2014-01-12, 20:18
Medlem
Nej, volvo har adrig varit ford.. det har ägts av ford. Ford lyckades aldrig spräcka mentaliteten på volvo som sade att det skulle hålla.

Ford är billighetsbilar och speciellt en sån liten bil som säljer mest på pris.

Kan trådskaparen meka själv så okej, annars är det en chansning.

En av de volvos som nämnts drar mer bensin (inte så farligt på landsväg), kostar mer i skatt. Det uppvägs av säkerhet (man vill inte krocka eller köra av vägen i en ka) få reparationer, billiga resevdelar och många delar på skroten. Snabb- och lätt-mekade är de också.

I längden tjänar man på en klassisk volvo... där är trettitusen mil inga problem.
Citera
2014-01-12, 20:28
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taalamon
Nej, volvo har adrig varit ford.. det har ägts av ford. Ford lyckades aldrig spräcka mentaliteten på volvo som sade att det skulle hålla.

Ford är billighetsbilar och speciellt en sån liten bil som säljer mest på pris.

Kan trådskaparen meka själv så okej, annars är det en chansning.

En av de volvos som nämnts drar mer bensin (inte så farligt på landsväg), kostar mer i skatt. Det uppvägs av säkerhet (man vill inte krocka eller köra av vägen i en ka) få reparationer, billiga resevdelar och många delar på skroten. Snabb- och lätt-mekade är de också.

I längden tjänar man på en klassisk volvo... där är trettitusen mil inga problem.
Allvarligt?
Köper jag en bil för 7000kr så är det inte för att den är lättmekad. Jag köper den för att köra den till skrot om det är något större som går sönder.
Sedan krockar jag hellre i en Ford Ka med deformationszoner o airbag än en gammal Volvo där rosten har gjort fronten till deformationszon o där det första som tränger in i kroppen är en ratt.

Ja, jag gillar Volvo. Men de där som börjar med en siffra i modellen är inte en bil man vill äga när man fyllt 25 o har några hjärnceller kvar sedan tonårsfyllorna.
Citera
2014-01-12, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
En nybesiktad bil för 7000kr kan inte vara en dålig affär så länge den är hel.
Vad studenten svamlar om får stå för honom.
Det enda jag kan ge honom rätt i är om du ska långpendla. Då är det inte kul med en tvålkopp.

ford Ka är en liten skitbil. Fördelen är att du kommer åka billigt. Så de som skrattar åt dig på vägen kan du skratta tillbaka åt vid macken.

Snarare du som svamlar, ford KA ligger på den prisklassen, och det finns en anledning till att den gör det. Den dagen du har sett bilens interiör och provkört den så fattar du varför den kostar som den gör, och växellådan och koppling känns som en leksaksbil.
Citera
2014-01-12, 22:12
Medlem
Citat:
Allvarligt?
Köper jag en bil för 7000kr så är det inte för att den är lättmekad. Jag köper den för att köra den till skrot om det är något större som går sönder.
Sedan krockar jag hellre i en Ford Ka med deformationszoner o airbag än en gammal Volvo där rosten har gjort fronten till deformationszon o där det första som tränger in i kroppen är en ratt.

Ja, jag gillar Volvo. Men de där som börjar med en siffra i modellen är inte en bil man vill äga när man fyllt 25 o har några hjärnceller kvar sedan tonårsfyllorna.

Du kan inte mycket om bilar du, en krock med ford KA i högre hastighet har du inte stora chanser att överleva pga det lilla motorhuvudet. En äldre volvo är betydligt mycket säkrare.
Citera
2014-01-12, 22:20
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studentkris2011
Du kan inte mycket om bilar du, en krock med ford KA i högre hastighet har du inte stora chanser att överleva pga det lilla motorhuvudet. En äldre volvo är betydligt mycket säkrare.
Kommentar överflödig.
Citera
2014-01-12, 22:22
Medlem
Airbag hit och airbag dit, I verkligheten och inte i massa tester, så sitter jag i en stabil Volvo, än i nån liten jävla skokartong, Blir du påkörd av nån i sidan (Eller Slidan kanske i dem flesta KA förares fall ) med en KA så trycks den jävla ihop från förar dörr till passageserar dörr, och då ryms inte ens din massagestav där,

En KA har ju så jävla slö motor så man måste varva så dricker den mycket ändå,

Men klart bryr man sig inte om säkerhet och komfort och förarmiljö så visst, köp en KA då,

Fullvuxna bilar ska man fan ha,

vad väger KA? säkert kring 1ton just va? Kolla vad en 740/940/240 väger, så ser vi vilken som man helst råkar köra in i nått med,
Citera
2014-01-12, 22:55
Medlem
I Folksams stora undersökning baserat på 158000 verkliga trafikolyckor är Ford ka lika säker som Volvo 2/7/900. Riktiga olyckor alltså, inga jävla tester.
Citera
2014-01-13, 00:10
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankarbarn
I Folksams stora undersökning baserat på 158000 verkliga trafikolyckor är Ford ka lika säker som Volvo 2/7/900. Riktiga olyckor alltså, inga jävla tester.
Så du läser deras texter som att en 200serie är lika säker som en 900. Använd huvudet när du tänker.
De övriga två som förordat gamla Volvo är lika galna dem. Kör in i en ek i 50knyck med en 740. När ratten massakrerar din bröstkorg hade du saknat airbagen i Kan.
Ev har en Ka även sidokuddar. Det blev väll standard i de årsmodellerna.

Men nog om säkerhet. Ska man pendla i köer så spelar det ingen större roll vilken bil man har. Men som jag skrev. Jag skrattar hellre vid macken än att någon åker tvålkopp.
Citera
2014-01-13, 00:34
Medlem
jerkjamjAms avatar
Ford KA, är inte den utvald till världens fulaste bil? En plastbil som jag inte skulle sätta foten i. Köp en äldre WV Passat, billig och bra.
Citera
2014-01-13, 09:21
Medlem
Citat:
Så du läser deras texter som att en 200serie är lika säker som en 900. Använd huvudet när du tänker.
De övriga två som förordat gamla Volvo är lika galna dem. Kör in i en ek i 50knyck med en 740. När ratten massakrerar din bröstkorg hade du saknat airbagen i Kan.
Ev har en Ka även sidokuddar. Det blev väll standard i de årsmodellerna.

Men nog om säkerhet. Ska man pendla i köer så spelar det ingen större roll vilken bil man har. Men som jag skrev. Jag skrattar hellre vid macken än att någon åker tvålkopp.

Tycker du att det blev bra det du skrev eller vad menar du?
Citera
2014-01-13, 10:51
Medlem
Weebls avatar
Jag hade en Fiat Punto fram tills nyligen, den gick felfritt de första 5 åren. Var en -97 som köptes -06. Fiat har ett oförtjänt dåligt rykte i Sverige så andrahandsmarknaden är fullkomligt usel för dem.

Har även kört en KA -99 och det var det värsta jag suttit i. Punton var milsvida bättre.
Citera
2014-01-13, 11:05
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankarbarn
Tycker du att det blev bra det du skrev eller vad menar du?
Felet blev nog redan i den texten jag citerade då någon jämförde Volvos 2 o 9-serie som jämförbara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in