2014-01-12, 19:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av graaan
Ny artikel på Aftonbladet idag. Dock inget nytt som framkommit. Han erkänner att han skjutit sin far, men att det inte var meningen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18163249.ab

Det var en intetsägande artikel och rubriken "Inte meningen" känns en aning förringad.
Familjen säger via interna informationsmail att det var en olycka medans sonen citeras av
den numera utbytta advokaten Rosèn "– Men det var inte meningen att skjuta Pappa".
Kanske det är lika bra att advokaten blev utbytt.

Citat:
Ursprungligen postat av onkosmusen
Som jag skrev så tog sig den mentala ohälsan uttryck på olika sätt.

Allt tyder väl på någon typ av bipolaritet då och eftersom denna sjukdom ofta är årstidsbunden
skulle det kunna förklara varför han betedde sig, för att låna ditt uttryck, kufiskt runt
höst och jul.

Var han manisk eller deprissiv när han "utmärkte" sig?

Eftersom detta beteende numera satts i rutin av doktoranden för att nå sitt kulmen till julen
så for väl Pappan till Lund för att få sonen att förstå att han numera behöver du hjälp.
Där händer något som ingen av oss vet ännu... vi har väl endast ett partiskt informationsmail
utskickat, snabbt som attan, från juldagen som säger att en olycka skett.

Sorgesam historia.
Citera
2014-01-12, 21:51
Medlem
storytellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Allt tyder väl på någon typ av bipolaritet då och eftersom denna sjukdom ofta är årstidsbunden
skulle det kunna förklara varför han betedde sig, för att låna ditt uttryck, kufiskt runt
höst och jul.

Skulle MGMs beteende tyda på bipolär sjukdom? Va, på vilket sätt då?
Bipolär sjukdom är inte ofta årstidsbunden. Det förekommer att patienter med i synnerhet bipolär typ 2 (utan psykos) har sådana inslag i sin problembild men att det skulle handla om något annat än en allvarlig psykos i det här fallet känns inte speciellt troligt. Om det finns en psykiatrisk grundproblematik, menar jag.
Citera
2014-01-12, 23:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
Skulle MGMs beteende tyda på bipolär sjukdom? Va, på vilket sätt då?
Bipolär sjukdom är inte ofta årstidsbunden. Det förekommer att patienter med i synnerhet bipolär typ 2 (utan psykos) har sådana inslag i sin problembild men att det skulle handla om något annat än en allvarlig psykos i det här fallet känns inte speciellt troligt. Om det finns en psykiatrisk grundproblematik, menar jag.

På det lilla som finns beskrivet i tråden om GM, inklusive hans ålder skulle jag kunna tro att
någon typ av manodepressivitet ligger och spökar. Jag kan också läsa i dessa inlägg om en viss
"kulturfaktor" och att vissa personer inte "accepterade" hans beteende eftersom dessa
personer såg på händelserna på ett "osvenskt" sätt. Bipolaritet är väl ganska västerländsk
likaså är tex höstdepressioner och många andra psykiska ohälsor.

Vad gäller bipolärsjukdom så uppträder sjukdomsperioderna ganska rytmiskt.
Både årstider och dygnets skiftningar kan och sätter ofta sin prägel på sjukdomen.
Men jag ser själv i ditt svar till mig att du själv har koll på att just denna sjukdom
har dessa inslag i sin problembild. Så att gå in på denna svårförklarliga sjukdom
destomer är väl inget alternativ eftersom det endast var en gissning från min sida baserat på
trådens inlägg.

Oavsett vad denna persons problem kan vara så finns det ingen ursäkt att skjuta sin far,
för jag tror inte detta varit en olycka, tyvärr. Frågan är om vi någonsin kommer att få svar
eftersom man redan på juldan bestämde sig för att detta var en olycka vilket det ännu förstås
kan visa sig vara, men så tror inte jag.
Citera
2014-01-13, 01:41
Medlem
Chamoniard och Remark, tack!

Sorcar, ursäkten godtagen. Och ja, du har fått svar - det var händelsen några dagar innan jul som ledde till att han flyttade till Teoretisk kemi.

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det verkar som att det funnits en bra diskussion och att man (tillsammans) hittat en bra lösning. För alla partner och ganska snabbt dessutom.

Ja, det är min tolkning. Jag vet dock inte riktigt vad Magne själv helst ville och tyckte. Finns ju en liten möjlighet att han ville tillbaka men att någon sa strängt nej. Varför det skulle ha varit så kan jag dock inte förstå, förutom då i ljuset av de rätt kraftiga reaktioner som kom från vissa medarbetare. Jag är rädd att kulturvinklingen fortfarande har fått för starkt genomslag, för faktum är att en övervägande majoritet vid Kemisk fysik är icke-svenskar. Kanske att några få individer bland medarbetarna hade reagerat likadant om det hade varit 100% svenskar - vad vet jag? Känns ändå som om jag bör förtydliga mig. Med svenskt beteende i detta fallet så menar jag att man inte utkräver något ansvar från Mange för det som hände för ca. ett år sedan eftersom han helt tydligt var i mental obalans, dvs. "det var inte han" för att uttrycka sig svenskt. Detta var inte lika uppenbart för vissa av medarbetarna vid avdelningen som krävde hårdare tag och någon form av repressalier. Vet faktiskt inte vad för typ av åtgärder de föreslog, men man kan ju tänka sig tillfällig avstängning eller liknande. Antagligen inte i linje med svensk arbetslagsstiftning, och därmed också "osvenskt" (men kan fortfarande vara en vanlig mänsklig reaktion på en händelse som man själv upplever som obehaglig).

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Att det som hände, trots allt hände, ganska ingen kunnat förutse och ingen vet egentligen vad som exakt hände.

Syftar du på det som hände för ett år sen? Om ja, så stämmer det inte riktigt. Flera juniora medarbetare hade uppmärksammat ledningen på att Magne mådde dåligt, och att han dessutom verkade må allt sämre. Min uppfattning är därför att det hela hade kunnat undvikas. Jag har även hört rykten om att han har uppvisat liknande mönster även denna höst (detta är absolut inga säkra uppgifter). Därmed verkar det åtminstone möjligt att ha kunnat förhindra skjutningen om man bara hade tagit varningssignalerna på allvar. Detta är en av källorna till den frustration jag beskrev i mitt första inlägg. Å andra sidan har flera i denna tråd vittnat om att det i många fall är svårt att erbjuda psykiskt sjuka hjälp, så det hela är kanske inte så illa skött ändå...

Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Nu kan man ju bara spekulera i vad som skett och det jag egentligen är intresserad av är hur pass grovt det varit. Jag menar, okej, att förfölja en tjej en kväll, lägga sig på golvet och att slå en vakt med knuten näve, låter labilt, men var det också ungefär på den nivån hans psykiska ohälsa också yttrade sig på universitetet?

Ja, jag skulle säga att det var ungefär så ända fram tills den där dagen då det brast och blev värre. Som sagt: alla enskilda händelser fram tills den där dagen för ett år sedan kunde sorteras i kuf-facket. Tillsammans målade de dock en rätt talande bild. En bild som tyvärr är väldigt lätt att se först i efterhand.

Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Kan fortfarande vara så att han avsett att skjuta sig själv, men att pappan råkat komma i skottfältet?

Enligt mig: absolut! Det är också därför jag är tveksam till att skriva för mycket. Det skullle nämligen leda till än vildare spekulationer och det känns fel att bidra till sådana om det hela visar sig vara en olycka. Och som jag skrev i mitt allra första inlägg: jag hoppas verkligen att det var en olycka.

Citat:
Ursprungligen postat av LKVN

Jag har alldeles för dålig koll på psykologi för att kunna skilja dessa åt. Eller för att skilja dem från t.ex. en psykos. Sen är jag inte heller helt säker på att jag skulle vilja svara även om jag kunde.

Kan för övrigt dela med mig min bild av pappan. Träffade honom några gånger professionellt och privat, och jag märkte aldrig något konstigt. Jag har istället bilden av en mycket social, trevlig och sympatisk person. Har inte kollat på det där Youtube-klippet som har använts för att spekulera kring hans personlighet, men jag misstänker att det ändå inte skulle ändra min bild särskilt mycket.
Citera
2014-01-13, 10:10
Medlem
Har dessutom en "om inte om"-fråga:

Om det nu vore så att han har fått licens för ett målskjutningsvapen, hade han ändå fått det om någon av de händelser som har kommit upp hade polisanmälts?
Senast redigerad av onkosmusen 2014-01-13 kl. 10:37.
Citera
2014-01-13, 13:04
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onkosmusen
Har dessutom en "om inte om"-fråga:

Om det nu vore så att han har fått licens för ett målskjutningsvapen, hade han ändå fått det om någon av de händelser som har kommit upp hade polisanmälts?

Alla former av missbruk, våldsamhet, brottslighet och vissa psykiska problem är anledningar att ompröva en vapenlicens. Det senare kräver dock att behandlande läkare dels anmäler olämpligheten till polismyndigheten och känner till att vederbörande har vapenlicens, annars lär det inte hända.

Att få licensen indragen har litet högre tröskel än vid prövningen, men det här kan vara ett sådant fall.
Citera
2014-01-13, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Alla former av missbruk, våldsamhet, brottslighet och vissa psykiska problem är anledningar att ompröva en vapenlicens. Det senare kräver dock att behandlande läkare dels anmäler olämpligheten till polismyndigheten och känner till att vederbörande har vapenlicens, annars lär det inte hända.

Att få licensen indragen har litet högre tröskel än vid prövningen, men det här kan vara ett sådant fall.
Vapenlagen anger anmälningsplikten för läkare att anmäla om olämplighet enligt Kap 6, §6 (min fetning nedan):

En läkare som bedömer att en patient av medicinska skäl är olämplig att inneha skjutvapen ska omedelbart anmäla detta till polismyndigheten på den ort där patienten är folkbokförd. Anmälan behöver inte göras om det med hänsyn till omständigheterna står klart för läkaren att patienten inte har tillstånd att inneha skjutvapen.

Det är sällan det finns sådana omständigheter att det "står klart", jag kan bara komma på några enstaka tillfällen då det torde vara säkert: om samme läkare har kännedom och redan har anmält vederbörande enligt Vapenlagen, eller om patienten är dömd och har genomgått en personutredning för brottslighet. Det finns hur många psykpatienter som helst, och andra olämpliga, som inte har anmälts. (Samma sak med anmälan enligt Körkortslagen, tusentals kör onyktra dagligen i Sverige eller utgör risk av andra skäl.)
Citera
2014-01-13, 19:02
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Vapenlagen anger anmälningsplikten för läkare att anmäla om olämplighet enligt Kap 6, §6 (min fetning nedan):

En läkare som bedömer att en patient av medicinska skäl är olämplig att inneha skjutvapen ska omedelbart anmäla detta till polismyndigheten på den ort där patienten är folkbokförd. Anmälan behöver inte göras om det med hänsyn till omständigheterna står klart för läkaren att patienten inte har tillstånd att inneha skjutvapen.

Det är sällan det finns sådana omständigheter att det "står klart", jag kan bara komma på några enstaka tillfällen då det torde vara säkert: om samme läkare har kännedom och redan har anmält vederbörande enligt Vapenlagen, eller om patienten är dömd och har genomgått en personutredning för brottslighet. Det finns hur många psykpatienter som helst, och andra olämpliga, som inte har anmälts. (Samma sak med anmälan enligt Körkortslagen, tusentals kör onyktra dagligen i Sverige eller utgör risk av andra skäl.)

Det där är nog gott och väl, men icke förty, läkare brukar inte gola ner sina patienter. Här: http://polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/Rapporter-utredningar/01%20Polisen%20nationellt/Ovriga%20rapporter-utredningar/Lakares_skyldigh_anmala_enl_vapenlagen.pdf en utredning i frågan.
Citera
2014-01-14, 08:50
Medlem
Något som är märkligt i det hela är om det va med mening så varför stod Magne med i Torbjörns dödsannons i den lokala tidningen????
Märkligt av "familjen" att ha med honom eller?
Citera
2014-01-14, 09:38
Medlem
FN-SOLDATENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flatliners
Något som är märkligt i det hela är om det va med mening så varför stod Magne med i Torbjörns dödsannons i den lokala tidningen????
Märkligt av "familjen" att ha med honom eller?
Hur tänker du nu? Oavsett hur händelsen skedde är han fortfarande en släkting (son) till den avlidne.
Citera
2014-01-14, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FN-SOLDATEN
Hur tänker du nu? Oavsett hur händelsen skedde är han fortfarande en släkting (son) till den avlidne.
Jo visst är han det men har han dödat honom med vilja så känns det lite märkligt! Älskad och Saknad och så står mördarens namn med... Va bara en allmän reflektion, kanske skulle skrivit familjen
Om min bror hade mördat min far så vet jag inte om jag hade velat ha honom med, däremot om det va en olycka, då är det en annan sak
Citera
2014-01-14, 11:51
Medlem
cmc.88s avatar
pappan förgrep sig på hnm som liten, nu vågade han skjuta hnm för allt pojken blivit utsatt för, de va de ja trodde va bakrunden !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in