2014-01-13, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maskroos
Du snackar om att F ljugit för mig om laptopen. Det finns i förhör. Jag hade sagt till polisen att Advokaten köpt en dator till F. Det hade jag missförstått. Om du pratar om något annat så får du säga det.

Hoppar in i diskussionen om det är ok, förstår inte riktigt vad du missförstått, vi tar en titt på vad Fredr*k sagt:

Citat:
[...]

Jag har funderat kring det med laptopen.
Jag har sagt så som dom säger till Madde och ev någon mer men det har varit för att jag inte vill säga till henne och den ytterligare jag ev sagt det till att jag delvis har tjänat dom pengarna på affärer som inte är lagliga.

Jag har kvitto på den som kan styrka att du inte varit inblandad i att jag har den.

[...]

Kvittot är dessutom från en butik i Karlstad ch jag tror nog att du kan bevis att du inte varit där när den köptes.

... Du hade alltså missförstått att Fredr*k hade sagt till dig att advokat fixat den till han, när han själv säger att han sagt det till dig?
Citera
2014-01-13, 08:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Perception
Hoppar in i diskussionen om det är ok, förstår inte riktigt vad du missförstått, vi tar en titt på vad Fredr*k sagt:

... Du hade alltså missförstått att Fredr*k hade sagt till dig att advokat fixat den till han, när han själv säger att han sagt det till dig?

Där ser man. Det var som fan. Det går inte att lita på flickvännen heller.
Är det bitar av ett mail från Fredrik till advokaten?
Senast redigerad av pacifiera 2014-01-13 kl. 08:33.
Citera
2014-01-13, 08:40
Medlem
Konservatics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Och slutsatsen är att den som skickade SMS:et befann sig inte på samma plats som FS mobil. Vad blir din slutsats?
Att mobilerna gick på olika master betyder väl ändå inte att fs kan ha skickat det iaf ?
Jag har alltid undrar varför han förnekar detta sms så blankt , han raderade det och påstår sig aldrig fått det... Därför att det skickades till fel person i kontaktlistan ? Skulle ha gått till mjs syster istället ?
Citera
2014-01-13, 08:47
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konservatic
Att mobilerna gick på olika master betyder väl ändå inte att fs kan ha skickat det iaf ?
Jag har alltid undrar varför han förnekar detta sms så blankt , han raderade det och påstår sig aldrig fått det... Därför att det skickades till fel person i kontaktlistan ? Skulle ha gått till mjs syster istället ?
Jaha, du tror att han inte kan ha skickat det. Men jag håller inte med, FS kan ha skickat det. Han kan ha lämnat sin egen mobil hemma och åkt till Stora Höga och skickat det med Marinas mobil.

Men att någon skickar till sig själv av misstag låter osannolikt.
Citera
2014-01-13, 08:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ett selektivt, ”situationsanpassat” minne är nära kopplat till avd. villospår; det har lagts ut ett flertal sådana och företagits olika kamouflerande åtgärder. Villospåren har sedan under utredningens gång kunnat tas fram och användas vid behov. – Ett exempel är den namn- och bostadslöse ”kranen” som kan ha nyttjats som täckmantel i syfte att dölja någon operativ åtgärd i anslutning till brottet. Vidare synes kapitlet ”rastplatsen vid Ålevatten” med åtföljande fordonsfråga och promenad vara uppföljande åtgärder till ett dessförinnan utlagt villospår, nämligen sms:en till syster C och den påhittade Linköpingsresan; senare också klargjort genom ett raderat sms: ”Jag blir kvar tills i morgon.”

Ett annat exempel gäller accessen till den lösenordsskyddade bildmappen ”2010” den 28/7 kl. 08:03:20, dvs före bankomatuttagen 10:55:

FS:s stationära dator stod placerad på hans skrivbord; bildservern som accessats; EM 2, återfanns under hans skrivbord (framkom även vid beslagsgenomgången, FUP, s. 1148ff).

Bildmappen var (förutom från FS:s resp. MJ:s stationära datorer) åtkomlig via internet; den som accessade servern behövde alltså inte befinna sig i huset.

Servern var bevisligen inte accessad från varken FS:s eller MJ:s dator. FS har tidigare i tingsrätten (med utgångspunkt i en tidsaxel där hans stationära dator förväxlats med en av servrarna) genom sin advokat sökt göra gällande att MJ befunnit sig någon annanstans och att hon via internet kan ha berett sig tillträde till bildservern.

Emellertid: Vid en förnyad genomgång och efter ytterligare undersökningsåtgärder visade det sig att den som accessat bildservern och öppnat bildmappen ”2010” hade gjort det i egenskap av administratör för kontot, efter att först ha anslutit en mus till EM 2 (HR, Aktbil. 37-38 resp. 42).

Det kan konstateras att någon sökt dölja en serveraccess genom att krypa in under FS:s skrivbord och dra fram serverdatorn; därefter anslutit en mus och loggat in som administratör – men sedan tycks detta anmärkningsvärda sakförhållande helt ha fallit i glömska.

Bildserveraccessen kan antingen vara ett villospår utlagt med syftet att söka ge sken av att MJ tidigt på morgonen den 28/7 befunnit sig hemma hos någon med tillgång till internet; därefter åkt till bankomaten för att ta ut pengar, osv, men då borde ett IP-nummer ha kunnat tas fram - vilket var advokat H:s fromma förhoppning efter att ha fått en serverlektion av den som igångsatt och ansvarat för det trådlösa hemmanätverket (ljudband A-CE; 10176270 – 27:56). Accessen kan också ha försökt döljas genom manövern att ta sig in i bildmappen via administratörskontot.

Det här innebär i klartext att antingen FS eller MJ (och under förutsättning att bägge hade behörighet för bildserverns lokala konto) tidigt på morgonen den 28/7 valt att dra fram en tung serverdator som stått placerad på golvet under FS:s skrivbord – i stället för att logga in på servern från sin egen stationära dator.

Det ”situationsanpassade” minnet har omvandlats till ett ”situationsanpassat” indicium som åklagaren kan använda i sin indiciekonfiguration.

Att MJ lagt sig vinn om att dölja en inloggning till sin egen bildserver förefaller orimligt.

Någon vaknade okristligt tidigt den 28/7 – om administratören alls hade somnat.

Väldigt intressant inlägg som vanligt. Det är tydligt att Fredrik vill göra gällande att det är Marina som öppnat mappen från annan plats än hemmet. Han är tydlig med att bara han och Marina har lösenordet men att det går att komma åt mappen från internet.

Vet du något om den här utredningen?

Av utredning framgår att Fredrik S*vensson tidigare har tagit ut pengar med hjälp av kort som tillhör Marina J*hansson. Han förnekar dock att han kan någon av kortkoderna till dessa kort.
Citera
2014-01-13, 08:51
Medlem
Sailfishs avatar
Citat:
Jag har fakta bakom teorin. Hon hade 300000 kr i fonder, ett belopp som inte förklaras av hennes inkomst.

Insättningarna kan ha skett under vintersäsongen, då fotoinkomsterna från skridskouppträden var som störst, och insättningarna kan ha varit då också, utan att FS visste något. Och insättningarna kan ha dolts genom många överföringar från lönekontot (som redan är kontrollerade insättningar), och de svarta pengarna användes till konsumtion.

Nej, det har du inte. Det är bara rent trams, jag har redan visat att det är teoretiskt omöjligt det
du påstår.
Fonderna har hon haft under väldigt lång tid utan att göra några insättningar.
Citera
2014-01-13, 08:55
Medlem
Konservatics avatar
Citat:
Jaha, du tror att han inte kan ha skickat det. Men jag håller inte med, FS kan ha skickat det. Han kan ha lämnat sin egen mobil hemma och åkt till Stora Höga och skickat det med Marinas mobil.

Men att någon skickar till sig själv av misstag låter osannolikt.
Men de masterna gränsar väl till varann ? Då är det väl det inte omöjligt att den ena mobilen kör mot den andra fastän mobilerna är jämte varann ?
Senast redigerad av Konservatic 2014-01-13 kl. 09:02.
Citera
2014-01-13, 08:58
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konservatic
Men de masterna gränsar väl till varann ? Då är det väl omöjligt att den ena mobilen kör mot den andra fastän mobilerna är jämte varann ?
De gränsar inte till varandra utefter Svartedalsvägen. Resten av inlägget är obegripligt.
Citera
2014-01-13, 09:03
Medlem
Konservatics avatar
Citat:
De gränsar inte till varandra utefter Svartedalsvägen. Resten av inlägget är obegripligt.
Ändrade nu
Citera
2014-01-13, 09:05
Medlem
Sailfishs avatar
Citat:
Men jag utgår från att du inte har fått något sådant meddelande när du trött och cannabispåverkad har tillbringat en natt utomhus och i en bil. Det har jag inte heller, så vi vet inte.

Men ca 1 timma senare satt han på cykeln och cyklade in till Statoil Stora höga, en sträcka på närmare 1 mil. Han var väl knappast trött då va?
Han får dessutom ett SMS som säger att hans kort är laddat. Hur laddade han kontantkortet?
Varför laddade han kontantkortet? När polisen samt Mamman o systern var på plats första gången talades de vid om var hon kunde befinna sig. De talade om SMS:n rörande Linköping. Hur kommer det sig att han inte kommer ihåg det ytterst viktiga SMS:t då, fast han minns helt oväsentliga SMS som tips från Telia?
Citera
2014-01-13, 09:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av maskroos
Han ljög inte för mig, som jag skrivit tidigare i tråden så var det jag som missförstod.

Fredrik erkände att han ljugit för dig. Han påstår att han inte ville att du skulle veta att pengarna kom från en olaglig handling. Du hade inte missförstått. Tror du nu att pengarna tidigare satt på Marinas konto?
Citera
2014-01-13, 09:19
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Två män kan föra ut kroppen utan släpmärken. FS är inte två män.

men herregud. för det första kan EN man bära en död kropp utan att släpa, det har gjorts tusentals gånger genom historien, inte minst i krig. här är det inga kilometer vi pratar om heller, så att det ställer orimliga krav på bärarens fysik eller uthållighet kan du glömma. för det andra får man vara bra jävla opraktisk om man inte kan vika upp en medelstor presenning till dels.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in