någon gång i mars (200p, 100% studietakt, komvux).
När jag går in på CSN för att se kommande utbetalningar så ser jag hela 6st med varierande belopp. Det jag reagerar på är att den sista utbetalningen sker 2014-05-23, ca 2 månader efter alla mina kurser är avklarade.

Bara jag som tycker detta verkar skumt?

Edit:
Mycket riktigt är det något skumt vilket blir tydligt då jag ska lämna min studieförsäkran.

Första halvåret 2014 Vecka 2 - 21 Deltid Lämna nu

SUCK
Senast redigerad av BjeerN 2014-01-12 kl. 01:58.
2014-01-12, 05:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gorgios
Hej

När senast kan man göra ansökan om studiemedel? Mitt program finns ännu inte med när jag går in och ska ansöka om studiemedel på CSN

Du kan söka när du vill, men senast 4 veckor efter skolstart om du vill ha studiemedel från terminens början. Råder dig dock att ringa skolan på måndag så kan dom hjälpa dig, alternativt ringa csn
2014-01-12, 05:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BjeerN
Tjena!

Jag har sökt 3 kurser denna termin som alla slutar någon gång i mars (200p, 100% studietakt, komvux).
När jag går in på CSN för att se kommande utbetalningar så ser jag hela 6st med varierande belopp. Det jag reagerar på är att den sista utbetalningen sker 2014-05-23, ca 2 månader efter alla mina kurser är avklarade.

Bara jag som tycker detta verkar skumt?

Edit:
Mycket riktigt är det något skumt vilket blir tydligt då jag ska lämna min studieförsäkran.

Första halvåret 2014 Vecka 2 - 21 Deltid Lämna nu

SUCK

Du måste meddela csn, annars får du återkrav och det handlar inte om utan NÄR dom ser att du fått för mycket studiemedel. Då blir det återkrav på summan+räntan i en klumpsumma.
2014-01-12, 15:34
Medlem
Tjena, har sökt CSN för komvux och fick det godkänt men nu när jag är inne på "vad sker med min ansökan" så står där
"Meddelande om beviljad ersättning från försäkringskassan - utredning pågår"

Någon som har en aning? :P
2014-01-12, 16:45
Avslutad
Slut på CSN - Läsa gymnasiekurser för "gymnasiepoängs-CSN"?

Jag har efter alldeles för många år i skolan lyckats nå mina sista veckor med CSN för Universitetsstudier, vilket är lite oturligt då jag fortfarande har 2 terminer kvar att plugga innan jag är färdigutbildad. Jag fick då den allt annat än briljanta idén att läsa någon Yrkesvux/Komvux utbildning á 800p totalt för att kunna ta ut studiemedel för gymnasiestudier (eller studier på gymnasienivå).

Är detta överhuvudtaget möjligt, eller kan jag inte ta av mina gymnasieveckor samtidigt som jag läser på universitetsnivå?
2014-01-12, 16:52
Medlem
CaptainSweatpantss avatar
Sök några gymnasiekurser på t. ex. Hermods som du kan läsa på distans samtidigt. Då kan man låna för de kurserna, har jag för mig. Det har säkert avhandlats i den stora CSN-tråden tidigare.
2014-01-12, 17:02
Medlem
Duckks avatar
Jag ska läsa två kurser på komvux, och funderar på att läsa ytterligare två uni-kurser. Har för närvarande endast ansökt om studiemedel för kurserna på komvux (50 %). Prioriterar ett högt betyg i de kurserna, och vill därför först känna på om jag klarar av det fast jag läser två andra kurser på uni.

Om jag efter 2-4 veckor känner att jag bara vill läsa de två kurserna på komvux, och därmed hoppar av uni-kurserna, kommer det påverka mitt framtida studiemedel (till hösten).

Vet att man måste klara av ett visst antal poäng för att fortsätta få studiemedel, men vet inte hur det ligger till om man inte har studiemedel för kurserna.
Senast redigerad av Duckk 2014-01-12 kl. 17:05.
2014-01-12, 17:04
Medlem
Du kan läsa komvux kurser samtidigt och ta lån för gymnasieveckorna, men då gäller ju även att du klarar av dessa kurser. Att gå 800 poäng på 1 år på gymnasiet är rätt mycket att klara av om du samtidigt ska gå på universitet. Universitetskurserna kommer bli lidande.
2014-01-12, 17:14
Medlem
Big.Dreamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big.Dreamer
Hade gärna velat köpa mig in lite på ETF hos Avanza men jag hittar inte courtages i deras prislista, hur mycket kostar det att handla ETF förutom förvaltningsavgiften som jag antar är exakt som fondernas?

Anyone?
2014-01-12, 17:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Duckk
Jag ska läsa två kurser på komvux, och funderar på att läsa ytterligare två uni-kurser. Har för närvarande endast ansökt om studiemedel för kurserna på komvux (50 %). Prioriterar ett högt betyg i de kurserna, och vill därför först känna på om jag klarar av det fast jag läser två andra kurser på uni.

Om jag efter 2-4 veckor känner att jag bara vill läsa de två kurserna på komvux, och därmed hoppar av uni-kurserna, kommer det påverka mitt framtida studiemedel (till hösten).

Vet att man måste klara av ett visst antal poäng för att fortsätta få studiemedel, men vet inte hur det ligger till om man inte har studiemedel för kurserna.
Nej, har du inte studiemedel får du misslyckas hur mycket som helst utan att det påverkar din möjlighet att få studiemedel.

Ett annat sätt att se det är att du söker studiemedel för 0 hp. Då ska du klara 0 hp.
2014-01-12, 17:26
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big.Dreamer
Anyone?

https://www.avanza.se/kundservice/kundservice/fragor-svar/handel-vardepapper/etf.html

2014-01-12, 17:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainSweatpants
Sök några gymnasiekurser på t. ex. Hermods som du kan läsa på distans samtidigt. Då kan man låna för de kurserna, har jag för mig. Det har säkert avhandlats i den stora CSN-tråden tidigare.

Jag hittade en utbildning på 1 år, inom logistik (som jag vill arbeta med senare). Det står dock att den är på 28veckor/800p. Är inte en termin 20 veckor på gymnasienivå med?

Ah just ja, det finns ju en separat tråd för CSN-frågor. Hade helt glömt bort det

Hur fungerar det med Yrkesvux förresten, i informationen om utbildningen står det att kommunen måste godkänna utbildningen på något sätt. Hur sannolikt är det att de gör det om man redan har läst på universitetsnivå i 6 år?

Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
Du kan läsa komvux kurser samtidigt och ta lån för gymnasieveckorna, men då gäller ju även att du klarar av dessa kurser. Att gå 800 poäng på 1 år på gymnasiet är rätt mycket att klara av om du samtidigt ska gå på universitet. Universitetskurserna kommer bli lidande.

Jag är lite orolig för det med, att det kan bli lite mycket. Jag hör dock till den skara människor som läst hela sin gymnasieutbildning på Komvux, och tror (eller hoppas) att jag har ett hum om hur studierna ska läggas upp för att man ska klara av att läsa två utbildningar parallellt.

Jag kommer att skriva min C-uppsats under den här perioden, är det bättre eller sämre sett till förutsättningarna att klara av det. Jag har skrivit en C-uppsats tidigare, dock inom ett helt annat ämne. Som jag uppfattade den perioden så fanns det ganska mycket tid att leka med utöver själva skrivandet, och jag jobbade under hela arbetet (75%) varpå jag borde kunna klämma in 400 gymnasiepoäng under det kommande uppsatsskrivandet.

Främsta anledningen till att läsa gymnasiekurserna och plocka ut CSN är att jag vill slippa ifrån mitt nuvarande jobb då det har lite för negativ inverkan på mina studier. Jag tror med handen på hjärtat att det skulle vara lättare att läsa extra än att arbeta extra=)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in