2014-01-12, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
För att det är billigt och det smakar gott? Om det uppfyller de två kraven så äter jag i princip vad som helst. Vem bryr sig om några kossor på Irland? Inte jag iallafall...
Detta visar hur du är som människa, moraliskt sätt.

Du är inte mindre värd än till exempel mig för det, för att jag är vegetarian. Man att du inte bryr dig om en sån här viktig sak, gör mig ledsen.
Citera
2014-01-12, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JAQ
Ungefär som jag. Dock så kan man ju ställa sig likadana frågor om nästan allt. "Varför äter jag mer mat än vad jag faktiskt måste utan att svälta, det är slöseri".

Är det egentligen moraliskt korrekt att åka på semester? Eller att någonsin färdas i ett fordon som bidrar till växthuseffekten? Eller att ha mer än 3 plagg kläder? Vi drar alla gränsen lite olika, och vissa verkar lyckligt ovetandes om tanken på det hela.

Hela livet är en dosfråga. Men i den här tråden diskuterar vi billigt kött.
Citera
2014-01-12, 19:38
Medlem
Litar inte på att det dyrare köttet kommer från gladare djur! Det fuskas så mycket så att min plånbok får avgöra, samt min uppfattade kvalitetskänsla.
Köper alltid färsen från grannlänet, mindre vatten då jag bryner färsen.
Men köper oftast de billigare alternativen när det kommer till köttbitar.
Köper den dyrare kycklingen då den innehåller mindre vatten.

När livsmedelsindustrin slutat mygla ska jag tänka om!

Äter också alltid vegetariskt minst en dag i veckan sedan fem år tillbaka, och gillar detta med. Har hittat många nya smaker på det sättet.
Kanske skulle TS prova kött någon gång ibland så att han också kan avgöra vad han pratar om! Alla kan ju inte äta samma mat jämt.
Citera
2014-01-12, 19:41
Medlem
kinesarsles avatar
Jag håller helt med. Man kan då gott lägga några extra kronor på köttet för att djuren ska ha det bättre. Struntar man helt i sådana saker är man ett själviskt kräk.

Nej, jag är inte vegeterian, men jag köper aldrig irländskt kött numera.
Citera
2014-01-12, 19:42
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jocke74
Kanske skulle TS prova kött någon gång ibland så att han också kan avgöra vad han pratar om! Alla kan ju inte äta samma mat jämt.
Va?
Citera
2014-01-12, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejsfittan
De där med bränsle är en annan fråga. De får du göra en egen tråd om .
Det är en bra förklaring på hur människor fungerar. De flesta skiter i om några kossor på Irland får lida, eller att människor på andra sidan Jorden får lida så vi ska kunna köpa billigare olja.
Citat:
Ursprungligen postat av hejsfittan
Som svar på sin sista fråga: Det handlar om moral och respekt för varelser som lever på den här jorden. Man kan göra världen bättre genom att välja rätt val. Att blunda för saker och ting, fast man vet hur det går till, gör inte världen bättre.
Självklart. Jag hakar på veggiegänget i framtiden, det blir bäst så.
Citera
2014-01-12, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jocke74
Litar inte på att det dyrare köttet kommer från gladare djur! Det fuskas så mycket så att min plånbok får avgöra, samt min uppfattade kvalitetskänsla.
Köper alltid färsen från grannlänet, mindre vatten då jag bryner färsen.
Men köper oftast de billigare alternativen när det kommer till köttbitar.
Köper den dyrare kycklingen då den innehåller mindre vatten.

När livsmedelsindustrin slutat mygla ska jag tänka om!

Äter också alltid vegetariskt minst en dag i veckan sedan fem år tillbaka, och gillar detta med. Har hittat många nya smaker på det sättet.

Ja har ätit kött en gång i tiden. Men kom på bättre tankar. Vill inte äta kött, för jag vet hur köttindustrin går till. Varför har rätt att äta upp en gris? de är en varelse, precis som du. Visste du att grisar har känslor? Dom kan alltså bli ledsna. Precis som många andra djur. Ja tycker inte att man ska äta våra medvarelser.
Citera
2014-01-12, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Endofin
Självklart. Jag hakar på veggiegänget i framtiden, det blir bäst så.
Det behöver du inte göra, om du inte vill. Men man kan alltid göra något.

Om man inte vill bli vegetarian så är det okej. Men då kan man sponsra bönderna som behandlar sina djur bra, genom att köpa deras kött. Om man sponsrar billiga gårdar så kommer djuren alltid ha det riktigt illa.
Citera
2014-01-12, 19:49
Medlem
Ministry.of.Truths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JAQ
Ungefär som jag. Dock så kan man ju ställa sig likadana frågor om nästan allt. "Varför äter jag mer mat än vad jag faktiskt måste utan att svälta, det är slöseri".

Är det egentligen moraliskt korrekt att åka på semester? Eller att någonsin färdas i ett fordon som bidrar till växthuseffekten? Eller att ha mer än 3 plagg kläder? Vi drar alla gränsen lite olika, och vissa verkar lyckligt ovetandes om tanken på det hela.

jag håller mig borta från överkonsumtion och konsumtion av lågkvalitativa skräpprodukter som snart hamnar på tippen. jag bränner t.ex. hellre 5-10k på en portfölj/whatever som håller livet ut, än att köpa en ny var och vartannat år. högkvalitativa grejer håller även sitt värde så man kan sälja dem om man tröttnar, samt även köpa dessa begagnade. dock reser jag endel, i tjänsten men även privat, både inom och utom sverige, dock alltid kollektivt då jag inte äger något fordon.
Citera
2014-01-12, 19:53
Medlem
Jag är köttätare och jag tycker att alla vi köttätare borde dra ner rejält på köttkonsumtionen till att börja med.
När vi då äter kött (tex varje Söndag) så skall vi köpa närproducerat och ekologiskt. Jag välkomnar även en 'djurvänlighets märkning'.
Jag förstår att TS inte håller med, utan tycker vi alla borde sluta äta kött. Men jag tycker vi kan äta kött. Men på ett så in i helvete mycket mera ansvarsfullt sätt än vi gör idag.
Det äcklar mig att burhöns och djurtransporter ens är lagligt.
Det går att äta djur och samtidigt ha respekt för djuren. Vi är för lata och snåla bara.

Om en vuxen person i Sverige äter i snitt 10 hela kor/grisar per år kan vi med lätthet dra ner det till en gris/ko per pers och år och fortfarande vara pigga och friska.
Vi äter för mycket.
Citera
2014-01-12, 19:54
Medlem
Ministry.of.Truths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
För att det är billigt och det smakar gott? Om det uppfyller de två kraven så äter jag i princip vad som helst. Vem bryr sig om några kossor på Irland? Inte jag iallafall...

handlar kanske även om kvalitén på produkten, och hygienen. kanske inte alltid så kul att äta kött/animaliska produkter när man vet att de badat i sin egen avföring och urin, döda djur etc samt blivit utfodrade med skräpmat, hormoner och mediciner. Djur är, precis som människor, vad de äter nämligen. och om jag någonsin skulle käka en människa hade jag hellre ätit en sund sådan som hållt sig i form och ätit bra än något nedmedicinerat fetto som levt i sin egen avföring bland en massa döingar
Senast redigerad av Ministry.of.Truth 2014-01-12 kl. 20:00.
Citera
2014-01-12, 20:00
Medlem
Davalrofs avatar
Tänker mycket på detta!
Själv köper jag bara ekologiskt eller närodlat (oftast är det bådeoch), i värsta fall där det bara står ursprung Sverige om jag verkligen inte hittar något av de förstnämnda.

Bäst är en gård vi har bara nån mil härifrån som föder upp och slaktar själva och man köper hel eller halv låda som det kallas för, en förutsättning är dock att man har stor frys. Fint ställe med folk som tar hand om sitt boskap på mycket föredömligt vis.

Men folk som bara skiter i var köttet kommer i från eller hur djuren behandlas, dom förstår jag mig inte på. Hur kan man när man har ett val, välja det som gör att djur plågas i onödan?
Till dessa människor har jag bara en åsikt. Svält era jävlar..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in