2013-12-27, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wellerocks
Och detta endast på de Svenska... Schweiz och Brasilien får 100% nytillverkade utefter krav.

Precis som Sverige, när det kommer till Gripen E
Senast redigerad av Hansol 2013-12-27 kl. 22:17.
Citera
2013-12-29, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantroll
Schweiz har en tradition av att folkomrösta om det mesta, därav omröstningen om Gripen.

Men vad röstar dom om egentligen? Om hur vida JAS är planet dom ska satsa på eller om dom
i överhuvudtaget behöver nya plan?. Inget av dessa alt tror jag att random medborgare har en aning
om. Är inte Schwitz lite som Sverige ?, dvs inte varit i krig på evigheter.
Citera
2013-12-29, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaapan
Men vad röstar dom om egentligen? Om hur vida JAS är planet dom ska satsa på eller om dom
i överhuvudtaget behöver nya plan?. Inget av dessa alt tror jag att random medborgare har en aning
om. Är inte Schwitz lite som Sverige ?, dvs inte varit i krig på evigheter.

De röstar på om de ska ha JAS eller inte ja. Röstar de nej så får en ny upphandling antagligen ske.

I praktiken röstar de dock på om de ska köpa nya plan eller inte över huvud taget, eftersom de inte har råd med annat än gripen.

Förstår inte att det blev sånt jäkla liv när rafale förlorade. Det är ett mycket dyrare plan i både inköp och underhåll, och det är bara marginellt bättre.

Vad jag förstått det så är det enbart offensiven som rafale gör något bättre. Har Schweiz planer på att attackera Ryssland med 30 rafale?...
Citera
2013-12-29, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ööööööHH
De röstar på om de ska ha JAS eller inte ja. Röstar de nej så får en ny upphandling antagligen ske.

I praktiken röstar de dock på om de ska köpa nya plan eller inte över huvud taget, eftersom de inte har råd med annat än gripen.

Förstår inte att det blev sånt jäkla liv när rafale förlorade. Det är ett mycket dyrare plan i både inköp och underhåll, och det är bara marginellt bättre.

Vad jag förstått det så är det enbart offensiven som rafale gör något bättre. Har Schweiz planer på att attackera Ryssland med 30 rafale?...

Som jag skrev tidigare. är det inte ett rent skämt att låta folket bestämma i sådana fall?. om dom röstar ner JAS o tar eurofighter, hur fan ska random medborgare kunna bedöma det, vad som är bäst för dom. Förmodligen vet ju inte random schweitzare mer än det som står i tidningen.
Citera
2013-12-29, 20:51
Medlem
Svithjods avatar
Citat:

Det finns en hyfsad andel fransktalande i Schweiz och de är har goda kontakter med Frankrike givetvis genom språk och kultur.
Således kan Frankrike och franska intressen sätta hård press på franskvänliga politiker, journalister och affärsmän.
Problemet är eg inte Rafale´s kapacitet, den är större än Gripens då det är ett större fpl.
Problemet är att Schweiz redan har ett liknande fpl i form av F18 så ville man ha fler så borde fler F18 eller Superhornet vara det logiska valet.
Nu vill man inte det som du skriver då det är den uråldriga enmotoriga F5 freedom fighter som ska ersättas.
Brasilienaffären tror jag kommer väga över och ge SAAB affären, men säker kan man aldrig vara.
Senast redigerad av Svithjod 2013-12-29 kl. 21:24.
Citera
2013-12-29, 20:55
Medlem
Citat:

Röstningen handlar inte om flyglanstyp utan om pengar skall nyttjas till militära ändamål,
precis som i Sverige finns det medborgare som anser att pengar främst ska gå till skola, vård .
Citera
2013-12-29, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Röstningen handlar inte om flyglanstyp utan om pengar skall nyttjas till militära ändamål,
precis som i Sverige finns det medborgare som anser att pengar främst ska gå till skola, vård .

Det är precis det här jag är inne på. Det är en god tanke dom tänker som röstar ner JAS
men ack så barnslig om man ser till historien.
Citera
2014-01-12, 17:23
Medlem
Citat:

Finns det någon site som talar om/citerar exakt hur fråge-alternativen på valsedlarna ser ut?
Har sökt utan resultat...

/T
Citera
2014-01-13, 09:43
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Du ser då har jag fått det om bakfoten, tack för infon.

Många C/D är dock helt nytillverkade.

Citat:
Precis som Sverige, när det kommer till Gripen E

Hur menar du? Att Sverige får helt nytillverkade Gripen E (vilket vi inte får) eller att Schweiz och Brasilien tar delar av C/D (vilket inte stämmer).
Citera
2014-01-13, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN

Hur menar du? Att Sverige får helt nytillverkade Gripen E (vilket vi inte får) eller att Schweiz och Brasilien tar delar av C/D (vilket inte stämmer).

Vad från Svenska Gripen C/D tror du att man kan återvinna till E mer än raketstol
ett väldigt litet antal apparater samt canarderna. Har svårt att se att man slaktar
ett stort antal C kärror med ett väldigt litet antal flygtimmar för en sådan lösning.

Man ska ha i åtanke att både Schweiz och Brasilien kommer hyra C/D under
en övergångstid tills man fått sina E levererade, ev kommer Slovakien
vilja hyra in sig på 12-16 , Thailand har visat intresse för att utöka sin flotta

Schweiz och Brasilien får 100% nya kärror ingen som sagt något annat.
Citera
2014-01-13, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Finns det någon site som talar om/citerar exakt hur fråge-alternativen på valsedlarna ser ut?
Har sökt utan resultat...

/T

Det lär nog inte dyka upp förens det närmar sig tiden för folkomröstningen.
Citera
2014-01-13, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Många C/D är dock helt nytillverkade.

Från och med fpl 207 är C kärrorna nytillverkade och fpl 814 är D nytillverkade.

I o m försvarsbeslut FS 100 valde man att uppgradera ett antal A/B till C/D
efter att delserie 3 var färdig, syftet med det var att få 100 st Gripen i C/D status
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in